Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: hemi på torsdag 26. august 2021, klokken 18:45
ski i midten = missil og blokkerer armlenet og er litt.. meh må beskytte armlenet da også.

Jeg har også så mange par ski med at det ikke er speielt praktisk å prøve stable de i smalt felt
Jeg har planer om å sy en skipose i cordura el. som jeg kan feste i barneseteforankringen på bakseteryggen eller rundt nakkestøttene. Dersom den er solid vil den kunne holde på skiene. Hvis ikke slår jeg en stropp rund skiene og fester i festepunktene som ikke finnes bak i Yen. Jeg må altså ordne meg noen solide D-ringer i bagasjerommet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

jeg har skibag i porschen som festes i egne kroker, så den er finfin, men jeg liker å bare kaste en haug vanlige skibagger inn og tidvis noen løse skipar bare, dvs skarpe kanter og da er ikke inn over midtarmlen og mellom setene forran ideelt, bedre å ha liggende rett bak en seterygg.

så spm er om Y er lang nok til det, 3 var ikke, 3 hadde i tilegg teit høydebegrensning om du tok deg tiden å smelle alt i midten og stable.

Electric cars in Norway

#572
ski i midten = missil og blokkerer armlenet og er litt.. meh må beskytte armlenet da også.
[/quote]

Hemi. Enig :+1: Missil!
Jeg så en stygg ulykke på vei til Hovden en vinter og der hadde noen par ski tatt helt av inne i bilen. Ingen heldigvis skadet men jeg trodde ikke  det var mulig å lage så mye skade av bare ski....bare en person i bilen... hadde det vært flere.... stygg sak...

Skremmende!  Ski skal i min bok  i boks på taket... ferdig snakka... :D

Handyman

#573
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. august 2021, klokken 20:37
Hemi. Enig :+1: Missil!
Jeg så en stygg ulykke på vei til Hovden en vinter og der hadde noen par ski tatt helt av inne i bilen. Ingen heldigvis skadet men jeg trodde ikke  det var mulig å lage så mye skade av bare ski....bare en person i bilen... hadde det vært flere.... stygg sak...
Skremmende!  Ski skal i min bok  i boks på taket... ferdig snakka... :D

Man skal færrest mulig løse gjenstander i kupeen (nettbrett og drikkeflasker inkludert). Det bør være et mål for alle. Sikrer man skiene, kan de godt ligge i kupeen. Ligger de i en pose, så beskytter man også interiøret.
Skiboks med stativ stjeler fort 30kg av nyttelasten, og sluker samtidig energi. Det utgår derfor med høye kneløft for på TMY for min del. Ferdig snakka jmf mine personlige behov ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HiperTypeR

Ser på reell målt vekt av Teslabjørn på MEB plattform bilene, så ender de med sammenlignbar nyttelast som TMY. F. eks så har Id4 GTX en vekt med fører på 2360kg, noe som en gjenværende nyttelast på 390kg. Det er vel bare å innse at elbiler i denne klassen ikke har allverden med nyttelast, men det er tilstrekkelig for de fleste.

atkhobby

Sitat fra: HiperTypeR på fredag 27. august 2021, klokken 00:26
F. eks så har Id4 GTX en vekt med fører på 2360kg, noe som en gjenværende nyttelast på 390kg. Det er vel bare å innse at elbiler i denne klassen ikke har allverden med nyttelast, men det er tilstrekkelig for de fleste.
Interessant at den et så mye høyere enn oppgitt vekt hvis det virkelig stemmer, men siden det var MED fører så er det i praksis en stor forskjell.

ID4 har da lite nyttelast, men Y har FOR lite nyttelast.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 26. august 2021, klokken 18:51
Sitat fra: hemi på torsdag 26. august 2021, klokken 18:45
ski i midten = missil og blokkerer armlenet og er litt.. meh må beskytte armlenet da også.

Jeg har også så mange par ski med at det ikke er speielt praktisk å prøve stable de i smalt felt
Jeg har planer om å sy en skipose i cordura el. som jeg kan feste i barneseteforankringen på bakseteryggen eller rundt nakkestøttene. Dersom den er solid vil den kunne holde på skiene. Hvis ikke slår jeg en stropp rund skiene og fester i festepunktene som ikke finnes bak i Yen. Jeg må altså ordne meg noen solide D-ringer i bagasjerommet.

Hvis det er så viktig å spare skjermen når en først krasjer, og en uansett må bruke forsikringen, så kan en grave litt i teppene i bagasjerommets kjelleretasje. Finner feste der.
Tesla Model Y                         2021-

Jambo

Sitat fra: HiperTypeR på fredag 27. august 2021, klokken 00:26
Ser på reell målt vekt av Teslabjørn på MEB plattform bilene, så ender de med sammenlignbar nyttelast som TMY. F. eks så har Id4 GTX en vekt med fører på 2360kg, noe som en gjenværende nyttelast på 390kg. Det er vel bare å innse at elbiler i denne klassen ikke har allverden med nyttelast, men det er tilstrekkelig for de fleste.
Jepp, men det er da samme nyttelast med sjåfør og ekstrautstyr som Model Y har uten sjåfør og ekstrautstyr. Demobilen han kjørte har de største felgene, sportssetene med elektrisk justering og tilhengerfeste, samt sikkert mye annet, kanskje justerbare dempere også. Det er minst 136 kg ekstrautstyr (vet ikke hva Tesla Bjørn veier, trakk bare fra 75 kg).

Jeronan

Sitat fra: Jambo på fredag 27. august 2021, klokken 08:33
Sitat fra: HiperTypeR på fredag 27. august 2021, klokken 00:26
Ser på reell målt vekt av Teslabjørn på MEB plattform bilene, så ender de med sammenlignbar nyttelast som TMY. F. eks så har Id4 GTX en vekt med fører på 2360kg, noe som en gjenværende nyttelast på 390kg. Det er vel bare å innse at elbiler i denne klassen ikke har allverden med nyttelast, men det er tilstrekkelig for de fleste.
Jepp, men det er da samme nyttelast med sjåfør og ekstrautstyr som Model Y har uten sjåfør og ekstrautstyr. Demobilen han kjørte har de største felgene, sportssetene med elektrisk justering og tilhengerfeste, samt sikkert mye annet, kanskje justerbare dempere også. Det er minst 136 kg ekstrautstyr (vet ikke hva Tesla Bjørn veier, trakk bare fra 75 kg).

Exactly. If the Model Y with me sitting in the car, all basic stuff (charge cables, osv) inside and tow hitch receiver mounted, still would have 390kg left on the weigh scale.... then I would be really happy!  That is over 100kg more that the Model Y currently gets registered with.  :o

So that is still a very big difference.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

#579
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. august 2021, klokken 08:20
Hvis det er så viktig å spare skjermen når en først krasjer, og en uansett må bruke forsikringen, så kan en grave litt i teppene i bagasjerommets kjelleretasje. Finner feste der.
Jeg har antar at jeg skal klare å finne fester til sikring av tunge ting i bagasjerommet, men det forutsetter at jeg kan ha lemmene liggende på plass.
Men på et bilde i manualen på side 14 og 21, så er det noe som minner om D-ringer.... se rød ring. Kan noen som har fått bil sjekke hva det er?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

egolfetp


Jeronan

Page 186 of the manual:


So in the Model Y manual it says that "tillatt maksvekt" is 2591kg.

2591 - 2066 = 525kg. Exactly the load capacity as reported for the 2021 US Model Y.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hen9ng

Men Statens Vegvesen bryr seg ikke så mye om hva som står i instruksjonsboka. Det er vognkortet som gjelder, og der virker det som de fleste har samme stusselige nyttelasten?

elskertesla

Gitt signalene fra Tesla om at de ser på dette via HQ så skal vi ikke se vekk fra at det er tallet i instruksjonsboken Tesla kan sikte mot. Krysser fingrene på at det ikke tar mer enn "2uker".

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Jeronan

#584
Sitat fra: Hen9ng på fredag 27. august 2021, klokken 09:32
Men Statens Vegvesen bryr seg ikke så mye om hva som står i instruksjonsboka. Det er vognkortet som gjelder, og der virker det som de fleste har samme stusselige nyttelasten?

Of course and completely agree. But how come the MiC Model Y gets "basically" registered as SR RWD version here in Europe (numbers wise)?
Why does the 2021 Model Y in US has so much higher "tillatt maksvekt" compared to MiC Model Y?
The only difference between US and MiC Model Y is supposed to be the battery pack? LG vs Panasonic.
All the rest, chassis, components, osv should be the exact same.  ::)

Model Y produced in Berlin is going to be different. With new chassis, structural battery pack, osv.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA