Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. august 2021, klokken 13:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 13:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 13:20
Tviler på at kjøreegenskaper er noen grunn her. Ved å øke totalvekten med 5-10% så går ikke kjøreegenskapene (ang. elgtest) fra å være best in class til å være farlig.

Det som kan være årsaken er jo f.eks krasj-test krav eller lignende mtp på hvor mye belastning baksetene o.l. tåler. Der vil jo ett par hundre kilo være en vesentlig økning. Men ren spekulasjon der altså.
Ja, ifølge manualen tåler jo bagasjerommet (over gulvplaten) kun 60kg, mens under gulvplaten kan du legge 130 kg. Kanskje vegvesenets vektgrense-måte / vognkort ikke er tilpasset elbiler. En burde gjerne hatt "maksvekt i seteregionen", og "maksvekt i bagasjerom" og så "maks totalvekt"... I tillegg burde det være fordelt på over og under 110km/t, dersom noen produsenter velger å tilby høyere maksvekt under 110km/t. På elbiler vil de jo pine litt ekstra på deler, sånn at materialene er nok ikke like kraftige som før.

60 kg oppå plata. Altså bagasjerommet totalt kan ha mye mer enn 60 kg, men lokket over det nedre rommet tåler bare 60 kg.

Ja, det er vel to plater baki der...og tar du vekk platene så er det gjerne 130 kg...i hver?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Så bagasjerommet tåler ihvertfall 190kg (åpenbart mere). Da har vi 200kg igjen til 5 personer + frunk. Slank familie dette...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Redgarden

Ser det er mange som argumenterer for at man kan ha med dusinvis av ryggsekker/bagger osv selv om man er en familie på tur. Men det er faktisk ikke så "vanskelig" å komme opp i overlast så fort man tar med ski eller sykler.

Eksempel vinter:
Far veier 100 kg, har en stor bag på 15 kg, skistøvler/hjelm veier 6 kg, alpinski+langrenn veier 5 kg
Mor veier 70 kg, har en stor bag på 15 kg, skistøvler/hjelm veier 6 kg, alpinski+langrenn veier 5 kg
Sønn på 11 år veier 55 kg, har en bag på 10 kg, ski/støvler/hjelm veier 4 kg, alpinski+langrenn veier 4 kg
Datter på 9 år veier 40 kg, har en bag på 10 kg, ski/støvler/hjelm veier 4 kg, alpinski+langrenn veier 3 kg
Hund veier 15 kg, og har en egen bag med diverse utstyr på 5 kg

Da er vi oppe på 373 kg.

I tillegg kommer:
Skiguard 830 takboks veier 30 kg
Takstativ veier ca 5 kg
Hundebur veier 5 kg
Ladekabler veier 3 (?) kg
Hengerfestet veier 3(?) kg
Mat til helgeturen veier 15 (?) kg

Total vinteroppakning kommer på 433 kg. 43 kg overlast altså.

Samme for sommer, men bytter da ut skiutstyr og takboks med sykler og sykkelstativ:
Fars sykkel: 15 kg
Mors sykkel:  13 kg
Sønns sykkel 10 kg
Datters sykkel 8 kg
Sykkelstativ til hengerfestet veier 20 kg.

Sum sommeroppakning blir da 427 kg, altså 37 kg overlast.

Og det er HELT sikkert en del stæsj som kommer i tillegg som i sum blir noen kg. F.eks ipader, vannflasker osv.

Så for vår del vil vi ha overvekt hver eneste ferie (sommer og vinter) og hver eneste helg i vinterhalvåret. Og ja, da kan vi jo kjøpe en annen bil (eller beholde X'en vi har), men det er ganske skuffende og irriterende å plutselig ikke kunne kjøpe bilen man gledet seg til, fordi den veldig overraskende har veldig lav nyttelast ift det store bagasjerommet den har blitt solgt inn med. Og det hjelper jo fint lite at konkurrentene (primært Audi, VW og Skoda) har mer enn nok nyttelast i kg, når de jo ikke faktisk har plass nok i volum...

Føler nesten at vi blir tvunget til å avbestille, selv om mange her på forumet (og rundt meg her hjemme) sier at man bare skal blåse i at det blir overvekt. Har f.eks blitt spurt om jeg alltid følger fartsgrensen, og at dette blir litt samme type lovbrudd (eller "lovbrudd" som mange da oppfatter dette som).

----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

elhansen

Håper noen som får ut bilen tidlig kan kjøre innom en vektstasjon og sjekke reel vekt. 

Jeronan

#349
Sitat fra: elhansen på mandag 23. august 2021, klokken 14:36
Håper noen som får ut bilen tidlig kan kjøre innom en vektstasjon og sjekke reel vekt.

Yes I am eagier to know this as well. As if the weight of the car is the actual min. weight in the registration, that would mean we have to add extra weight for the tow hitch receiver(bracket) for those of us who want the tow hitch(hengerfeste). Which would reduce the available nyttelast even more.

Sadly. This would be similar to other car registrations. As nyttelast is simply based on max. allowable car weight minus minimum weight of the car (ex. options).
So every option you add to the car will reduce your nyttelast, such as tech packages, different rims, tow hitch receiver(bracket), roof rack, etc.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Redgarden på mandag 23. august 2021, klokken 14:24

Fars sykkel: 15 kg
Mors sykkel:  13 kg
Sønns sykkel 10 kg
Datters sykkel 8 kg

Føler nesten at vi blir tvunget til å avbestille, selv om mange her på forumet (og rundt meg her hjemme) sier at man bare skal blåse i at det blir overvekt.
Du har vekten på syklene motsatt

Ellers er jo alternativet tilhenger. Da kan man jo ha med seg over ett tonn med stash
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Redgarden på mandag 23. august 2021, klokken 14:24

Fars sykkel: 15 kg
Mors sykkel:  13 kg
Sønns sykkel 10 kg
Datters sykkel 8 kg

Føler nesten at vi blir tvunget til å avbestille, selv om mange her på forumet (og rundt meg her hjemme) sier at man bare skal blåse i at det blir overvekt.
Du har vekten på syklene motsatt

Ellers er jo alternativet tilhenger. Da kan man jo ha med seg over ett tonn med stash

Husk at kulevekt også tar av nyttelasten. Kulevekt blir jo gjerne tilsvarende et sykkelstativ med noen sykler på. Men selvfølgelig, hvis du tømmer hele bagasjerommet og legger all bagasje i hengeren så får du med deg mye.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. august 2021, klokken 15:16


Husk at kulevekt også tar av nyttelasten. Kulevekt blir jo gjerne tilsvarende et sykkelstativ med noen sykler på. Men selvfølgelig, hvis du tømmer hele bagasjerommet og legger all bagasje i hengeren så får du med deg mye.
Kulevekten kan man jo justere. Legger man det tyngste i hengeren hjelper det jo mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Havner bilen i en ulykke og motparten går løs og argumenterer med overlast...vel da blir det plutselig en del verre enn å kjøre noen km for fort.
Så sammenligning med noen km for fort synes jeg er svak. Tok selv BE lappen for skarve 100kg for mye på hengervekt med ny elbil..og den hengeren kjøres bare lokalt i lave hastigheter og aldri er den full heller...Men ville være innenfor loven så følte jeg hadde null valg.

hemi

100kg får du 0 straff for, er 500 eller 1000kg de begynner bli triste for på B bil

Sandvika

Far går ut av bilen, da regnes 75kg på fører, også har vel strengt tatt både mor og far hatt lyst på karbonsykkel en stund? 😉

Zebulon

Sitat fra: hemi på mandag 23. august 2021, klokken 15:36
100kg får du 0 straff for, er 500 eller 1000kg de begynner bli triste for på B bil

Nå må du skille på epler og pærer- Nei, du får ikke straff (bot?) for litt overvekt, men blir nødt til å laste av om du blir stoppet i en kontroll.
Er man derimot innblandet i en ulykke, og motparten bruker overvekten som er argument, så er det en annen sak. Jeg aner ikke hva utfallet ville blitt, men for min del - og bare min - finner jeg nyttelasta på denne bilene helt latterlig, og har tatt mitt valg basert på det (ref signatur). At andre velger annet er helt greit og deres sak, men å argumentere for at det ikke er noe problem og ikke noe å bry seg om blir for meg søkt.

Jeronan

In all honesty. We were really looking forward into getting the Model Y when it finally became available for delivery now.

It just really saddens me (and probably why I have been stressing out so much on this forum lately, due to my excitement being trampled into the ground), that something as basic like cargo weight capacity (nyttelast) has become an actual issue we now have to worry about. Especially for such a big car as the Model Y!

It's just something we never had to worry about before with our previous cars, including our current 2017 Model S75D. Since all these cars have/had more than enough nyttelast for us to worry ever reaching that limit.

Honestly, seeing other manufacturers releasing similar EV SUV's on the market this year, it just shows that it shouldn't even be an issue at all!

But here we are with Tesla, with all their latest versions of their cars like Model 3 LR, Model S LR and now Model Y LR having a nyttelast that sits consistently 100-200kg below the entire competition.
Even much smaller cars like our current BMW i3 has higher nyttelast and doesn't even have the cargo capacity to ever hit that limit (unless I start filling it up with concrete blocks).

Instead of flying to each others throats here at the forum, with people having obviously different family sizes/cargo capacity needs and thus opinions.
We should instead focus that energy towards Tesla to make them aware that the ever decreasing nyttelast is a worrying trend and becoming a problem for a lot of their (potential) customers. If it isn't already now with the Model Y.

I hope we all can at least agree that with the Model Y. It's size and cargo capacity. That 315kg nyttelast is woefully inadequate. :(
Especially if you look at its most comparable direct competitor, VW ID.4 GTX which is 99% identical in size and dimensions, similar 77kWh battery pack is able to to support over 200kg more nyttelast than the Model Y.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jorgenask

Really , you have been stressing in this forum ? no shit sherlock :P

Radial

Noen bør tweete litt til Elon eller noe, kanskje noen får ut fingeren.

Beste hadde vært å fått muligheten for en fartsbegrensning på 160km/t og 2-300kg ekstra nyttelast hvis mulig.

Å mate på i 200++km/t i el-bil lukter bare trøbbel med rekkevidde uansett (og umulig i Norge), og i en familiebil som TMY er det helt utenkelig å holde på med sånt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA