Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

turfsurf

#495
Sitat fra: cwave7 på onsdag 25. august 2021, klokken 02:21
21" überturbine er sykt tung og veier 4 kg mer enn  19" per felg.
Jepp. Blir det at vi tar ut vår TMY P så selger jeg ihvertfall überturbine hjulene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Silkefot

Interessant det med at 7-seter kan ta 2x75 kg mer en 5-seter i USA, undres om WLTP og max hastighet fortsatt er likt?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

daktari

Sitat fra: Silkefot på onsdag 25. august 2021, klokken 07:56
Interessant det med at 7-seter kan ta 2x75 kg mer en 5-seter i USA, undres om WLTP og max hastighet fortsatt er likt?
Kan de ha en luftbelg som fjær bak da, som EQC har? Da justeres høyden bak automatisk. Noen som har sjekket delekatalogen for 7-seter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Jambo

Det er vel et krav for å få registrert en bil i Norge, at den har 75 kg for hver sitteplass, hvis jeg tolker kjøretøyforskriften paragraf 18-1 riktig. 5*75 kg=375 kg. 7*75 kg=525 kg

Jeronan

#500
Sitat fra: Thalgar på onsdag 25. august 2021, klokken 08:13
Finst visst 5-setar med 525 kg maks nyttelast òg:

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/2021-my-lr-load-limits-jpg.701053/

So this would possibly indicate that in the US they suffered the same drop in nyttelast with the Model Y as has happened with the Model 3 LR and Model S LR?

525kg for 2019-2020 and now down to 375kg for 2021??  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

#501
Sitat fra: Jambo på onsdag 25. august 2021, klokken 08:18
Det er vel et krav for å få registrert en bil i Norge, at den har 75 kg for hver sitteplass, hvis jeg tolker kjøretøyforskriften paragraf 18-1 riktig. 5*75 kg=375 kg. 7*75 kg=525 kg

Sitat4. Antall sitteplasser bestemmes av fabrikanten ut fra den plass som finnes og største aksellaster og totalvekt, med følgende unntak, jf. også § 6-3 nr. 6:a)Tohjuls moped tillates ikke registrert for passasjerer.b)For beltebil gjelder ikke begrensningen i forhold til største aksellaster.c)Tilhenger/tilhengerredskap tillates ikke registrert for transport av personer.d)I bårerom i ambulansebil tillates ikke sitteinnretning foran båre som registrert sitteplass. Dette gjelder likevel ikke for én fremoverrettet sitteinnretning foran båre i ambulansebil med to bårer. Med området foran båre menes hele høyden av området i bårens forlengelse framover.

Ved bestemmelse av antall sitteplasser skal det tas hensyn til dimensjonskrav m.m. som fremkommer i dette kapittel. Dette innebærer blant annet at fabrikanten ikke kan fastsette et antall sitteplasser som medfører klassifisering som buss, med mindre dimensjonskravene til seter for buss er oppfylt. Det innebærer også at det skal være tilstrekkelig nyttelast (75 kg for hver sitteplass) og at hver sitteplass er utstyrt med bilbelter i henhold til kap. 16.

Det er jo innafor med 5 passasjerer og ladekabler men ikke bagasje. På en måte... eller burde egentlig vært registrert for 4 med den lave nyttelasten. Noen som har sjekket det?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

#502
Sitat fra: daktari på onsdag 25. august 2021, klokken 08:26
Sitat fra: Jambo på onsdag 25. august 2021, klokken 08:18
Det er vel et krav for å få registrert en bil i Norge, at den har 75 kg for hver sitteplass, hvis jeg tolker kjøretøyforskriften paragraf 18-1 riktig. 5*75 kg=375 kg. 7*75 kg=525 kg

Sitat4. Antall sitteplasser bestemmes av fabrikanten ut fra den plass som finnes og største aksellaster og totalvekt, med følgende unntak, jf. også § 6-3 nr. 6:a)Tohjuls moped tillates ikke registrert for passasjerer.b)For beltebil gjelder ikke begrensningen i forhold til største aksellaster.c)Tilhenger/tilhengerredskap tillates ikke registrert for transport av personer.d)I bårerom i ambulansebil tillates ikke sitteinnretning foran båre som registrert sitteplass. Dette gjelder likevel ikke for én fremoverrettet sitteinnretning foran båre i ambulansebil med to bårer. Med området foran båre menes hele høyden av området i bårens forlengelse framover.

Ved bestemmelse av antall sitteplasser skal det tas hensyn til dimensjonskrav m.m. som fremkommer i dette kapittel. Dette innebærer blant annet at fabrikanten ikke kan fastsette et antall sitteplasser som medfører klassifisering som buss, med mindre dimensjonskravene til seter for buss er oppfylt. Det innebærer også at det skal være tilstrekkelig nyttelast (75 kg for hver sitteplass) og at hver sitteplass er utstyrt med bilbelter i henhold til kap. 16.

Det er jo innafor med 5 passasjerer og ladekabler men ikke bagasje. På en måte... eller burde egentlig vært registrert for 4 med den lave nyttelasten. Noen som har sjekket det?

Well that is interesting. That would mean, now the MIC Model Y (at least with 20inch wheels) is 20kg heavier than registered, it's now at least 5kg below the minimum as is required per that paragraph. (that is not counting absolute basic necessities as charge cables, one bag of spylervaske, emergency/first aid kit and tire repair kit). ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

duffshank

Hvis egenvekten som er målt i tidligere innlegg på 2000 stemmer, så oppfyller vel ikke bilen kravet til 5x75 kilo nyttelast for 5 passasjerer og burde sånn sett ikke være registrert for 5. Men oppgitt egenvekt i vognkort er innenfor med 15 kg margin (kanskje utenfor med hengefeste?)
Veldig skuffende når man har gledet seg til ny bil. Blir spennende å se hva dagens tester fra journalister sier om saken

OW

Jeg skrev mail til Tesla i går kveld og forklarte vår frustrasjon over lav nyttelast. Vi er bare 3 i familien (1 barn på 5 år), men med to høye voksne som veier godt over snittet, så får vi utfordringer med bare oss 3 og bagasje. Vi pleier innimellom å ha med oss noen på tur også...

Jeg tok vår Model X på vekta her om dagen. Den veide 2,68 med alle tre, og de tingene vi normalt har liggende (ladekabler, tilhengerfeste, ekstra dunk med spyleveske, et par jakker ++.) 2 680 - 2 352 (egenvekt) = 328 kg. Hvis vi bruker opp de samme 328 kg på Model Y med oss tre + vår normale «stæsj i bilen» er det 62 kg til overs til bagasje / sykler etc på tur. Ganske knapt for en bil på denne størrelsen. 😢 Og da har vi ikke startet å tenke på at vi noen ganger tar med oss en passasjer eller to. 😖 kjipt at en så liten detalj som dette skal være så ødeleggende.

Har ikke hørt noe fra Tesla enda.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Jeronan

Since the car ends up being 20kg heavier (completely empty without charge cables) and thus end up with even less nyttelast than expected.

I guess this can be interesting to bring to the foreground again.

Thalgar posted this a while back:

Model Y har kombinert akslingsvekt på 2863 kg, og maks totalvekt på 2 371 kg.
Tal for eit par konkurrentar:
Mach-E AWD: akslingsvekt på 2720, maks totalvekt 2690.
ID 4 GTX: akslingsvekt på 2780, maks totalvekt 2730.
Ioniq 5 AWD: akslingsvekt på 2650, maks totalvekt 2540.
Model 3 AWD 2021: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2232.
Model 3 AWD 2019: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2371.

If you look at the above numbers, then theoretically the Model Y should be able to handle a much higher nyttelast?  :o
So why is there such a high discrepancy between max akslingsvekt and max totalvekt with the Model Y?  :( 
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Se ut som alternativet for oss som har med oss mer enn luft i bagasjen er å vente på sjuseter-utgaven. Blir litt mindre bagasjevolum, noe høyere egenvekt på bilen, 30-40000,- dyrere (?), men mulighet til å ha 4-5 personer pluss bagasje i bilen.

Femseterutgaven blir for puslete for vårt behov i alle fall. Hadde egentlig slått fra meg TMY, men med oppgradering til HEPA, oppvarmet ratt og en del andre forbedringer fra første årsmodell TMY så begynte jeg så smått å vurdere å bytte ut TMX. Blir likevel ikke aktuelt å bytte ut TMX med TMY med vektbegrensningen som TMY har nå i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thalgar

Sitat fra: Jeronan på onsdag 25. august 2021, klokken 08:21
Sitat fra: Thalgar på onsdag 25. august 2021, klokken 08:13
Finst visst 5-setar med 525 kg maks nyttelast òg:

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/2021-my-lr-load-limits-jpg.701053/

So this would possibly indicate that in the US they suffered the same drop in nyttelast with the Model Y as has happened with the Model 3 LR and Model S LR?

525kg for 2019-2020 and now down to 375kg for 2021??  :o

525 var for ein 2021-modell 5-setar i USA:

"I test drove a 2021 long-range 5-seater a few weeks ago, and it had the higher 525kg / 1157lb rating on the door sticker."

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5849612/

Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

Then it makes even less sense then as to why the 2021 MIC Model Y has so much lower nyttelast than the US 2021 Model Y.
Tesla keeps shouting that everyone gets the same car world wide, but that candle is obviously not holding up right now.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: THE på onsdag 25. august 2021, klokken 09:10
Se ut som alternativet for oss som har med oss mer enn luft i bagasjen er å vente på sjuseter-utgaven. Blir litt mindre bagasjevolum, noe høyere egenvekt på bilen, 30-40000,- dyrere (?), men mulighet til å ha 4-5 personer pluss bagasje i bilen.

Femseterutgaven blir for puslete for vårt behov i alle fall. Hadde egentlig slått fra meg TMY, men med oppgradering til HEPA, oppvarmet ratt og en del andre forbedringer fra første årsmodell TMY så begynte jeg så smått å vurdere å bytte ut TMX. Blir likevel ikke aktuelt å bytte ut TMX med TMY med vektbegrensningen som TMY har nå i alle fall.
Skal se det nye nå blir å bestille 7-seter og fjerne de to bakerste setene...

Sitat fra: Jeronan på onsdag 25. august 2021, klokken 09:09
Since the car ends up being 20kg heavier (completely empty without charge cables) and thus end up with even less nyttelast than expected.

I guess this can be interesting to bring to the foreground again.

Thalgar posted this a while back:

Model Y har kombinert akslingsvekt på 2863 kg, og maks totalvekt på 2 371 kg.
Tal for eit par konkurrentar:
Mach-E AWD: akslingsvekt på 2720, maks totalvekt 2690.
ID 4 GTX: akslingsvekt på 2780, maks totalvekt 2730.
Ioniq 5 AWD: akslingsvekt på 2650, maks totalvekt 2540.
Model 3 AWD 2021: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2232.
Model 3 AWD 2019: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2371.

If you look at the above numbers, then theoretically the Model Y should be able to handle a much higher nyttelast?  :o
So why is there such a high discrepancy between max akslingsvekt and max totalvekt with the Model Y?  :( 
Yes, and if you use our Model X as an example, it has tillatt totalvekt that is 250 kg less than combined akselvekt. Y has 492 kg less than combined akselvekt... it just doesnt make any sense construction wise, still suspecting that there is other reasons for this, either pure mixup at Tesla or something that is related to range or safety ratings...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA