Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

hemi

jeg har prøvd 5 på tur i opel corsa i min ungdom, med bestemoren til kompis sin bil, anbefales IKKE. vi hadde taket fullt av ski, vi var køen.

opel corsa 1.0 har faktisk hengervekt på 1400KG! det går ikke så bra i praksis.

humrer derfor av de utrolig lave nyttelast og hengervektene på biler med MASSIVT med power.

jorgenask

Kanskje denne tråden burde endre navn til krangletråden ? :o

hELgenen

Sitat fra: jorgenask på fredag 27. august 2021, klokken 16:44
Kanskje denne tråden burde endre navn til krangletråden ? :o

Ikke så dumt forslag - folk her inne ser jo ting fra ulike perspektiv og lar seg lett provosere (min mening).
Det rare er at dette hele tiden skjer i Tesla tråder. Det skjer svært sjeldent i andre tråder der andre biler diskuteres.
Så en underkategori under Tesla kunne kanskje være krangletråder der det er åpnes opp for å ha ulike meninger.
Så kunne Tesla hovedkategorien være forbeholdt alle de som er enige i alt - og dersom noen kommer med en mening i strid med det gjengse - så får bare admin slenge diskusjonen over til en av krangletrådene

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 16:51
Sitat fra: jorgenask på fredag 27. august 2021, klokken 16:44
Kanskje denne tråden burde endre navn til krangletråden ? :o

Ikke så dumt forslag - folk her inne ser jo ting fra ulike perspektiv og lar seg lett provosere (min mening).
Det rare er at dette hele tiden skjer i Tesla tråder. Det skjer svært sjeldent i andre tråder der andre biler diskuteres.
Så en underkategori under Tesla kunne kanskje være krangletråder der det er åpnes opp for å ha ulike meninger.
Så kunne Tesla hovedkategorien være forbeholdt alle de som er enige i alt - og dersom noen kommer med en mening i strid med det gjengse - så får bare admin slenge diskusjonen over til en av krangletrådene
Kanskje vi burde oppsøke de andre gruppene som ID4, Enyaq osv og provosere litt. Nei vent, det er jo nesten ingen aktitivtet i de gruppene ....for alle samles i Teslagruppen 😂

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 16:24
En vanlig familie i norge har nok ikke en snittvekt på 86kg.

"Average weight, height and body mass index (BMI) for men were 86.6 kg, 180.7 cm and 26.5
kg/m2 respectively. The proportion with overweight and obesity (BMI 25 or more) among
men was 59%, and the proportion with underweight (BMI below 18.5) was 0.8%

The average weight, height and BMI for women were 71.6 kg, 167.3 cm and 25.6 kg/m2
respectively. The proportion with overweight and obesity (BMI 25 or more) among women
was 47%, and the proportion with underweight (BMI below 18.5) was 2.7%. "

Kilde : https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/rapport-nhus-2020.pdf

Så der har du en mor og far som da veier i tilsammen 158.2 kg.
Da har du 390-158.2=231.8 kg tilgjengelig på 3 barn pluss bagasje, takboks,hengerfeste osv osv..
Det er klart at dette er en reellt problem for mange - og disse familiene kjøpte vel kanskje ikke model 3, men gikk for en model Y pga plassen. Og plass har de fått...men nyttelasten som de trenger...vel, den har de ikke.
Jeg er jo helt enig i at TMY og TM3 har alt for lav nyttelast, jeg har ikke påstått noe annet. Jeg vurderte til og med å avbestille på grunn av det, men har regnet på det, og funnet ut at det faktisk er nok til vårt bruk siden vi ikke har behov for takboks.
Du skriver "Husk at snittvekten pr. nordmann er over 86 kg" sammen med en påstand om at bilen er for liten for familier, og jeg kommenterer at jeg ikke tror at medlemmene i en vanlig norsk familie har en snittvekt på 86kg. Husk at mer enn 8 av 10 familier har 1 eller 2 barn. Så statistisk sett holder nok Teslas påstand om at bilen har nok nyttelast for en vanlig familie i hverdagen. Men alle vet at problemet ikke er i hverdagen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Olatho

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 16:24
En vanlig familie i norge har nok ikke en snittvekt på 86kg.

"Average weight, height and body mass index (BMI) for men were 86.6 kg, 180.7 cm and 26.5
kg/m2 respectively. The proportion with overweight and obesity (BMI 25 or more) among
men was 59%, and the proportion with underweight (BMI below 18.5) was 0.8%

The average weight, height and BMI for women were 71.6 kg, 167.3 cm and 25.6 kg/m2
respectively. The proportion with overweight and obesity (BMI 25 or more) among women
was 47%, and the proportion with underweight (BMI below 18.5) was 2.7%. "

Kilde : https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/rapport-nhus-2020.pdf

Så der har du en mor og far som da veier i tilsammen 158.2 kg.
Da har du 390-158.2=231.8 kg tilgjengelig på 3 barn pluss bagasje, takboks,hengerfeste osv osv..
Det er klart at dette er en reellt problem for mange - og disse familiene kjøpte vel kanskje ikke model 3, men gikk for en model Y pga plassen. Og plass har de fått...men nyttelasten som de trenger...vel, den har de ikke.

Siden du er så opptatt av gjennomsnitt, og denne tråden likevel er en full containerbrann, så kan jeg jo minne om at gjennomsnittlig antall barn i Norge nå er under 1,5:

"Et samlet fruktbarhetstall på 1,48 i 2020 er det laveste som SSB noen gang har registrert. I 2019 var fruktbarhetstallet på 1,53."
https://forskning.no/demografi/kvinner-i-norge-far-na-faerre-enn-15-barn-hver/1826985

Og en gjennomsnittlig vekt for en tiåring, som vel må være et slags gjennomsnittlig barn, er ca 30 kg:
https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php

Så gjennomsnittsfamilien har da altså

390 - 86 - 71 - (1,5 * 30) = 188 kg til takboks og bagasje osv.

(Og forøvrig er jeg enig i at Model Y burde hatt høyere maks tillatt totalvekt)

hELgenen

Sitat fra: Olatho på fredag 27. august 2021, klokken 18:06
Siden du er så opptatt av gjennomsnitt, og denne tråden likevel er en full containerbrann, så kan jeg jo minne om at gjennomsnittlig antall barn i Norge nå er under 1,5:

"Et samlet fruktbarhetstall på 1,48 i 2020 er det laveste som SSB noen gang har registrert. I 2019 var fruktbarhetstallet på 1,53."
https://forskning.no/demografi/kvinner-i-norge-far-na-faerre-enn-15-barn-hver/1826985

Og en gjennomsnittlig vekt for en tiåring, som vel må være et slags gjennomsnittlig barn, er ca 30 kg:
https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php

Så gjennomsnittsfamilien har da altså

390 - 86 - 71 - (1,5 * 30) = 188 kg til takboks og bagasje osv.

(Og forøvrig er jeg enig i at Model Y burde hatt høyere maks tillatt totalvekt)

Morsom matte - lurer på hvor det halve barnet skal plasseres.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Olatho på fredag 27. august 2021, klokken 18:06
Siden du er så opptatt av gjennomsnitt, og denne tråden likevel er en full containerbrann, så kan jeg jo minne om at gjennomsnittlig antall barn i Norge nå er under 1,5:

"Et samlet fruktbarhetstall på 1,48 i 2020 er det laveste som SSB noen gang har registrert. I 2019 var fruktbarhetstallet på 1,53."
https://forskning.no/demografi/kvinner-i-norge-far-na-faerre-enn-15-barn-hver/1826985

Og en gjennomsnittlig vekt for en tiåring, som vel må være et slags gjennomsnittlig barn, er ca 30 kg:
https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php

Så gjennomsnittsfamilien har da altså

390 - 86 - 71 - (1,5 * 30) = 188 kg til takboks og bagasje osv.

(Og forøvrig er jeg enig i at Model Y burde hatt høyere maks tillatt totalvekt)

Morsom matte - lurer på hvor det halve barnet skal plasseres.

Ja artig med tall lek. He he

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 14:34

Ja - model 3 har ekstremt lite nyttelast - den trenger det heller ikke fordi dette ikke er en familiebil i samme segment som Y.  I mine øyne stiller model 3 i samme klasse som bmw i3, opel corsa e, hyundai kona osv..
Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter. Ja - det er mange som har tatt steget lengre ut med denne og bruker den som en fullverdig familiebil - men det betyr ikke at den må ha stor nyttelast.
Model 3 har bedre plass til bagasje og 4 personer enn f.eks I-Pace. Den burde absolutt hatt større nyttelast.

I sommer kjørte vi f.eks 4 stykker med en snittvekt på rundt 75 kg + terrengsykler og en god del bagasje i bilen. Vi var nok ganske nært om ikke over nyttelasten da.

Selv om den ikke er praktisk for de som skal ha med seg barnevogner og vaskemaskiner på ferie, så er det faktisk en fullverdig familiebil for mange. Å sammenligne den med småbiler og si at den ikke duger til annet en hverdagskjøring blir bare barnslig.

Folk har brukt sedan Passat, 3-serie, C-klasse mm til familiebiler uten problemer i lange tider, og TM3 utklasser alle disse på plass.

Har hatt MPVer, SUVer, stasjonsvogner og stort sett alt som kan krype og gå av karosseriformer, og en velbygget sedan er førstevalget på de lange turene. Så lenge jeg ikke skal ha med vaskemaskina da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Håper det stemmer :+1:

Kopi inne fra FB TMY gr.:

TMY MIB vil ha mer nyttelast... med lettere front, lettere bakpart og ny batteriteknologi, så ligger det «i luften» at det endres.

Tipper rekkevidden også økes til 550-600 km.

elskertesla

#625
Ingen tvil om at nyttelasten vil øke fra Berlin med tanke på hvordan de planlegger å bygge bilen. Men jeg vil påstå at det er i Tesla sin egeninteresse å få økt det litt mer på bilene fra Shanghai også. Samme gjelder bilene som allerede er utlevert (ref hva de tidligere har gjort med Model S iforhold til økningen av nyttelast på allerede utleverte biler). Vi får se hva som skjer fremmover. Tesla har i det minste signalisert at de ser på saken.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 27. august 2021, klokken 18:51

TMY MIB vil ha mer nyttelast... med lettere front, lettere bakpart og ny batteriteknologi, så ligger det «i luften» at det endres.

Tipper rekkevidden også økes til 550-600 km.
Er vel bare spekulasjon dette. MIC TMY kunne og hatt høyere nyttelast ser det ut til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elskertesla

#627
SitatEr vel bare spekulasjon dette. MIC TMY kunne og hatt høyere nyttelast ser det ut til.

Korrekt  :)
Men vi har fått drypp av informasjon fra Tesla i forhold til hva de vil gjøre annerledes i Berlin.
Det gjelder da hovedsakelig:
- Front casting (skal også brukes på fabrikken i Texas, men er ikke i bruk enda).
- Rear casting (blir allerede brukt i Fremont og Shanghai).
- Strukturelle batteripakken (ryktene sier dog at Berlin først vil begynne med legacy 2170 batteripakken for at ting skal gå knirkefritt).

Kjennetegn på alle tre punktene er at de vil redusere vekt. Da er det også temmelig logisk å anta at nytteveksten har potensial til å gå opp. Spørsmålet i første omgang blir vel hvor mye lettere bilen blir med front casting. Det blir spennende å se fremover  :laugh:

Tellus

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 18:48

Model 3 har bedre plass til bagasje og 4 personer enn f.eks I-Pace. Den burde absolutt hatt større nyttelast.


Nåja, så lenge jeg slipper å være blandt de to stakkarene som sitter i baksetet i en Model 3 så greit.
I-Pace har forøvrig en nyttelast på 462 kg. 

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på fredag 27. august 2021, klokken 19:16
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 18:48

Model 3 har bedre plass til bagasje og 4 personer enn f.eks I-Pace. Den burde absolutt hatt større nyttelast.


Nåja, så lenge jeg slipper å være blandt de to stakkarene som sitter i baksetet i en Model 3 så greit.
I-Pace har forøvrig en nyttelast på 462 kg.

Ja, den kan altså laste 162 kilo i tillegg til 5 personer på 75 kilo. Eller 5 personer på 107 kilo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA