Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

andy99

Sitat fra: kodax på torsdag 19. august 2021, klokken 17:33
TM3 hadde vel lavest av alle i saken hos Motor for litt siden, så dette er jo ikke overraskende:
https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890
(TMX sin oppgitte vekt her stemmer ikke med den jeg har, men den er kanskje for 100D, som har mer batterivekt enn min.)
« Men Tesla Norge mener deres biler har god nok lastekapasitet.
– Model 3 har god nok nyttelastkapasitet til å dekke våre kunders behov i hverdagen. Vi ser at enkelte medier forsøker å konstruere problemer knyttet til disse tallene. Dette er ikke noe vi ser at kundene våre er bekymret for, sier senior kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.»
Regner med at Tesla Norge har samme synspunkt på model Y også? Bare et oppkonstruert problem....
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jon65

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 17:29
Good luck going on a long Summer holiday with the car (camping gear, fishing gear, bags of clothes, bikes, etc) or a week Ski holiday in winter ( Slalom skis on roof, ski gear and clothes bags in back ) as a family with 1-2 kids (+ dog).

Det betyr at en familie på fem som skal ha med seg noe småplukk må ha hengeren konstant tilkoblet hvis de har spist litt mye hamburgere mens de hurtigladet.

kodax

Jeg ser at vår TM3 fra 2019 har 374kg nyttelast, 454kg inkl. sjåfør.
Det får meg til å henge meg på de som mistenker at dette er en midlertidig beregning/typegodkjenning.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 18:32
.... Bare et oppkonstruert problem....
Helt enig.
Skulle man overskride max vekta med 50 kg har det ingen praktisk betydning. Har aldri hørt om at biler blir kontrollveid heller. Er nok å øke lufttrykket noen bar.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elhansen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 18:47
Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 18:32
.... Bare et oppkonstruert problem....
Helt enig.
Skulle man overskride max vekta med 50 kg har det ingen praktisk betydning. Har aldri hørt om at biler blir kontrollveid heller. Er nok å øke lufttrykket noen bar.

Helt til det skjer en kollisjon - forsikringsselskapet finner ut at sjåføren, som er ansvarlig for at kjøretøyet er forskriftsmessig stand, har lastet for mye og da ikke betaler ut erstatning.  Eller i verstefall kjører med for mye last kjører på og skader en person og blir erstatningspliktig fordi man ikke har fulgt det bilen er registrert og godkjent for....
Vet dette er å sette det på spissen, men noe å tenke på...

DagfinnN

Sitat fra: elhansen på torsdag 19. august 2021, klokken 18:57
Vet dette er å sette det på spissen, men noe å tenke på...
Teoretisk - skjer aldri i praksis med 50 kg overvekt. 500 kg kanskje...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jon65

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:08
Sitat fra: elhansen på torsdag 19. august 2021, klokken 18:57
Vet dette er å sette det på spissen, men noe å tenke på...
Teoretisk - skjer aldri i praksis med 50 kg overvekt. 500 kg kanskje...

Ifølge denne artikkelen skjer det iallefall stadig vekk at man blir stoppet og må laste av, selv så lite som 50kg for mye fører til at man må la noe stå igjen (feks svigermor....) Men bot får man først hvis det er 500kr for mye.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830

DagfinnN

Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:17
Ifølge denne artikkelen skjer det iallefall stadig vekk at man blir stoppet og må laste av, selv så lite som 50kg for mye fører til at man må la noe stå igjen (feks svigermor....) Men bot får man først hvis det er 500kr for mye.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Takk for at du påpeker mitt poeng. Bot først ved 500 kg for mye. 50 kg blir ignorert og du blir garantert ikke stoppet en gang. Med andre ord: Oppkonstruert som kun har betydning i et forum.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

andy99

Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:17
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:08
Sitat fra: elhansen på torsdag 19. august 2021, klokken 18:57
Vet dette er å sette det på spissen, men noe å tenke på...
Teoretisk - skjer aldri i praksis med 50 kg overvekt. 500 kg kanskje...

Ifølge denne artikkelen skjer det iallefall stadig vekk at man blir stoppet og må laste av, selv så lite som 50kg for mye fører til at man må la noe stå igjen (feks svigermor....) Men bot får man først hvis det er 500kr for mye.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Det gis bot først ved 500 kg overvekt, så det åpner for et fiffig produkt. Lastebærer som festes på krok og gjør at man lovlig kan kjøre fartsgrense 100 km/t, blir en stoppet i vektkontroll kan feks noen hjul felles ned og den er plutselig tilhenger. Og kjøre videre? Duste regler.
Når de innrømmer at litt overvekt ikke er så farlig ( ved at det ikke er bot) hva er da vitsen!
Selv om rotårsaken er produsenten som ikke legger på nok kg i typegodkjenning.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

DagfinnN

Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:25

Det gis bot først ved 500 kg overvekt ...
Når de innrømmer at litt overvekt ikke er så farlig ( ved at det ikke er bot) hva er da vitsen!
Vitsen er at det er en grense og den er på 500 kg overvekt. Dermed er det kun smuglere som laster bilen full av sprit som får overvektsbot.
Spritsmuglere får kanskje en annen type straff :) :)
Dette viser at det bare er å slutte å diskutere denne tullesaken om bilen har 400 eller 350 kg. nyttelast.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jon65

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:21
Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:17
Ifølge denne artikkelen skjer det iallefall stadig vekk at man blir stoppet og må laste av, selv så lite som 50kg for mye fører til at man må la noe stå igjen (feks svigermor....) Men bot får man først hvis det er 500kr for mye.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Takk for at du påpeker mitt poeng. Bot først ved 500 kg for mye. 50 kg blir ignorert og du blir garantert ikke stoppet en gang. Med andre ord: Oppkonstruert som kun har betydning i et forum.

Jeg tror ikke du leste artikkelen, det var et eksempel på ei som hadde 50kg overvekt og måtte sette igjen 50kg av det de hadde med seg.
Den dagen de hadde kontroll hadde 9 personbiler overlast, det betyr at de sannsynligvis stoppet mange flere enn de 9. Og de er sikkert såpass smarte at de stopper biler der det er stor sjanse for overvekt som feks TMY og TM3.

Jon65

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:30
Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:25

Det gis bot først ved 500 kg overvekt ...
Når de innrømmer at litt overvekt ikke er så farlig ( ved at det ikke er bot) hva er da vitsen!
Vitsen er at det er en grense og den er på 500 kg overvekt. Dermed er det kun smuglere som laster bilen full av sprit som får overvektsbot.
Spritsmuglere får kanskje en annen type straff :) :)
Dette viser at det bare er å slutte å diskutere denne tullesaken om bilen har 400 eller 350 kg. nyttelast.

Mulig du pleier å ha med mye skrot i bilen som du gjerne setter igjen på en kontroll men når jeg skal på hytta foretrekker jeg (og ikke minst kona) å komme frem med alt pikkpakket vi har pakket med oss.

geear

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:21
Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:17
Ifølge denne artikkelen skjer det iallefall stadig vekk at man blir stoppet og må laste av, selv så lite som 50kg for mye fører til at man må la noe stå igjen (feks svigermor....) Men bot får man først hvis det er 500kr for mye.
https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830
Takk for at du påpeker mitt poeng. Bot først ved 500 kg for mye. 50 kg blir ignorert og du blir garantert ikke stoppet en gang. Med andre ord: Oppkonstruert som kun har betydning i et forum.
Hvis dette er en slik bagatell, hvorfor har ikke da Tesla bare økt tillatt totalvekt med et par hundre kilo slik at vi alle kan være innafor? Dette handler om at bilen enten ikke er styrkeberegnet for mer, har fjæring tilpasset høyere vekt, eller at kjøreegenskapene/sikkerhetsfunksjonene (bremser eller kollisjonssikkerhet) ikke klarer mer. Kanskje kollisjonstestes det med full bil, og Tesla slipper unna med bedre resultater pga. lav nyttelast?

DagfinnN

Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:33
Jeg tror ikke du leste artikkelen, det var et eksempel på ei som hadde 50kg overvekt og måtte sette igjen 50kg av det de hadde med seg.
Den dagen de hadde kontroll hadde 9 personbiler overlast, det betyr at de sannsynligvis stoppet mange flere enn de 9. Og de er sikkert såpass smarte at de stopper biler der det er stor sjanse for overvekt som feks TMY og TM3.
Joa - leste det. Etter 40 år på veien har jeg aldri opplevd en slik kontroll. Så den sjansen tar jeg gledelig. Hvor ofte har du blitt kontrollert?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jon65

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Jon65 på torsdag 19. august 2021, klokken 19:33
Jeg tror ikke du leste artikkelen, det var et eksempel på ei som hadde 50kg overvekt og måtte sette igjen 50kg av det de hadde med seg.
Den dagen de hadde kontroll hadde 9 personbiler overlast, det betyr at de sannsynligvis stoppet mange flere enn de 9. Og de er sikkert såpass smarte at de stopper biler der det er stor sjanse for overvekt som feks TMY og TM3.
Joa - leste det. Etter 40 år på veien har jeg aldri opplevd en slik kontroll. Så den sjansen tar jeg gledelig. Hvor ofte har du blitt kontrollert?

Jeg har kjørt forbi vektkontroller mange ganger men aldri blitt vinket inn, men det kan jo være fordi jeg har kjørt en bil med høy nyttelast slik at de ikke ser hensikten i å kontrollveie. Kan jo hende de prioriterer å vinke inn de som kjører biler med lav nyttelast. Sikkert sjelden det skjer, men jævlig kjedelig for de få som opplever å måtte sette igjen feriebagasjen. Men de vektene er vel ikke akkurat mobile så hvis man sjelden kjører de veiene de har vektkontroll er jo saken litt anderledes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA