Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

hemi

men tenk... når du bytter til tunge gummimatter blir det enda værre! ;)

at elbiler har komiske tall på nyttelast ser man jo når en opel corsa tar 1400-1600KG henger med 1 liter motor, og mer last inni.


turfsurf

Bare å slenge på noen lettvekts 18» dette med smale dekk. Blir morsomt med P da, med over 35kg pr hjul. Knapt lov å kjøre tom
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:39
Jfr. innlegget frå Handyman:

FOR EIT ROT. Det skulle jo tilsvara nyttelast med førar på 341 kg.
Tror bestemt at man ikke skal forholde seg til merket med dekkdimensjon og trykk. Det er nok et villspor.
Det må være skiltet totalvekt og aksellast som er styrende.
Det er nettopp skiltet for dekk som er styrende, ref. Vedlagt utdrag fra manualen.
Det er vel ingen som seriøst tror at regnestykket i brukermanualen eller infoen på klistremerke med dekktrykk trumfer vognkortet???
Se infoen i manualen om typegodkjenningsmerket på samme siden. Der er det greit forklart.
Hvis vognkortet angir tillatt totalvekt på 2371 kg, så er det det som gjelder.
Info som angir større vekt enn typegodkjenningen kan tolkes som hva bilen egentlig er designet for, og gir oss et hint om hvor mye last bilen kunne vært godkjent for. Kanskje med en lavere toppfart (spekulasjon, den virkelige årsaken til den lave totalekten vet vi vel ikke?).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

bekrefter at klistremerke trumfer IKKE vognkort. Vært borti dette før og kranglet med SVV, kun vognkort de bryr seg om.

audund

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 22:34
Hvis vognkortet angir tillatt totalvekt på 2371 kg, så er det det som gjelder.
Ja, det er vel det du blir veid opp mot.  Det vil jo si at nyttelast er 296 kg (mot 315 i vognkortet), gitt at bilen veier 2000 kg (2000-2010) uten bagasje eller mennesker. Reelt sett kan du laste ca 370 kg, det inkluderer fører, passasjerer, bagasje, tilhengerfeste, skiboks etc. Ettersom jeg veier > 75 kg ville jeg gått ut av bilen og bedt SVV legge til 75 kg for fører under veiing.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Jeronan

#485
That our BMW i3 with 19inch bicycle wheels and a trunk that can barely hold a midsize suitcase can have 350kg nyttelast.......... Its just.... Don't know what to say anymore.  :(

It just feels like the Model Y is turning into a parody at this point. It just doesn't make any sense anymore.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Og i 2022 kommer MIG, med 200kg ekstra nyttelast?
Er MIC Y egentlig en bløff? Ser US har tilsvarende vekter
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 22:34
Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:39
Jfr. innlegget frå Handyman:

FOR EIT ROT. Det skulle jo tilsvara nyttelast med førar på 341 kg.
Tror bestemt at man ikke skal forholde seg til merket med dekkdimensjon og trykk. Det er nok et villspor.
Det må være skiltet totalvekt og aksellast som er styrende.
Det er nettopp skiltet for dekk som er styrende, ref. Vedlagt utdrag fra manualen.
Det er vel ingen som seriøst tror at regnestykket i brukermanualen eller infoen på klistremerke med dekktrykk trumfer vognkortet???
Se infoen i manualen om typegodkjenningsmerket på samme siden. Der er det greit forklart.
Hvis vognkortet angir tillatt totalvekt på 2371 kg, så er det det som gjelder.
Info som angir større vekt enn typegodkjenningen kan tolkes som hva bilen egentlig er designet for, og gir oss et hint om hvor mye last bilen kunne vært godkjent for. Kanskje med en lavere toppfart (spekulasjon, den virkelige årsaken til den lave totalekten vet vi vel ikke?).
Nei, selvfølgelig er det vognkortet som bestemmer, men det er det vel ingen som har sagt noe mot heller. Det var ikke mot vognkortet du sammenlignet. Du sa dekkdimensjonsmerket var et villspor, og jeg påpekte bare at produsenten faktisk sier det er dette man skal se på. At de har klart å rote det til på andre områder er så...

pberg

SitatEttersom jeg veier > 75 kg ville jeg gått ut av bilen og bedt SVV legge til 75 kg for fører under veiing.

Nope, det der virker ikke. Brodern var ute for overvekt på en maks 3500kg liftbil som var for tung, og det hjalp ikke at han tok ut sine ca 100kg fra bilen, de ble ikke magisk 75kg for SVV da..
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Bergenser123

Tall fra «klistremerkene» på Model y i USA tilsier at 7 seteren har 525kg i nyttelast, kontra 5 seteren som har 375kg i USA. Hva dette kommer av er jeg usikker på men kan være en indikasjon på at 7 seteren kan, og bør, få høyere nyttelast enn 5 seteren også i Norge.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 22:34
Sitat fra: geear på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:05
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:39
Jfr. innlegget frå Handyman:

FOR EIT ROT. Det skulle jo tilsvara nyttelast med førar på 341 kg.
Tror bestemt at man ikke skal forholde seg til merket med dekkdimensjon og trykk. Det er nok et villspor.
Det må være skiltet totalvekt og aksellast som er styrende.
Det er nettopp skiltet for dekk som er styrende, ref. Vedlagt utdrag fra manualen.
Det er vel ingen som seriøst tror at regnestykket i brukermanualen eller infoen på klistremerke med dekktrykk trumfer vognkortet???
Se infoen i manualen om typegodkjenningsmerket på samme siden. Der er det greit forklart.
Hvis vognkortet angir tillatt totalvekt på 2371 kg, så er det det som gjelder.
Info som angir større vekt enn typegodkjenningen kan tolkes som hva bilen egentlig er designet for, og gir oss et hint om hvor mye last bilen kunne vært godkjent for. Kanskje med en lavere toppfart (spekulasjon, den virkelige årsaken til den lave totalekten vet vi vel ikke?).
Nei, selvfølgelig er det vognkortet som bestemmer, men det er det vel ingen som har sagt noe mot heller. Det var ikke mot vognkortet du sammenlignet. Du sa dekkdimensjonsmerket var et villspor, og jeg påpekte bare at produsenten faktisk sier det er dette man skal se på. At de har klart å rote det til på andre områder er så...
Ahh da skjønner jeg, beklager.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Is it possible that the 20inch wheels are 20kg heavier ( 5kg per wheel ) than the 19inch wheels?  ::)

It would at least for those of us with 19inch wheel config give a tiny bit of hope that our Model Y will be closer to the registered 1981kg.  :-[
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:29
Is it possible that the 20inch wheels are 20kg heavier ( 5kg per wheel ) than the 19inch wheels?  ::)
Absolutt. 5kg ekstra er innafor.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cwave7

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:37
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:29
Is it possible that the 20inch wheels are 20kg heavier ( 5kg per wheel ) than the 19inch wheels?  ::)
Absolutt. 5kg ekstra er innafor.
19" felgen er i underkant 1 kg lettere enn 20" felgen. Maks 4 kg å spare der.
21" überturbine er sykt tung og veier 4 kg mer enn  19" per felg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

VoltWay

Sitat fra: Bergenser123 på tirsdag 24. august 2021, klokken 23:07
Tall fra «klistremerkene» på Model y i USA tilsier at 7 seteren har 525kg i nyttelast, kontra 5 seteren som har 375kg i USA. Hva dette kommer av er jeg usikker på men kan være en indikasjon på at 7 seteren kan, og bør, få høyere nyttelast enn 5 seteren også i Norge.
Det er mer interessant med totalvekt på bilen og tillatt maksvekt. Det USA måtte ha som tilsvarer et vognkort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA