Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: VoltWay på søndag 22. august 2021, klokken 11:31
Sitat fra: Jambo på søndag 22. august 2021, klokken 11:01
5x110 kg, altså 550 kg som ble nevnt her må være med føreren. MEB-bilene har over 600 kg total nyttelast og takler da 550 kg 👍. Verdiene på rundt 520 kg som ble nevnt for MEB er med fratrekk av 75 kg sjåfør.
Det stemmer nok.

~520-536 for MEB, inkludert sjåfør. For TMY er det mistanke om at dette er 315 kg. Tar du bort sjåføren så er det 390 kg.

Det som mangler nå er vel flere TMY som er registrert og bekreftet. Ev. at noen kommer over en bil og kan sjekke klistremerket.

The 315kg nyttelast has already been confirmed by German customers that already received their papers.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Diravi

Sitat fra: Thalgar på søndag 22. august 2021, klokken 10:46
Nokon i media  burde verkeleg ta for seg mysteriet med minkande nyttevekt på Tesla ja.

Jeg finner det nå overveiende sannsynlig at Tesla har prioritert fart, og evt. rekkevidde i tillegg, og derfor har nedprioritert nyttelast til det de tror kjernemålgruppen bør greie seg med. På samme måte som BMW prioriterte bort firehjulstrekk og satt hengervekten til usle 750 kg på iX3. Strategisk valg.

Dette er et valg som rimer dårlig i et land som Norge, hvor Y er en STOR bil for de fleste av oss. Og sannsynligvis familiens eneste. Mens i USA så er vel tanken at om man har tenkt å fylle bilen med fire voksne, en riesenschnauzer og feriebagasje - ja, så tar man bare Xen som jo også står der i garasjen. Sammen med Corvetten og en pickup. Eller så bryr man seg ikke om overvekt og slikt. Hvis den jevne amerikaner var opptatt av sikkerhet i bil ville de ikke kjørt på de blankslitte dekkene man ofte ser i f.eks. Florida.

Selv på det tyske forumet er det bare en veldig kort tråd om dette. To negative kommenterer og så tyst som i graven, så fort tallene kom på bordet. Jeg gjetter på at det er mest det skandinaviske markedet som reagerer, og jeg tror ikke vi har nok punch gjennom media eller TOCN til å få gjort noe med typegodkjenningen, når det tydeligvis er en gjengs strategi hos Tesla at nyttelast er veldig lavt prioritert. Man kan jo håpe på Berlin og megacasting og nye batterier, og at bilen da blir lettere uten at totalvekten blir satt ned. Men jeg er ikke optimistisk. Så vi sitter nå veldig seriøst og vurderer å kansellere.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

HolyDiver

Jeg har en Outlander diesel 7-seter med oppgitt nyttelast på 575 kg. Ettermontert ekstrautstyr er tilhengerfeste (veier 60-70 kg med innfestingsbrakett i ramma) samt felger og skiboks. Familie på 6, der jeg er den desidert tyngste på 120kg.

Med alle 6 i tom bil og tom skiboks er vi på tillatt totalvekt 2260kg, altså ingen mulighet for bagasje.

Moralen i min dieselavsporing er følgende:
- oppgitt egenvekt i vognkort kan avvike mye fra virkeligheten, og avhenger bl.a. av montert ekstrautstyr. Derfor er det viktig å veie akkurat din bil!
- typegodkjenning av en bilmodell er som regel gjort med basismodellen, altså vil en høyere utstyrsvariant fra fabrikk ha lavere nyttelast enn oppgitt i vognkortet
- ting veier mye mer enn du tror.
- unger vokser (legger på seg) som bare juling for hvert år som går. Det betyr at nyttelasten krymper og krymper .. noe å tenke på hvis du har planlagt å ha bilen i mange år.

Jeronan

I actually hadn't even thought about this. Since the tow-hitch for the Model Y is also marked for "ettermontering". 

So if the current nyttelast of 315kg is set for the base model Y without tow-hitch? Which would mean a potential reduction of another 60kg?

Then the situation with low nyttelast becomes even more problematic! 

So now we have to find out how much prepared the Model Y actually comes from factory? If it's just cutting away a piece from the rear bumper and the bracket has already been pre-mounted on factory, than we can assume the current nyttelast includes tow-hitch.

if it doesn't. This could reduce the already low 315kg nyttelast with up to 60 kg. :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 12:19
I actually hadn't even thought about this. Since the tow-hitch for the Model Y is also marked for "ettermontering". 

So if the current nyttelast of 315kg is set for the base model Y without tow-hitch? Which would mean a potential reduction of another 60kg?

Then the situation with low nyttelast becomes even more problematic! 

So now we have to find out how much prepared the Model Y actually comes from factory? If it's just cutting away a piece from the rear bumper and the bracket has already been pre-mounted on factory, than we can assume the current nyttelast includes tow-hitch.

if it doesn't. This could reduce the already low 315kg nyttelast with up to 60 kg. :o
Kroken til TMY veier IKKE 60kg. Sannsynligvis er mottageren for kroken montert allerede (som på TM3), og det er kun selve kroken som veier ekstra, i tillegg en elektronikkboks.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Det kan også tenkes at faktisk egenvekt er lavere enn oppgitt, så et blir spennende å se en tom bil på vekta. Utfordringen er herved gitt til en som får tilgang på demo eller tidlig bil. ;)

Tesla har høyt nivå av standardutstyr, og som det nevnes her oppe er det ofte helt strippa utgaver som angir egenvekta hos andre produsenter. Det finnes eksempler på svenskimporterte BMWer som har vært registrert med faktisk vekt (basert på veiing, ikke typegodkjenning), og derfor kun er godkjent for to personer selv om de er firesetere, fordi de ikke har tilstrekkelig lastekapsitet for fire pers.

Jeronan

#276
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 12:23
Kroken til TMY veier IKKE 60kg. Sannsynligvis er mottageren for kroken montert allerede (som på TM3), og det er kun selve kroken som veier ekstra, i tillegg en elektronikkboks.

That is what we would need to find out. If the steel bracket has already been pre-mounted at factory or not and thus included in current 315kg nyttelast or not.

The Model Y is supposed to have a completely new tow hitch system as to the Model 3.

There are two ways of preparation at factory. Just pre-drilled holes in Chassis and everything needs to be mounted later at Service center. This is as far as I know the most common method?  ::)
See above example with the outlander.

Or they prepare everything at factory, including bracket mounting. Then service center just needs to cut away an opening in the rear bumper to reveal tow hitch mount and connect some electronics, etc.

Tesla would need to clarify this. Unfortunately, good luck getting hold of someone at Tesla that actually has this knowledge and information.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

#277
Angående ulike modeller, større/mindre batteripakker og 7-seter så kan det se ut som de bare justerer GVWR for å få like nummer ut. LR har høyere curb weight enn SR, men også høyere GVWR, så begge kommer ut med samme nyttelast. Da vil jeg tro ev. større batteripakker og 7-setere også vil få samme nyttelast.

Så kan en jo lure på hvordan de kommer frem til GVWR når det er snakk om de samme bilene, men ulikt utstyrt. Tre Enyaq-biler hadde tre ulike nummer, 2470, 2509 og 2616, hhv. iV50, iV60 og iV80. Alle med 601-603 kg total nyttelast (uten fører).

Kanskje de finner en maksverdi på den tyngste modellen og justerer GVWR nedover på de lettere bilene for å få en lik nyttelast. Ikke vet jeg.

Sandvika

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 12:23
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 12:19
I actually hadn't even thought about this. Since the tow-hitch for the Model Y is also marked for "ettermontering". 

So if the current nyttelast of 315kg is set for the base model Y without tow-hitch? Which would mean a potential reduction of another 60kg?

Then the situation with low nyttelast becomes even more problematic! 

So now we have to find out how much prepared the Model Y actually comes from factory? If it's just cutting away a piece from the rear bumper and the bracket has already been pre-mounted on factory, than we can assume the current nyttelast includes tow-hitch.

if it doesn't. This could reduce the already low 315kg nyttelast with up to 60 kg. :o
Kroken til TMY veier IKKE 60kg. Sannsynligvis er mottageren for kroken montert allerede (som på TM3), og det er kun selve kroken som veier ekstra, i tillegg en elektronikkboks.
Sitter å lurer på om folk har mistet forholdet til hva ting faktisk veier?!?? Hengerfeste 60kg? Det er det en typisk fullvoksen dame veier!

De fleste familier ende opp med 20-30kg bagasje per person i en bil med 4 personer. Kan høres lite ut, men SAS gir overvekt på etter 23kg. At alle i familien skal ha med den aller største kofferten er ikke et behov jeg ser på realistisk for de fleste av oss.

Når det er sagt, det er naturligvis mulig å konstruere caser som drar over. Men om man sjekker hva ting typisk veier så tror jeg de fleste inser at praktisk betydning er begrenset.   
barnevogn (10-14kg)
MTB sykler (10-15kg ) ,
Alpinski med støvler (6-7kg per sett),
Havkayak pvc (25kg per stk)

Poenget mitt er derfor at man må regne litt på dette før man får fullstendig rullegardin. Selv "fire voksne menn på vei til alpinbakken" eksempelet til Jeronan bør faktisk gå greit om de ikke avviker for mye fra snittvekten til norske menn...

I mitt tilfeller så klarte jeg vel å komme til en tur siste 10år med i nærheten av vektgrensen. ( Sykkelløp med sjåfør + 3 voksne syklister + 3 sykler)


Thalgar

Sitat fra: Diravi på søndag 22. august 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Thalgar på søndag 22. august 2021, klokken 10:46
Nokon i media  burde verkeleg ta for seg mysteriet med minkande nyttevekt på Tesla ja.

Jeg finner det nå overveiende sannsynlig at Tesla har prioritert fart, og evt. rekkevidde i tillegg, og derfor har nedprioritert nyttelast til det de tror kjernemålgruppen bør greie seg med.

Men Model 3 modell 2019 og Model 3 2021 har same oppgitte toppfart, same lovlege aksellast men ganske så ulik nyttelast.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

#280
Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 13:00
Sitter å lurer på om folk har mistet forholdet til hva ting faktisk veier?!?? Hengerfeste 60kg? Det er det en typisk fullvoksen dame veier!

I know reading comprehension can be an issue sometimes. We are talking about the entire tow hitch system, including mounting bracket (which is often a reinforced steel bar basically) that gets mounted under the car where your tow hitch gets mounted on.  :o

So we want to know how much prepared the Model Y comes from factory and if the mounting bracket is included in the current registered nyttelast of 315kg.

It doesn't have to end up 60kg in reduction like the Outlander example. The total weight of the tow hitch system (incl. mounting bracket) depends on load capacity and pulling capacity.
A simple tow hitch that can only have 75kg on the hitch and pull max. 750kg often doesn't weigh more than 20-30kg total.
A tow hitch that can have up to 150kg on the hitch and pull 3500kg will obviously weigh a lot more.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

TJV

For de som er usikker på teknisk info på id.4:

Id.4 pro max (topputstyrt)
Egenvekt med fører 2124kg
Nyttelast                  536kg (+ sjåfør)
Totalvekt                 2660kg

Id.4 gtx (topputstyrt?)
Egenvekt med fører 2211kg
Nyttelast                  519kg (+ sjåfør)
Totalvekt                2730kg

Brukt referanse på gtx:
https://elbil.no/test-av-vw-id-4-gtx-imponerer-pa-det-viktigste/
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

tornaldo

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 13:59
Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 13:00
Sitter å lurer på om folk har mistet forholdet til hva ting faktisk veier?!?? Hengerfeste 60kg? Det er det en typisk fullvoksen dame veier!

I know reading comprehension can be an issue sometimes. We are talking about the entire tow hitch system, including mounting bracket (which is often a reinforced steel bar basically) that gets mounted under the car where your tow hitch gets mounted on.  :o

So we want to know how much prepared the Model Y comes from factory and if the mounting bracket is included in the current registered nyttelast of 315kg.

https://www.tesla.com/support/model-y-tow-package
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

#283
Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 14:09
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 13:59
Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 13:00
Sitter å lurer på om folk har mistet forholdet til hva ting faktisk veier?!?? Hengerfeste 60kg? Det er det en typisk fullvoksen dame veier!

I know reading comprehension can be an issue sometimes. We are talking about the entire tow hitch system, including mounting bracket (which is often a reinforced steel bar basically) that gets mounted under the car where your tow hitch gets mounted on.  :o

So we want to know how much prepared the Model Y comes from factory and if the mounting bracket is included in the current registered nyttelast of 315kg.

https://www.tesla.com/support/model-y-tow-package

Equip your Model Y with a high-strength steel tow bar and 2" hitch receiver capable of towing up to 3,500 pounds on all wheel configurations.

---------
This would indicate that the actual bracket ( high-strength steel tow bar ) is actually not pre-mounted at Factory.

That might end up being a bit worrisome for the actual nyttelast with mounted tow hitch.  :o

We had a long discussion already at home about if we would be able to manage with just 315kg nyttelast for when we go on a long summer holiday. Since our current Model S 75D has 150kg more nyttelast.
Anything lower and the Model Y would become useless for us and one of the reasons we get the Model Y is for the tow hitch, so we will be able to mount bikes behind the car and tow the occasional hanger now and then when we buy something big or need to deliver stuff to the recycle station.

So not getting a tow hitch would be concession too far and then we can just as well keep our current Model S or look for a different car.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Det er ikke det amerikanske systemet som vil bli levert i europa. Se bare i den norske shopen. Det er to ganske forskjellige systemer. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA