Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Voltz på torsdag 19. august 2021, klokken 23:54
Hvis det stemmer at det er 315 kg så er det jo helt hinsides. Det betyr jo at man ikke kan være 5 normalvektige voksne en gang. Forstår ikke helt hvordan det kan være lovlig med noe sånt.
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. august 2021, klokken 06:41
Blir litt pointless med 7 seter TMY da. Bra vi uansett har tenkt å kjøpe tilhenger til kajakker og slikt. Forhåpentligvis blir MIB bedre, helt latterlig lavt dette.

They can only sell that one in China.

At least with 7 Chinese people in the car, they each are still able to bring their own tooth brush.  :o

Sandvold Roland from Tesla Norge is just becoming a meme and parody of himself at this point.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

amrois

Siden dette aldri har vært et problem før TM3 OG -Y har det ikke vært mange vektkontroller for personbiler. Jeg ser ikke bort fra at det kan endre seg raskt heretter, kanskje særlig på veiene mellom hovedstaden og vinterutfartstedene... Man kan mene at vektgrensen er tullete, men det er nå engang den vekten NCAP og dermed CE og nasjonal typegodkjenning tar utgangspunkt i.
ID4 Pro Perf Tech

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. august 2021, klokken 07:35
Bare venter på VG story: Familie på vei til Gardermoen stoppet med overvekt i sin nye model Y. Hvor det hele avsluttes i kjent stil :

"De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2019, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder. En undersøkelse fra Elbilforeningen viser at Tesla-kundene er mest fornøyde blant alle elbileiere, avslutter Sandvold Roland."

Sitat fra: Jeronan på fredag 20. august 2021, klokken 08:07
Sandvold Roland from Tesla Norge is just becoming a meme and parody of himself at this point.
Nå må ikke dere blande privatpersonen og en ansatt som leser opp det han har fått beskjed om fra en sjef i USA.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
Sitat fra: Voltz på torsdag 19. august 2021, klokken 23:54
Hvis det stemmer at det er 315 kg så er det jo helt hinsides. Det betyr jo at man ikke kan være 5 normalvektige voksne en gang. Forstår ikke helt hvordan det kan være lovlig med noe sånt.
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Kanskje lurt å se en elgtest med fullastet bil, samt en overlastet bil før man er bastant på hvor bra dette vil fungere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DagfinnN

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Kanskje lurt å se en elgtest med fullastet bil, samt en overlastet bil før man er bastant på hvor bra dette vil fungere?
En bil med 2,9 tonn totalvekt (inkl nyttelast) og 1,6 tonn hengervekt vil du ikke merke om den har 100 kg overvekt nei. Det er jeg bastant på. Ferdig snakka.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

torlie

Som flere skriver har vel 0,1% av oss blitt stoppet i vektkontroll langs veien. Eneste risikoen er selvsagt ved en evt ulykke. Kjører man med overvekt og havner utfor et uhell kan det bli juridiske problemstillinger man helst skulle vært foruten.

Har lest at det spekuleres i at MIB vil ha en del lavere egenvekt, noe som da kanskje vil tillate høyere nyttelast. Hvis så er tilfelle er det enda en grunn til å vente.

Henger ikke på greip at Model Y har så lav nyttelast, håper Tesla selv kommenterer dette.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

hELgenen

Totalt uinteressant å høre hva som går og ikke går. Det er hva som er lovlig som teller for de aller fleste. Bare se på tilhengerrushet for BE/B96 lappen hos kjøreskolene. Folk vil kjøre lovlig. Så enkelt er det

lars667

Det jeg stusser litt på er at folk er så overrasket over dette nå. Har ikke dette vært kjent?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: torlie på fredag 20. august 2021, klokken 08:30
Som flere skriver har vel 0,1% av oss blitt stoppet i vektkontroll langs veien. Eneste risikoen er selvsagt ved en evt ulykke. Kjører man med overvekt og havner utfor et uhell kan det bli juridiske problemstillinger man helst skulle vært foruten.

Har lest at det spekuleres i at MIB vil ha en del lavere egenvekt, noe som da kanskje vil tillate høyere nyttelast. Hvis så er tilfelle er det enda en grunn til å vente.

Henger ikke på greip at Model Y har så lav nyttelast, håper Tesla selv kommenterer dette.

DagFinn can keep on joking that Vegvesen doesn't give you a fine under 500kg over weight.
What he doesn't tell here, is that Vegvesen doesn't let you drive away either.
So not getting a fine is completely moot and a stupid comment in on itself!

Like I said a while back. I honestly never ever thought about this either, until a colleague of mine was actually pulled over for weight control a long while back. He was 100+kg over the limit and got a chance to reload the car, but that didn't help. So he was stranded for hours with his family and had to call in a favor from someone to come out there and help.

And like others said here. Now the latest Model S LR, Model 3 LR and now Model Y LR have such low and useless nyttelast and this is slowly becoming a problem with many EV's.
Then you can bet Vegvesen is going to increase weight controls during busy holiday periods of the year.

And don't hold your hopes up with the Model Y from MiB.  The new Model 3 LR is lower in weight than the previous one and got actually a decrease in nyttelast.

This is just Tesla being obsessed in lowering car weight and increase 0-100km/h times as it's most important focus and selling point.
Well, I am pretty sure the average family buying a Model 3 or Model Y are more interested in bringing their luggage with them on holiday, than going to the race track.  >:( :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Høstjakta er i gang skjønner jeg...
Jeg er enig at det er litt lav nyttelast, men altså uenig at det har noen praktisk betydning.
Løsningen er enkel: De som må ha høyere nyttelast, velger en annen bil. Jeg skal i hvert fall ha modell Y til våren neste år.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

VoltWay

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:42
Høstjakta er i gang skjønner jeg...
Jeg er enig at det er litt lav nyttelast, men altså uenig at det har noen praktisk betydning.
Løsningen er enkel: De som må ha høyere nyttelast, velger en annen bil. Jeg skal i hvert fall ha modell Y til våren neste år.
Selvsagt har den en praktisk betydning for de som har behov for høyere nyttelast. De må enten ta sjansen med TMY eller kjøpe en annen modell.

lars667

Mulig dette har vært nevnt før, men telles vekt på kula med her?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 08:50
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:42
Høstjakta er i gang skjønner jeg...
Jeg er enig at det er litt lav nyttelast, men altså uenig at det har noen praktisk betydning.
Løsningen er enkel: De som må ha høyere nyttelast, velger en annen bil. Jeg skal i hvert fall ha modell Y til våren neste år.
Selvsagt har den en praktisk betydning for de som har behov for høyere nyttelast. De må enten ta sjansen med TMY eller kjøpe en annen modell.

We just have to wait and see till the first customer car gets registered, but I honestly don't hold my hopes up its going to be any different.
Like others reported, the new Model 3 LR is lower in weight than the previous one and still got it's nyttelast reduced.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Voltz

Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. august 2021, klokken 08:04
Sitat fra: Voltz på torsdag 19. august 2021, klokken 23:54
Hvis det stemmer at det er 315 kg så er det jo helt hinsides. Det betyr jo at man ikke kan være 5 normalvektige voksne en gang. Forstår ikke helt hvordan det kan være lovlig med noe sånt.
4 normalvektige = 320, fører er med i egenvekt. Det er lite enig i det, men ingen praktisk begrensning siden man ikke får bot engang før ved 500 kg overvekt.
Rekk opp hånda de som har blitt stoppet i vektkontroll med personbil.
Normalvektig avhenger vel hvem man snakker med. Jeg og de fleste jeg kjenner liker å trene og jeg vil anslå at normalvekt i vår krets er 80-90 kg. Å bruke snittvekt for befolkningen er like nyttig som å gå ut i fra at gjennomsnittspersonen har en testikkel og et bryst.

Og nei, man får ikke bot først ved 500 kg overvekt, det får man når overlast utgjør 30 % av nyttelast. Det vil si ca. 95 kg i dette tilfellet (om tallene stemmer). Bot eller ikke, dette handler vel mer om at de fleste vil gjøre det som er lovlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA