Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

z4rd

Det stemmer. 390 inkl. fører (75kg). Det som stod på en LR på Finn.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

#451
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:51
Ok, dette er hysterisk. Nyttelast for amerikansk model y med sju seter: 525 kg. Sjølv om ein trekk frå 75 kg på "europeisk" manér er ein likevel på 450 kg nyttelast - ei ganske anna verd enn dei Model Y-versjonane dei pøsar ut her til lands.
Fant min TMY utenfor Telsa Kr.sand og tok bilde av klistremerkene i døråpningen.
På merket for typegodkjenningen er det oppgitt følgende tall:
2371 kg (antatt å være tillatt totalvekt)
3971 kg (antatt å være tillatt vogntogvekt)
1-1363 kg (antatt å være tillatt aksellast foran)
2-1500 kg (antatt å være tillatt aksellast bak)

På fraktseddelen som ligger i bilen er vekten oppgitt til 2003 kg. Tror ikke det stemmer, for da er nyttelast 368/293.

På merket for dekktrykk mm. og maks tillatt last er det oppgitt 416 kg, men dette stemmer jo ikke med verdiene på det andre merket. Jeg antar at det ikke er dette merket med dekktrykk man skal forholde seg til når det gjelder nyttelast.

Det som antas å være typegodkjenningsnummer: e4*2007/46*1293*


RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Thalgar, du har forfriskende mange faktaopplysninger.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thalgar

Jfr. innlegget frå Handyman:

FOR EIT ROT. Det skulle jo tilsvara nyttelast med førar på 341 kg.
Model Y LR Quicksilver, 2023

VoltWay

Om tillatt totalvekt er 2371 og vekten er 2003 så gir det 368 kg i nyttelast. Gitt at all informasjon stemmer da.

Hva står i vognkortet om noen har fått det?

hemi

kan noen kjøre sin Y på vekta?

Handyman

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:39
Jfr. innlegget frå Handyman:

FOR EIT ROT. Det skulle jo tilsvara nyttelast med førar på 341 kg.
Tror bestemt at man ikke skal forholde seg til merket med dekkdimmensjon og trykk. Det er nok et villspor.
Det må være skiltet totalvekt og aksellast som er styrende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

I denne diskusjonen er det kun kjøretøyets registrerte tillatte totalvekt som teller. I vognkort står det at egenvekt og nyttelast er veiledende, og at det er tillatt totalvekt som gjelder.
Når man så trekker fra hva kjøretøyet veier, så sitter man igjen med nyttelasten. Teit eksempel: Har man 10kg sand i hjulbuene spiser dette av nyttelasten.
Så inntil noen faktisk kommer opp med en reell egenvekt på bilen har vi bare estimater.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Well lets hope someone is able to drive to a svv station this week and get the car weighted. (with 10kg accuracy)

Lets hope its lower than that 2003 kg number. Outch. :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:39
Jfr. innlegget frå Handyman:

FOR EIT ROT. Det skulle jo tilsvara nyttelast med førar på 341 kg.
Tror bestemt at man ikke skal forholde seg til merket med dekkdimmensjon og trykk. Det er nok et villspor.
Det må være skiltet totalvekt og aksellast som er styrende.
Det er nettopp skiltet for dekk som er styrende, ref. Vedlagt utdrag fra manualen.

geear

Typisk Tesla-rot dette her. Akkurat som kaoset med felgdiameter på X, avvik i vognkort, og at man ikke kunne kjøre med tilhenger om man hadde 22" hjul, mens samme bil med 20" kunne trekke 2250... det ble ordnet etterhvert, men krevde mye press...

Jeronan

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:51
Sitat fra: z4rd på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:43
Er bare å gratulere alle som har fått eller venter på bil. Det frister med en TMY P. Men blir prøvekjøring og slikt på meg først.
Vet du når du får prøvekjørt? På nettsidene står det noe om berøringsfri prøvekjøring av andre modeller, men hva er det for noe?

Edit: Tok meg friheten og gjorde bildet til Thalgar litt lettere å lese.

525/7 = 75
390/5 = 78

525 totalt vil nok få bilen over en kneik for mange, selv med 7 personer i bilen. Det blir jo litt mindre bagasjeplass òg med 7 seter.

What is the actual manufacturing date of that US Model Y?  Remember, Tesla has significantly reduced nyttelast on 2021 Model 3 LR (battery pack update) and latest Model S LR (Raven?) as well.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

Tillatt totalvekt: 2371 kg
- Maks lastevekt i henhold til dekkskiltet: 416 kg
= Skulle hatt egenvekt: 1955 kg.

I registreringen er egenvekt oppgitt til 1981 kg.
I fraktbrevet er den oppgitt til 2003 kg.

Det eneste som kan gi svar på dette her er jo å faktisk veie bilen.

Jeronan

#463
Sitat fra: Olatho på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:14
Tillatt totalvekt: 2371 kg
- Maks lastevekt i henhold til dekkskiltet: 416 kg
= Skulle hatt egenvekt: 1955 kg.

I registreringen er egenvekt oppgitt til 1981 kg.
I fraktbrevet er den oppgitt til 2003 kg.

Det eneste som kan gi svar på dette her er jo å faktisk veie bilen.

Could this "possibly" (WARNING: speculation!) mean that the tow hitch receiver(bracket) has been pre-mounted in factory after all? As that could be one explanation that the transport paper reports 22kg more than registered min. weight?
Which would mean that the service center just switches out the plastic rear panel and give you a little box with the hitch itself and takes 10.000 NOK for that.  ::)  :P

(bit sour grapes then for those that don't want the tow hitch)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:21
Sitat fra: Olatho på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:14
Tillatt totalvekt: 2371 kg
- Maks lastevekt i henhold til dekkskiltet: 416 kg
= Skulle hatt egenvekt: 1955 kg.

I registreringen er egenvekt oppgitt til 1981 kg.
I fraktbrevet er den oppgitt til 2003 kg.

Det eneste som kan gi svar på dette her er jo å faktisk veie bilen.

Could this "possibly" (WARNING: speculation!) mean that the tow hitch receiver(bracket) has been pre-mounted in factory after all? As that could be one explanation that the transport paper reports 22kg more than registered min. weight?
Which would mean that the service center just switches out the plastic rear panel and give you a little box with the hitch itself and takes 10.000 NOK for that.  ::)  :P
Nei, og jeg sjekket faktisk. Jeg tok av dekselet og det er kun "Rear Energy Absorber" som er der. Ellers helt tomt på. Link til delekatalogen: https://epc.tesla.com/nb/catalogs/199/categories/11463/subcategories/46404
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA