Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 06:53
Nå snakker jeg om TMY, og spesifikt resultatene nevnt her: https://www.msn.com/en-us/autos/news/watch-performance-comparison-of-tesla-model-y-vs-nio-es6-vs-bmw-ix3/ar-BB1eJ6e9
Er det god grunn til å tro at Model Y er overlegen 3 og S? Vi får se når svenskene tester og hva som blir resultatet da.

Med det jeg vet lastes bilene til nyttelast.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:24
Er det god grunn til å tro at Model Y er overlegen 3 og S? Vi får se når svenskene tester og hva som blir resultatet da.
Nå har vel ikke svenskene enerett på elgtest da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 21:06
Det korte svaret er nei - men kan du komme med tilsvarende dokumentasjon der forsikringsselskap ikke tar regress i tilfeller de har dokumentasjon på ulovlig overvekt?

Jeg tenker som så at så fort et forsikringselskap blir kjent med at en bil innblandet i en ulykke har hatt overvekt - så vil det nok være mer sansynlig for regress enn ikke.
Dobbelt spekulativt. Først kommer du med en påstand du ikke kan belegge. Så overlater du til andre å motbevise:
Regress kan kun kreves hvis en bilskade er utført med forsett = altså en bevisst skading av bilen, eller ved grov uaktsomhet. For eksempel kjøring i beruset tilstand.
Ingen forsikringsselskap vil kreve regress for en forseelse som ikke en gang kvalifiserer til en bot. Det spiller ingen rolle hva du tenker om det.

Attpå til sammenligner du det å kjøre med moderat overvekt med å kjøre beruset. Ser du selv galskapen i det?
Men det hjelper vel ikke å argumentere. Den som er blindet av hat mister som regel alt gangsyn.

For øvrig gjentar jeg igjen at også jeg synes at nyttevekta er lav og forstår godt de som har gledet seg til bilen, men som ikke kan ta den ut da de jevnlig laster bilen med mer enn 400 kg (inkludert fører). Løsning kan være en liten henger med hard-top. En slik henger vil ligge i vindskyggen og ha moderat effekt på rekkevidden. Det finnes hard-topper med sykkelstativ også.
Har intet problem å si at dette er dumt av Tesla og er på kanten av en designflause. Klaging kan kanskje hjelpe. I de minste bør vi få vite den teknisk begrunnelsen til dette.
Modell Y har så mange andre gode egenskaper at salget neppe faller noe særlig. Jeg har ikke bestilt Y, men tenker å bestille til våren etter grundig prøvekjøring.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:26
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:24
Er det god grunn til å tro at Model Y er overlegen 3 og S? Vi får se når svenskene tester og hva som blir resultatet da.
Nå har vel ikke svenskene enerett på elgtest da.
Nei. Men de «fant den opp» på 70-tallet og har testet hundrevis av biler. Samt at forholdene den er utført under er dokumenterte. Testen du viser til omfatter 3 biler, uten at jeg har forsøkt å grave videre for å sjekke om det ligger noe mer der.

Model 3 (74 km/t) kommer der likt ut med helt normale biler som  f eks Audi  A4 og A6, diverse Volvo, og blir slått av f eks XC40 P8 (75 km/t). Model S gjør det dårligere (68-71 km/t). 

På bakgrunn av dette så synes jeg personlig at det er tidlig å utpeke Model Y til best in class.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

daktari

Henger er et dårlig substitutt for grunnleggende lastekapasitet.

80 km/t maks er håpløst på Østlandet, kanskje det endres til 100 men med tilleggsjobb. https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/foreslar-a-oke-hastigheten-for-kjoring-med-tilhenger/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

#410
Sitat fra: daktari på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:09
Henger er et dårlig substitutt for grunnleggende lastekapasitet.

80 km/t maks er håpløst på Østlandet, kanskje det endres til 100 men med tilleggsjobb. https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/foreslar-a-oke-hastigheten-for-kjoring-med-tilhenger/

Not only that. Good luck with charging at majority of Superchargers and constantly have to detach and park away the hanger, just to charge. Gets real tiresome real quick. Especially since you will be forced to charge more often too, due to decreased range with hanger.

I have several colleagues with Model X. One had a caravan and it was his major complaint. He now sold his caravan, as he cannot go back to fossil after driving Tesla.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

audund

Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

andy99

Sitat fra: audund på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:21
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
Fant ikke model y felgene i farta, men megahjul har noen sammenligning for model 3
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

audund

#413
Sitat fra: andy99 på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:27
Sitat fra: audund på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:21
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
Fant ikke model y felgene i farta, men megahjul har noen sammenligning for model 3
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3
Så ca 2 kg per felg +/-, vekt av dekkene kan vel sikkert også variere litt?
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Jeronan

#414
Sitat fra: audund på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: andy99 på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:27
Sitat fra: audund på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:21
Hva er vektforskjell på 19 og 20" felger?
Fant ikke model y felgene i farta, men megahjul har noen sammenligning for model 3
https://www.megahjul.com/en/content/wheels-tesla-model-3
Så ca 2 kg per felg +/-, vekt av dekkene kan vel sikkert også variere litt

I don't think 19 or 20 inch will matter too much in the overal picture. Though with already crazy low nyttelast, I guess one can say that every kilo counts now.  ::)

I am more worried about the tow hitch receiver(bracket).

So it would be very interesting if someone picking up their Model Y this week, has the time to go to a weigh station (preferably one that has high accuracy ( 10kg )), so we can find out if the Model Y matches the min. reported weight in registration.
If it's at least 20-30kg lower than registered, we won't have to worry. If it ends up already matching the min. reported weight in registration.  Yeah... outch for those of us who want to have the tow hitch installed later.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

#415
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:44

I am more worried about the tow hitch receiver(bracket). The one in US for Model Y weighs 50 kilo!

Where do you have that number from?

I can't find the weight of the one from Tesla, but the one from Teslarati weighs 35 pounds (about 15 kg)
https://shop.teslarati.com/products/torklift-tesla-model-y-tow-hitch

And here is another one, that weight 32 pounds.
https://www.etrailer.com/trailer-hitch/tesla/model+y/2021/eh39fr.html?vehicleid=2021114852#exp-productdetails=.questions

Why do you believe that the original from Telsa weighs more than 3 times as much?


Olatho

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 09:56
Tesla is frustrating to get any info from. I found a post on some US forum after long search that had the OEM installed.

But! We get a new version of the Tow hitch here in Europe. So lets hope that one is a lot lower in weight.

All in all, there are really big weight differences between various tow hitch systems. So it's impossible to get any accurate indication of the OEM Tesla receiver for Model Y.


So basically, you are again stating something you really do not know anythong about as a hard fact.  Referring to "a post on some US forum" without any more information is hardly adding any value to the discussion.

The actual facts are that there are tow hitch alternatives for the US cars with a significantly lower weight than what you suggest.  And that we have no official numbers for the weight of the one from Tesla.  And only some vague reference to someone that maybe have installed it that maybe have said something about it in one or another forum.

And that the European version is supposed to be different, so it does not really matter what the US version weighs anyway.





patron

Jesus, you guys have too much free time... this thread is basically ruined

Jeronan

#418
Sitat fra: patron på tirsdag 24. august 2021, klokken 10:52
Jesus, you guys have too much free time... this thread is basically ruined

Nyttelast is a heated topic. :P

Joke aside. It's a serious topic for many and opinions are of course widely different. Some don't care and like to enforce that same opinion on others that they should not care either.

Others (like me) do care a lot. I have a family with dog and like to stay out of trouble and drive within the legit load (nyttelast) limit.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 24. august 2021, klokken 10:49
Sitat fra: Olatho på tirsdag 24. august 2021, klokken 10:41

So basically, you are again stating something you really do not know anythong about as a hard fact.  Referring to "a post on some US forum" without any more information is hardly adding any value to the discussion.


I don't post anything as fact! Where did you see me write the word fact ?

You don't need to write the word "fact" for it to be a statment of facts.  This is what I call "stating a fact":
Sitat
The one in US for Model Y weighs 50 kilo!
Nothing here suggests that this is anything else than a fact.

And this is so often the tone of your posts here.  You come up with some "facts" that nobody else can confirm or verify, and steers the discussions based on those.  Rumors are fine in some threads, but that should be rumors that can be verified or falsified by others, and they should be clearly marked as just that - rumours.

If you had simply said "I can't find any official numbers for the US one, but the post here <link> suggests it can be as much as 50 kg", it would be a totally different case.
Do you see the difference?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA