Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: tornaldo på fredag 20. august 2021, klokken 17:27
Det finnes uendelig mange ulike behov for bil. Derfor kjøper man bilen som dekker egne behov.
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 17:21
Må jo være stor nedtur for taxibransjen hvis mange tenkte Y var egnet.

Vel de kan jo kjøpe en annen bil? Ekstremt mange andre biler som ikke passer for taxibransjen.
Poenget var jo at Y ville vært meget godt egnet som "nye Prius+" som 7-seter, eller generelt som drosje. Lav nyttelast på MIC LR ødela jo det. Kjedelig for en drosjeeier som potensielt har 3 i bestilling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 17:31
Sitat fra: tornaldo på fredag 20. august 2021, klokken 17:27
Det finnes uendelig mange ulike behov for bil. Derfor kjøper man bilen som dekker egne behov.
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 17:21
Må jo være stor nedtur for taxibransjen hvis mange tenkte Y var egnet.

Vel de kan jo kjøpe en annen bil? Ekstremt mange andre biler som ikke passer for taxibransjen.
Poenget var jo at Y ville vært meget godt egnet som "nye Prius+" som 7-seter, eller generelt som drosje. Lav nyttelast på MIC LR ødela jo det. Kjedelig for en drosjeeier som potensielt har 3 i bestilling.
Likevel ser jeg flere og flere Model 3 som taxi 💁‍♂️

sjokomelk

Sitat fra: Jeronan på fredag 20. august 2021, klokken 13:30
Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, mener nyttelastverdiene i praksis ikke vil være et problem:

– Model Y er en familiebil, og nyttelastverdiene er i praksis ikke begrensende for dette bruksområdet. Det er plass til fire passasjerer i en Model Y. Dersom bilen har færre enn fire passasjerer, eller noen av passasjerene er barn, blir det mer plass til annen last. Det betyr for eksempel at i en Model Y med fem seter er det god kapasitet til to foreldre, opptil tre barn og mye bagasje, sier han.

--------------------

Typical young guy talk. If you look at his profile, he is barely 30 years old. Says more than enough that he has no clue.
When the entire competition puts out similar EV SUV's this year that offer 120-200+kg more nyttelast, Tesla should feel ashamed.

Now COVID situation is getting better and job-tur with colleagues becomes a thing again, it means with the Model Y I can no longer bring 3 colleagues with me in the car, as two of them would need to leave their luggage behind.

But I guess that is outside the parameters of thinking at Tesla.  :o :-1:
Nå må ikke du blande sak og person. Dette er en pressekontakt som sier det han blir fortalt av sjefen sin i USA at han skal si. Hvem han er som privatperson har ingenting med dette å gjøre.

Tror ikke du hadde blitt så glad hvis alle her inne gikk rundt og slang dritt som "Han der Jeronan er en forbanna utlending som ikke gidder lære seg norsk engang, og nekter å skrive det på et norsk forum. UDI burde tatt den idioten og sendt både han og familien hans tilbake der de kom fra."....

Du må skille privatpersonen fra saken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

sjokomelk :+1: godt sagt. Even svarer bare sikkert det han bør svare iht guidings internt. Sikkert dyktig han.

VoltWay

Sitat fra: Otkristo på fredag 20. august 2021, klokken 18:04
Likevel ser jeg flere og flere Model 3 som taxi 💁‍♂️
Det er vel gjerne ikke Model 3 som tar turene med fire passasjerer og bagasje. Til de aller fleste taxiturer er det ingen problem med Model 3 eller Model Y.

andy99

#200
Kanskje statens vegvesen bør følge sine kolleger i Sverige (mulig også ellers i Europa).
https://news.cision.com/se/infrastrukturdepartementet/r/mer-rattvisa-regler-vid-overlast-av-fordon,c3227735

Der beregnes overvekt ut fra tillatt totalvekt. Overskrider det 10% gis det reaksjon. 10% på 2371kg = 237,1kg. Det er litt mer romslig og harmoner mer med med vanlig oppfatning.
Så bare å legge ferieturen til Sverige👍

Edit, mulig det ikke var positivt.. hvis du fortsatt må kvitte deg med kg. Leste det bare som at de forenklet regelverk for bot. I Norge har de jo 50kg og 500 kg før reaksjon... men klart at regler og krav til typegodkjenning bør være strengere. Dette blir for dumt.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

z4rd

Snart blir alle venner og familie erstattet med Tesla Bots. De veier kun 56kg. Så dette ordner seg. Elon har tenkt på alt ;)

Helt gull å ha i passasjersetet ifm kjøring i kollektivfeltet også  :+1:
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

sjokomelk

Sitat fra: Jeronan på fredag 20. august 2021, klokken 18:44
Sitat fra: sjokomelk på fredag 20. august 2021, klokken 18:24
Nå må ikke du blande sak og person. Dette er en pressekontakt som sier det han blir fortalt av sjefen sin i USA at han skal si. Hvem han er som privatperson har ingenting med dette å gjøre.

He is the communication manager of Tesla Norway. I am pretty sure he has some big boy pants and should be able to handle some critique when he makes stupid excuses in the press like that with the same copy & paste text response he has been using the past couple years (he's got to be having the easiest job on the planet like that  :o), every time Tesla gets called out in the press for releasing yet another car or refresh of existing car with ever decreasing Nyttelast!
Da må du gå på Tesla som selskap/produsent, og ikke privatpersonen. Det er ikke han som har bestemt hva egenvekt og nyttevekt på bilene skal være. Hans jobb er å være ansiktet som kommer med informasjon fra Tesla til publikum og presse.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Det gjør ikke saken bedre. Kan vi ikke prøve å være litt bedre her inne og heve oss over den barnslige innstillingen, og snakke sak og ikke person?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

#204
Sitat fra: z4rd på fredag 20. august 2021, klokken 18:51
Snart blir alle venner og familie erstattet med Tesla Bots. De veier kun 56kg. Så dette ordner seg. Elon har tenkt på alt ;)

Helt gull å ha i passasjersetet ifm kjøring i kollektivfeltet også  :+1:

z4rd  :+1: he he..  ja IA day var spennende den.. men jeg synes Elon  time går litt for seint...


BTW jeg lagde et innlegg i dag om IA day her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=55508.msg996188#new

Jeronan

#205
Sitat fra: sjokomelk på fredag 20. august 2021, klokken 19:02
Det gjør ikke saken bedre. Kan vi ikke prøve å være litt bedre her inne og heve oss over den barnslige innstillingen, og snakke sak og ikke person?

Sigh... I guess everyone is easily heated up these days. Fine I have deleted all related posts. So you can do too now.

Can we move on from this now?  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electric cars in Norway

Jeronan :+1: THX, enig. Vi går videre nå....

tornaldo

Nyttelast er bare en av flere ting alle må ta hensyn til, når man kjøper bil. Trenger jeg hundebur bak, kan jeg ikke sutre over at Tesla ikke har laget en annen bakluke på TM3. Da kan jeg ikke kjøpe meg Model 3, selv om jeg skulle ønske det. Trenger jeg et stort bagasjerom, kan jeg ikke kjøpe Nissan Micra. Skal jeg da klage på at Nissan Micra ikke har større bagasjerom, eller kjøpe en annen bil?

Virker som om enkelte tenker at fordi de liker eller ønsker å kjøpe Model Y, så skal det passe vedkommendes behov. Kjøp en annen bil, som passer ditt behov, så enkelt er det.

TMY vil åpenbart ikke passe alle.

Ja, det er satt litt på spissen, men likevel....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

VoltWay

#208
Poenget til mange her er at TMY er en stor bil med stor bagasjekapasitet og plass til fem voksne, men har relativt lav nyttelast for segmentet den konkurrerer i. Det er ingen som tvinges til å kjøpe TMY, men det må være lov å stille spørsmål ved hvorfor den har så lav nyttelast og synest det svekker potensialet til en bil som mange kunne tenke seg.

Du kjøper en bil med god plass for akkurat å få plass til mye saker og ting. Når nyttelasten ikke står i stil med størrelsen på bilen så er det lov å være misfornøyd, om du har kjøpt bilen eller tenkt på det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 21:03
Poenget til mange her er at TMY er en stor bil med stor bagasjekapasitet og plass til fem voksne, men har relativt lav nyttelast for segmentet den konkurrerer i. Det er ingen som tvinges til å kjøpe TMY, men det må være lov å stille spørsmål ved hvorfor den har så lav nyttelast og synest det svekker potensialet til en bil som mange kunne tenke seg.

Du kjøper en bil med god plass for akkurat å få plass til mye saker og ting. Når nyttelasten ikke står i stil med størrelsen på bilen så er det lov å være misfornøyd, om du har kjøpt bilen eller tenkt på det.

Ser den og er helt enig i din vurdering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA