Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Thalgar

Det ser ut til at totalvekta auka for både 5-setaren og 7-setaren samstundes som Tesla begynte å produsera 7-setarversjonen i USA.

Det er då to mogelege scenario:

1. Tesla begynte å laga ein modifisert versjon av bilen med større kapasitet.
2. Dei gadd først då å oppdatera dokumentasjonen til reell nyttevekt.

Er realiteten 1, så er det lite grunn til å tru at det kan skje noko med eksisterande bilar. Shanghai lagar jo som kjent ikkje 7-setaren, og dermed kanskje er på "gammal" modell. "Oppsida" her er at dei som vil ha større nyttevekt kan venta til 7-setaren kjem, noko som sannsynlegvis òg vil medføra økt nyttelast for 5-setaren.

Men er realiteten 2, bør sterkt press kanskje kunna framprovosera endringar, spesielt dersom Tesla opplever mange avbestillingar og dårleg presseomtale av det som elles ser ut til å vera ein genial bil.
Model Y LR Quicksilver, 2023

staeiny

#601
SitatMå si din definisjon av inklusiv og eksklusiv er noe spesiell (helt motsatt faktisk), men vi forstår hva du mener (fordi vi kjenner tallene).
390kg er jo nyttelasten inkludert vekten av sjåfør på 75kg!

Ja nå ser jeg hva du mener, enig med deg der!

Det blir interessant å høre om andre får andre tilbakemeldinger fra Tesla enn det jeg fikk. Slik jeg skjønte kundebehandleren var det ingenting de kunne gjøre med typegodkjenningen nå, men det vil være en ny typegodkjenning for 22 modellen.

REN-BIL

Teknisk ukeblad har skrevet en artikkel nå:

Den mest populære bilen i Norge så langt i år, uansett drivlinje, er Tesla Model 3. Av alle modellvariantene vi har sett på blant de ti mest registrerte elbilene i Norge til og med 17. august, er dette bilen med desidert lavest nyttelast.

https://www.tu.no/artikler/noen-elbiler-er-for-tunge-om-det-sitter-voksne-menn-i-alle-setene/512606?utm_source=newsletter-tuweekly&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-08-27-header

hELgenen

Sitat fra: REN-BIL på fredag 27. august 2021, klokken 14:07
Teknisk ukeblad har skrevet en artikkel nå:

Den mest populære bilen i Norge så langt i år, uansett drivlinje, er Tesla Model 3. Av alle modellvariantene vi har sett på blant de ti mest registrerte elbilene i Norge til og med 17. august, er dette bilen med desidert lavest nyttelast.

https://www.tu.no/artikler/noen-elbiler-er-for-tunge-om-det-sitter-voksne-menn-i-alle-setene/512606?utm_source=newsletter-tuweekly&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-08-27-header

Ja - model 3 har ekstremt lite nyttelast - den trenger det heller ikke fordi dette ikke er en familiebil i samme segment som Y.  I mine øyne stiller model 3 i samme klasse som bmw i3, opel corsa e, hyundai kona osv..
Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter. Ja - det er mange som har tatt steget lengre ut med denne og bruker den som en fullverdig familiebil - men det betyr ikke at den må ha stor nyttelast.
Y derimot - er en større bil for folk med behov for å ta med seg større og flere ting på ferie,hytta,feriereiser osv.
Poenget er at kundegruppen her vil ha større plass, kjøper større plass - og forventer å kunne bruke den større plassen til annet en tomme banankasser eller isoporplater.  Håper Tesla får endret typegodkjenningen på Y slik at den lovlig kan brukes slik flertallet forventer av en slik familiebil. Jeg mener - nyttelasten her er som å snuble på oppløpet - den bare må endres. Videre håper jeg at Berlin bilen blir tightere og at alle smålydene som kommer fra interiøret på grusveier snart er en saga blott - det burde ikke være vanskelig å få til med litt innsats

Jeronan

I mentioned it before. The most hilarious thing in this whole nyttelast debacle.

Our BMW i3 is registered with 350kg nyttelast. A small car with carbon fiber cabin, tiny trunk that barely fits a midsize suitcase and skinny bicycle wheels that has 35kg more nyttelast than a SUV like the Model Y.  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 14:34
.... I mine øyne stiller model 3 i samme klasse som bmw i3, opel corsa e, hyundai kona osv..
Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter.
Hvis det er for å provosere, og sette ting på spissen så er det greit, men dersom du seriøst mener dette, begynner jeg å stusse. Vi har brukt TM3 (-19 mod med nyttelast på 374kg) som fullgod familiebil til 4 utvokste personer i 2 år og 5mnd. På langturer både sommer og vinter. Den har mer bagasjeplass enn Avensis stv. når man pakket under bagasjetrekket. Å sette den i samme klasse som de du nevner blir direkte feil. Men dagens nyttelast begrenser dette, selv om størrelsen ikke nødvendigvis ikke gjør det.
Jeg forsvarer ikke den lave nyttelasten på 3 og Y, det er faktisk veldig synd og gjør bilen utaktuell for noen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

opel corsa har mer nyttelast, og matcher på hengervekt... ikke bare i3 ;)

Handyman

Sitat fra: hemi på fredag 27. august 2021, klokken 15:36
opel corsa har mer nyttelast, og matcher på hengervekt... ikke bare i3 ;)
Lav nyttelast, ja helt enig, men kan en familie på 4 eller 5 dra på langtur i en i3 eller Corsa med skiboks på taket?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: hemi på fredag 27. august 2021, klokken 15:36
opel corsa har mer nyttelast, og matcher på hengervekt... ikke bare i3 ;)
Opel Corsa-E matcher hengervekt på Model Y ?

hELgenen

Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 15:31
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 14:34
.... I mine øyne stiller model 3 i samme klasse som bmw i3, opel corsa e, hyundai kona osv..
Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter.
Hvis det er for å provosere, og sette ting på spissen så er det greit, men dersom du seriøst mener dette, begynner jeg å stusse. Vi har brukt TM3 (-19 mod med nyttelast på 374kg) som fullgod familiebil til 4 utvokste personer i 2 år og 5mnd. På langturer både sommer og vinter. Den har mer bagasjeplass enn Avensis stv. når man pakket under bagasjetrekket. Å sette den i samme klasse som de du nevner blir direkte feil. Men dagens nyttelast begrenser dette, selv om størrelsen ikke nødvendigvis ikke gjør det.
Jeg forsvarer ikke den lave nyttelasten på 3 og Y, det er faktisk veldig synd og gjør bilen utaktuell for noen.

Nå må du roe litt i svingene og lese ALT jeg skriver - jeg skriver :

"Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter. Ja - det er mange som har tatt steget lengre ut med denne og bruker den som en fullverdig familiebil - men det betyr ikke at den må ha stor nyttelast.
Y derimot - er en større bil for folk med behov for å ta med seg større og flere ting på ferie,hytta,feriereiser osv.
"

Dersom du kaller dette å sette ting på spissen - vel da foreslår jeg at du legger deg litt nedenpå og teller til 10.

Jeg sier altså at MANGE bruker model 3 som en familiebil- og den har PLASS - men den har ikke NYTTELAST som gjør den egnet for alle familier.  For model Y FORVENTER de aller,aller fleste at den også kan ta NYTTELAST.

Husk at snittvekten pr. nordmann er over 86 kg - da blir det ikke mye nyttelast i en model 3 - eller y for den saks skyld. Men en model 3 så forventer nok ikke like mange at den skal ha stor nyttelast - den forventningen ligger derimot på model Y.


hELgenen

Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 15:42
Sitat fra: hemi på fredag 27. august 2021, klokken 15:36
opel corsa har mer nyttelast, og matcher på hengervekt... ikke bare i3 ;)
Lav nyttelast, ja helt enig, men kan en familie på 4 eller 5 dra på langtur i en i3 eller Corsa med skiboks på taket?

Det kan de ikke lovlig med en model 3 eller y heller gitt at de har snittvekt som er nær normalen i Norge.
Det er jo hele poenget - at du har mange som veier f.eks 90-100 kg med vinterklærne på.
Jeg veier vel selv tett på 100 kg med vinterklær på - og jeg er ikke feit. Så tar du 4 av oss - så kan du ikke ta med noe som helst.....

z4rd

Så det du prøver å si på side 41 i denne tråden om nyttelast er at TMY burde hatt høyere nyttelast?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

En vanlig familie i norge har nok ikke en snittvekt på 86kg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 15:31
Sitat fra: hELgenen på fredag 27. august 2021, klokken 14:34
.... I mine øyne stiller model 3 i samme klasse som bmw i3, opel corsa e, hyundai kona osv..
Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter.
Hvis det er for å provosere, og sette ting på spissen så er det greit, men dersom du seriøst mener dette, begynner jeg å stusse. Vi har brukt TM3 (-19 mod med nyttelast på 374kg) som fullgod familiebil til 4 utvokste personer i 2 år og 5mnd. På langturer både sommer og vinter. Den har mer bagasjeplass enn Avensis stv. når man pakket under bagasjetrekket. Å sette den i samme klasse som de du nevner blir direkte feil. Men dagens nyttelast begrenser dette, selv om størrelsen ikke nødvendigvis ikke gjør det.
Jeg forsvarer ikke den lave nyttelasten på 3 og Y, det er faktisk veldig synd og gjør bilen utaktuell for noen.

Nå må du roe litt i svingene og lese ALT jeg skriver - jeg skriver :

"Det er en hverdagsbil til pendling og småkjøring til/fra aktiviteter. Ja - det er mange som har tatt steget lengre ut med denne og bruker den som en fullverdig familiebil - men det betyr ikke at den må ha stor nyttelast.
Y derimot - er en større bil for folk med behov for å ta med seg større og flere ting på ferie,hytta,feriereiser osv.
"

Dersom du kaller dette å sette ting på spissen - vel da foreslår jeg at du legger deg litt nedenpå og teller til 10.

Jeg sier altså at MANGE bruker model 3 som en familiebil- og den har PLASS - men den har ikke NYTTELAST som gjør den egnet for alle familier.  For model Y FORVENTER de aller,aller fleste at den også kan ta NYTTELAST.

Husk at snittvekten pr. nordmann er over 86 kg - da blir det ikke mye nyttelast i en model 3 - eller y for den saks skyld. Men en model 3 så forventer nok ikke like mange at den skal ha stor nyttelast - den forventningen ligger derimot på model Y.
Nå er det jo en god del folk som stadig oppfatter det du skriver som provoserende, og at du setter ting på spissen. Det et en gjenganger, du kverner gjerne på de samme tingene i en evighet. Det er vel heller regelen enn unntaket. Det står jo gjerne «noe mellom linjene» også.
Jeg lar meg sjelden provosere....ei heller denne gangen og trenger ikke telle til 10.
Hvis du stadig opplever at du blir misforstått,  er det en viss mulighet for at det bare er deg selv som kan ordene opp i det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 16:24
En vanlig familie i norge har nok ikke en snittvekt på 86kg.

"Average weight, height and body mass index (BMI) for men were 86.6 kg, 180.7 cm and 26.5
kg/m2 respectively. The proportion with overweight and obesity (BMI 25 or more) among
men was 59%, and the proportion with underweight (BMI below 18.5) was 0.8%

The average weight, height and BMI for women were 71.6 kg, 167.3 cm and 25.6 kg/m2
respectively. The proportion with overweight and obesity (BMI 25 or more) among women
was 47%, and the proportion with underweight (BMI below 18.5) was 2.7%. "

Kilde : https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/rapport-nhus-2020.pdf

Så der har du en mor og far som da veier i tilsammen 158.2 kg.
Da har du 390-158.2=231.8 kg tilgjengelig på 3 barn pluss bagasje, takboks,hengerfeste osv osv..
Det er klart at dette er en reellt problem for mange - og disse familiene kjøpte vel kanskje ikke model 3, men gikk for en model Y pga plassen. Og plass har de fått...men nyttelasten som de trenger...vel, den har de ikke.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA