Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Voltz på lørdag 21. august 2021, klokken 14:20
Men det er også viktig å påpeke at om du er så uheldig å bli stoppet selv med mindre enn 30 % overvekt så får du ikke kjøre videre før du har kvittet deg med overvekta.
Fullt klar over det. Men igjen utfra mitt behov (og kan ikke snakke for andre) så er den sjansen så liten de 1 prosent av turene jeg har overvekt at sjansen for å vinne jackpot i lotto er større.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Jeg venter virkelig i spenning på registreringsdataene på de første kundebilene. De registrerte bilene er oppgitt med 0 i taklast (logg inn med bankID for å se eierinfo). På min TM3 er taklast "Ikke oppgitt", og ikke 0. Dog usikker på hvilken betydning det har.
Uttalelsen fra Tesla (Roland) er generell og ikke en klar bekreftelse på nyttelasten, selv om jeg ser at det kan tolkes slik. Jeg er derfor ennå ikke 100% overbevist om at nyttelasten på kundebilene blir 315/390.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Jeg ville sidestilt det å ha litt overvekt, med å kjøre litt over fartsgrensa. Det ene er vel ikke verre enn det andre? Og de aller aller fleste kjører "en gang i mellom" over fartsgrensa, som egentlig kvalifiserer til et forelegg, altså en like sterk eller sterkere reaksjon som et gebyr for overvekt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

cwave7

Denne tråden burde bytte navn til «Model Y - unyttelast»

Spøk til side. Jeg har tenkt å bytte bil neste år og har blinket meg ut modell Y. Men hvis nyttelasten faktisk blir så lav, så begynner jeg å tvile. Til vår dugelige behov vil det være uproblematisk, men med turer til hytta med seilbrett og sykler, så blir det verre.
Det er kanskje et lite håp om at Berlin-modellen med strukturelt batteri og 4680 cellene får bedre nyttelast. Jeg har lest/hørt ( husker ikke hvor, Monroe kanskje?) at den nye strukturelle pakka med 4680 gir en betydelig vektreduksjon i forhold til dagens konstruksjon. Kanskje enda mer hvis man velger å ikke fylle pakka mer enn at man får tilsvarende rekkevidde som dagens 82 kwt pakke(ca 550km).


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

#229
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 21. august 2021, klokken 14:14
Nå går du for langt. Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke respekterer andre. Enhver som ikke kan leve med denne nyttelasten, kan ganske enkelt la være å kjøpe bilen. Dessuten sier jeg at jeg synes det er lite. Skulle gjerne ha fått den tekniske begrunnelsen for dette.
Åja - holder fast på at inntil 50 kg i overvekt er uproblematisk i alle hensende. Dette er statens vegvesen enig i som ikke gir bot før ved 30% overvekt = knappe 100 kg. Holder også fast på at bråket og reaksjonene her er latterlige og utenfor enhver proporsjon.
Kan du la være å angripe meg - takk.
Du kalte andres meninger her inne for "totalt latterlig", så innlegget ditt over her, og påstand om personangrep, faller på sin egen urimelighet...

daktari

Det som er "totalt latterlig" er at noen forsvarer denne store design-flausen.

Model Y er jo nær en perfekt familiebil forøvrig. Så hvorfor det er så vanskelig å for noen at Tesla har bomma her på denne ene saken skjønner jeg bare ikke.

Håper vi får se noen elgtester snart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Denne tråden har jo eksplodert, så jeg har ikke lest alle innlegg, men vet vi at kundebilene får samme nyttelast som de få demobilene som er registrert? Har det blitt registrert flere biler nå?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

For oss er denne Yen nå diska dessverre.

Det er 3 måter å tenke rundt dette:
1) Tesla har ikke testet bilen for høyere totalvekt, og da de satte inn tyngre batteri enn originaldesignet så krympet nyttelasten. Det er altså  papirene som burde vært fikset. Eller de kan ha testet og det funker fint, men gadd ikke fikse papirene - det er også litt rart.
3) det lett konspiratoriske WLTP-sporet, det er kanskje litt usannsynlig. Holde totalvekt lav for høyere WLTP.
2) bilen er testet for høyere vekt, men holder ikke mål. Kan kompenseres ved justert fjæring og hjuloppheng, men de har ikke tid/har standardisert på kun 1 komponent for alle modeller ww.
Enda verre hvis chassiset ikke tåler høyere totalvekt, men det har jeg vanskelig for å tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. august 2021, klokken 17:57
Denne tråden har jo eksplodert, så jeg har ikke lest alle innlegg, men vet vi at kundebilene får samme nyttelast som de få demobilene som er registrert? Har det blitt registrert flere biler nå?
Hvis det er samme modell med samme typegodkjenning som brukes til salgsdemo som til kunde så er svaret JA. En annen modell derimot vil jo ha andre tall.

Hva er egentlig sjansen for at de tilbyr en demo prototyp Y til testkjøring og utstilling og selger annen bil til kunde? Har jeg aldri hørt om. De hadde jo ikke trengt å registrere en ren utstillingsbil heller. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

andy99

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. august 2021, klokken 17:57
Denne tråden har jo eksplodert, så jeg har ikke lest alle innlegg, men vet vi at kundebilene får samme nyttelast som de få demobilene som er registrert? Har det blitt registrert flere biler nå?
Se TU, der bekrefter roland vektene så ja det er reelt
https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

DagfinnN

Sitat fra: geear på lørdag 21. august 2021, klokken 15:49
Du kalte andres meninger her inne for "totalt latterlig", så innlegget ditt over her, og påstand om personangrep, faller på sin egen urimelighet...
Jasså, hvor? Jeg kaller reaksjonen her totalt latterlig. Og tvert om så sier jeg at tallet er lite og at om noen ikke kan leve med det, så la være å kjøpe.
Og jeg har aldri forsvart nyttelasta. Jeg sier faktisk at den er liten, men at oppstyret er helt ute av proporsjoner. For de aller fleste har dette ingen betydning i 99% av turene.
Men nå stopper jeg denne tjasinga. Neppe interessant for andre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: andy99 på lørdag 21. august 2021, klokken 18:07
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. august 2021, klokken 17:57
Denne tråden har jo eksplodert, så jeg har ikke lest alle innlegg, men vet vi at kundebilene får samme nyttelast som de få demobilene som er registrert? Har det blitt registrert flere biler nå?
Se TU, der bekrefter roland vektene så ja det er reelt
https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699

Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig? Men dersom tallene ikke er riktig burde han ha sagt noe om det. Men alle vet at han har svært lite frihet til å si annet enn det han får tilsendt skriftlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat
Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig?

Handyman :+1: Jeg er helt enig i din vurdering. Jeg mener Even må sende ut en pressemelding med korrekt info på dette forholdet for å roe ned situasjonen.

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. august 2021, klokken 18:46
Sitat
Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig?

Handyman :+1: Jeg er helt enig i din vurdering. Jeg mener Even må sende ut en pressemelding med korrekt info på dette forholdet for å roe ned situasjonen.
Kanskje det er Teslas måte å skape omtale på??? Hvis Y får høyere nyttelast, så har de i alle fall nok en gang skapt blest (ikke positivt, men dog) om sine produkter uten at det har kostet dem en krone. Kanskje typegodkjenningen, og de endelige tallene ikke er helt klare. Hva vet jeg? Jeg klamrer meg sikkert bare til et halmstrå, men det er lov å håpe ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

andy99

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. august 2021, klokken 18:46
Sitat
Hvor svarer han bekreftende på at nyttelasten er 315/390? Artikkelen er skrevet slik at det absolutt kan oppfattes slik. Men at noen i Tesla har bekreftet tallene er vel ikke riktig?

Handyman :+1: Jeg er helt enig i din vurdering. Jeg mener Even må sende ut en pressemelding med korrekt info på dette forholdet for å roe ned situasjonen.
Nå må dere slutte. Tesla Norge har blitt forelagt tallene og uttaler seg i forhold til det. Hadde det vært feil tall hadde de selvfølgelig rettet opp i det.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA