Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#555
SitatYes could very well be. Would make sense. You can't drive the car without a driver after all.  :P

Spot on.

COMPLETE VEHICLES

EC CERTIFICATE OF CONFORMITY 

på TM3 er her. Men hvor er det på  TMY?


https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fagus.dekod-telekom.hr/zexport/katalog_20edf5c5267843709ba5b05a3a8b637f_78eed4b87f6b4861b8e8201811437480_202105202022521734.pdf&ved=2ahUKEwj30_6dks7yAhXlRfEDHb4rA7MQFnoFCM8BEAE&usg=AOvVaw1jUYX66T2OmUIjSCGt98bK

Jeronan

#556
Would be interesting to see some other registrations as well. For example from Sweden, Danmark, Germany, osv.

Just to see how large margin there currently is in numbers. Like now we know in Nederland registered "tillatt totalvekt" is 34kg higher compared to Norway. It's not much, but every kilo counts at this point.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

bmw2002

Skal selv på vektkontroll med en bil hos SVV. Problemet er at det er blitt en feil (som jeg ikke vet hva skyldes) på egenvekt som er registrert.  (Den er oppgitt til å være høyere enn reell vekt).

Så nå må jeg faktisk veie bilen hos SVV, det holdt ikke å få papirer fra produsent med egenvekt, ettersom alle biler har ulikt med utstyr osv.

Normalt sett veier man jo ikke alle biler, men brukes bilprodusentens tall for den letteste utgaven.

Så SVV forholder seg til oppgitt totalvekt fra produsent + faktisk vekt på bilen dersom det skulle oppstå noen problemer.

Forøvrig så har jeg flere ganger sett vektkontroller ved der vi bor, så det er noe som forekommer, så vil ikke anbefale å overskride den oppgitte totalvekten:
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830

(Det som er fint er at man slipper bot på små overtredelser, men må sette igjen en passasjer eller bagasje før man får kjøre videre)

staeiny

Da har jeg fått svar fra kundebehandler i Tesla Bergen (Åsane) angående nyttevekt. Han har spurt og gravd oppover i systemet (i følge han selv) og presenterte svarene til meg som om de kom fra noen med peiling. Han fortalte at alle TMY som er av 2021-modell har samme typegodkjenning. Han mente at Mandal-Y'en måtte være feilregistrert på et vis eller ha en annen typegodjenning, f.eks at det er en 2020 modell. Med andre ord er "maksimum nyttevekt eks sjåfør på 390kg for alle TMY-2021, iallefall de fra Shanghai", som han sa. Jeg fikk deretter disse tre alternativene:
1. Drite i problemet (noe han oppfordret meg til)
2. Vente på Berlin Y'en (og håpe!)
3. Avbryte bestillingen og få alle pengene tilbake ("Det går helt fint, det står folk i kø for å kjøpe bilen din!")


Jeg vil nå heller vente på Berlin-modellen, det vil være en 2022-modell og dermed få en annen typegodkjenning i følge kundebehandleren. Mulig Tesla klarer å gjøre det som skal til for at nyttevekten øker til akseptabelt nivå rundt 500kg. Det hele kommer an på hvor lenge jeg må vente...

I mellomtiden skal jeg prøve andre mellomklasse SUV'er til rundt 600' med 450kg pluss i nyttelast og sjekke leveringstider osv. Så får vi se.

kodax

Sitat fra: staeiny på torsdag 26. august 2021, klokken 15:50"maksimum nyttevekt eks sjåfør på 390kg for alle TMY-2021, iallefall de fra Shanghai"
du mener vel inkl. og ikke ekskl. sjåfør
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

For hva det er verdt (vel vitende om at servicesentrene ofte vet mindre enn kundene): Hos Tesla her så er de overbevist om at det blir korrigert på bilene som nå blir levert ut, hørtes nesten ut som det var noe som ble tatt for gitt at dette ble ordnet. Det jobbes med og er helt åpenbart noe de har fokus på. Dette fremstår ikke som noe som feies under teppet slik mye annet har blitt gjort.

staeiny

Sitat

Sitat fra: staeiny på I dag kl. 15:50

    "maksimum nyttevekt eks sjåfør på 390kg for alle TMY-2021, iallefall de fra Shanghai"

du mener vel inkl. og ikke ekskl. sjåfør


315kg nyttevekt (sjåfør er inkludert og antatt å veie 75kg).
390kg nyttevekt (sjåfør er ekskludert og man må trekke fra sjåførens vekt i tillegg for å finne resterende nyttevekt).

Handyman

#562
Sitat fra: staeiny på torsdag 26. august 2021, klokken 16:00
Sitat

Sitat fra: staeiny på I dag kl. 15:50

    "maksimum nyttevekt eks sjåfør på 390kg for alle TMY-2021, iallefall de fra Shanghai"

du mener vel inkl. og ikke ekskl. sjåfør


315kg nyttevekt (sjåfør er inkludert og antatt å veie 75kg).
390kg nyttevekt (sjåfør er ekskludert og man må trekke fra sjåførens vekt i tillegg for å finne resterende nyttevekt).
Må si din definisjon av inklusiv og eksklusiv er noe spesiell (helt motsatt faktisk), men vi forstår hva du mener (fordi vi kjenner tallene).
390kg er jo nyttelasten inkludert vekten av sjåfør på 75kg!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: geear på torsdag 26. august 2021, klokken 15:53
For hva det er verdt (vel vitende om at servicesentrene ofte vet mindre enn kundene): Hos Tesla her så er de overbevist om at det blir korrigert på bilene som nå blir levert ut, hørtes nesten ut som det var noe som ble tatt for gitt at dette ble ordnet. Det jobbes med og er helt åpenbart noe de har fokus på. Dette fremstår ikke som noe som feies under teppet slik mye annet har blitt gjort.

Exactly. Must just have been a Tesla employee getting tired of being asked about it.

The 390kg for MiC Model Y is not set in stone as that employee says, since Tesla Nederland registers their cars with 2405kg "tillatt maksvekt" while Tesla Norway registers 2371kg. That is a 34kg difference for the exact same car.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

atkhobby

Selv 424 (390+34) kg blir for knapt mener jeg. Vi bør få 525 kg sånn som 7-seteren har.

hemi

har noen målt lengden fra bagasjerom til seterygg høyre forran? får man nå ski inn der på tvers ? eller må man fortsatt ha de inn i armen sin forran når man kjører

Jeronan

Sitat fra: atkhobby på torsdag 26. august 2021, klokken 16:50
Selv 424 (390+34) kg blir for knapt mener jeg. Vi bør få 525 kg sånn som 7-seteren har.

True, but those extra 34kg means the charge cables, spylervaske, kits, osv and tow hitch receiver will at least not eat away the 390kg number we have now. :P

But anyhow. It just means Tesla is freely moving numbers around within some internal margin they have.
You can just take a look at the Model X for example. 5, 6 and 7 seater. All three are built on exact same chassis and have exact same Maks aksellast, yet each have a different "tillatt maksvekt".
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Sitat fra: hemi på torsdag 26. august 2021, klokken 16:57
har noen målt lengden fra bagasjerom til seterygg høyre forran? får man nå ski inn der på tvers ? eller må man fortsatt ha de inn i armen sin forran når man kjører
3-delt baksete, så kan heller legge ned i midten?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

ski i midten = missil og blokkerer armlenet og er litt.. meh må beskytte armlenet da også.

Jeg har også så mange par ski med at det ikke er speielt praktisk å prøve stable de i smalt felt

daktari

Stor skibag fra DaKine med jekkestropp til krokene i bagasjen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA