Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Radial

Har SVV sin akselvekt i nabolaget, så TMY skal innom vekta på veien hjem fra levering... HF (MÅ ha) veier jo litt også, så greit å ha alle tallene på bordet tidlig.

Kan brått lønne seg å gå for lettest mulig felger? 😆
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

stue

Jeg har satt hele familien på slankekur. Model Y sin nyttelast er motivasjonen.

tornaldo

Dere som er bekymret for nyttelast, er det pga kontroll/ulovlighet, eller faktisk frykt for at bilen mister kjøreegenskaper ved overlast?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Diravi

Sitat fra: stue på fredag 20. august 2021, klokken 22:18
Jeg har satt hele familien på slankekur. Model Y sin nyttelast er motivasjonen.

Priceless!  :laugh:

Til tornaldo: Jeg har ikke tenkt å kjøre rundt med en ulovlig lastet bil. Om den har 20-30 kg overvekt ville jeg ikke bekymret meg for egenskapene, eller forsåvidt for å bli stoppet og å måtte sette igjen last. Hvis vi begynner å snakke mer enn det, så ville jeg bekymre meg for begge deler, kanskje mest overlastkontroll, som det faktisk er stadig mer av i vårt område. Men drt viktigste er at det er såpass mange situasjoner hvor man risikerer å stå der
med vesentlig overvekt, at det potensielt hemmer bruken av bilen. Fire røslige voksne kan ikke reise på ferie sammen. Familien på fire som besøker tante kan ikke la henne sitte på inn til sentrum osv. Du blir nødt til å TENKE for å være trygg på å komme under. Og for mange er det til å leve med, men det skjemmer likevel inntrykket av en bil som markedsfører seg med 2100 liter lastekapasitet og inntil syv seter.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

larsgk

Godt jeg har en Zoe til de tunge bør. Den har 150 kg mer i nyttelast

hemi

Sitat fra: tornaldo på fredag 20. august 2021, klokken 22:22
Dere som er bekymret for nyttelast, er det pga kontroll/ulovlighet, eller faktisk frykt for at bilen mister kjøreegenskaper ved overlast?

svv ELSKER ta folk på teite ting.

geear

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:27
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Kanskje lurt å se en elgtest med fullastet bil, samt en overlastet bil før man er bastant på hvor bra dette vil fungere?
En bil med 2,9 tonn totalvekt (inkl nyttelast) og 1,6 tonn hengervekt vil du ikke merke om den har 100 kg overvekt nei. Det er jeg bastant på. Ferdig snakka.
Hvor får du 2,9 tonn fra?

Jeronan

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 20. august 2021, klokken 21:34
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 21:03
Poenget til mange her er at TMY er en stor bil med stor bagasjekapasitet og plass til fem voksne, men har relativt lav nyttelast for segmentet den konkurrerer i. Det er ingen som tvinges til å kjøpe TMY, men det må være lov å stille spørsmål ved hvorfor den har så lav nyttelast og synest det svekker potensialet til en bil som mange kunne tenke seg.

Du kjøper en bil med god plass for akkurat å få plass til mye saker og ting. Når nyttelasten ikke står i stil med størrelsen på bilen så er det lov å være misfornøyd, om du har kjøpt bilen eller tenkt på det.

Ser den og er helt enig i din vurdering.

The problem with Tesla is their obsession of 0-100km/h times and all their cars having a speed limit of over 200km/h.

I mean, this is perfectly fine as they have a Performance version of each Model! So keep that there.

The regular SR+ and LR cars should just have a speed limit of 180 km/h so we can have 100-200kg more in nyttelast.
That is much more useful for the average family buying a big car like the Model S and Y.
Even when we drove our Model S in Germany I hardly drove faster than 130-140km/h. More than that and the amount of needed charge stops would start to become annoying. It's dangerous to drive any faster too when its so busy with slow holiday traffic in summer (caravans, campervans, etc).

But! Even in Germany there are now speed limits pretty much everywhere on the Autobahn now and with the speed limiters planned for next year, makes this 217km/h speed limit for Model Y LR even more useless. :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Otkristo

Sitat fra: hemi på fredag 20. august 2021, klokken 23:05
Sitat fra: tornaldo på fredag 20. august 2021, klokken 22:22
Dere som er bekymret for nyttelast, er det pga kontroll/ulovlighet, eller faktisk frykt for at bilen mister kjøreegenskaper ved overlast?

svv ELSKER ta folk på teite ting.
Jeg registrerer venner og bekjente som plutselig er opptatt av nyttelast i Model Y, men som i alle år har hatt kraftig overvekt i sine ski-og takbokser.
Da var ikke det så viktig å følge begrensingene for taklast🤣🤣

Handyman

#219
Sitat fra: Otkristo på lørdag 21. august 2021, klokken 11:15
Sitat fra: hemi på fredag 20. august 2021, klokken 23:05
Sitat fra: tornaldo på fredag 20. august 2021, klokken 22:22
Dere som er bekymret for nyttelast, er det pga kontroll/ulovlighet, eller faktisk frykt for at bilen mister kjøreegenskaper ved overlast?

svv ELSKER ta folk på teite ting.
Jeg registrerer venner og bekjente som plutselig er opptatt av nyttelast i Model Y, men som i alle år har hatt kraftig overvekt i sine ski-og takbokser.
Da var ikke det så viktig å følge begrensingene for taklast🤣🤣
Det samme har slått meg. Overlast på taket er en mye større sikkerhetsrisiko enn overlast i bilen. Alle som har kjørt med tungt lastet skiboks på svingete veier bør ha merket at kjøreegenskapene endres markant i negativ retning. For ikke å snakke om takboksens evne til å holde på bagasjen i en kollisjon ol. Den egenskapen varierer sterkt.
Noen biler har begrenset taklast, og med bøyler og stor skiboks kan man fort overstige tillatt vekt, om man stur boksen full av tunge ting. Takboksen bør forbeholdes ski og bagasje med stort volum og lav vekt. Ser ofte folk som gjør det motsatt.
https://nye.naf.no/bilhold/bilutstyr/takboks-vekt-pa-taket
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Noen har nå tenkt på slikt før, og for eksempel e-Niro er populær blant folk som har behov for mye taklast, den er godkjent med 100kg. Men helt klart mange som bare henger seg på hylekoret.

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. august 2021, klokken 12:37
Det samme har slått meg. Overlast på taket er en mye større sikkerhetsrisiko enn overlast i bilen. Alle som har kjørt med tungt lastet skiboks på svingete veier bør ha merket at kjøreegenskapene endres markant i negativ retning. For ikke å snakke om takboksens evne til å holde på bagasjen i en kollisjon ol. Den egenskapen varierer sterkt.
Ja, særlig Tesla jegerne har nå plutselig blitt VELDIG lovlydige og det er verdens undergang å ha 10 kg for mye i last.
Totalt latterlig.
Jeg synes at nyttelasten godt kunne ha vært større, men for oss spiller det overhodet ingen rolle. 99% av tiden vil vi være under grensen og resten med max 50 kg for mye.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Hvis det passer deg godt, så er det flott, men du kan vel respektere at andre har andre behov enn deg? Er det ikke bare å styre unna denne tråden om du syns det er så latterlig?

DagfinnN

#223
Nå går du for langt. Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke respekterer andre. Enhver som ikke kan leve med denne nyttelasten, kan ganske enkelt la være å kjøpe bilen. Dessuten sier jeg at jeg synes det er lite. Skulle gjerne ha fått den tekniske begrunnelsen for dette.
Åja - holder fast på at inntil 50 kg i overvekt er uproblematisk i alle hensende. Dette er statens vegvesen enig i som ikke gir bot før ved 30% overvekt = knappe 100 kg. Holder også fast på at bråket og reaksjonene her er latterlige og utenfor enhver proporsjon.
Kan du la være å angripe meg - takk.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Voltz

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 21. august 2021, klokken 14:14
Nå går du for langt. Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke respekterer andre. Enhver som ikke kan leve med denne nyttelasten, kan ganske enkelt la være å kjøpe bilen. Dessuten sier jeg at jeg synes det er lite. Skulle gjerne ha fått den tekniske begrunnelsen for dette.
Åja - holder fast på at inntil 50 kg i overvekt er uproblematisk i alle hensende. Dette er statens vegvesen enig i som ikke gir bot før ved 30% overvekt = knappe 100 kg. Holder også fast på at bråket og reaksjonene her er latterlige og utenfor enhver proporsjon.
Kan du la være å angripe meg - takk.
Men det er også viktig å påpeke at om du er så uheldig å bli stoppet selv med mindre enn 30 % overvekt så får du ikke kjøre videre før du har kvittet deg med overvekta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA