Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Walts

Står vel også 433kg i norske manualen. Usikker på om det er samme tall som amerikanske.
Eier: Tesla Model Y LR 2021
Tidligere: Tesla Model 3 LR 2019

VoltWay

Har du henger så tar jo hjulene på hengeren det meste av vekten. All vekt som blir lagt på bilen, om det er i bagasjerommet, taket eller hengerfeste inngår som nyttelast. Om du har hengerfeste for sykkel med egne hjul så er saken en annen.

Skal du på tur med et par elsykler på hengerfeste så forsvinner kiloene fort.

Jeronan

Sitat fra: Walts på torsdag 19. august 2021, klokken 17:45
Står vel også 433kg i norske manualen. Usikker på om det er samme tall som amerikanske.

Which would make a lot more sense for an SUV like the Model Y.

If the ID.4(GTX) can have 536kg nyttelast, a car which is 99% identical to the Model Y in size and dimensions, then Tesla is royally messing up somewhere if the Model Y ends up with a miserable 315kg. 221kg less in nyttelast than the ID.4(GTX). :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SurSnasen

315 kg fordelt på de 2158 literne med lastevolum, om man dropper å ha med seg passasjer i passasjersetet foran, vil altså da innebære at du kan laste med 146 gram per liter lastevolum.

Til sammenligning har Skoda Enyaq 658 kg nyttelast.

Hvordan er det egentlig nyttelasten beregnes?

Electric cars in Norway

#64
Det drar seg til med ny registeringer nå utover dagen

Antall registrert idag se her. https://teslastats.no

Model Y - Totalt: 4

Farge
Blue
Black
Grey

Antall
2
1
1   

År
2021

Modell
LR

72   EC 741XX   Model Y   2021   Blå   051940   CN-LR 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEKXMC051940

73   EC 742XX   Model Y   2021   Grå   051921   CN-LR
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK6MC051921

74   EC 742XX   Model Y   2021   Blå   051930   CN-LR
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK7MC051930

Otkristo

Sitat fra: Walts på torsdag 19. august 2021, klokken 17:45
Står vel også 433kg i norske manualen. Usikker på om det er samme tall som amerikanske.

Jeronan

It must be more likely a translation of the Chinese manual. Average 68 kg per passenger?  :o

I very much doubt this is translated from the US manual.  :-X :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

delkop

Jeg skjønner ikke hvordan Model Y kan være en 5-seter med 315 kg nyttelast? Finnes det ikke regler som regulerer dette?

Id3 med det store batteriet har jo mer nyttelast en denne og er 4-seter..

patron

Sitat fra: delkop på torsdag 19. august 2021, klokken 18:19
Jeg skjønner ikke hvordan Model Y kan være en 5-seter med 315 kg nyttelast? Finnes det ikke regler som regulerer dette?

Id3 med det store batteriet har jo mer nyttelast en denne og er 4-seter..

For ikke å snakke om leaf?!

Og renault zoe har vel 400kg nytte?

geear

Samme det vel, poenget er at det står 433 kg samlet. Det er iallfall mer enn de 390 kg bilene ble reg med i dag. Problemet er at Tesla har lagt inn andre tall i autosys under registrering i dag...

SurSnasen

De første kundeutleveringene var vel planlagt å skulle skje i morgen, så mulig vi da kan få korrekt nyttelast på kundebiler?

Jeronan

Sitat fra: geear på torsdag 19. august 2021, klokken 18:25
Samme det vel, poenget er at det står 433 kg samlet. Det er iallfall mer enn de 390 kg bilene ble reg med i dag. Problemet er at Tesla har lagt inn andre tall i autosys under registrering i dag...

Someone says this is not the actual nyttelast but a calculation example. They say this is the exact same numbers as in the Model 3 handbook.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Trodde tirsdag neste uke var det tidligste? Er jo ikke kommet kundebiler til Norge enda?

andy99

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 17:41
Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 17:38
Hvordan er det med sånn thuleboks eller sykkelstativ på hengerfeste. Er vekten her å regne som inkl på bilen eller går det som tilhenger?

It would be strange if ski box is excluded from nyttelast. So I am afraid if you put a fully loaded Ski box on the roof, you have to reduce nyttelast with a further 50-75 kg. Won't be much left, if at all to put in the trunk other than a  bag of feathers.  ::)
Ja hadde vært litt rart, men nå er jo ikke disse vektbegrensningene helt til å forstå.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jeronan

Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 18:28
Ja hadde vært litt rart, men nå er jo ikke disse vektbegrensningene helt til å forstå.

If 315kg is the final number, then Forbrukerrådet can maybe slap Tesla around the ears in how they can sell the Model Y as a 5-seat SUV. This comes pretty close to false marketing in my book. :o

The entire competition with comparable EV SUVs coming to market this year are literally wiping the floor with Tesla on this.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA