Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jambo

#360
Sitat fra: Redgarden på mandag 23. august 2021, klokken 14:24
Og det hjelper jo fint lite at konkurrentene (primært Audi, VW og Skoda) har mer enn nok nyttelast i kg, når de jo ikke faktisk har plass nok i volum...
Har de ikke? Det er ganske romslige bagasjerom i disse. Uten at dette trenger å bli noen stor videre diskusjon i dette emnet altså:

Model Y, målt av Teknisk Ukeblad:
Dybde 107 cm, bredde (mellom hjulbuene) 94 cm og høyde fra gulv til topp av baksete 44 cm. Volum for firkantet kasse med disse mål er 442 liter (tallet er bare til sammenligning).

Samme mål for ID4 (uten variabel bunn), mål fra brosjyre pluss målt av ID.Furkan på YouTube:
Dybde 96,5 cm, bredde (mellom hjulbuene) 100 cm og høyde fra gulv til topp av baksete 53 cm. Volum for firkantet kasse med disse mål er 511 liter (igjen bare tall til sammenligning).

Selvfølgelig er det også i tillegg det store rommet under på Model Y og også frunken, men så har den i tillegg nokså skrå bakluke i forhold til ID4, samt at ID4 også har et mindre rom under, så det spørs om forskjellen er så veldig stor. Skulle likt å sett en sammenligning der man stappet ID4 full og så la de samme tingene i Model Y og sjekket hvor mye plass det eventuelt var til overs.

Måtte redigere dette innlegget: Kom akkurat på at etterpå man sjekket hva det var plass til, så kunne man veid bagasjen og sett hvor mye av ID4 sin bagasje man måtte tatt ut av Model Y igjen for at den skulle kjøre med lovlig nyttelast.

Jeronan

#361
Sitat fra: Radial på mandag 23. august 2021, klokken 15:47
Noen bør tweete litt til Elon eller noe, kanskje noen får ut fingeren.

Beste hadde vært å fått muligheten for en fartsbegrensning på 160km/t og 2-300kg ekstra nyttelast hvis mulig.

Å mate på i 200++km/t i el-bil lukter bare trøbbel med rekkevidde uansett (og umulig i Norge), og i en familiebil som TMY er det helt utenkelig å holde på med sånt.

The 217km/h speed limit for regular LR has become even more pointless, as even in Germany there are speed limits now on most of the autobahn.
Not that I would even consider driving that fast with a fully loaded car and family onboard.

So we would be perfectly happy with a 160km/h speed limit if it means we can get 100-200kg extra in nyttelast.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: hemi på mandag 23. august 2021, klokken 15:36
100kg får du 0 straff for, er 500 eller 1000kg de begynner bli triste for på B bil
100 kg over med henger og B-lapp får du 5-6000,- i bot for, mens 100 kg over tillatt totalvekt på bilen er det ingen bot for, så hElgenen vår mikser kortene her. Det er mye større motivasjon å ta hengerlappen for 100 kg enn for å kjøpe en annen bil.

Jon65

Sitat fra: Zebulon på mandag 23. august 2021, klokken 15:42
Sitat fra: hemi på mandag 23. august 2021, klokken 15:36
100kg får du 0 straff for, er 500 eller 1000kg de begynner bli triste for på B bil

Nå må du skille på epler og pærer- Nei, du får ikke straff (bot?) for litt overvekt, men blir nødt til å laste av om du blir stoppet i en kontroll.
Er man derimot innblandet i en ulykke, og motparten bruker overvekten som er argument, så er det en annen sak. Jeg aner ikke hva utfallet ville blitt, men for min del - og bare min - finner jeg nyttelasta på denne bilene helt latterlig, og har tatt mitt valg basert på det (ref signatur). At andre velger annet er helt greit og deres sak, men å argumentere for at det ikke er noe problem og ikke noe å bry seg om blir for meg søkt.
Han svarte på et innlegg om for tung henger med førerkort klasse B og at/om man får bot hvis totalvekt bil+henger er over 3500kg.

Zebulon

Skjønte det basert på innlegget før ditt, men samme det - fikk kommentert noe som har blitt sagt i mange innlegg uansett  ;-)

tornaldo

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 15:53
Sitat fra: hemi på mandag 23. august 2021, klokken 15:36
100kg får du 0 straff for, er 500 eller 1000kg de begynner bli triste for på B bil
100 kg over med henger og B-lapp får du 5-6000,- i bot for, mens 100 kg over tillatt totalvekt på bilen er det ingen bot for, så hElgenen vår mikser kortene her. Det er mye større motivasjon å ta hengerlappen for 100 kg enn for å kjøpe en annen bil.

Tenkte akkurat det samme.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 15:53
Sitat fra: hemi på mandag 23. august 2021, klokken 15:36
100kg får du 0 straff for, er 500 eller 1000kg de begynner bli triste for på B bil
100 kg over med henger og B-lapp får du 5-6000,- i bot for, mens 100 kg over tillatt totalvekt på bilen er det ingen bot for, så hElgenen vår mikser kortene her. Det er mye større motivasjon å ta hengerlappen for 100 kg enn for å kjøpe en annen bil.

Mikser ikke kortene. Om boten er 0 kr eller 1 million har nada betydning om man vil være lovlydig. Og DET var hele poenget her. At noen faktisk VIL være lovlydig,ikke størrelsen på bot. Og blir man dratt inn i en ulykke er saken plutselig kanskje ennå verre. Smeller man borti hverandre og den ene parten ser en fullastet model y er det fort å ringe politiet og så ta det derfra. Da risikerer man kanskje skyld,eller delt skyld med overlast. Blir litt som å prøve å skrive skademelding med en full sjåfør. Selv om den fulle sjåføren rent teknisk ikke har skyld vet jo motparten at denne vil få skyld om politiet varsles og blodprøve tas. Så man er generelt bedre stillt om alt er lovlig. Derfor er dette med overlast litt mer tricky enn å kjøre noen få km for fort. Og blir man veiet og funnet for tung må en jo uansett laste av  f.eks svigermor eller golfkøllene..et valg man må takle der og da for å få kjøre videre...Litt verre enn å bare dra kortet for å ta den sammenligningen

geear

Kjører du aldri for fort, heller? Jeg gjør det dessverre daglig. Ikke mye, men litt. Overlaste bilen litt kommer til å skje kanskje en gang eller to i året.

hELgenen

Poenget er at man med overlast ikke kan kjøpe seg fri like enkelt som med å kjøre for fort i en del situasjoner. Det er ett hakk opp for å si det slik. Dermed burde motivasjonen for å være lovlydig være høyere her enn å ligge noen km over i hastighet. Og nei,null prikker her,ikke en p bot en gang...ever. Men har passert fartsgrensen en og annen gang ifb. forbikjøring. Men det er alt.

geear

Det er bot for svært lav overskridelse på fart, men ikke for overlast. Bøtesatsen henger vanligvis sammen med risiko?

hELgenen

Sitat fra: geear på mandag 23. august 2021, klokken 16:40
Det er bot for svært lav overskridelse på fart, men ikke for overlast. Bøtesatsen henger vanligvis sammen med risiko?

Det gjør det sikkert,men det er mye enklere å bare dra kortet enn å lempe av golfkøller,svigermor og barn på vei til sørlandet. Så selv om boten er mindre er ulempen kanskje verre. Og blir du innblandet i ulykker...vel da har du et langt lerrett å bleke

geear

Det er allikevel kun spekulasjoner. Høy fart er også en faktor i ulykker.

Redgarden

Sitat fra: Sandvika på mandag 23. august 2021, klokken 15:40
Far går ut av bilen, da regnes 75kg på fører, også har vel strengt tatt både mor og far hatt lyst på karbonsykkel en stund? 😉

15 kg er karbonsykkel! Men av typen grov fulldemper i største størrelse ;)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Voltz

Kinetisk energi = 1/2mv2

Enkelt og greit.

daktari

Overlast er et problem ved brå manøver/unnamanøver.
For høy fart gjør at du trenger en unnamanøver....
Forskjell i straffeutmålingen er logisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA