Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

atkhobby

Blir fint å gå tilbake til de jeg stolt fortalte vi hadde bestilt bil, og si at det ikke blir noe av fordi jeg er for feit...
Thank you Tesla!

THE

Sitat fra: geear på onsdag 25. august 2021, klokken 09:15
Sitat fra: Jeronan på onsdag 25. august 2021, klokken 09:09
Since the car ends up being 20kg heavier (completely empty without charge cables) and thus end up with even less nyttelast than expected.

I guess this can be interesting to bring to the foreground again.

Thalgar posted this a while back:

Model Y har kombinert akslingsvekt på 2863 kg, og maks totalvekt på 2 371 kg.
Tal for eit par konkurrentar:
Mach-E AWD: akslingsvekt på 2720, maks totalvekt 2690.
ID 4 GTX: akslingsvekt på 2780, maks totalvekt 2730.
Ioniq 5 AWD: akslingsvekt på 2650, maks totalvekt 2540.
Model 3 AWD 2021: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2232.
Model 3 AWD 2019: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2371.

If you look at the above numbers, then theoretically the Model Y should be able to handle a much higher nyttelast?  :o
So why is there such a high discrepancy between max akslingsvekt and max totalvekt with the Model Y?  :( 
Yes, and if you use our Model X as an example, it has tillatt totalvekt that is 250 kg less than combined akselvekt. Y has 492 kg less than combined akselvekt... it just doesnt make any sense construction wise, still suspecting that there is other reasons for this, either pure mixup at Tesla or something that is related to range or safety ratings...
Min 2017 TMX100D 6 seter har 191 kg høyere akselvekter enn nyttelast (1470 kg foran, 1800 kg bak), tillatt totalvekt 3079 kg. Det kan jo være at tillatt totalvekt for TMY er med tanke på en Long range+ 7 seter utgave av TMY med større og tyngre batteri?

geear du har vel en X75? Kan være interessant å se om tillatt akselvekt er lik på X75 og X100, og jeg regner også med at tillatt akselvekt er lik uavhengig av setekonfigurasjon. Da vil det jo naturligvis være slik at en X75 5 seter har mye lavere egenvekt enn en X100 7 seter, men av en eller annen grunn blir tillatt totalvekt på X100 6/7 seter høyere enn for X75 5 seter, og differansens mellom tillat totalvekt og samlet tillatt akselvekt øker. Det samme vil nok da også være tilfelle for TMY, men det virker helt merkelig at det ikke er minst 2500 kg tillatt totalvekt for TMY 5 seter. Ut fra plassbegrensing i tredje seterad på TMY er det høyst usannsynlig at det vil sitte personer på 75 kg der, så jeg vil tro at man kan regne maks 120 kg som vekt på passasjerer i de to ekstra setene. Da har man fremdeles mye å gå på opp til tillatt samlet akselvekt på 2863 kg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Veivesenet sine data om min X75D 7-seter:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

THE

OK, her er tall for min 6 seter X100D. Ser at X75 7 seter har 12 kg mer nyttelast enn min. Tillatte akselvekter er like, så regner med det også gjelder for alle de forskjellige utgavene av TMY.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Sitat fra: atkhobby på onsdag 25. august 2021, klokken 09:30
Blir fint å gå tilbake til de jeg stolt fortalte vi hadde bestilt bil, og si at det ikke blir noe av fordi jeg er for feit...
Thank you Tesla!
Det er det lettere å gjøre noe med enn nyttelasten da. Har andre gode bivirkninger også. Jeg er i full gang :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

VoltWay

#515
Sitat fra: THE på onsdag 25. august 2021, klokken 09:44
OK, her er tall for min 6 seter X100D. Ser at X75 7 seter har 12 kg mer nyttelast enn min. Tillatte akselvekter er like, så regner med det også gjelder for alle de forskjellige utgavene av TMY.
Det er det jeg ikke helt forstår. Har sjekke ulike versjoner av en del biler, bla. Enyaq og TM3. Og det som går igjen er at de har ulik tillatt maksvekt (GVRW) og ulik egenvekt (curb weight). De tyngre bilene har også høyere maksvekt slik at nyttelasten blir noenlunde lik.

(modell, maksvekt, egenvekt, nyttelast)

TM3 2021:
SR - 2139 kg, 1750 kg, 314 kg
LR - 2232 kg, 1844 kg, 313 kg
P - 2232 kg, 1844 kg, 313 kg

Enyaq 2021:
iV50 - 2470 kg, 1865 kg, 605 kg
iV60 - 2509 kg, 1965 kg, 544 kg
iV80 - 2616 kg, 2090 kg, 526 kg
iV80x - 2750 kg, 2120 kg, 555 kg

Det jeg lurer på er om det faktisk er forskjeller på modellene som gjør at de letteste bilene også kan ha mindre nyttelast, eller om de justerer begge deler ned.

Jeronan

#516
Just a fun note. I just actually checked the Model Y page on tesla.com and it actually says there:

Vekt   2.003 kg

Which is the same as on the "fraktbrev" that @Handyman mentioned earlier and now matches with the 2000kg weight at the svv station.

This would mean Tesla "adjusted" the min. weight down with 22kg to 1981kg on SVV registration just to meet the min. requirements of 5x75kg nyttelast for a 5-seat car perhaps?  :o

So now it will be interesting to see if the 19inch wheel config weighs similar to the 20inch wheel config or really is 22kg lighter in weight at 1981kg.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tesla P85D

Henger ikke dette litt sammen med at Y er godkjent for tilhenger vekt opp til 1600 kg - ergo går det på bekostning av noe lavere nyttelast på selve bilen enn konkurrentene...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Handyman

Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 25. august 2021, klokken 13:01
Henger ikke dette litt sammen med at Y er godkjent for tilhenger vekt opp til 1600 kg - ergo går det på bekostning av noe lavere nyttelast på selve bilen enn konkurrentene...
Litt usikker på det. 1600 kg er jo bremset henger, mens ubremset er 750 kg, som jeg tror flere andre også har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 25. august 2021, klokken 13:01
Henger ikke dette litt sammen med at Y er godkjent for tilhenger vekt opp til 1600 kg - ergo går det på bekostning av noe lavere nyttelast på selve bilen enn konkurrentene...

Other EV SUV's have close to or similar towing capacity now and still manage 100-200+ kg more in nyttelast.

Then this also doesn't explain why the 2021 Model Y in USA has 150kg more nyttelast.

Also. The Model Y is the only car that has such high discrepancy between max akslingsvekt and max. totalvekt, compared to other cars (incl. Tesla model 3, S and X). Why is that? And why only the MIC Model Y?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 25. august 2021, klokken 13:01
Henger ikke dette litt sammen med at Y er godkjent for tilhenger vekt opp til 1600 kg - ergo går det på bekostning av noe lavere nyttelast på selve bilen enn konkurrentene...

Da holder vogntogvekta seg under 4000kg, men dette er jo ikke noe tall myndighetene setter begrensninger på , foruten at mange med B førerkort uansett sliter med henger på det meste av tyngre biler.

Har en sterk fornemmelse om at disse kiloene er der for å få maks rekkevidde på papiret. Hvis man hiver ut 2-300kg vekt i bilen, gir det jo umiddelbar rekkevidde-gevinst.
Ikke finest kravene for WLTP testene, men jeg vil anta du skal ha full last?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på onsdag 25. august 2021, klokken 13:12
Sitat fra: Tesla P85D på onsdag 25. august 2021, klokken 13:01
Henger ikke dette litt sammen med at Y er godkjent for tilhenger vekt opp til 1600 kg - ergo går det på bekostning av noe lavere nyttelast på selve bilen enn konkurrentene...
Har en sterk fornemmelse om at disse kiloene er der for å få maks rekkevidde på papiret. Hvis man hiver ut 2-300kg vekt i bilen, gir det jo umiddelbar rekkevidde-gevinst.
Ikke finest kravene for WLTP testene, men jeg vil anta du skal ha full last?
I følge en tidligere post skal ikke WLTP baseres på fullt lastet bil, men med 100kg pluss noen prosent av nyttelasten. Da blir utslaget mye mindre. Jeg spekulerer mer i at toppfarten kan gi problemer for bremsing fra toppfart til null med fullt lastet bil. Der er jeg nemlig rimelig sikker på at man må teste med fullastet bil. Som sakt bare spekulasjoner fra min side uten å ha lest meg opp på hvilke krav og tester som inngår i en typegodkjenning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

advale

#522
Har ikke lest gjennom hele tråden men mange lurer på hvorfor det er så lav nyttelast.

Etter det jeg har skjønt har Tesla Model 3 mye lavere vekt enn andre tilsvarende biler, rund 1850kg hvis jeg ikke husker feil. Og Model Y deler mye av delene med 3.

Så, har Tesla rett og slett bommet med konstruksjonen og ikke tatt høyde for batteriene som går inn i Y er mye tyngre? Tidligere holdt de til kun Panasonic, nå byttes det mellom mange batteriprodusenter og høyst sannsynlig har den økte vekten av de nye batteripakkene, samt økt kwh, ført til at bilen har blitt langt tyngre enn Tesla forutså.

Blir vel litt sånn med ID.3 med den største batteriet - der VW har valgt å kun tilby med 4 seter pga større og tyngre batterier sluker opp vektkvota. Skikkelig skivebom altså. Men langt verre når det kommer til Y som er ment å være en fullblods familiebil..

RJK

Sitat fra: THE på onsdag 25. august 2021, klokken 09:10
Se ut som alternativet for oss som har med oss mer enn luft i bagasjen er å vente på sjuseter-utgaven. Blir litt mindre bagasjevolum, noe høyere egenvekt på bilen, 30-40000,- dyrere (?), men mulighet til å ha 4-5 personer pluss bagasje i bilen.

Femseterutgaven blir for puslete for vårt behov i alle fall. Hadde egentlig slått fra meg TMY, men med oppgradering til HEPA, oppvarmet ratt og en del andre forbedringer fra første årsmodell TMY så begynte jeg så smått å vurdere å bytte ut TMX. Blir likevel ikke aktuelt å bytte ut TMX med TMY med vektbegrensningen som TMY har nå i alle fall.
For min del vurderte jeg om jeg skulle gå for 7-seter. Ikke fordi jeg nødvendigvis har det store behovet, selv om jeg har vært i situasjoner der jeg gjerne skulle hatt en eller to sitteplasser til. Da ville selvsagt en 7-seter være perfekt. Men jeg liker definitivt muligheten til det.

OM det da gi 150 kg mer nyttelast (minus vekt på setene, om ikke det kompenseres for også), så gjør det at TMY plutselig blir mer aktuell. Det skjer sjeldent at jeg ville fyllt opp med 6 passasjerer (+ sjåfør), og mye bagasje. Men 4 eller 5 og endel bagasje, ville skjedd betydelig oftere.

Men av og til kan det være kjekt med 7-seter-konfigurasjon der de siste baksetene er oppe, for å skille bagasjen man ikke trenger direkte tilgang til, fra bagasje man vil ha mye mer tilgjengelig, som en kjølebag, jakkene man ikke orker å ha på når man kjører, tur-snacks etc.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sandvika

Sitat fra: advale på onsdag 25. august 2021, klokken 13:27
Har ikke lest gjennom hele tråden men mange lurer på hvorfor det er så lav nyttelast.

Etter det jeg har skjønt har Tesla Model 3 mye lavere vekt enn andre tilsvarende biler, rund 1850kg hvis jeg ikke husker feil. Og Model Y deler mye av delene med 3.

Så, har Tesla rett og slett bommet med konstruksjonen og ikke tatt høyde for batteriene som går inn i Y er mye tyngre? Tidligere holdt de til kun Panasonic, nå byttes det mellom mange batteriprodusenter og høyst sannsynlig har den økte vekten av de nye batteripakkene, samt økt kwh, har ført til at bilen har blitt langt tyngre enn Tesla forutså.

Blir vel litt sånn med ID.3 med den største batteriet - der VW har valgt å kun tilby med 4 seter pga større og tyngre batterier sluker opp vektkvota. Skikkelig skivebom altså. Men langt verre når det kommer til Y som er ment å være en fullblods familiebil..
Nei, da har du ikke lest tråden, og det er heller ikke noe som anbefales..  :)
I USA så er tilsynelatende samme bilen registrert med større maksvekt, og 7 seter registrert enda høyere maksvekt. Kan ikke se at det er andre komponenter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA