Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 22:22
@Geear  I am 1.92 and 100kg, add wife 75kg, kid 40kg, dog 25kg and we are at 240kg already.

So with Model Y at 315+75kg for driver= 390kg - 240kg = 150kg for luggage.

Thule Motion XT XL we just bought before summer. Fully loaded with tent, sleeping bags, mats, camping gear plus my fishing gear is easily 50kg. So together with ski box+stativ weight we at 75kg limit on roof.

So that leaves us with just 75kg for the entire trunk + frunk. With accessories coming with the car (charge cables, emergency pack, spare spylervaske, etc) you can deduct another 25kg, so then you are down to just 50kg left for entire trunk+frunk.

With the three of us. Just three large bags with clothes is already easily over 75kg.

That means we cannot load the rest of our stuff. Hiking backpacks, hiking/mountain shoes, spare shoes, sandals,jackets,etc. (40kg)
All stuff for our dog (bench, bed, food, bowls, toys, equipment) (40kg).
Photography gear and other electronics (50kg).

This is really nothing out of the ordinary. So a family of 4 or 5 that brings bikes on the hitch will have no cargo capacity left at all. Not even a ski box.

In that case, you would probably need one of these:
Tesla Model Y                         2021-

keepitsimple

Dette er skuffende. Jeg tenker også at det ikke er så lett å endre på. Må sikkert gjøre masse analyse og kanskje til og med oppdatere noen bolter/plater..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Handyman

#107
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 22:22
@Geear  I am 1.92 and 100kg, add wife 75kg, kid 40kg (incl.clothes/shoes), dog 25kg and we are at 240kg already.

So with Model Y at 315+75kg for driver= 390kg - 240kg = 150kg for luggage.

Thule Motion XT XL we just bought before summer. Fully loaded with tent, sleeping bags, mats, camping gear plus my fishing gear is easily 50kg. So together with ski box+stativ weight we at 75kg limit on roof.

So that leaves us with just 75kg for the entire trunk + frunk. With accessories coming with the car (charge cables, emergency pack, spare spylervaske, etc) you can deduct another 25kg, so then you are down to just 50kg left for entire trunk+frunk.

With the three of us. Just three large bags with clothes is already easily over 75kg.

That means we cannot load the rest of our stuff. Hiking backpacks, hiking/mountain shoes, spare shoes, sandals,jackets,etc. (40kg)
All stuff for our dog (bench, bed, food, bowls, toys, equipment) (40kg).
Photography gear and other electronics (50kg).
Other small stuff, drinks, snacks, etc.

This is really nothing out of the ordinary. So a family of 4 or 5 that brings bikes on the hitch will have no cargo capacity left at all. Not even a ski box.
Kan virke som du overvurderer hva ting veier. Tenk en sementsekk på 25kg. Ladekabler og spylervæske mm. veier ikke i nærheten av 25kg, hvis du da ikke kjører rundt med 10 kanner med spylerveske ;-). Fotoutstyr mm på 50kr høres bare helt hinsides ut! Det er det mange som sliter med å bære mer enn noen få meter.
Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er lite nyttelast på utstillingsbilene, men ikke overdriv. Da fremstår bare argumentasjonen som useriøs.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

@ToWalkOrDrive.    LOL!  :laugh:

Then we rather stick with our Model S 75D and reconsider our options. Possibly look elsewhere. Id.4 GTX, Ford Mach-e or just wait and see what else comes next year.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jorgenask

Har det skjedd før at demo/utstillingsbiler har lavere nyttelast enn kundebiler? Eller er det bare ønsketenking?

Jeronan

#110
Sitat fra: Handyman på torsdag 19. august 2021, klokken 23:12

Kan virke som du overvurderer hva ting veier. Tenk en sementsekk på 25kg. Ladekabler og spylervæske mm. veier ikke i nærheten av 25kg, hvis du da ikke kjører rundt med 11 kanner med spylerveske ;-). Fotoutstyr mm på 50kr høres bare helt hinsides ut! Det er det mange som sliter med å bære mer enn noen få meter.
Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er lite nyttelast på utstillingsbilene, men ikke overdriv. Da fremstår bare argumentasjonen som useriøs.

Im more likely on the safe side and you nit pick on some points now don't you think?  :o

I say camera gear plus other electronics. That is laptop bags, tablets, chargers, etc. When we drive to Vestlandet to family. Wife and me like photography, so we have full frame cameras+lenses. I do Wildlife photography.  ;)

Other families have different hobbies and bring different stuff with them. Bit silly to attack people on what they should bring in their car.  :(

2 bags spylervaske is 6 kg. Blue type2 cable is a heavy, so is standard black cable. Heavy tow hook, Tire repair kit with compressor, emergency kit, couple bottles (glass cleaner, dash cleaner, silicone spray, rainx), cloths, some basic tools, etc. Just regular car stuff that always lies in the car. So yes 25kg is on conservative side.

People really underestimate how quickly weight adds up with even the smallest things.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 23:23
Sitat fra: Handyman på torsdag 19. august 2021, klokken 23:12

Kan virke som du overvurderer hva ting veier. Tenk en sementsekk på 25kg. Ladekabler og spylervæske mm. veier ikke i nærheten av 25kg, hvis du da ikke kjører rundt med 11 kanner med spylerveske ;-). Fotoutstyr mm på 50kr høres bare helt hinsides ut! Det er det mange som sliter med å bære mer enn noen få meter.
Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er lite nyttelast på utstillingsbilene, men ikke overdriv. Da fremstår bare argumentasjonen som useriøs.

Im more likely on the safe side and you nit pick on some points now don't you think?  :o

I say camera gear plus other electronics. That is laptop bags, tablets, chargers, etc. When we drive to Vestlandet to family.

2 bags spylervaske is 6 kg. Blue type2 cable is a heavy, so is standard black cable. Tire repair kit with compressor, emergency kit, couple bottles (glass cleaner, dash cleaner, silicone, rainx), cloths, some basic tools, etc. Just regular car stuff that always lies in the car.

People really underestimate how quickly weight adds up with even the smallest things.
Jeg påstår at du overdriver kraftig (jeg pirker ikke), men jeg ser at du liker å ha med deg mye på tur.
Å ha med seg 2 bagger spylevækse i en bil som "ikke bruker spylervæske" er unødvendig. Ladekablene (UMC gen 2 og det blå beistet) veier til sammen 7kg.
Vent til vi får vite hvilken nyttelast kundebilene. Ikke ta sorgene på forskudd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#112
A car doesn't use spylervaske?  Are you now trying to be funny? You must be living in the most perfect place in Norway where you don't need spylervaske in both summer and winter.  8)

I also updated my last post to explain it better regarding our camera gear+electronics.
No need to be disrespectful to what people do as hobby or bring on holidays.

I am not going to argue any further. I am done.

I do however agree with you to wait and see what customer cars are going to be registered with, but I won't hold my hopes up if I see the reg data of the new Model 3 LR.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Voltz

Hvis det stemmer at det er 315 kg så er det jo helt hinsides. Det betyr jo at man ikke kan være 5 normalvektige voksne en gang. Forstår ikke helt hvordan det kan være lovlig med noe sånt.

Jon65

Sitat fra: Voltz på torsdag 19. august 2021, klokken 23:54
Hvis det stemmer at det er 315 kg så er det jo helt hinsides. Det betyr jo at man ikke kan være 5 normalvektige voksne en gang. Forstår ikke helt hvordan det kan være lovlig med noe sånt.

Får da håpe den vekten på 315kg ikke stemmer. Et kjapt google søk sa at snittvekt i Norge er 80kg og i tillegg kommer det vel litt klær så 82-83kg på vinteren? 5x83 = 415kg. Tillatt er fører 75kg + last 315kg = 390kg. Så allerede før man tar med tannbørstene så er man 25kg over grensen.

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 23:42
A car doesn't use spylervaske?  Are you now trying to be funny? You must be living in the most perfect place in Norway where you don't need spylervaske in both summer and winter.  8)

I also updated my last post to explain it better regarding our camera gear+electronics.
No need to be disrespectful to what people do as hobby or bring on holidays.

I am not going to argue any further. I am done.

I do however agree with you to wait and see what customer cars are going to be registered with, but I won't hold my hopes up if I see the reg data of the new Model 3 LR.
Ikke bruker spylervæske var satt i anførselstegn for å beskrive at TM3 (og TMY = spekulasjon) bruker SVÆRT lite spylevæske. Dyser på viskerne som kun spyler når viskerne går opp, og ingen lyktespylere gjør dette mulig. Det er grunnen til at mange sier at TM3 «ikke bruker spylevæske».
Og hvis TMY kundebilene ikke får mer enn 315/390kg nyttelast, er jeg helt enig med deg i at det et alt for lite. Jeg vil imidlertid ikke ta bekymringene på forskudd.
Vi får snart svaret uansett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MuskElBil

Blir ikkje overrasket om dette stemmer.
TMS mista og ca 100kg lastekapasitet fra 2019 mod til 2020 ca.
Både Raven og pre-Raven S 2019 har litt over 400kg.
F.o.m 2020 eller LF400xxx i vin deromkring har 319kg.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

turfsurf

Blir litt pointless med 7 seter TMY da. Bra vi uansett har tenkt å kjøpe tilhenger til kajakker og slikt. Forhåpentligvis blir MIB bedre, helt latterlig lavt dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Voltz

Det er vel nesten bare å kansellere om dette stemmer.

hELgenen

Høres nesten merkelig ut dette med så lav nyttelast. Mulig en ny melkeku for statens vegvesen...stoppe elbiler på vei til hytta og veie bilen med alt i. Måtte fornye førerkort til BE pga hengervekt og elbil og nå er det familiekort på sats som skal holde liv i elbilen som lovlig transportmiddel? Blir bare mer og mer merkelig dette. Munro skryter av Tesla og lav vekt,men dette er altså den skjulte baksiden....Bare venter på VG story: Familie på vei til Gardermoen stoppet med overvekt i sin nye model Y. Hvor det hele avsluttes i kjent stil :

"De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2019, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder. En undersøkelse fra Elbilforeningen viser at Tesla-kundene er mest fornøyde blant alle elbileiere, avslutter Sandvold Roland."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA