Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Voltz

Sitat fra: Sandvika på onsdag 25. august 2021, klokken 15:30
Det var min teori for omtrent 31 sider siden
Og med det så oppsummerte du 99 % av innholdet i Model Y forumet for tiden.

VoltWay

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 25. august 2021, klokken 15:09
Svingte innom vegstasjon etter å ha plukket opp Model Y, vekta viste 1.98 uten fører. Eneste ekstra i forhold til utlevering var veska til kona.
Og hva står i vognkortet?

geear

Sitat fra: Voltz på onsdag 25. august 2021, klokken 15:36
Sitat fra: Sandvika på onsdag 25. august 2021, klokken 15:30
Det var min teori for omtrent 31 sider siden
Og med det så oppsummerte du 99 % av innholdet i Model Y forumet for tiden.
For all del, bruk energi på å kaste dritt på de som dette faktisk betyr noe for. Har det ikke noe å si for deg, så er det mer konstruktivt om du holder deg unna?

I løpet av de siste sidene har det faktisk skjedd ganske mye som er relevant og interessant - biler har blitt veid, nyttelasten vist seg å være lavere enn opplyst/antatt (iallfall for noen), og furoren har ført til at Tesla Norge har henvendt seg til Tesla HQ for å avklare. Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle. På det som ellers fremstår som en meget bra bil, så er denne "lille" detaljen showstopper for noen.

mroek

Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:57
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.

Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Voltz

Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:57
For all del, bruk energi på å kaste dritt på de som dette faktisk betyr noe for. Har det ikke noe å si for deg, så er det mer konstruktivt om du holder deg unna?

I løpet av de siste sidene har det faktisk skjedd ganske mye som er relevant og interessant - biler har blitt veid, nyttelasten vist seg å være lavere enn opplyst/antatt (iallfall for noen), og furoren har ført til at Tesla Norge har henvendt seg til Tesla HQ for å avklare. Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle. På det som ellers fremstår som en meget bra bil, så er denne "lille" detaljen showstopper for noen.
Antakelser og atter antakelser. Hvorfor skulle det ikke bety noe for meg hva nyttelasten er? Jeg vurderer å avbestille bilen pga. den lave nyttelasten.

Poenget mitt er at det er side opp og side ned med samme klaging og samme teorier igjen og igjen, i omtrent ALLE tråder. Jeg leser dette forumet for å få ny informasjon så raskt som mulig, og den siste tiden har det tatt unødvendig lang tid å fiske tak i noe av verdi.

Nyttelasten er nøyaktig det samme som den var da denne tråden startet, vi vet at nyttelast er 390 kg inkl. sjåfør og argumentering frem og tilbake med barnevogn, spylerveske og sandsekker vil ikke forandre det. At det har blitt sendt inn spørsmål til Tesla HQ er supert, er spent på å høre svaret!

Sandvika

Sitat fra: mroek på onsdag 25. august 2021, klokken 16:07
Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:57
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.

Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?
Tilsynelatende. Er påpekt tidligere at 75d model s fikk noen kg ekstra etter leveranse. Så det er tydeligvis mulig. Det er ganske tydelig at det ikke er noe teknisk grunn siden høyere på US og enda høyere på US 7 seter. Trolig er dette noe som produsent kan utstede i form av en egenerklæring. 10.000kr spm som diskuteres er derfor HVORFOR verdien er satt så lavt. Er det trade off med maks hastighet? Wltp? Saksbehandlingsfeil? Dette tror jeg forblir uavklart til Tesla sentralt har kommet tilbake.

VoltWay

Sitat fra: mroek på onsdag 25. august 2021, klokken 16:07
Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:57
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.
Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?
Det er nok en mening med det. Produsenten bestemmer tillatt maksvekt og ulike varianter av samme modell kan ha ulik maksvekt. De kan endre maksvekt på en bil, men om det er aktuelt i en sånn skala som for TMY vet jeg ikke.

geear

Sitat fra: mroek på onsdag 25. august 2021, klokken 16:07
Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 15:57
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.

Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?
Nå har aldri jeg typegodkjent et kjøretøy, men en typegodkjenning handler om å bevise kompatibilitet med en spesifikasjon/regulativ/forskrift, og som regel er det produsenten selv som står for datagrunnlaget/dokumentasjonen. Det er ikke nødvendigvis slik at det oppdages en feil selv om en tredjepart gjør en godkjenning av underlaget. Hvis Tesla ber om 2371 kg tillatt totalvekt, hvorfor skulle en tredjepart fortelle de at de bør ta mer? I dette tilfellet er det et merkelig stort avvik mellom tillatt akselvekt og tillatt totalvekt, så jeg ser det ikke som usannsynlig at det styrkemessige er på plass, og at tillatt totalvekt er satt lavere enn den kan settes, av andre grunner (eller en feil, siden den er lavere i Europa enn i USA).

turfsurf

#548
Kanskje løsningen på nyttelast er performance modellen:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

Ut i fra dette er testvekt WLTP på LR for begge batteritypen 2211kg, mens for P 2150kg. Det er da 70kg lavere. Eller er testvekten 70kg lavere fordi at nyttelasten er enda lavere? Da bør den i så fall registreres som toseter
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#549
Om nyttelast :+1:. Eller kansje ikke...

Anyway....

Klistremerket med "all occupants and cargo" gir litt ny mening   :D :D he he

Herlig video fra Bjørn Nyland :+1:

https://youtu.be/UWJ7TpwLPjs

BTW også lekker med hvite seter :+1:

Jeronan

He he.  It's getting actually more hilarious by the day how Tesla is just shuffling around numbers in registrations.

This is how the MiC Model Y currently gets registered in Nederland for example:

Leeg gewicht (min. vekt)
2.008kg
Rijklaar gewicht (klarkjørt vekt)
2.108kg
Technisch limiet massa (teknisk max. vekt)
2.405kg
Wettelijk limiet massa ( tillatt totalvekt )
2.405kg

Spot the differences.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 08:28
He he.  It's getting actually more hilarious by the day how Tesla is just shuffling around numbers in registrations.

This is how the MiC Model Y currently gets registered in Nederland for example:

Leeg gewicht (min. vekt)
2.008kg
Rijklaar gewicht (klarkjørt vekt)
2.108kg
Technisch limiet massa (teknisk max. vekt)
2.405kg
Wettelijk limiet massa ( tillatt totalvekt )
2.405kg

Spot the differences.  ::) :P
Kan sjåfør være med i vekten på 2108, og med hvor mange kg i så fall?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på torsdag 26. august 2021, klokken 08:47
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 08:28
He he.  It's getting actually more hilarious by the day how Tesla is just shuffling around numbers in registrations.

This is how the MiC Model Y currently gets registered in Nederland for example:

Leeg gewicht (min. vekt)
2.008kg
Rijklaar gewicht (klarkjørt vekt)
2.108kg
Technisch limiet massa (teknisk max. vekt)
2.405kg
Wettelijk limiet massa ( tillatt totalvekt )
2.405kg

Spot the differences.  ::) :P
Kan sjåfør være med i vekten på 2108, og med hvor mange kg i så fall?

Yes that is not really clear. I never understood that one. :P  But the point here is the 2.405 limit. Giving indication that Tesla has clearly some headroom to move numbers around a bit to keep a minimal acceptable load capacity.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Ser ut som rijklaar gewicht er bilen fylt med alle spyle/kjølevæsker, evt. reservehjul, etc., i kjørende tilstand, inkludert fører på 75 kg (og 90% full tank der det er relevant).

Jeronan

Sitat fra: geear på torsdag 26. august 2021, klokken 08:59
Ser ut som rijklaar gewicht er bilen fylt med alle spyle/kjølevæsker, evt. reservehjul, etc., i kjørende tilstand, inkludert fører på 75 kg (og 90% full tank der det er relevant).

Yes could very well be. Would make sense. You can't drive the car without a driver after all.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA