Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

THE

Jeg trodde 315 kg måtte være en feil, men når Tesla bekrefter tallene så må jeg bare si at de som kaller elbil for lekebil er farlig nær å få rett, i alle fall om TMY. Jeg kunne godtatt nyttevekt om det ble 150 kg høyere (465 kg), men helst ville jeg nok hatt minst 200 kg høyere nyttelast på en bil som TMY.

Min TMX100D har 546 kg nyttelast, og det er OK. Da kan man ha 6 personer i bilen og fremdeles er det godt med nyttelast tilgjengelig til bagasje. Hvis 7 seter TMX har samme nyttelast så begynner det å bli knapt med nyttelast der også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pberg

BMW iX3 har følgende: Nyttelast 545 kg
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

VoltWay

Sitat fra: pberg på fredag 20. august 2021, klokken 13:46
BMW iX3 har følgende: Nyttelast 545 kg
I så fall uten fører.

Tre eksempel fra Finn hadde alle 465 kg iht. https://regnr.info/

daktari

4 karer på skitur = 4 x 80 = 320
Skiboks 25-30 kg
Takstativ 5 kg (Tesla sitt er ganske tungt, laget av stål?)
4 par slalomski 4 x 4= 16 kg
4 par støvler rando  4x 3 =12 kg
378 kg inkl fører før hjelm, ryggbeskytter, spade, sekk, klær, skift, mat, øl. Som man da har 12 kg i rest til å fordele på 4. Men min topptursekk veier nok 3 kg bare i utstyr.

Verre blir det med sykkeltur for hver sykkel veier ca 15 kg istedetfor 3+4 for ski/støvler.

Dette er i praksis en 3-mannsbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

#169
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 13:49
Sitat fra: pberg på fredag 20. august 2021, klokken 13:46
BMW iX3 har følgende: Nyttelast 545 kg
I så fall uten fører.

Tre eksempel fra Finn hadde alle 465 kg iht. https://regnr.info/

Which is still 150kg more than the Model Y, with the iX3 having a smaller trunk as well.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Walts

Merkerlig at Model Y kun har 315kg mens min model 3 har 374kg.
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

pberg

Sitat fra: Walts på fredag 20. august 2021, klokken 13:53
Merkerlig at Model Y kun har 315kg mens min model 3 har 374kg.

Nå har jo TM3 også 315kg nyttelast på nye biler.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

audund

2021 M3 med LG batterier har 313 kg nyttelast
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Walts

Sitat fra: Jeronan på fredag 20. august 2021, klokken 13:57
Sitat fra: Walts på fredag 20. august 2021, klokken 13:53
Merkerlig at Model Y kun har 315kg mens min model 3 har 374kg.

I guess that's the 2019 LR Model 3?  As the latest LR Model 3 has only around 313kg according to reg data.
Ja viste ikke at de hadde endret det, trodde det var nesten samme bil.
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

Tshirtweather

Kan det være at Tesla har lavere nyttelast fordi de har høyere toppfart?

De fleste tilsvarende bilene (ID4, BMW IX3, Ioniq 5,E-tron, Mach-E osv) har toppfart rundt 180-185 km/h mens Model Y har 217 km/h. Jeg aner ikke om det har en sammenheng men om bilen har en oppgitt toppfart så burde den logisk sett kunne håndtere lovlig nyttelast i den farten?

Jon65

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 13:51
4 karer på skitur = 4 x 80 = 320
Skiboks 25-30 kg
Takstativ 5 kg (Tesla sitt er ganske tungt, laget av stål?)
4 par slalomski 4 x 4= 16 kg
4 par støvler rando  4x 3 =12 kg
378 kg inkl fører før hjelm, ryggbeskytter, spade, sekk, klær, skift, mat, øl. Som man da har 12 kg i rest til å fordele på 4. Men min topptursekk veier nok 3 kg bare i utstyr.

Før når jeg har sett toppturutstyr hvor man betaler premium pris for å spare noen gram har jeg tenkt at det var for konkurransebruk der hvert gram og sekund teller, jeg skjønner jo nå at jeg tok feil, det var ment for TMY kunder :D

audund

2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

VoltWay

Sitat fra: Walts på fredag 20. august 2021, klokken 13:53
Merkerlig at Model Y kun har 315kg mens min model 3 har 374kg.
Det er 374 inkludert førar?

Bilen har kanskje blitt 60 kg tyngre pga. flere eller tyngre batteri. Mye som kan påvirke det.

VoltWay

Ekstrem og ekstrem. 440 kg er ikke mer enn 50 kg over nyttelast uten fører. Ikke ble det kjørt så mange meter heller, og det er da problemene kan oppstå. Ingen hadde vel forventet at bilen kollapset av å laste litt for mye når den står i garasjen.

Walts

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 14:07
Sitat fra: Walts på fredag 20. august 2021, klokken 13:53
Merkerlig at Model Y kun har 315kg mens min model 3 har 374kg.
Det er 374 inkludert førar?

Bilen har kanskje blitt 60 kg tyngre pga. flere eller tyngre batteri. Mye som kan påvirke det.
Stemmer, det er inkludert fører.
Ikke egentlig noe problem for meg men andre kan vel få problemer.
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA