Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 08:09
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. august 2021, klokken 07:49
Sitat fra: Hoftefest på søndag 29. august 2021, klokken 17:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 29. august 2021, klokken 16:25
Har lest om personer som har rundet 1.000.000 km kjørelengde som aldri har blitt stoppet og veid. Har selv heller aldri blitt veid, selv med Toyota Yaris og svær tilhenger, og kjenner ingen som har blitt veid.

Har noen av der noen gang blitt veid i en personbil? Eller kjenner dere noen som har blitt veid i en personbil? Jeg har kun hørt om trailere som har blitt veid.

Har kjørt bil nesten daglig i +25 år. Tror aldri jeg har blitt stoppet for veiing.
Kan ta det litt lengre. Jeg har ikke blitt stoppet i noen kontroll (hverken alkohol eller teknisk kontroll) på 15 år!!
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.

Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.

hELgenen

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 30. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 08:09
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. august 2021, klokken 07:49
Sitat fra: Hoftefest på søndag 29. august 2021, klokken 17:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 29. august 2021, klokken 16:25
Har lest om personer som har rundet 1.000.000 km kjørelengde som aldri har blitt stoppet og veid. Har selv heller aldri blitt veid, selv med Toyota Yaris og svær tilhenger, og kjenner ingen som har blitt veid.

Har noen av der noen gang blitt veid i en personbil? Eller kjenner dere noen som har blitt veid i en personbil? Jeg har kun hørt om trailere som har blitt veid.

Har kjørt bil nesten daglig i +25 år. Tror aldri jeg har blitt stoppet for veiing.
Kan ta det litt lengre. Jeg har ikke blitt stoppet i noen kontroll (hverken alkohol eller teknisk kontroll) på 15 år!!
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.

Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.

Det er tydeligvis to leire her. Den ene bryr seg kun om eventuelle konsekvenser av å bryte regler og lover og sannsynligheten for å bli tatt. Dette er vel hva vi vil kalle Opportunister

https://no.wikipedia.org/wiki/Opportunisme

Formålet med å oppføre seg slik er :
"utnyttelse av gjeldende omstendigheter eller muligheter med det formål å oppnå fordeler for seg selv eller gruppen"

Den andre leiren vil rett og slett forholde seg til lover og regler og mener dette er til positiv gunst for alle.

Så der overlast er et problem for den ene gruppen - er den ikke et problem for den andre

Thalgar

Eit problem her er at det er vanskeleg å skjønna grunnen til talet frå Tesla, noko som igjen undergrev tilliten til systemet.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Bidda

Noen som har twittra Elon om dette? Skal vi lage en twitterstorm?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

daktari

Men noen må jo snart ta en tur med full last på en humpete landevei og sjekke om bilen slår nedi i alle dumper, samt prøve litt unnamanøver på bane med full last. Det er jo også interessant om bilen synker ned bak og står med nesa i været (tror ikke det skjer).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Hvis den har samme understell (fjærer) i USA, med 7-seter og 525 kg nyttelast, så er det iallfall ingen tvil om at den klarer mer. Noen som har sjekket delenummer?

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 09:16
Hvis den har samme understell (fjærer) i USA, med 7-seter og 525 kg nyttelast, så er det iallfall ingen tvil om at den klarer mer. Noen som har sjekket delenummer?
I følge delekatalogen er det forskjellige fjærer på RWD, Performance og DM (Dual Motor?). Ser ingenting om 7-seter.
https://epc.tesla.com/nb/catalogs/199/categories/11470/subcategories/46422/systemGroups/81778
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 09:00
Eit problem her er at det er vanskeleg å skjønna grunnen til talet frå Tesla, noko som igjen undergrev tilliten til systemet.

Tilliten til systemet, eller tilliten til Tesla?
Det er én part som har bæsja på leggen her, og det er Tesla. Uvisst av hvilken grunn. Men det kan godt ha sammenheng med overdrevent fokus på ytelser (toppfart, aksellerasjon).

geear

Sitat fra: Handyman på mandag 30. august 2021, klokken 09:43
Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 09:16
Hvis den har samme understell (fjærer) i USA, med 7-seter og 525 kg nyttelast, så er det iallfall ingen tvil om at den klarer mer. Noen som har sjekket delenummer?
I følge delekatalogen er det forskjellige fjærer på RWD, Performance og DM (Dual Motor?). Ser ingenting om 7-seter.
https://epc.tesla.com/nb/catalogs/199/categories/11470/subcategories/46422/systemGroups/81778
Performance er lavere, så den har kortere fjærer, RWD har muligens en litt annen karakteristikk på grunn av bakhjulstrekken, så det kan nok stemme. I så fall har altså samme fjærer høyere tillatt totalvekt/belastning i USA enn i Norge. Det gir ingen mening.

Jeronan

#699
Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 10:14
Performance er lavere, så den har kortere fjærer, RWD har muligens en litt annen karakteristikk på grunn av bakhjulstrekken, så det kan nok stemme. I så fall har altså samme fjærer høyere tillatt totalvekt/belastning i USA enn i Norge. Det gir ingen mening.

It indeed doesn't make any sense, but if you look at the registration data of this US imported Model Y: EC43464

It has a higher aksellast and a much higher nyttelast at 405kg as well.
This US version is also 56kg lighter in weight and has 34kg higher tillatt maksvekt at 2405kg.

Ironically, the tillatt maksvekt of 2405kg is also how the MiC Model Y gets registered with in Nederland.

Can we still make sense in any of this?  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

Sitat fra: Jeronan på mandag 30. august 2021, klokken 10:27
Sitat fra: geear på mandag 30. august 2021, klokken 10:14
Performance er lavere, så den har kortere fjærer, RWD har muligens en litt annen karakteristikk på grunn av bakhjulstrekken, så det kan nok stemme. I så fall har altså samme fjærer høyere tillatt totalvekt/belastning i USA enn i Norge. Det gir ingen mening.

It indeed doesn't make any sense, but if you look at the registration data of this US imported Model Y: EC43464

It has a higher aksellast and a much higher nyttelast at 405kg as well.
This US version is also 56kg lighter in weight and has 34kg higher tillatt maksvekt at 2405kg.

Ironically, the tillatt maksvekt of 2405kg is also how the MiC Model Y gets registered with in Nederland.

Can we still make sense in any of this?  ::) :P

Stop caring about "Nyttelast".  That is counted and calculated differently in different countries.  The only important number is "Maks tillatt totalvekt". 
I have tried to find actual registration numbers from other countries (in Europe), but the closest thing I have found are these:

https://ev-database.nl/auto/1182/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor
https://ev-database.de/pkw/1182/Tesla-Model-Y-Maximale-Reichweite

And they both have the same number as in Norway (2371 kg).

Now, they might both be the same database, only in different languages, but it would be very strange if the numbers would differ between two countries in the EU. 
If you have verifiable proof that the actual registration numbers for "Maks tillatt totaltvekt" are different in other countries, it would be interesting.  But that would need to be the actual data for _that_ number.  Not some other numbers based on calculations from "Nyttelast" with or witohut driver etc.

Jeronan

My brother in Nederland checked one of the registrations for Model Y, which I posted a while back:

Leeg gewicht
2.008 kg
Rijklaar gewicht
2.108 kg
Technisch limiet massa
2.405 kg
Wettelijk limiet massa
2.405 kg

"Wettelijk limiet massa" is same as "tillatt maksvekt" in Norway.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 30. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 08:09
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.
Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.
Det var det med å forstå realitetene. Kjøre for fort kan være livsfarlig. Bare 10% øker sjansen betydelig for alvorlig skade ved en ulykke.
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.
Denne tanken må man ha i hodet samtidig som man vurderer risikoen for å bli stoppet og måtte sette igjen svigermor eller laste av noe annet.
Når så dette er så lite ulovlig og med så liten konsekvens så ja, da betyr sjansen for å bli stoppet noe.
Sjansen for å bli kontrollert betyr ingenting om man kjører beruset eller alt for fort. Da er det sjansen for skade på seg selv eller andre som betyr noe.

Dette til ettertanke for de som nå plutselig har blir så lovlydig at de skal følge alle forskrifter bokstavelig til enhver tid. De som vil være bokstavelig lovlydige må gjøre som de ønsker. Jeg dømmer ingen for det. Helt frivillig å kjøpe bilen.
Jeg tror også at denne latterlige lave nyttelasten er en papirglipp, intet annet. Skal ikke se bort fra at det blir endret.
Dette bør være forståelig for alle og unødvendig å belyse mer, dele opp folk i grupper og annet tullball.

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Olatho

Sitat fra: Jeronan på mandag 30. august 2021, klokken 10:54
My brother in Nederland checked one of the registrations for Model Y, which I posted a while back:

Leeg gewicht
2.008 kg
Rijklaar gewicht
2.108 kg
Technisch limiet massa
2.405 kg
Wettelijk limiet massa
2.405 kg

"Wettelijk limiet massa" is same as "tillatt maksvekt" in Norway.  :+1:

Men er du sikker på at dette er en ny, EU-modell, registrert nå disse dagene her, og ikke en USA-modell som har blitt importert?
Har du VIN-nummer på den? Starter det med LRW (Kina) eller 5YJ (USA)?

Det er samme vekt som Mandals-Y-en er registrert med:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC43464


1000kwh

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 30. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 08:09
Sitat fra: 1000kwh på mandag 30. august 2021, klokken 07:49
Sitat fra: Hoftefest på søndag 29. august 2021, klokken 17:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 29. august 2021, klokken 16:25
Har lest om personer som har rundet 1.000.000 km kjørelengde som aldri har blitt stoppet og veid. Har selv heller aldri blitt veid, selv med Toyota Yaris og svær tilhenger, og kjenner ingen som har blitt veid.

Har noen av der noen gang blitt veid i en personbil? Eller kjenner dere noen som har blitt veid i en personbil? Jeg har kun hørt om trailere som har blitt veid.

Har kjørt bil nesten daglig i +25 år. Tror aldri jeg har blitt stoppet for veiing.
Kan ta det litt lengre. Jeg har ikke blitt stoppet i noen kontroll (hverken alkohol eller teknisk kontroll) på 15 år!!
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.

Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.
Ja, og så mener jeg at man fint kan kjøre med 2 i promille

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA