Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jon65

Sitat fra: lars667 på fredag 20. august 2021, klokken 08:53
Mulig dette har vært nevnt før, men telles vekt på kula med her?

Ifølge Polestar sine sider regnes kulevekt med i nyttelast ja.

delkop

#136
Sitat fra: lars667 på fredag 20. august 2021, klokken 08:53
Mulig dette har vært nevnt før, men telles vekt på kula med her?

Spiller ingen rolle om vekta er på kula, på taket eller inne i bilen. Den maksimale vekta bilen kan ha er 2 371kg.

Om man har trekekr henger er det annerldes, da er det vogntogvekta som gjelder.

EDIT: vil presisere at 2371kg gjelder for Model Y-ene som ble registrert i går.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 08:15
Kanskje lurt å se en elgtest med fullastet bil, samt en overlastet bil før man er bastant på hvor bra dette vil fungere?
Ja, hadde vært interessant å se. Dog tror jeg ikke 200kg overlast f.eks er ett problem når bilen er så stor og tung som den er.

Lurer veldig på hvorfor tillatt totalvekt er så lav som den er. Og hvorfor den er lavere på MIC enn MIA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: Voltz på fredag 20. august 2021, klokken 08:58
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
Sitat fra: Voltz på torsdag 19. august 2021, klokken 23:54
Hvis det stemmer at det er 315 kg så er det jo helt hinsides. Det betyr jo at man ikke kan være 5 normalvektige voksne en gang. Forstår ikke helt hvordan det kan være lovlig med noe sånt.
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Og nei, man får ikke bot først ved 500 kg overvekt, det får man når overlast utgjør 30 % av nyttelast. Det vil si ca. 95 kg i dette tilfellet (om tallene stemmer). Bot eller ikke, dette handler vel mer om at de fleste vil gjøre det som er lovlig.

But you won't be allowed to drive away either. So not getting a fine will be the least of your worries, when you are stranded with your family.  ::)

Yeah it's really rare up till now and my colleague was just extremely unlucky.
But like I and others mention here, Vegvesen is starting to get notice of this problem and you can bet they going to increase controls in the future.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Ikke at det er noen trøst, men jeg tror dette er et felles problem for de fleste elbiler med litt vekt og størrelse på batteriet? Tror f.eks iX3 som er i samme gruppering og bygget på ICE-plattform bare har 465 kg i nyttelast :(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Voltz

Sitat fra: PionerThink på fredag 20. august 2021, klokken 09:48
Ikke at det er noen trøst, men jeg tror dette er et felles problem for de fleste elbiler med litt vekt og størrelse på batteriet? Tror f.eks iX3 som er i samme gruppering og bygget på ICE-plattform bare har 465 kg i nyttelast :(
Ja, det er bare å lese artikkelen som er grunnlaget for denne tråden (på side 1). Tesla troner vel øverst (i å være verst) fra før, men jeg må si at dette er utrolige tall for en crossover med heftig bagasjeplass.

Sandvika

#141
Har en teori som kanskje noen bekrefte/avkrefte?
https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_WLTP_EffectEU_20141029_0.pdf

In contrast to the NEDC, the WLTP procedure takes into account optional equipment and the vehicle payload when determining the actual mass of the vehicle.

Det kan se ut som i motsetning  til NEDC så tar WLTP med "payload" og ekstrautstyr i testsyklusen. Det er forøvrig ganske mange akselerasjoner i WLTP syklusen slik at høy totalvekt vil påvirke rekkeviddeestimatene. Dette kan gi produsentene en incentiv til å klassifisere kjøretøy med lavere maksvekt enn de praktisk og teknisk er tiltenkt.

OM dette er korrekt så er det altså Teslas ønske om å markedsføre høyest mulig WLTP som driver dette ned. Dette er i så fall et problematisk paradoks at kjøper får et "dårligere" produkt fordi at produsent skal få det til åfremstå som et bedre..

VoltWay

#142
Sitat fra: PionerThink på fredag 20. august 2021, klokken 09:48
Ikke at det er noen trøst, men jeg tror dette er et felles problem for de fleste elbiler med litt vekt og størrelse på batteriet? Tror f.eks iX3 som er i samme gruppering og bygget på ICE-plattform bare har 465 kg i nyttelast :(
Enyaq: ~520 (vet ikke om det gjelder 4x4)
ID.4 GTX: ~520
Ioniq 5: ~445
Q4 e-tron quattro: ~510

Edit: Fikset en feil.

VoltWay

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:27
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Kanskje lurt å se en elgtest med fullastet bil, samt en overlastet bil før man er bastant på hvor bra dette vil fungere?
En bil med 2,9 tonn totalvekt (inkl nyttelast) og 1,6 tonn hengervekt vil du ikke merke om den har 100 kg overvekt nei. Det er jeg bastant på. Ferdig snakka.
Så fint at du vet bedre enn de som jobber med dette her da. Burde ta en telefon og be de legge på 100 kg siden det ikke er noe problem.

lars667

Denne vektbekgrensningen er symptomatisk for noe av det jeg sliter med når det gjelder Tesla. Er stor fan av filosofien bak bilene og produktet de leverer, men noen slike ting er til å få fnatt av. Det gjelder prioritering av tulle-FSD framfor fungerende cruise, fjerning av vindusviskerspak, yoke med følsomme touch-knapper for blinking og tuting, gjøre det vanskeligere å gire. Gigantisk lastekapasitet uten at du kan bruke den. Det er ting som gjør produktet vesentlig dårligere enn andre bare for å gjøre noe nytt, og features som blir mer en gimmick enn noe annet. Det gir ikke mening når de samtidig kan levere et supert produkt ellers. Jeg skal ikke starte noen ny diskusjon om AWD-"systemet" i 3/Y, det kan det være gode grunner til at de har (effektivitet).

På den annen side så gjennomfører de også mye dristig som viser seg å være bra, så... men ble avsporing :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

daktari

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:27
Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Kanskje lurt å se en elgtest med fullastet bil, samt en overlastet bil før man er bastant på hvor bra dette vil fungere?
En bil med 2,9 tonn totalvekt (inkl nyttelast) og 1,6 tonn hengervekt vil du ikke merke om den har 100 kg overvekt nei. Det er jeg bastant på. Ferdig snakka.
Sjekk RAV4-videoene som svenskene lagde. Blir spennende å se om noen journalister følger opp med tester av Y.

Jeg har tillit nok til Tesla at de velger 315 kg utfra et kalkulert kompromiss, og det går antagelig på balansen mellom komfort og kjøreegenskaper med og uten last.man kan bruke avanserte dempere, luftfjæring og mye turning for å få begge deler, men hvis det skal være billig og kjapt så må noe vike.

Uten at du vet hvordan bilen oppfører seg med overlast grenser det til uforsvarlig bruk å overlaste. Deg om det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Sandvika på fredag 20. august 2021, klokken 10:08
Har en teori som kanskje noen bekrefte/avkrefte?
https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_WLTP_EffectEU_20141029_0.pdf

In contrast to the NEDC, the WLTP procedure takes into account optional equipment and the vehicle payload when determining the actual mass of the vehicle.

Det kan se ut som i motsetning  til NEDC så tar WLTP med "payload" og ekstrautstyr i testsyklusen. Det er forøvrig ganske mange akselerasjoner i WLTP syklusen slik at høy totalvekt vil påvirke rekkeviddeestimatene. Dette kan gi produsentene en incentiv til å klassifisere kjøretøy med lavere maksvekt enn de praktisk og teknisk er tiltenkt.

OM dette er korrekt så er det altså Teslas ønske om å markedsføre høyest mulig WLTP som driver dette ned. Dette er i så fall et problematisk paradoks at kjøper får et "dårligere" produkt fordi at produsent skal få det til åfremstå som et bedre..
Det er forkastelig, men mye bedre enn at bilen ikke tåler mer i en unnamanøver!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Så da er det gjerne sånn som jeg har tenkt hele tiden: er bare å lø inn ;-)

Sånn apropos unnamanøver: Prøvde en Mitsubishi Outlander for 3 år siden, og ungene syntes det var veldig festlig å hjelpe til med å bli kastet fra side til side i baksetet gjennom svingene....biltestere kalte det "barkrakk på svamp". Kan ikke tro at en Model Y med litt mange kilo får verre unnamanøver-egenskaper enn en tom Outlander...særlig siden det er stå stort bagasjerom under gulvet på Model Y hvor en kan putte de tyngste tingene...
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

De tyngste komponentene i bilen er allerede plassert i bunn. Du klarer omtrent ikke å velte en Tesla.

https://www.youtube.com/watch?v=OLgfzGgyVCg
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Er jo bare å søke på moose test så kommer både Model 3 og Model X opp. Dog uten full nyttelast:
https://electrek.co/2019/05/25/tesla-model-3-moose-test/
https://electrek.co/2017/06/23/tesla-model-x-moose-test/

De testet vel også noen andre bilmerker med full nyttelast, men skal ikke sammenligne disse helt med Model Y:
https://driving.ca/auto-news/news/watch-the-toyota-rav4-fails-the-infamous-moose-test-pretty-badly

Tror de brukte BMW 3-serie som "benchmark" for understell på Model 3 i sin tid, og når Model Y deler samme plattform så betyr det vel at den er litt på den stive siden og ikke som en Toyota eller Mitsubishi mtp unnamanøver?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA