Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

Har ikke linken, men lagret den fra Tesla sine sider et sted. Men ser poenget, det står henvist til skiltet i dørkarmen, så blir interessant å se hva som står der.

Kristoffer Skaret

Da jeg leste denne nyheten ble jeg både overrasket og litt skuffet, og jeg har tenkt en del de siste dagene på hvordan dette påvirker vår familie (2 voksne + 2 barn, får utlevert Y til uken).
Konklusjonen er at jeg tror vi så og si ikke blir berørt av begrensningen. I nesten alle situasjoner hvor vi frakter mange passasjerer er det barn involvert, og et scenario med feks 4 røslige mannfolk ink bagasje kommer svært sjelden til å være relevant. Jeg skjønner at andre har ulike behov, men jeg tror vi representerer en ganske vanlig barnefamilie, som kanskje er den største målgruppen til denne bilen.

Som flere har nevnt her, nyttelast i Freemont-modellen er ganske tilsvarende, og dette har jo egentlig vært kjent lenge:

USA
Curb 4416 lbs (2003 kg)
Payload 886 lbs (402 kg) - inkluderer fører
Gvwr 5302 lbs (2405 kg)
Kilde: https://www.evspecifications.com/en/model/9d0cc4

I tillegg har jo model 3 tilsvarende lave tall, samt en variant av model S, men jeg er usikker på hvilken (?)

Jeg synes det er interessant at problemstillingen ikke har blitt tatt opp tidligere, siden det burde ikke komme som en overaskelse at den kinesiske model Y har like lav nyttelast som den amerikanske. Og etter å ha sett utallige videoer og omtaler av model Y fra USA har jeg aldri hørt begrensningen bli nevnt. Snarere skryter alle av hvor god plass det der. En mulig grunn kan være at folk/myndighetene der borte er mindre opptatt av vektbegrensninger, men det høres rart ut for det er strengt tatt like viktig rent sikkerhetsmessig.
Jeg synes heller ikke det har vært særlig mye prat om vektbegrensningen i model S og 3, noe som kan tyde på at dette reelt sett ikke er et stort problem.

Også interessant å spekulere i hvorfor Tesla har tatt dette valget. En tanke - Tesla har jo flere ganger vist at de gjerne velger å senke produksjonskostnader ved å kutte funksjoner som de ser at folk ikke bruker. Et lite eksempel er korsryggstøtte på passasjersiden som de fjernet fordi statistikken viste at den nesten aldri ble brukt. Et annet eksempel er rekkevidde, mange tror fortsatt at det er fordel hvis en bil har opp mot 1000 km rekkevidde, men faktum er at folk flest sjelden kjører mer enn kanskje 300 km før de uansett trenger en pause. Mener å huske at Elon har jo uttalt at noe særlig mer enn 500 km er er unødvendig mtp vekt og pris.
Tilsvarende kan det jo hende at Tesla har funnet ut at rundt 400 kg nyttelast dekker behovet for de aller fleste, og at de har valgt å redusere kostnader ved å ikke overspesifisere bilen på dette området.

Hvis derimot forklaringen er utelukkende for å oppnå høy toppfart synes jeg det er en dårlig beslutning av Tesla, i hvert fall når det gjelder bilene som registreres i Norge.

Contango

#257
Som nevnt over har totalvektene endret seg på Tesla. Jeg synes det er helt merkelig at vår 2019 Model SP hadde nyttelast på 404kg mens året etter hadde modellen 319kg. Forskjellen ligger i totalvektsbegrensningen som er nesten 100kg lavere for 2020 utgaven. De bilene er så og si identiske ellers. Hvorfor har Tesla endret maksvekten? Vår 2019 model 3 fra Fremont har 374kg nyttelast. En sen 2020 modell fra Finn (er vel også da Fremont) har 313 kg. Totalvekten er nesten 70 kg mindre. Hvorfor?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Diravi

Sitat fra: HolyDiver på søndag 22. august 2021, klokken 06:09
Til info:
- ved vektkontroll kan fører gå ut av bilen og be SVV legge til 75kg.
- for klasse B får man ikke bot før man har mer enn 500kg overlast.
- generelt får du ikke kjøre videre før kjøretøyet er under tillat totalvekt, selv om overlast er bare 1 kg. Oppgitte grenser i vognkortet er absolutt.
- vektene som benyttes har ulik nøyaktighet, noen måler kun hele 100kg, andre hele 50kg mens de mest moderne måler hele 10kg. Alle vekttypene runder alltid nedover til hele minste måleenhet.
- SVV har også mobile vekter, så ikke anta at du er trygg fordi du aldri kjører forbi en kontrollstasjon

Tusen takk! Endelig et innlegg med direkte nytteverdi!  :+1:
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Contango på søndag 22. august 2021, klokken 09:27
Som nevnt over har totalvektene endret seg på Tesla. Jeg synes det er helt merkelig at vår 2019 Model SP hadde nyttelast på 404kg mens året etter hadde modellen 319kg. Forskjellen ligger i totalvektsbegrensningen som er nesten 100kg lavere for 2020 utgaven. De bilene er så og si identiske ellers. Hvorfor har Tesla endret maksvekten? Vår 2019 model 3 fra Fremont har 374kg nyttelast. En sen 2020 modell fra Finn (er vel også da Fremont) har 313 kg. Totalvekten er nesten 70 kg mindre. Hvorfor?

Contango  :+1: ja det er det flere som har kommentert og jeg finner det merkelig, jeg også.

Electric cars in Norway

Herlig diskusjon.

Bare måtte :+1: legge inn denne under fra kommentar feltet herfra i tu.no nyheten vi alle har analysert grundig her inne under:

https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699

Kopi fra diskusjonen:

En person skrev dette:

"Å ha en bil som man ikke kan kjøre med 4voksne på hyttetur med 20kg sekker er uaktuelt for mitt bruk. Vi er ofte flere som går lange turer i fjellet og har bil i begge ender. Sist var vi 5 stykk med tunge sekker".

Hvor mye laster konkurrentene? 5x110kg må jo være et minimum?

Og så svarer en annen dette under:

"MEB-bilane ligg på rundt 520 kg basert på et utvalg på Finn. Ioniq 5 rundt 445 kg. E-tron ~550-600 kg.

Faktisk nyttelast er avhengig av modell og kor mykje ekstrautstyr bilen har."

hELgenen

Enig i kommentaren at biler, i det minste i familiesegmentet, bør ha 5 x 110 kg som minimum.
Blir jo helt tullete om en skal drive å veie passasjerer og bagasje - noe som faktisk er blitt en svært aktuell problemstilling med model Y.  Og hvorfor driver Tesla dette videre og videre nedover? Er det for å få beste tall på forbruk, rekkevidde og aksellerasjon? Har Elon snakket for mye med Munro? Er svært glad for diskusjonen og håper flere og flere stiller Tesla spørsmålet direkte  - fordi dette kan ikke fortsette. Vi som kjøper biler i Y segmentet må jo forvente å få en bil vi kan bruke  til mer enn å transportere matpakken.

Thalgar

Nokon i media  burde verkeleg ta for seg mysteriet med minkande nyttevekt på Tesla ja.
Model Y LR Quicksilver, 2023

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

He he litt søndags humor  :D

Kopi fra en kommentar jeg ser nå fra min nevnte TU nyhet, se lenke over...

Kopi:

"Om å lide overlast:

- Ferien er i gang, du har sneglet deg frem 10 km den siste timen, vinkes inn til kontroll, og får valget om svigermor eller fire sykler og to kajakker må stå igjen. Dårlig stemning blir det uansett.

- Du er fullastet, krasjer, og det blir en del personskade. forsikringsselskapet teller opp fem voksne mannfolk i bilen og en del skade på last. Pga tyngre bil enn tillatt ble krasjen kraftigere enn nødvendig, i alle fall i følge motpartens selskap. Nå har vi ikke tradisjon for utbetaling for tort og svie som i USA, men reell skade som kunne vært begrenset om jeg lastet riktig? Jeg er glad i huset mitt, og har ikke tenkt å prøve."

Jambo

5x110 kg, altså 550 kg som ble nevnt her må være med føreren. MEB-bilene har over 600 kg total nyttelast og takler da 550 kg 👍. Verdiene på rundt 520 kg som ble nevnt for MEB er med fratrekk av 75 kg sjåfør.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jambo på søndag 22. august 2021, klokken 11:01
5x110 kg, altså 550 kg som ble nevnt her må være med føreren. MEB-bilene har over 600 kg total nyttelast og takler da 550 kg 👍. Verdiene på rundt 520 kg som ble nevnt for MEB er med fratrekk av 75 kg sjåfør.

Jambo :+1: det har du sikkert helt rett i.

Jeronan

#268
Sitat fra: Jambo på søndag 22. august 2021, klokken 11:01
5x110 kg, altså 550 kg som ble nevnt her må være med føreren. MEB-bilene har over 600 kg total nyttelast og takler da 550 kg 👍. Verdiene på rundt 520 kg som ble nevnt for MEB er med fratrekk av 75 kg sjåfør.

This should also be the absolute minimum for these type of cars. Model Y included.

Tesla is boasting up to 2100 liter cargo capacity on the frontpage of the Model Y. With what did they actually test this? Empty banana boxes?  :P

On a more serious note. With our current Model S 75D, which we have close to 4 years now, I have driven many times with 4 colleagues (5 adults total) from work to Trysil, airport, etc for work trips. Fully loaded with backpacks, suitcases and/or slalom skiis on roof, etc.  Never had to worry about nyttelast, since ours has around 550kg(incl.driver) nyttelast.

With the Model Y, you'd have thought you could at least do the same with 3 colleagues (4 adults total) + luggage.

But like has been mentioned. This has become a general Tesla problem with all their latest cars, including Model 3 LR and Model S LR, which all sit around +/-310 kg nyttelast.
For the Model S LR it's actually even more ridiculous, since it should be easily able to carry 5 adults plus some luggage. It's a big and wide car!  :(

I am also actually curious if the latest Model X LR has been hit with reduced nyttelast as well?  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VoltWay

Sitat fra: Jambo på søndag 22. august 2021, klokken 11:01
5x110 kg, altså 550 kg som ble nevnt her må være med føreren. MEB-bilene har over 600 kg total nyttelast og takler da 550 kg 👍. Verdiene på rundt 520 kg som ble nevnt for MEB er med fratrekk av 75 kg sjåfør.
Det stemmer nok.

~520-536 for MEB, inkludert sjåfør. For TMY er det mistanke om at dette er 315 kg. Tar du bort sjåføren så er det 390 kg.

Det som mangler nå er vel flere TMY som er registrert og bekreftet. Ev. at noen kommer over en bil og kan sjekke klistremerket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA