Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på lørdag 28. august 2021, klokken 11:20
To voksne pluss tre ungdommer blir fort 300kg. For oss som da ikke kan klare oss med 90kg for bagasje/takboks osv, er det kanskje håp om at 7-seteren som kommer neste år vil tillate 150kg nyttelast mer?
I så fall så forsvinner hele argumentasjonsrekka om at det er på grunn av høy toppfart eller på grunn av forbrukstesting (WLTP) at de har lav tillatt totalvekt, for 7-seteren har vel samme toppfart og WLTP..?

Jeronan

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. august 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Jeronan på lørdag 28. august 2021, klokken 12:32
Someone posted this in the facebook group  :o :

Det rare er jo at TMY i Danmark har en MYE høyere nyttelast. Den er vel oppe på 600-tallet.
Her må det være Statens Vegvesen som har hatt noen særkrav.
Nok en gang.. Det er kun tillatt totalvekt som er interessant, også i Danmark. Hva er tillatt totalvekt der?
Nyttelasten er kun et resultatet av totalvekt minus aktuell egenvekt.

I agree. I doubt they are that bad at calculating in DK.  :o

Unless they forgot to mount the battery pack in Tilburg.  :P :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

Sitat fra: Jeronan på lørdag 28. august 2021, klokken 12:32
Someone posted this in the facebook group  :o :

Det rare er jo at TMY i Danmark har en MYE høyere nyttelast. Den er vel oppe på 600-tallet.
Her må det være Statens Vegvesen som har hatt noen særkrav.
Alt som blir postet på internett må du ta med mange klyper salt. Spesielt på Facebook. Det var vel selvsagt ingen kilder? Dvs. løse rykter.

Jeronan

#663
Sitat fra: VoltWay på lørdag 28. august 2021, klokken 15:43
Sitat fra: Jeronan på lørdag 28. august 2021, klokken 12:32
Someone posted this in the facebook group  :o :

Det rare er jo at TMY i Danmark har en MYE høyere nyttelast. Den er vel oppe på 600-tallet.
Her må det være Statens Vegvesen som har hatt noen særkrav.
Alt som blir postet på internett må du ta med mange klyper salt. Spesielt på Facebook. Det var vel selvsagt ingen kilder? Dvs. løse rykter.

True, but we already know that the MiC Model Y gets registered with variating numbers in Europe at the moment.
Like I posted myself earlier. In Nederland the Model Y gets posted with min. weight of 1080kg and max.load weight of 2405kg for example.
So that is already a 34kg higher max.load weight than here in Norway for the exact same car. (not earth shattering, but every bit helps at this point.  ::) )

So it will interesting to find out how cars get registered in Danmark.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

Det er helt naturlig at ulike versjoner av samme modell får ulike tall.

Uansett så får en ikkje gjort noe med det. Det som betyr noe for en som kjøper Model Y i norge er hva som står i vognkortet og hva Tesla ev. har å si om saken. Det hjelper ikke om noen i Nederland, Danmark eller USA har fått en bil med høyere maksvekt. Så mange tall som sirkulerer på nettet om denne saken så er det ganske klart at du aldri kan ta noe for gitt. Vognkortet er fasiten.

Olatho

Poenget her er vel at hvis maks tillatt totalvekt på nøyaktig samme bil er høyere i andre land, så kan vi i alle fall ha et slags håp om at det er mulig å få endra det i Norge også.

Nøyaktig hva som skal til for å få økt det på biler som allerede er registrert aner jeg ikke, men det må jo finnes en rutine for det, der man kan få nytt vognkort med ny maks totalvekt.

For biler som ikke er registrert enda burde det være mye enklere, så fremt dokumentasjonen på hva bilen er bygget for er i orden.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


elskertesla

Sitat fra: Olatho på lørdag 28. august 2021, klokken 18:36
Poenget her er vel at hvis maks tillatt totalvekt på nøyaktig samme bil er høyere i andre land, så kan vi i alle fall ha et slags håp om at det er mulig å få endra det i Norge også.

Nøyaktig hva som skal til for å få økt det på biler som allerede er registrert aner jeg ikke, men det må jo finnes en rutine for det, der man kan få nytt vognkort med ny maks totalvekt.

For biler som ikke er registrert enda burde det være mye enklere, så fremt dokumentasjonen på hva bilen er bygget for er i orden.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Yup. Og som sagt så har Tesla oppjustert på tidligere utleverte Model S så hvorfor skal de ikke kunne gjøre det nå?

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: geear på lørdag 28. august 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på lørdag 28. august 2021, klokken 11:20
To voksne pluss tre ungdommer blir fort 300kg. For oss som da ikke kan klare oss med 90kg for bagasje/takboks osv, er det kanskje håp om at 7-seteren som kommer neste år vil tillate 150kg nyttelast mer?
I så fall så forsvinner hele argumentasjonsrekka om at det er på grunn av høy toppfart eller på grunn av forbrukstesting (WLTP) at de har lav tillatt totalvekt, for 7-seteren har vel samme toppfart og WLTP..?
Spørsmålet er om det er lov å registrere en bil som 7-seter dersom den ikke kan ta 7x75kg vekt (sjåfør inkludert)? Men vi får vente og se.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Jeronan

#668
Sitat fra: VoltWay på lørdag 28. august 2021, klokken 18:07
Det er helt naturlig at ulike versjoner av samme modell får ulike tall.

Everyone in Europe gets the exact same Model Y delivered from Shanghai Gigafactory. There are no different versions other than what you can change on the order page ( 19inch vs 20inch wheels, paint color and EAP/FSD ). That's it.

Only UK is different in that they drive on the wrong side of the road :P :P , so they get the steering wheel on the right side.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elskertesla



Sitat fra: Jeronan på lørdag 28. august 2021, klokken 19:12
Sitat fra: VoltWay på lørdag 28. august 2021, klokken 18:07
Det er helt naturlig at ulike versjoner av samme modell får ulike tall.

..... so they get the steering wheel on the right side.

I would say the steering wheel is also on the wrong side

Sent from my GM1913 using Tapatalk


geear

Sitat fra: Olatho på lørdag 28. august 2021, klokken 18:36
Poenget her er vel at hvis maks tillatt totalvekt på nøyaktig samme bil er høyere i andre land, så kan vi i alle fall ha et slags håp om at det er mulig å få endra det i Norge også.

Nøyaktig hva som skal til for å få økt det på biler som allerede er registrert aner jeg ikke, men det må jo finnes en rutine for det, der man kan få nytt vognkort med ny maks totalvekt.

For biler som ikke er registrert enda burde det være mye enklere, så fremt dokumentasjonen på hva bilen er bygget for er i orden.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Ironien i det hele er at dersom man bruktimporterer en Y fra Danmark eller Nederland eller hvem andre som har høyere tillatt totalvekt, så vil bilen bli registrert med samme data i Norge - altså høyere enn førstegangsregistrerte biler i Norge...

Electric cars in Norway

#671
Geear :+1: he he ja ser den...og håper du har rett...vi må ha et håp om endring....

Geear skrev: "Poenget her er vel at hvis maks tillatt totalvekt på nøyaktig samme bil er høyere i andre land, så kan vi i alle fall ha et slags håp om at det er mulig å få endra det i Norge også."

Apropo nyttelast..  legger ved et bilde fra foreningen samt et innlegg derfra.... tenker som de andre.... bare å nyte bilen... :+1:

Kopi fra FB TMY gr:

"Nyttelast i bil har vel aldri vært noe særlig tema før noen gjorde det til et stort problem i Model Y ."

geear

Problemet er ikke bot, problemet er at du må sette av vekt til du er innafor tillatt tltalvekt, fra første kilo. Jeg har funnet løsning på problemet, som altså er å sette av kjerringa, men hun blir neppe særlig fornøyd...

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på søndag 29. august 2021, klokken 09:32
Problemet er ikke bot, problemet er at du må sette av vekt til du er innafor tillatt tltalvekt, fra første kilo. Jeg har funnet løsning på problemet, som altså er å sette av kjerringa, men hun blir neppe særlig fornøyd...

Geear :+1: he he... ja har lest om de som nå setter hele familien på slanking... Eller setter igjen svigermor på asfalten mens de andre reiser med bilen.. mye kreativitet her... :+1: artig.

dundun

#674
Når det gjelder passasjerer har jeg iallfall svar på dét fra import av en bensinbil.

Den har fire seter, men ble godkjent for tre personer pga at man ellers ville passert tillatt totalvekt.

Sitat fra trafikkstasjonen: Pga. liten nyttelast vil den bare bli registrert med 3 sitteplasser totalt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA