Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. august 2021, klokken 12:56
I sommer dro vi på langtur med stappfull bil + Easybase på hengerfeste med Easybag på. Regnet nå for moroskyld på vekten nå for å se om dette har noen praktisk betydning for oss. Spoiler – god margin.
Passasjerene veide totalt 200kg ca (to voksne og to barn).

4 personer under 200 kg er jo 50 kg i snitt pr. person - det ER lite.
Selv veier jeg tett på 100 kg med vinterklær - og fruen er vel godt oppe på 70 tallet med tilsvarende bekledning.
Så bare vi to voksne veier fort 170 kg - så dere er en slank familie på 4 og dette er nok bakgrunnen for at dere havner innenfor.

tornaldo

Sitat fra: Trond K på tirsdag 24. august 2021, klokken 12:31
Jeg synes det er pussig med alt engasjementet her mens (så langt jeg har fulgt med) er helt tyst på FB hos TOCN. Det er TOCN årsmøte snart. Personlig synes jeg en av oppgavene til en bilklubb er å holde orden på spesifikasjonene til de forskjellige modellene og så langt det er mulig forklare bakgrunnen. Det er relevant å be TOCN om hjelp til å forstå mer av hvorfor nyttelasten på Y er såpass begrenset samt signalisere fra en så stor klubb at medlemmene bryr seg om det. De som er medlemmer kan jo sende en epost dit eller poste på FB om de er enige i at dette er en oppgave for TOCN.

Antar da at du har postet på Facebook og kanskje fått tilbakemelding?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Øyvind.h

Sitat fra: delkop på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:32

Nå har du ikke tatt med vekten av hengerkula og festet. Vet ikke hva det vil veie, men kan vel ikke helt utelukke et sted mellom 25-50kg der. Håper noen som får det installert kan verifisere.

Tror nok som du sier at familer under 200 kg vil klare seg bra med Y, men for en familie som er 50 kg tyngre enn det syns jeg det virker veldig begrensende.
Sjekket et standard Westfalia hengerfeste-kit. Det veier 19kg alt inkludert (bjelke, monteringskit, hengerfeste osv).

Når barna blir tenåringer tipper jeg de har lagt på seg rundt 40-50kg til ja. Med store tenåringer, easybase, easybag, hund og full oppakning ser jeg at vi kan pushe nærmere vektgrensen. Men slik oppakning tipper jeg vi har behov for en gang i året. Får gjøre en vurdering av det når vi er der om 5-6 år :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond K

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:33
Antar da at du har postet på Facebook og kanskje fått tilbakemelding?
Jeg har gitt opp å forsøke. Du kan se av tråden min under TOCN i dette forumet hvorfor. Men det betyr ikke at andre ikke bør prøve. Klubben ville etter min oppfatning vært mer relevant om de viktige temaene her var mer levende der. Og de har ressursene om de bare vil.

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. august 2021, klokken 12:56
I sommer dro vi på langtur med stappfull bil + Easybase på hengerfeste med Easybag på. Regnet nå for moroskyld på vekten nå for å se om dette har noen praktisk betydning for oss. Spoiler – god margin.
Passasjerene veide totalt 200kg ca (to voksne og to barn).

4 personer under 200 kg er jo 50 kg i snitt pr. person - det ER lite.
Selv veier jeg tett på 100 kg med vinterklær - og fruen er vel godt oppe på 70 tallet med tilsvarende bekledning.
Så bare vi to voksne veier fort 170 kg - så dere er en slank familie på 4 og dette er nok bakgrunnen for at dere havner innenfor.

Samme her. Knappe 300 kilo 2 voksne og 2 prepubertale barn. Skiferie er ikke i nærheten av å være innafor.

geear

Nå er det en del som har fått ut bil, er det noen som har kjørt innom Biltilsynet på veien og kjørt på vekta?

Jon65

Det har vært spekulert mye i årsaken til at Tesla har satt så lav nyttelast, kanskje dette er Elon sitt bidrag i klimakampen (i tillegg til å levere elbiler selvfølgelig). Vi har bare ett barn og beholder jeg Y'en får vi klare oss med det.....

http://energiogklima.no/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt/

THE

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:41
Når barna blir tenåringer tipper jeg de har lagt på seg rundt 40-50kg til ja. Med store tenåringer, easybase, easybag, hund og full oppakning ser jeg at vi kan pushe nærmere vektgrensen. Men slik oppakning tipper jeg vi har behov for en gang i året. Får gjøre en vurdering av det når vi er der om 5-6 år :)
Vi er fire i familien, og to av de er tenåringer. Totalt veier vi vel ca 280-285 kg med klær på vil jeg tro. Ingen av oss er i nærheten av overvektige, så dette er nok ikke uvanlig for en typisk familie med tenåringsbarn. I sommer kjørte vi 6500 km med TMX. Med oss var det to fjelltelt, fire liggeunderlag og fire soveposer for kjølig klima (var på ferie i Nord-Norge), hengekøyer og div. tarper, stor kjøleboks, kokeutstyr osv. for camping/friluftsliv. I tillegg klær og sko for fire uker med mulighet for alt fra bading til tilnærmet vintertemperaturer og feiring av et gullbryllup. Pluss på litt fiskeutstyr, campingstoler og bord osv. så var vi nok langt over de tillatte 390 kg til TMY. For å få plass til alt dette i en TMY hadde vi nok måtte ha en bagasjeboks også i tillegg, så enda mer vekt. Alternativet hadde selvsagt vært å pakke mindre med oss. Slike turer med så mye oppakning er det nok ikke en av hvert år heller, men ikke første gangen de fire årene vi har hatt TMX. Selv om det er bare en gang i året så utgjør det ganske mange % av årlig kjørelengde. For vår del er den veldig begrensede nyttelasten til TMY helt klart et problem, og slik det ser ut nå vil ikke TMY være aktuell så lenge vi er fire som er med i bilen. Det er i alle fall helt uaktuelt for meg å kjøpe en bil der jeg må regne med at en del av turene må kjøres med overlast.

Sist jeg hadde en bil der vekt var et problem var en Laguna II. Problemet der var at vogntogvekta var så lav at med 1300 kg tilhenger som bilen var godkjent med så var det nesten ikke lov å ha noe bagasje i bilen i tillegg til to voksne og to små barn. Kjørte på vekta da vi reiste for å pakke slik at vi fikk fordelt vekt mellom bil og campingvogn. Slike ting orker jeg ikke å tenke på, og derfor blir det litt for mye styr med vektbegrensningen til TMY.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:04
Det har vært spekulert mye i årsaken til at Tesla har satt så lav nyttelast, kanskje dette er Elon sitt bidrag i klimakampen (i tillegg til å levere elbiler selvfølgelig). Vi har bare ett barn og beholder jeg Y'en får vi klare oss med det.....

http://energiogklima.no/kommentar/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt/

Hadde mannen brydd seg om klima hadde han vel kuttet ut Bitcoin lenge før han gikk løs på nyttelasten på model Y

z4rd

#444
Hahaha! Og der kom Bitcoin inn i tråden om nyttelast på TMY. Det eneste som er sikkert er at TMY er en fet bil og får plass til mest god stemning sammenlignet med alternativene  :D

Er bare å gratulere alle som har fått eller venter på bil. Det frister med en TMY P. Men blir prøvekjøring og slikt på meg først.

Jeg har regnet litt på det for egen del, som en del andre her har gjort. Vi er to voksne og to små. Hadde klart oss 99% av tiden mht vekt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thalgar

Ok, dette er hysterisk. Nyttelast for amerikansk model y med sju seter: 525 kg. Sjølv om ein trekk frå 75 kg på "europeisk" manér er ein likevel på 450 kg nyttelast - ei ganske anna verd enn dei Model Y-versjonane dei pøsar ut her til lands.

Model Y LR Quicksilver, 2023

VoltWay

#446
Sitat fra: z4rd på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:43
Er bare å gratulere alle som har fått eller venter på bil. Det frister med en TMY P. Men blir prøvekjøring og slikt på meg først.
Vet du når du får prøvekjørt? På nettsidene står det noe om berøringsfri prøvekjøring av andre modeller, men hva er det for noe?

Edit: Tok meg friheten og gjorde bildet til Thalgar litt lettere å lese.

525/7 = 75
390/5 = 78

525 totalt vil nok få bilen over en kneik for mange, selv med 7 personer i bilen. Det blir jo litt mindre bagasjeplass òg med 7 seter.

Jon65

525kg er jo en helt annen verden, hadde vi hatt det her ville jo denne tråden vært ikke eksisterende. Det hadde jo dekket behovet til 99% her inne (kanskje unntatt 5 svette røslige karer med ryggsekker, skiboks og fullt turutstyr.)

Men det betyr jo at det kanskje er håp om å få gjort noe med det hvis mange nok klager til Tesla. MIC er vel ikke så annerledes?

z4rd

Fikk mail fra Tesla i går angående Y. Er kun planlagt visning som er mulig nå. I morgen på Skøyen er tidligste. Jeg har ikke noe hast, så venter til de har nok demobiler inne. Men sier fra hvis jeg hører noe mer konkret. Kanskje jeg svipper innom.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Hva står det på skiltet til en norsk Model Y? Står det 390?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA