Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Redgarden

Ser i kommentarfeltet på denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=_uQ9KelWj7s fra svenske Auto motor & sport at den har fått 320 kg i Sverige...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Jambo

#151
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 10:11
Sitat fra: PionerThink på fredag 20. august 2021, klokken 09:48
Ikke at det er noen trøst, men jeg tror dette er et felles problem for de fleste elbiler med litt vekt og størrelse på batteriet? Tror f.eks iX3 som er i samme gruppering og bygget på ICE-plattform bare har 465 kg i nyttelast :(
Enyaq: 658 (vet ikke om det gjelder 4x4)
ID.4 GTX: 519
Ioniq 5: 445
Q4 e-tron quattro: 510
Synes det virket for lavt for ID.4 GTX, så jeg sjekket den. Den er oppgitt i brosjyren med nyttelast 601 kg.

Zebulon

75 kg forskjell.... et tall eks sjåfør, en inkl. sjåfør, tipper jeg.

Jambo

Sitat fra: Zebulon på fredag 20. august 2021, klokken 11:10
75 kg forskjell.... et tall eks sjåfør, en inkl. sjåfør, tipper jeg.
Du har rett. Brosjyren inkluderer ikke sjåfør. 601-75=526, det aktuelle tallet som VoltWay skrev, 519, er sikkert hentet fra en modell med litt utstyr som gjør den tyngre enn minstetallet i brosjyren.

Men tallene må dermed kontrolleres også for de andre VoltWay skrev, for å se om de er med eller uten sjåfør. Jeg sjekket nå en tilfeldig Enyaq iv80 jeg fant på google bildesøk. Maks nyttelast er av vegvesenet oppgitt til 522 kg. Ikke 658 kg som VoltWay har skrevet.

VoltWay

#154
Det kan nok stemme ja. Er så mange tall der ute, og blir fort blanding av med og uten fører. 658 er gjerne uten fører og noe som helst utstyr. Fant tallet i en artikkel. En sjekk av et regnr. viste 522 kg, så det er kanskje mer realistisk med litt utstyr, og inkludert fører.

Takk for korreksjon. Har oppdatert innlegget med følgende tall:

Enyaq: ~520 (vet ikke om det gjelder 4x4)
ID.4 GTX: ~520
Ioniq 5: ~445
Q4 e-tron quattro: ~510

Uansett så ligger de 200 kg høyere enn TMY, som var poenget.

Jambo

Sitat fra: Sandvika på fredag 20. august 2021, klokken 10:08
Har en teori som kanskje noen bekrefte/avkrefte?
https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_WLTP_EffectEU_20141029_0.pdf

In contrast to the NEDC, the WLTP procedure takes into account optional equipment and the vehicle payload when determining the actual mass of the vehicle.

Det kan se ut som i motsetning  til NEDC så tar WLTP med "payload" og ekstrautstyr i testsyklusen. Det er forøvrig ganske mange akselerasjoner i WLTP syklusen slik at høy totalvekt vil påvirke rekkeviddeestimatene. Dette kan gi produsentene en incentiv til å klassifisere kjøretøy med lavere maksvekt enn de praktisk og teknisk er tiltenkt.

OM dette er korrekt så er det altså Teslas ønske om å markedsføre høyest mulig WLTP som driver dette ned. Dette er i så fall et problematisk paradoks at kjøper får et "dårligere" produkt fordi at produsent skal få det til åfremstå som et bedre..
Tror ikke ønske om bedre WLTP kan ha så mye å si. Om jeg skjønner dokumentet riktig, skal WLTP beregnes når bilen er lastet med 100 kg + 15% av maks nyttelast. Det vil si at dersom Model Y f.eks. har 320 kg nyttelast, blir WLTP-lasten 148 kg. En bil med 526 kg nyttelast (ID4 GTX) vil i stedet måtte testes med 179 kg. Altså kun 31 kg forskjell. Det gir sikkert noe utslag på WLTP, men hvor mye?

DagfinnN

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 10:13
Så fint at du vet bedre enn de som jobber med dette her da. Burde ta en telefon og be de legge på 100 kg siden det ikke er noe problem.
Typisk - har man ingen argumenter så nyttes hersketeknikk.
Skam deg!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jeronan

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 11:34
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 10:13
Så fint at du vet bedre enn de som jobber med dette her da. Burde ta en telefon og be de legge på 100 kg siden det ikke er noe problem.
Typisk - har man ingen argumenter så nyttes hersketeknikk.
Skam deg!

Hush hush. What comes around comes around.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jorgenask

Sitat fra: snakkesalig på fredag 20. august 2021, klokken 12:13
Er vel umulig å vite faktisk nyttelast før noen har sjekka faktisk egenvekt.
Noen som har sett tall på hva en "norsk"/EU-spekka MIC MY veier? Kan jo erfaringsmessig avvike noe fra oppgitt egenvekt i vognkortet.

Ja blir spennende å se om noen her inne drar med seg bilen og veier den et sted

VoltWay

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 11:34
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 10:13
Så fint at du vet bedre enn de som jobber med dette her da. Burde ta en telefon og be de legge på 100 kg siden det ikke er noe problem.
Typisk - har man ingen argumenter så nyttes hersketeknikk.
Skam deg!
Du kan jo starte med å begrunne hvorfor du mener 100 kg overvekt ikke er noe problem og hva det er basert på.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lars667 på fredag 20. august 2021, klokken 12:15
https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699?fbclid=IwAR0MhHsCOEkrpyEmzPYEEcst4_HR8wrUbjy1jbiagjJArnm2WtfvQu65HRE

Ja, da ble det jo veldig offisielt når Tesla bekrefter vektene. Den vil altså ikke tåle 5 personer som veier 80kg hver. Wow. Jeg har jo en mistanke om at dette og henger sammen med maksfarten på 217km//t, som er veldig høyt. ID4 har til sammenligning topphastighet på 160km/t, altså 57km/t lavere. Teslaen kan altså kjøre 35,6% raskere. Vil tro at Model Y vil tåle mye mer vekt i 160 km/t enn i 217km/t både med tanke på kjøling og "g-krefter". Siden jeg ikke skal kjøre fortere enn 160 i Norge er det nok bare å lø på... Hvis en skal kjøre 217km/t bør en holde seg under følgende bagasjebegrensninger:
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Satt i perspektiv.

VW e-Up 298kg (4seter)
Citroen C-Zero (trilling) 310kg (4seter)
Tesla Model Y 315kg
BMW i3 350kg (4 seter)
Opel Ampera-e 365kg
Renault Zoe 411kg
Mercedes B 250e 445kg

lars667

Det er nok ikke få familier med og uten hund som har sett seg ut Y. Med en unge leler 2, bikkje og sykkel/skifjask, kan det bli snaut. Men for de fleste blir det nok ikke overvekt hver gang. Klær og personlig stæsj veier ikke _så_ mye. Men igjen, veeeldigg snaut. 445 for IONIQ5 kvalifiserer ikke til helt ubegrenset det heler.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

#164
Sitat fra: lars667 på fredag 20. august 2021, klokken 13:34
Det er nok ikke få familier med og uten hund som har sett seg ut Y. Med en unge leler 2, bikkje og sykkel/skifjask, kan det bli snaut. Men for de fleste blir det nok ikke overvekt hver gang. Klær og personlig stæsj veier ikke _så_ mye. Men igjen, veeeldigg snaut. 445 for IONIQ5 kvalifiserer ikke til helt ubegrenset det heler.

For a long summer trip (3-4 weeks) or a winter holiday with/without skis, its nothing out of the ordinary to have 25kg in clothes per person alone.
That means a family of 4 can't bring much else other than that.  Go camping with backpack, heavy mountain shoes, tent, camping gear, fishing or other summer stuff? Well, you would have to leave your clothes behind and go camping naked.  :o

It just makes no sense that a car like a Model Y can tow 1600kg on the hitch, but can't have 4 adults+luggage in the car itself.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA