Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

audund

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 14:11
Ekstrem og ekstrem. 440 kg er ikke mer enn 50 kg over nyttelast uten fører. Ikke ble det kjørt så mange meter heller, og det er da problemene kan oppstå. Ingen hadde vel forventet at bilen kollapset av å laste litt for mye når den står i garasjen.
Ekstrem fordi lasten var så skjevfordelt i bilen.  Det er vesentlig forskjell på å overlaste jevne fordelt over begge akslinger kontra å laste nesten et halvt tonn i bagasjerommet.  TLDR; ikke gjør det.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

VoltWay

Sitat fra: audund på fredag 20. august 2021, klokken 14:19
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 14:11
Ekstrem og ekstrem. 440 kg er ikke mer enn 50 kg over nyttelast uten fører. Ikke ble det kjørt så mange meter heller, og det er da problemene kan oppstå. Ingen hadde vel forventet at bilen kollapset av å laste litt for mye når den står i garasjen.
Ekstrem fordi lasten var så skjevfordelt i bilen.  Det er vesentlig forskjell på å overlaste jevne fordelt over begge akslinger kontra å laste nesten et halvt tonn i bagasjerommet.  TLDR; ikke gjør det.
Da er jeg med. Kom over denne: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-1-000-lbs-cargo-stress-test

Fra manualen på nett:
SitatCAUTION: Never load more than 55 lbs (25 kg) in the front trunk.

CAUTION: Never load more than 130 lbs (60 kg) on the rear load floor (above the lower trunk compartment) or more than 285 lbs (130 kg) in the lower trunk compartment. Doing so can cause damage.

DagfinnN

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 12:23
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 11:34
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 10:13
Så fint at du vet bedre enn de som jobber med dette her da. Burde ta en telefon og be de legge på 100 kg siden det ikke er noe problem.
Typisk - har man ingen argumenter så nyttes hersketeknikk.
Skam deg!
Du kan jo starte med å begrunne hvorfor du mener 100 kg overvekt ikke er noe problem og hva det er basert på.
Les hva jeg har skrevet før så ser du det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Norges Gymnastikk- og Turnforbund har ikke kommet med noen bemerkninger til nyttelasten for model Y.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stue

Hvis dette blir en mediasak, så vil det være veldig naturlig for politiet å få fokus på dette. Og de kommer garantert til å sjekke model Y på slike vektkontroller.


stue

Du kan jo bryte loven bare du setter 5 voksne mennesker inni bilen. Dette er jo helt sykt flaut.

keepitsimple

Sitat fra: stue på fredag 20. august 2021, klokken 15:16
Du kan jo bryte loven bare du setter 5 voksne mennesker inni bilen. Dette er jo helt sykt flaut.
Helt enig. Du kan jo ikke ha en nyttelast under 5 voksne med 5 seter..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jon65

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. august 2021, klokken 16:35
5*75=375. Nyttelast er 390.

Ganske mange veier mer enn 75kg med klær og sko, snittvekt (uten klær) i Norge er vistnok 80kg

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. august 2021, klokken 16:35
5*75=375. Nyttelast er 390.

Maybe in China you can get away with that.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

blir vel en favoritt for SVV fremover, bobiler og mod Y

Diravi

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. august 2021, klokken 16:35
5*75=375. Nyttelast er 390.

Og dermed har du plass til 15 kg bagasje... 3 kg på hver...

Dessuten: Det er den reelle vekten av menneskene i bilen som legges til grunn, ikke en normpassasjer på 75 kg.

Jeg veier 90 kg. Med vintersko, ytterklær, mobil og lommebok tar jeg opp 95 kg i bilen. Fire slike som meg, og du har brukt 380 kg. Da har du 10 kg igjen til ladekablene og noen kaffekopper. Jeg og tre venner kan altså kjøre en dagstur, men vi kan ikke reise noe sted sammen og overnatte. En av oss må ta bussen om vi skal få med bagasje.

Vår Model S har en nyttelast på 519 kg inkludert sjåfør. Her ville vi fire kunne hatt med oss 140 kg bagasje - mer enn rikelig for en helgetur. Derfor slipper jeg å tenke på det omtrent noen gang. Hvilket er slik det skal være.

Med Model Y må du faktisk for hver tur med mer enn tre mennesker i bilen sette deg ned og REGNE UT at du ikke overstiger nyttelasten. Det burde ikke være nødvendig i en stooor bil til nesten 600 000....
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Må jo være stor nedtur for taxibransjen hvis mange tenkte Y var egnet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Det finnes uendelig mange ulike behov for bil. Derfor kjøper man bilen som dekker egne behov.
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 17:21
Må jo være stor nedtur for taxibransjen hvis mange tenkte Y var egnet.

Vel de kan jo kjøpe en annen bil? Ekstremt mange andre biler som ikke passer for taxibransjen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA