Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: advale på onsdag 25. august 2021, klokken 13:27
Har ikke lest gjennom hele tråden men mange lurer på hvorfor det er så lav nyttelast.

Etter det jeg har skjønt har Tesla Model 3 mye lavere vekt enn andre tilsvarende biler, rund 1850kg hvis jeg ikke husker feil. Og Model Y deler mye av delene med 3.

Så, har Tesla rett og slett bommet med konstruksjonen og ikke tatt høyde for batteriene som går inn i Y er mye tyngre? Tidligere holdt de til kun Panasonic, nå byttes det mellom mange batteriprodusenter og høyst sannsynlig har den økte vekten av de nye batteripakkene, samt økt kwh, har ført til at bilen har blitt langt tyngre enn Tesla forutså.

Blir vel litt sånn med ID.3 med den største batteriet - der VW har valgt å kun tilby med 4 seter pga større og tyngre batterier sluker opp vektkvota. Skikkelig skivebom altså. Men langt verre når det kommer til Y som er ment å være en fullblods familiebil..
Det er vel stort sett samme pakka på TM3 LR og TMY LR. Den 82 kWh-pakken er visstnok ikke større eller tyngre enn den 75/77-kWh-pakka som brukes nå, men kommer av bedring i batterkjemi/teknologi.

Dermed faller den forklaringen på sin egen urimelighet.

Det er kun SR+ på TM3 som bruker en annen pakke, der energidensiteten er mindre, men den fyller samme plassen og vekta som en 75/77 kWh-pakke. Noe sånt kan det hende de og gjør på TMY SR+ som vel er mulighet i Kina, så får vi se om den kommer hit etterhvert, eller om det kommer en MIB SR+ etterhvert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jeronan

#526
Sitat fra: advale på onsdag 25. august 2021, klokken 13:27
Har ikke lest gjennom hele tråden men mange lurer på hvorfor det er så lav nyttelast.

Etter det jeg har skjønt har Tesla Model 3 mye lavere vekt enn andre tilsvarende biler, rund 1850kg hvis jeg ikke husker feil. Og Model Y deler mye av delene med 3.

Så, har Tesla rett og slett bommet med konstruksjonen og ikke tatt høyde for batteriene som går inn i Y er mye tyngre? Tidligere holdt de til kun Panasonic, nå byttes det mellom mange batteriprodusenter og høyst sannsynlig har den økte vekten av de nye batteripakkene, samt økt kwh, har ført til at bilen har blitt langt tyngre enn Tesla forutså.

Blir vel litt sånn med ID.3 med den største batteriet - der VW har valgt å kun tilby med 4 seter pga større og tyngre batterier sluker opp vektkvota. Skikkelig skivebom altså. Men langt verre når det kommer til Y som er ment å være en fullblods familiebil..

But that still doesn't explain it. The Model Y has a higher max akslingsvekt.  The 2021 Model Y in the USA (both 5 and 7 seat) have gotten a bigger Panasonic pack (just like 2021 Model 3 LR) and yet their nyttelast went up with 150kg (5-seat went up from 375 to 525kg)?
While the Model 3 LR went down over 70kg in nyttelast with the same new larger Panasonic pack?

There can be some weight difference between the LG and Panasonic pack, but I find it hard to believe that a 77kWh LG pack weighs 150kg more than a 77kWh Panasonic pack, yet alone the new 82kWh Panasonic pack. That would be a more than 30% weight difference?  :o

It just doesn't add up.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: THE på onsdag 25. august 2021, klokken 09:44
OK, her er tall for min 6 seter X100D. Ser at X75 7 seter har 12 kg mer nyttelast enn min. Tillatte akselvekter er like, så regner med det også gjelder for alle de forskjellige utgavene av TMY.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Samme på min X75 som kodax ja, men er jo merkelig at bilene har akkurat samme chassis og understell (luftfjæringen styrer jo trykk avhengig av last), og ikke lik tillatt totalvekt. Syns det også er litt snålt. Men dette med vekter/laster/dimensjoner har vært et mysterium så lenge Tesla har levert biler...

Syns det var good news at Tesla har tatt Y-problematikken videre med HQ.

audund

2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Jeronan

Sitat fra: audund på onsdag 25. august 2021, klokken 14:14
Både test i Nettavisen og Teknisk Ukeblad tar opp manglende nyttelast som et stort problem

https://www.nettavisen.no/tesla-model-y/biltest/tesla/forsteinntrykk-tesla-model-y-long-range/f/5-95-280679
https://www.tu.no/artikler/vi-har-provekjort-tesla-model-y-viser-hvordan-man-far-folk-til-a-velge-elbil/512759

Vil tro Tesla Norge også får med seg kritikken derfra

According to TOCN, Tesla Norge has already filed a request to Tesla HQ about this and awaiting an answer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

egolfetp

Jeg er langt fra noen ekspert, men klistremerke på førerside på Model Y LR sier 416 kg (all occupants and cargo). Kan det hende at Statens Vegvesen (EU)har strengere sikkerhetsmarginer enn hvor bilen er produsert når det kommer til nyttelast?

Rosstopher

Sitat fra: egolfetp på onsdag 25. august 2021, klokken 14:26
Jeg er langt fra noen ekspert, men klistremerke på førerside på Model Y LR sier 416 kg (all occupants and cargo). Kan det hende at Statens Vegvesen (EU)har strengere sikkerhetsmarginer enn hvor bilen er produsert når det kommer til nyttelast?

Skal være greit å få justert vekt til det som står i døra. Mange med f.eks. Tahoe som har fått gjort det for å få den over til personbil (slik den skal være).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: egolfetp på onsdag 25. august 2021, klokken 14:26
Jeg er langt fra noen ekspert, men klistremerke på førerside på Model Y LR sier 416 kg (all occupants and cargo). Kan det hende at Statens Vegvesen (EU)har strengere sikkerhetsmarginer enn hvor bilen er produsert når det kommer til nyttelast?

SVV only looks at one number and that is Tillatt totalvekt. Which is 2371kg for Model Y currently.
So if the car weighs 2003kg as Tesla advertises and also weighted so far. Then no matter that Tesla says in registration that min. weight is 22kg lower at 1981kg.

Your "real" nyttelast will be 2371 - 2003 = 368kg without driver or 293kg with driver (75kg max).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. august 2021, klokken 14:29
Sitat fra: egolfetp på onsdag 25. august 2021, klokken 14:26
Jeg er langt fra noen ekspert, men klistremerke på førerside på Model Y LR sier 416 kg (all occupants and cargo). Kan det hende at Statens Vegvesen (EU)har strengere sikkerhetsmarginer enn hvor bilen er produsert når det kommer til nyttelast?

Skal være greit å få justert vekt til det som står i døra. Mange med f.eks. Tahoe som har fått gjort det for å få den over til personbil (slik den skal være).
Men da justerer de NED tillatt totalvekt, ikke OPP som det her er behov for. Med mindre det står en høyere verdi på tillatt totalvekt på typegodkjenningsskiltet så tror jeg ikke det lar seg gjøre uten støtte fra Tesla.

hemi

kan også være nyttelasten er lav, siden wltp tallet er knyttet mot nyttelast, så for å matche wltp, kutta de nyttelast

spirrevipp

Svingte innom vegstasjon etter å ha plukket opp Model Y, vekta viste 1.98 uten fører. Eneste ekstra i forhold til utlevering var veska til kona.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

z4rd

Hvis det var en typisk dameveske så kan man vel trekke fra 10-15kg?  :D

Så 1980 uten fører? Dette er med 19"?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

spirrevipp

Sitat fra: z4rd på onsdag 25. august 2021, klokken 15:17
Hvis det var en typisk dameveske så kan man vel trekke fra 10-15kg?  :D

Så 1980 uten fører? Dette er med 19"?

Det er med 19" ja.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Jeronan

That would be welcome news at least, for us with 19inch wheel config.  :+1:

With so low nyttelast...every kilo counts.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sandvika

Sitat fra: hemi på onsdag 25. august 2021, klokken 14:56
kan også være nyttelasten er lav, siden wltp tallet er knyttet mot nyttelast, så for å matche wltp, kutta de nyttelast

Det var min teori for omtrent 31 sider siden, det ble da påpekt at bare en veldig liten del av "payload" skulle medregnes.mener at det var ca 15% av total vekt på kjøretøyet  som skulle tillegges som payload. Det betyr at straffen for å øke payload ble veldig liten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA