Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jon65

Sitat fra: patron på tirsdag 24. august 2021, klokken 10:52
Jesus, you guys have too much free time... this thread is basically ruined

And I had much free time until I started following this thread......  :laugh:

tornaldo

Dere får gjøre som oss med bobil, og er vant til å pushe grensene med nyttelast: Sett av kona på trafikkstasjonen, og plukk henne opp i neste sving. Problem løst, og alle er glade.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Voltz

Sutrende tenåringer med altfor mye tid er det jeg ser for meg når jeg leser alle disse postene. Dette forumet (Model Y) har blitt et forferedelig spetakel uten like. Er det virkelig nødvendig å poste flere titalls poster hver dag uten noe ny informasjon? Gjenta det samme igjen og igjen....

Sandvika

Dette er en viktig problemstilling for enkelte, men det er nå umulig for utenforstående å få noe fornuftig ut av denne tråden. Det har ikke kommet noe som helst konstruktivt siste 50 innlegg, barr gjentagende argumenter på samme gamle suppa.. Kanskje på tide å legge bort tastaturet å trekke litt frisk luft mens man avvente at det skulle eventuelt skulle komme noe nytt og konstruktivt å diskutere rundt dette tema.

Og ja, den oppfordringen går spesielt til de av dere som har skrevet 100-150 innlegg siste uken.

Jeronan

#424
I agree. And I am sorry and fully admit I am one of the guilty ones. :angel:

I will walk away now. You are fully right, we are not getting anywhere now until someone actually weighs their Model Y at a svv station and posts real numbers.  :+1:

PS. I will try clean up some of my posts (that fall under pointless arguing.  ::) ). Maybe others can do to.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

En kjapp oppsummering av tråden så langt:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:12
Dere får gjøre som oss med bobil, og er vant til å pushe grensene med nyttelast: Sett av kona på trafikkstasjonen, og plukk henne opp i neste sving. Problem løst, og alle er glade.

eller
sett av kona på trafikkstasjonen, og ikke plukk henne opp i neste sving. Problem løst, og alle er glade.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

jeg prøver å ikke ha mer enn 900KG overlast på hengern, de blir så sure ;)

så ikke sååå stressa.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 11:26
I agree. And I am sorry and fully admit I am one of the guilty ones. :angel:

I will walk away now. You are fully right, we are not getting anywhere now until someone actually weighs their Model Y at a svv station and posts real numbers.  :+1:

PS. I will try clean up some of my posts (that fall under pointless arguing.  ::) ). Maybe others can do to.  ;)

Dersom en ikke kan leve med 315kg offisiell nyttelast + 75kg sjåfør = 390kg, og har hund, så kan en jo kjøpe en Hongqi e-hs9 og få både i pose, sekk, bag og koffert: 470kg + 75kg sjåfør = 545, som er 155kg mer enn på en Model Y. Da får en og gigantisk bagasjerom til lususbur til hunden, komfortable seter osv osv... Hadde jeg ikke fått Model Y med 60.000 i rabatt så hadde jeg nok testet den.
https://www.tu.no/artikler/kjapp-komfortabel-og-diger-vi-sitter-pa-med-arets-kanskje-mest-saeregne-elbil/509732
Tesla Model Y                         2021-

Trond K

Jeg synes det er pussig med alt engasjementet her mens (så langt jeg har fulgt med) er helt tyst på FB hos TOCN. Det er TOCN årsmøte snart. Personlig synes jeg en av oppgavene til en bilklubb er å holde orden på spesifikasjonene til de forskjellige modellene og så langt det er mulig forklare bakgrunnen. Det er relevant å be TOCN om hjelp til å forstå mer av hvorfor nyttelasten på Y er såpass begrenset samt signalisere fra en så stor klubb at medlemmene bryr seg om det. De som er medlemmer kan jo sende en epost dit eller poste på FB om de er enige i at dette er en oppgave for TOCN.

mj


Selvsagt vil jeg velge TMY om Tesla får ut fingeren og fikser problemet innen kort tid. Og jeg tror det hjelper å klage, de kundebehandlerne jeg snakket med på lørdag var også fortvilet over situasjonen.
[/quote]

La oss sette igang en koordinert aksjon da! Jeg har allerede sendt en bekymringsmail til Delivery, og siden jeg ikke har fått svar ennå, purrer jeg på den og forsterker min bekymring. I tillegg kommer jeg til å dra innom min nærmeste forhandler en av dagene og spørre om det samme. Andre som blir med?
[/quote]

Var innom Tesla Kr.Sand i går og utsatte levering til de evt øker nyttelast.
Så forøvrig på bilene som sto på utsiden. De så ganske strøkne ut med tanke på panelgaps o.l.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Jeronan

#431
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. august 2021, klokken 12:29

Dersom en ikke kan leve med 315kg offisiell nyttelast + 75kg sjåfør = 390kg, og har hund, så kan en jo kjøpe en Hongqi e-hs9 og få både i pose, sekk, bag og koffert: 470kg + 75kg sjåfør = 545, som er 155kg mer enn på en Model Y. Da får en og gigantisk bagasjerom til lususbur til hunden, komfortable seter osv osv... Hadde jeg ikke fått Model Y med 60.000 i rabatt så hadde jeg nok testet den.
https://www.tu.no/artikler/kjapp-komfortabel-og-diger-vi-sitter-pa-med-arets-kanskje-mest-saeregne-elbil/509732

Or ID.4 GTX ( 99% identical in size and dimensions ) and 200kg more nyttelast, though that one won't come before end Q1 2022 when ordering now. though is a bit disappointing on Fast charging.
So another alternative is the Ioniq 5. We want to test drive that one and do a suitcase test, as the trunk seems a bit limited.  ::)
Our dog is terrified of a dog crate in trunk, so he sits in the back seat with special harness in seatbelt lock. So that could make the Ioniq 5 a possible alternative.

Ford Mustang Mach-e is off the list, as its not approved for roof rack. So then we cannot use our ski box.

We haven't given up on the Model Y yet, but 315kg+75 is the absolute minimum for us. It's still 102kg lower than our current Model S 75D.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

I sommer dro vi på langtur med stappfull bil + Easybase på hengerfeste med Easybag på. Regnet nå for moroskyld på vekten nå for å se om dette har noen praktisk betydning for oss. Spoiler – god margin.
Passasjerene veide totalt 200kg ca (to voksne og to barn).
Vekt i bagasjerom ca 60-70kg (mulig jeg overdriver her).
Hund 10kg
Thule Easybse 15kg
Vekt på Thule Easybase ca 40kg

Altså dro vi 4 personer med fullt bagasjerom, hund, bagasjestativ og full bagasjepose på stativet. Totalvekt 335kg.

Nå ser jeg rett nok at bilen i starten av tråden er oppgitt til 405kg nyttelast, men TU viser til 390 føreren uten fører.
Da har jeg altså 55-70kg igjen å laste.

Vi kjører aldri med 5 voksne i bilen på langtur. Alt for liten bil til en slik øvelse etter mitt syn. Til nød kanskje 4 en gang i skuddåret, og selv da har vi rundt 80kg igjen til bagasje.

Kort oppsummert – dette går fint med god margin for oss som barnefamilie på 4 med hund. Også helt fint når barna blir tenåringer en gang i fremtiden. Lavere enn andre biler, absolutt. Men ingen praktisk betydning. Det hjelper naturligvis ikke de som planlegger å kjøre 5 røslige mannfolk på tur med bagasjerommet fullt av øl og skiutstyr, men for vår del går dette helt utmerket. For øvrig ikke sikkert vi kjøper Model Y. Men legger ballen død for vår del :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Redgarden

Sitat fra: Trond K på tirsdag 24. august 2021, klokken 12:31
Jeg synes det er pussig med alt engasjementet her mens (så langt jeg har fulgt med) er helt tyst på FB hos TOCN. Det er TOCN årsmøte snart. Personlig synes jeg en av oppgavene til en bilklubb er å holde orden på spesifikasjonene til de forskjellige modellene og så langt det er mulig forklare bakgrunnen. Det er relevant å be TOCN om hjelp til å forstå mer av hvorfor nyttelasten på Y er såpass begrenset samt signalisere fra en så stor klubb at medlemmene bryr seg om det. De som er medlemmer kan jo sende en epost dit eller poste på FB om de er enige i at dette er en oppgave for TOCN.

Helt enig. Jeg er ikke medlem i TOCN, men jeg er medlem i elbilforeningen. Så sendte mail til dem og spurte om de hadde tenkt til å engasjere seg.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

delkop

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. august 2021, klokken 12:56
Kort oppsummert – dette går fint med god margin for oss som barnefamilie på 4 med hund. Også helt fint når barna blir tenåringer en gang i fremtiden. Lavere enn andre biler, absolutt. Men ingen praktisk betydning. Det hjelper naturligvis ikke de som planlegger å kjøre 5 røslige mannfolk på tur med bagasjerommet fullt av øl og skiutstyr, men for vår del går dette helt utmerket. For øvrig ikke sikkert vi kjøper Model Y. Men legger ballen død for vår del :)

Nå har du ikke tatt med vekten av hengerkula og festet. Vet ikke hva det vil veie, men kan vel ikke helt utelukke et sted mellom 25-50kg der. Håper noen som får det installert kan verifisere.

Tror nok som du sier at familer under 200 kg vil klare seg bra med Y, men for en familie som er 50 kg tyngre enn det syns jeg det virker veldig begrensende.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA