Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: geear på torsdag 19. august 2021, klokken 19:40
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:21
Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:17
Ifølge denne artikkelen skjer det iallefall stadig vekk at man blir stoppet og må laste av, selv så lite som 50kg for mye fører til at man må la noe stå igjen (feks svigermor....) Men bot får man først hvis det er 500kr for mye.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Takk for at du påpeker mitt poeng. Bot først ved 500 kg for mye. 50 kg blir ignorert og du blir garantert ikke stoppet en gang. Med andre ord: Oppkonstruert som kun har betydning i et forum.
Hvis dette er en slik bagatell, hvorfor har ikke da Tesla bare økt tillatt totalvekt med et par hundre kilo slik at vi alle kan være innafor? Dette handler om at bilen enten ikke er styrkeberegnet for mer, har fjæring tilpasset høyere vekt, eller at kjøreegenskapene/sikkerhetsfunksjonene (bremser eller kollisjonssikkerhet) ikke klarer mer. Kanskje kollisjonstestes det med full bil, og Tesla slipper unna med bedre resultater pga. lav nyttelast?

Tipper dette er pga WLTP jeg.... Man må vel teste WLTP med fullastet bil? Skreller du av 50% av nyttelasta til konkurrentene kan det fort gi pene rekkeviddetall
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

#91
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:30
Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:25

Det gis bot først ved 500 kg overvekt ...
Når de innrømmer at litt overvekt ikke er så farlig ( ved at det ikke er bot) hva er da vitsen!
Vitsen er at det er en grense og den er på 500 kg overvekt. Dermed er det kun smuglere som laster bilen full av sprit som får overvektsbot.
Spritsmuglere får kanskje en annen type straff :) :)
Dette viser at det bare er å slutte å diskutere denne tullesaken om bilen har 400 eller 350 kg. nyttelast.

I am sure the insurance company will have a different say in this, when you get into a serious collision with a fully loaded car, full ski box on the roof, etc and they find out your car was for example more than 100kg over car manufacturer specifications of max. last!

Then it has absolutely no meaning whatsoever that Vegvesen doesn't give you a fine if you are below 500kg over the weight limit.
It also doesn't mean that Vegvesen just let you drive away either. They will still force you to reload the car to get within reasonable load specifications or you will be forced to offload extra weight from the car.

Then there is also the fact that if you go abroad and get stopped there for control, that country might have completely different and much more strict regulations.

You want to take such risks with your family onboard and get potentially stranded far away abroad and have to potentially leave luggage behind?

Fact is, right now our Model S 75D has over 140kg more nyttelast and this Summer we barely managed to stay under the weight limit (we most likely went a little over by 20-30kg or so).

So that means with the Model Y we would have to do a lot of concessions to reduce weight by 140kg or more.
Which basically comes down to us not being able to use our ski box anymore.  :-1:

You might not care, but I surely don't feel comfortable and relaxed at all driving around in a fully loaded Model Y with my family and knowing I am at least 150kg over the weight limit.

Instead of keep finding excuses for Tesla and wave this away as us being hysterical, you should rather question Tesla why their cars keep having such crappy load specifications when their competitors easily offer 200-300kg extra in nyttelast with their EV's in same size and dimensions. :+1:

I hope you can at least agree that its rather laughable that a Nissan Leaf, BMW i3 and even VW ID.3 (all 4-seater cars) have a (much) higher nyttelast than the Model Y.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vaduz

Jeg tror jeg snakker for 99% av oss når jeg sier at jeg aldri har lest om nyttelast i vognkortet, aldri har tenkt på det overhode og alltid har pakket det jeg trengte til det evt. ble fullt og det helt uten å veie noe som helst. Det går nok helt fint. Ville kanskje sjekket om jeg skulle fraktet bly og sand.

Alle elbiler har jo dette problemet forøvrig, ikke bare tesla.

Jeronan

#93
Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 20:36
Jeg tror jeg snakker for 99% av oss når jeg sier at jeg aldri har lest om nyttelast i vognkortet, aldri har tenkt på det overhode og alltid har pakket det jeg trengte til det evt. ble fullt og det helt uten å veie noe som helst. Det går nok helt fint. Ville kanskje sjekket om jeg skulle fraktet bly og sand.

Alle elbiler har jo dette problemet forøvrig, ikke bare tesla.

I will be perfectly honest. I was not either and never thought about it either. We also just fully loaded our car every time with all our stuff we need and went.

Until a colleague at work told us a while back he was pulled aside for weight control and found out he was 200+ kgs over the weight limit. He tried to reload the car, including ski box but he still was far over the limit (this was luckily in Norway and not too far away from his destination). So luckily someone he knew could come and help.

So yeah. Take that for what you will. It was definitely not a fun situation for him (and family) to be in and be stranded for several hours before they could continue again.

Like DagFinn says. If you are +/- 50kg over the limit, Vegvesen most likely just give you a warning and let you go off again.  But not when it's 100kg or more. They give you oportunity to reload the car to try get within reasonable limits, but if you can't you will have to leave either stuff behind or call for help (or let your wife drive on and you end up calling an expensive taxi ride  :P .....or let your wife behind and risk a divorce.  :D ).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jon65

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 19. august 2021, klokken 20:39
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 20:13
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:30
Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:25

Det gis bot først ved 500 kg overvekt ...
Når de innrømmer at litt overvekt ikke er så farlig ( ved at det ikke er bot) hva er da vitsen!
Vitsen er at det er en grense og den er på 500 kg overvekt. Dermed er det kun smuglere som laster bilen full av sprit som får overvektsbot.
Spritsmuglere får kanskje en annen type straff :) :)
Dette viser at det bare er å slutte å diskutere denne tullesaken om bilen har 400 eller 350 kg. nyttelast.

I am sure the insurance company will have a different say in this, when you get into a serious collision with a fully loaded car, full ski box on the roof, etc and they find out your car was for example more than 100kg over car manufacturer specifications of max. last!

Forsikringsselskap må bevise årsakssammenheng. Tror de skal slite veldig med å bevise at 5% overvekt er årsak til en ulykke.

Overvekt gir udiskutabelt dårligere kjøreegenskaper så ulykker der man ikke har klart å stoppe, svinge unna, holde seg på veien osv kan de nok dra vektkortet for å slippe unna utbetalinger. Men krasjer man fordi man ikke har overholdt vikeplikt feks blir det jo litt vanskelig å si at det var pga overvekt.

lars667

Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 20:36
Jeg tror jeg snakker for 99% av oss når jeg sier at jeg aldri har lest om nyttelast i vognkortet, aldri har tenkt på det overhode og alltid har pakket det jeg trengte til det evt. ble fullt og det helt uten å veie noe som helst. Det går nok helt fint. Ville kanskje sjekket om jeg skulle fraktet bly og sand.

Alle elbiler har jo dette problemet forøvrig, ikke bare tesla.

I mer eller mindre grad det, da. IONIQ5 har 445 kg, det er noe mer. Og den har mindre plass.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

#96
Sitat fra: lars667 på torsdag 19. august 2021, klokken 20:55
Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 20:36
Jeg tror jeg snakker for 99% av oss når jeg sier at jeg aldri har lest om nyttelast i vognkortet, aldri har tenkt på det overhode og alltid har pakket det jeg trengte til det evt. ble fullt og det helt uten å veie noe som helst. Det går nok helt fint. Ville kanskje sjekket om jeg skulle fraktet bly og sand.

Alle elbiler har jo dette problemet forøvrig, ikke bare tesla.

I mer eller mindre grad det, da. IONIQ5 har 445 kg, det er noe mer. Og den har mindre plass.

and pretty much every other recently launched SUV EV like:
VW ID.4(GTX) 536 kg
Skoda Enyaq 600+ kg
Ford Mustang Mach-e AWD 433kg

Lets cross fingers that this low nyttelast is indeed because they are showroom cars and the actual customer Model Y's going to be registered with a higher more reasonable nyttelast. One can only hope. ???
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Vaduz på torsdag 19. august 2021, klokken 20:36
Jeg tror jeg snakker for 99% av oss når jeg sier at jeg aldri har lest om nyttelast i vognkortet, aldri har tenkt på det overhode og alltid har pakket det jeg trengte til det evt. ble fullt og det helt uten å veie noe som helst. Det går nok helt fint. Ville kanskje sjekket om jeg skulle fraktet bly og sand.

Alle elbiler har jo dette problemet forøvrig, ikke bare tesla.
Det stemmer ikke. Tesla 3/Y er helt i bunnsjiktet. E-Niroen vår har 418 kg + 75kg fører = 493 kg til personer og bagasje. Altså 103 kg mer enn Y-ene som ble registrert i dag.

Grunnen til at du aldri har tenkt på det før er at de aller fleste andre biler har tilstrekkelig kapasitet slik at det ikke er behov for å tenke på det. Med 433 kg (iflg manualen) så nærmer vi oss, men 390 kg er for lite til at man klare rå holde seg innafor i alle normale situasjoner.

Vi er fem stykker, ca. 280 kg til sammen. Det gir 110 kg igjen til takboks full av ski (50 kg?), mat, bagasje. Eller i sommer hadde vi fire sykler på kroken, pluss bagasje, da er man også veldig fort nær maks. Med 7-setervarianten blir dette helt håpløst. Sikkert også 20 kg ekstra i seter. Går fint med syv personer forutsatt flere barn, men ikke med ekstra last i takboks eller på kroken.

audund

#98
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 21:00
Lets cross fingers that this low nyttelast is indeed because they are showroom cars and the actual customer Model Y's going to be registered with a higher more reasonable nyttelast. One can only hope. ???
Customer cars has been registered with 315 in the registration card (vognkort) EC74201 is one such example if you want to look it up
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK7MC051930
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Otkristo

Sitat fra: audund på torsdag 19. august 2021, klokken 21:37
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 21:00
Lets cross fingers that this low nyttelast is indeed because they are showroom cars and the actual customer Model Y's going to be registered with a higher more reasonable nyttelast. One can only hope. ???
Customer cars has been registered with 315 in the registration card (vognkort) EC74201 is one such example if you want to look it up
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK7MC051930
Denne bilen er også registrertpå Tesla, ikke kunde

audund

2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Jeronan

#101
@Geear  I am 1.92 and 100kg, add wife 75kg, kid 40kg (incl.clothes/shoes), dog 25kg and we are at 240kg already.

So with Model Y at 315+75kg for driver= 390kg - 240kg = 150kg for luggage.

Thule Motion XT XL we just bought before summer. Fully loaded with tent, sleeping bags, mats, camping gear plus my fishing gear is easily 50kg. So together with ski box+stativ weight we at 75kg limit on roof.

So that leaves us with just 75kg for the entire trunk + frunk. With accessories coming with the car (charge cables, emergency pack, spare spylervaske, etc) you can deduct another 25kg, so then you are down to just 50kg left for entire trunk+frunk.

With the three of us. Just three large bags with clothes is already easily over 75kg.

That means we cannot load the rest of our stuff. Hiking backpacks, hiking/mountain shoes, spare shoes, sandals,jackets,etc. (40kg)
All stuff for our dog (bench, bed, food, bowls, toys, equipment) (40kg).
Photography gear and other electronics (50kg).
Other small stuff, drinks, snacks, etc.

This is really nothing out of the ordinary. So a family of 4 or 5 that brings bikes on the hitch will have no cargo capacity left at all. Not even a ski box.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Zebulon

Basert på twitter-innlegg ser det ut som om den samme nyttelasten er registrert i Finland. Kanskje naturlig nok, men....

Diravi

Dette er virkelig pinlig for Tesla (uten at jeg tror de bryr seg katten).

Vi er fire venner som planlegger en langhelg nedover Vestlandet i oktober. Vi har vel en snittvekt på nesten 100 kg når du regner klær og sko. Så vi kan forsåvidt reise, men vi kan ikke ha med oss bagasje. Det holder ikke.

Dette er nesten en deal breaker i seg selv, og når vi får gårsdagens batteri og sub-standard støydemping og fjæringskomfort i tillegg, så begynner det å bli mye man skal godta for å få effektiv superlading.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ATK

Det er jo lovet mulighet for takstativ, men jeg ser at i bilene som er registrert 19.08 ikke har oppgitt Maks taklast.  Så dette tyder vel på at typegodkjenningsdata ikke er helt komplett. Noe kommer vel til å oppdateres her.
Men ettersom tillatt totalvekt stemmer med amerikanske registreringer så er det kanskje likevel litt mye å håpe på at Tillatt totalvekt økes :-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA