Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Nyttelast Model Y  (Lest 58113 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9350
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #405 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 06:53 »
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.
Teknikensvarld.se har testet Model S og Model 3 og resultatene er vel heller nokså middels enn best in class?
Nå snakker jeg om TMY, og spesifikt resultatene nevnt her: https://www.msn.com/en-us/autos/news/watch-performance-comparison-of-tesla-model-y-vs-nio-es6-vs-bmw-ix3/ar-BB1eJ6e9
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Redgarden

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 78
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #406 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 07:10 »
Sitat

« Model Y gir maksimum allsidighet — den kan transportere sju passasjerer og bagasjen deres.»

I rest my case.

I dette tilfelle mener du vel «I rest my briefcase”..? Sorry, måtte bare ;)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model X75 - 2017-modell
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Oddaa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1059
    • Vis profil
Nyttelast Model Y
« Svar #407 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 08:24 »
Nå snakker jeg om TMY, og spesifikt resultatene nevnt her: https://www.msn.com/en-us/autos/news/watch-performance-comparison-of-tesla-model-y-vs-nio-es6-vs-bmw-ix3/ar-BB1eJ6e9
Er det god grunn til å tro at Model Y er overlegen 3 og S? Vi får se når svenskene tester og hva som blir resultatet da.

Med det jeg vet lastes bilene til nyttelast.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9350
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #408 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 08:26 »
Er det god grunn til å tro at Model Y er overlegen 3 og S? Vi får se når svenskene tester og hva som blir resultatet da.
Nå har vel ikke svenskene enerett på elgtest da.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1939
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #409 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 08:53 »
Det korte svaret er nei - men kan du komme med tilsvarende dokumentasjon der forsikringsselskap ikke tar regress i tilfeller de har dokumentasjon på ulovlig overvekt?

Jeg tenker som så at så fort et forsikringselskap blir kjent med at en bil innblandet i en ulykke har hatt overvekt - så vil det nok være mer sansynlig for regress enn ikke.
Dobbelt spekulativt. Først kommer du med en påstand du ikke kan belegge. Så overlater du til andre å motbevise:
Regress kan kun kreves hvis en bilskade er utført med forsett = altså en bevisst skading av bilen, eller ved grov uaktsomhet. For eksempel kjøring i beruset tilstand.
Ingen forsikringsselskap vil kreve regress for en forseelse som ikke en gang kvalifiserer til en bot. Det spiller ingen rolle hva du tenker om det.

Attpå til sammenligner du det å kjøre med moderat overvekt med å kjøre beruset. Ser du selv galskapen i det?
Men det hjelper vel ikke å argumentere. Den som er blindet av hat mister som regel alt gangsyn.

For øvrig gjentar jeg igjen at også jeg synes at nyttevekta er lav og forstår godt de som har gledet seg til bilen, men som ikke kan ta den ut da de jevnlig laster bilen med mer enn 400 kg (inkludert fører). Løsning kan være en liten henger med hard-top. En slik henger vil ligge i vindskyggen og ha moderat effekt på rekkevidden. Det finnes hard-topper med sykkelstativ også.
Har intet problem å si at dette er dumt av Tesla og er på kanten av en designflause. Klaging kan kanskje hjelpe. I de minste bør vi få vite den teknisk begrunnelsen til dette.
Modell Y har så mange andre gode egenskaper at salget neppe faller noe særlig. Jeg har ikke bestilt Y, men tenker å bestille til våren etter grundig prøvekjøring.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Oddaa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1059
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #410 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 08:57 »
Er det god grunn til å tro at Model Y er overlegen 3 og S? Vi får se når svenskene tester og hva som blir resultatet da.
Nå har vel ikke svenskene enerett på elgtest da.
Nei. Men de «fant den opp» på 70-tallet og har testet hundrevis av biler. Samt at forholdene den er utført under er dokumenterte. Testen du viser til omfatter 3 biler, uten at jeg har forsøkt å grave videre for å sjekke om det ligger noe mer der.

Model 3 (74 km/t) kommer der likt ut med helt normale biler som  f eks Audi  A4 og A6, diverse Volvo, og blir slått av f eks XC40 P8 (75 km/t). Model S gjør det dårligere (68-71 km/t). 

På bakgrunn av dette så synes jeg personlig at det er tidlig å utpeke Model Y til best in class.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5512
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #411 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:09 »
Henger er et dårlig substitutt for grunnleggende lastekapasitet.

80 km/t maks er håpløst på Østlandet, kanskje det endres til 100 men med tilleggsjobb. https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/foreslar-a-oke-hastigheten-for-kjoring-med-tilhenger/
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1900
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #412 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:11 »
Henger er et dårlig substitutt for grunnleggende lastekapasitet.

80 km/t maks er håpløst på Østlandet, kanskje det endres til 100 men med tilleggsjobb. https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/foreslar-a-oke-hastigheten-for-kjoring-med-tilhenger/

Not only that. Good luck with charging at majority of Superchargers and constantly have to detach and park away the hanger, just to charge. Gets real tiresome real quick. Especially since you will be forced to charge more often too, due to decreased range with hanger.

I have several colleagues with Model X. One had a caravan and it was his major complaint. He now sold his caravan, as he cannot go back to fossil after driving Tesla.  :P
« Siste redigering: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:14 av Jeronan »
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

audund

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 35
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #413 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:21 »
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?

andy99

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 751
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #414 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:27 »
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
Fant ikke model y felgene i farta, men megahjul har noen sammenligning for model 3
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3
TMY bestilt 16.03.19, utlevert 25 aug.2021
IONIQ 5 P45 reservert 25.02.21 kansellert apr.21
M3 reservert 01.04.16 kansellert feb.19
Solgt, 2019 KONA electric

audund

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 35
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #415 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:36 »
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
Fant ikke model y felgene i farta, men megahjul har noen sammenligning for model 3
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3
Så ca 2 kg per felg +/-, vekt av dekkene kan vel sikkert også variere litt?
« Siste redigering: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:42 av audund »

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1900
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #416 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:44 »
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
Fant ikke model y felgene i farta, men megahjul har noen sammenligning for model 3
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3
Så ca 2 kg per felg +/-, vekt av dekkene kan vel sikkert også variere litt

I don't think 19 or 20 inch will matter too much in the overal picture. Though with already crazy low nyttelast, I guess one can say that every kilo counts now.  ::)

I am more worried about the tow hitch receiver(bracket).

So it would be very interesting if someone picking up their Model Y this week, has the time to go to a weigh station (preferably one that has high accuracy ( 10kg )), so we can find out if the Model Y matches the min. reported weight in registration.
If it's at least 20-30kg lower than registered, we won't have to worry. If it ends up already matching the min. reported weight in registration.  Yeah... outch for those of us who want to have the tow hitch installed later.  :(
« Siste redigering: Tirsdag 24. August 2021, klokken 11:29 av Jeronan »
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #417 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:50 »

I am more worried about the tow hitch receiver(bracket). The one in US for Model Y weighs 50 kilo!

Where do you have that number from?

I can't find the weight of the one from Tesla, but the one from Teslarati weighs 35 pounds (about 15 kg)
https://shop.teslarati.com/products/torklift-tesla-model-y-tow-hitch

And here is another one, that weight 32 pounds.
https://www.etrailer.com/trailer-hitch/tesla/model+y/2021/eh39fr.html?vehicleid=2021114852#exp-productdetails=.questions

Why do you believe that the original from Telsa weighs more than 3 times as much?

« Siste redigering: Tirsdag 24. August 2021, klokken 09:57 av Olatho »

Olatho

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #418 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 10:41 »
Tesla is frustrating to get any info from. I found a post on some US forum after long search that had the OEM installed.

But! We get a new version of the Tow hitch here in Europe. So lets hope that one is a lot lower in weight.

All in all, there are really big weight differences between various tow hitch systems. So it's impossible to get any accurate indication of the OEM Tesla receiver for Model Y.


So basically, you are again stating something you really do not know anythong about as a hard fact.  Referring to "a post on some US forum" without any more information is hardly adding any value to the discussion.

The actual facts are that there are tow hitch alternatives for the US cars with a significantly lower weight than what you suggest.  And that we have no official numbers for the weight of the one from Tesla.  And only some vague reference to someone that maybe have installed it that maybe have said something about it in one or another forum.

And that the European version is supposed to be different, so it does not really matter what the US version weighs anyway.





patron

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Nyttelast Model Y
« Svar #419 på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 10:52 »
Jesus, you guys have too much free time… this thread is basically ruined