Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: alfaalfa på mandag 23. august 2021, klokken 22:24
Dette er vel ganske enkelt - hvis familien med bagasje kommer til å veie mer enn tillatt nyttelast på Model Y så kjøp en annen bil. Det skrives her at Y er en stor bil - vi er vel mer i mellomklassen her vil jeg si.

Hvis du skal ha med 2-3 unger oppi tenårene i tillegg til din bedre halvdel så er neppe Model Y rett bil, enkelt og greit.

Vi på vår side har klart oss fint med 5 stykker i Model 3, og vi kan dra på tur i Model Y og fortsatt ha et par hundre kilo nyttelast igjen. Så det kommer an på behovet. Selvsagt hadde det vært flott med mye mer nyttelast, men det er ikke sikkert det spiller noen rolle for 4 av 5 Y-kjøpere.

Dette er fullstendig ulogisk. En hver bil i klassen ID4, eller for den del Volvo XC60, eller til og med Passat eller V90 eller tilsvarende, må forventes å kunne romme en familie med store tenåringer og deres bagasje. Og vekten av dette! Jeg tror folk vil bli overrasket når de oppdager at med unntak av bredden kan en Model Y konkurrere plassmessig med en Model S. Dette er en stor familiebil.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

staeiny

Ja, jeg har jo alt bestilt en ID4 GTX! Jeg anser det som en bil som er dårligere enn TMY og ikke som noen større bil i det hele, men en bil i samme segment. Rekkevidden er 27km kortere, men nyttelasten er 206kg mer.

Selvsagt vil jeg velge TMY om Tesla får ut fingeren og fikser problemet innen kort tid. Og jeg tror det hjelper å klage, de kundebehandlerne jeg snakket med på lørdag var også fortvilet over situasjonen.

Jon65

Jeg kommer til å si til Tesla at jeg vurderer sterkt å angre kjøpet og returnere bilen hvis det ikke blir gjort noe med nyttelast. (Kommer uansett til å hente den ut onsdag.)

Diravi

Sitat fra: staeiny på mandag 23. august 2021, klokken 22:39
Ja, jeg har jo alt bestilt en ID4 GTX! Jeg anser det som en bil som er dårligere enn TMY og ikke som noen større bil i det hele, men en bil i samme segment. Rekkevidden er 27km kortere, men nyttelasten er 206kg mer.

Selvsagt vil jeg velge TMY om Tesla får ut fingeren og fikser problemet innen kort tid. Og jeg tror det hjelper å klage, de kundebehandlerne jeg snakket med på lørdag var også fortvilet over situasjonen.

La oss sette igang en koordinert aksjon da! Jeg har allerede sendt en bekymringsmail til Delivery, og siden jeg ikke har fått svar ennå, purrer jeg på den og forsterker min bekymring. I tillegg kommer jeg til å dra innom min nærmeste forhandler en av dagene og spørre om det samme. Andre som blir med?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

mroek

Sitat fra: staeiny på mandag 23. august 2021, klokken 22:39
Selvsagt vil jeg velge TMY om Tesla får ut fingeren og fikser problemet innen kort tid. Og jeg tror det hjelper å klage, de kundebehandlerne jeg snakket med på lørdag var også fortvilet over situasjonen.

Hvis klaging får Tesla til å gjennomføre en ny typegodkjenning med høyere nyttelast, så kan det jo hjelpe, men jeg tror det er en utopi.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

DagfinnN

Sitat fra: mroek på mandag 23. august 2021, klokken 20:41
Sitat fra: DagfinnN på mandag 23. august 2021, klokken 18:28
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 16:46
Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke
Spekulativt. Kan du komme med dokumentasjon der moderat overvekt (mindre enn 30%) har ført til regress på forsikringen?

Og hvis ingen kan komme med slik dokumentasjon, hva tenker du at det har for betydning i denne diskusjonen?
At det for de aller fleste er storm i vannglass og helt ute av proporsjoner.
Det eneste som kunne hjelpe her er at å tilstrekkelig mange kansellerer. Tviler på at det skjer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

staeiny

Jeg skal klage mer i morgen, bare det å klare å få økt nyttelasten med 53kg til 443kg slik det står i den europeiske dokumentasjonen ville vært nok. Om det hjelper er en ting men det skjer i allefall ikke noe om man ikke klager.

geear

#397
433 kg er det vel som står (men skal også dekke vekta til fører, så nyttelast i norsk forstand ville vært 358 kg), men det står som eksempel, det står at det styres av skiltet i dørkarmen.

Jeg har sendt mail til delivery og bedt de eskalere nyttelastproblematikken i Tesla-systemet, så får vi se om det nytter med mange nok. Hva med en twitterkampanje til Muskedunderen?

Ser forøvrig at vår Model X har tillatt totalvekt som er 285 kg under samlet akselvekt, mens Model Y har nesten 500 kg under samlet akselvekt. Virker veldig rart. Med samme forhold hadde Y fått et par hundre kilo til, og vært helt der den egentlig burde, litt over 500 kg nyttelast.

mroek

Sitat fra: DagfinnN på mandag 23. august 2021, klokken 22:44
Sitat fra: mroek på mandag 23. august 2021, klokken 20:41
Sitat fra: DagfinnN på mandag 23. august 2021, klokken 18:28
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 16:46
Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke
Spekulativt. Kan du komme med dokumentasjon der moderat overvekt (mindre enn 30%) har ført til regress på forsikringen?

Og hvis ingen kan komme med slik dokumentasjon, hva tenker du at det har for betydning i denne diskusjonen?
At det for de aller fleste er storm i vannglass og helt ute av proporsjoner.
Det eneste som kunne hjelpe her er at å tilstrekkelig mange kansellerer. Tviler på at det skjer.

Storm i vannglass? For dem som er opptatt av å ikke risikere problemer, så må man holde seg innenfor bilens oppgitte nyttelast. Du er opptatt av at det ikke er noe praktisk problem å kjøre med overvekt (som godt kan være korrekt), og at det er greit siden man ikke bøtelegges uten at det er grovt, mens andre er opptatt av å holde seg innenfor det som er lovlig selv om man ikke risikerer bot. Det er passe arrogant av deg å kalle dette for "storm i vannglass" vil jeg si.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Jeronan

#399
I am afraid nothing will happen.

Simply because we are just a handful of people here yelling at eachother ( god knows why  ::) :P ).

The vast majority of people don't read this forum and are completely unaware of this nyttelast problem.

They just hapilly take out their car in coming weeks, without any awareness watsoever.

What can happen? Vegvesen starts a weight control first coming winter/easter holiday and starts pulling all these happy families from the road with their fully loaded Model Y's with ski box on the roof.
They will then be shocked and angry, but of course way beyond the 14 day trial period to return the car.
It might be reported by the media, with usual copy paste response from Tesla Norge and then fogotten again next day.

So at most we see a spike of Model Y for sale on Finn shortly after.  ::)
Which is still of no concern to Tesla. They just keep on sticking their head in the sand.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

alfaalfa

Sitat fra: Diravi på mandag 23. august 2021, klokken 22:38
Sitat fra: alfaalfa på mandag 23. august 2021, klokken 22:24
Dette er vel ganske enkelt - hvis familien med bagasje kommer til å veie mer enn tillatt nyttelast på Model Y så kjøp en annen bil. Det skrives her at Y er en stor bil - vi er vel mer i mellomklassen her vil jeg si.

Hvis du skal ha med 2-3 unger oppi tenårene i tillegg til din bedre halvdel så er neppe Model Y rett bil, enkelt og greit.

Vi på vår side har klart oss fint med 5 stykker i Model 3, og vi kan dra på tur i Model Y og fortsatt ha et par hundre kilo nyttelast igjen. Så det kommer an på behovet. Selvsagt hadde det vært flott med mye mer nyttelast, men det er ikke sikkert det spiller noen rolle for 4 av 5 Y-kjøpere.

Dette er fullstendig ulogisk. En hver bil i klassen ID4, eller for den del Volvo XC60, eller til og med Passat eller V90 eller tilsvarende, må forventes å kunne romme en familie med store tenåringer og deres bagasje. Og vekten av dette! Jeg tror folk vil bli overrasket når de oppdager at med unntak av bredden kan en Model Y konkurrere plassmessig med en Model S. Dette er en stor familiebil.

X er en stor familiebil.

Diravi

#401
Sitat fra: alfaalfa på mandag 23. august 2021, klokken 23:28
Sitat fra: Diravi på mandag 23. august 2021, klokken 22:38
Sitat fra: alfaalfa på mandag 23. august 2021, klokken 22:24
Dette er vel ganske enkelt - hvis familien med bagasje kommer til å veie mer enn tillatt nyttelast på Model Y så kjøp en annen bil. Det skrives her at Y er en stor bil - vi er vel mer i mellomklassen her vil jeg si.

Hvis du skal ha med 2-3 unger oppi tenårene i tillegg til din bedre halvdel så er neppe Model Y rett bil, enkelt og greit.

Vi på vår side har klart oss fint med 5 stykker i Model 3, og vi kan dra på tur i Model Y og fortsatt ha et par hundre kilo nyttelast igjen. Så det kommer an på behovet. Selvsagt hadde det vært flott med mye mer nyttelast, men det er ikke sikkert det spiller noen rolle for 4 av 5 Y-kjøpere.

Dette er fullstendig ulogisk. En hver bil i klassen ID4, eller for den del Volvo XC60, eller til og med Passat eller V90 eller tilsvarende, må forventes å kunne romme en familie med store tenåringer og deres bagasje. Og vekten av dette! Jeg tror folk vil bli overrasket når de oppdager at med unntak av bredden kan en Model Y konkurrere plassmessig med en Model S. Dette er en stor familiebil.

X er en stor familiebil.

Ja, det er den. Den koster også en million. Mener du at man må betale en million for å få en stor familiebil i Norge? Hva gjør alle familiene som ikke har råd til å bruke en million på bil da? Sender de ungene med bussen? Kjører de to biler?

Alt i klassen Mach-e/ID4/Xc60/Passatundsoweiter vil også regnes som store familiebiler - om enn mindre enn Model X -  og man må kunne forvente at de kan laste fire voksne personer og deres bagasje. Eller som Tesla sier det selv på sin egen nettside:

« Model Y gir maksimum allsidighet — den kan transportere sju passasjerer og bagasjen deres.»

I rest my case.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:20
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.
Teknikensvarld.se har testet Model S og Model 3 og resultatene er vel heller nokså middels enn best in class?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 24. august 2021, klokken 00:01
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:20
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.
Teknikensvarld.se har testet Model S og Model 3 og resultatene er vel heller nokså middels enn best in class?
Nå snakker jeg om TMY, og spesifikt resultatene nevnt her: https://www.msn.com/en-us/autos/news/watch-performance-comparison-of-tesla-model-y-vs-nio-es6-vs-bmw-ix3/ar-BB1eJ6e9
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Redgarden

Sitat

« Model Y gir maksimum allsidighet — den kan transportere sju passasjerer og bagasjen deres.»

I rest my case.

I dette tilfelle mener du vel «I rest my briefcase"..? Sorry, måtte bare ;)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA