Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

patron

Av det jeg kjapt klarer å se er at max payload i usa ligger på 886lbs

kodax

Sitat fra: geear på torsdag 19. august 2021, klokken 16:48...kjører vi med henger med 100 kg på kroken, så kan vi ha 0 kg bagasje med i bilen, alt må på hengeren. Men dette må være feil...
"Maksvekt på tilhengerkobling" gjelder vel for sykkelstativ, bagasjeboks etc. En henger regnes vel selvstendig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jeronan

Still doesn't add up.  Look at the following:

Possible USA:
Egenvekt  1 925 kg
Egenvekt med fører  2 000 kg
Tillatt totalvekt 2 405 kg
Maks nyttelast  405 kg

and MIC Model Y:

Egenvekt  1 981 kg
Egenvekt med fører 2 056 kg
Tillatt totalvekt  2 371 kg
Maks nyttelast  315 kg

So own weight of MIC Model Y is 56 kg higher. That explains at least the increased own weight with driver to 2056 kg instead of 2000 kg on the USA one.

But why does the USA one have 2405 allowed total weight and the MIC Model Y only 2371 kg?
It should still be 2405 kg. At least nyttelast would end up at 349 kg.

Still disappointing low though.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

Andre regler i USA? Lettere batterier eller andre komponenter på USA-versjonen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

patron

Hmm hvis dette stemmer... 315kg er ikke mye hvis en skal på bilferie med familien

Boge

Det var skuffende lav nyttelast

Egenvekt                  1 981 kg
Egenvekt med fører   2 056 kg
Tillatt totalvekt          2 371 kg
Maks nyttelast             315 kg
Maksvekt tilhenger m/brems   1 600 kg
Maksvekt tilhenger u/brems       750 kg
Maksvekt på tilhengerkobling     100 kg
Maks vogntogvekt                  3 971 kg
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

Handyman

I USA-manualen på side 183 og utover vises helt andre data enn registreringsdataene på SVVs sider.
Siden dette er utstillingsbiler, får vi håpe at de har andre data enn kundebilene. Kanskje typegodkjenningen ikke var klar, og at de er godkjent etter andre regler?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Redgarden

#52
La oss håpe det.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Jeronan

Sitat fra: Handyman på torsdag 19. august 2021, klokken 17:16
I USA-manualen på side 183 og utover vises helt andre data enn registreringsdataene på SVVs sider.
Siden dette er utstillingsbiler, får vi håpe at de har andre data enn kundebilene. Kanskje typegodkjenningen ikke var klar, og at de er godkjent etter andre regler?

I really hope so, as 315 kg for a family SUV got to be market lowest at the moment. :o
Being outcompeted by a Nissan Leaf and BMW i3 on this front should be a humiliation for Tesla to be honest.

I am going to try contact Tesla tomorrow morning (if I manage to get through) to get this clarified.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Lets hope this is just a joke and an intern at Tesla made a typo with registration.

It should otherwise be outright humiliating for Tesla to be outcompeted by a Nissan Leaf ( 384kg ), a BMW i3 ( 350kg ) or a VW ID.3 ( 466 kg ).

315 kg for a family SUV the size of a Model Y got to be market lowest at the moment if this is true.

Good luck going on a long Summer holiday with the car (camping gear, fishing gear, bags of clothes, bikes, etc) or a week Ski holiday in winter ( Slalom skis on roof, ski gear and clothes bags in back ) as a family with 1-2 kids (+ dog).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Just to throw extra salt in the wound. The VW ID.4(GTX) which is 99% identical in size and shape and a direct competitor to the Model Y has a nyttelast of 536kg according to Motor.no.  :o :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

TM3 hadde vel lavest av alle i saken hos Motor for litt siden, så dette er jo ikke overraskende:
https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890
(TMX sin oppgitte vekt her stemmer ikke med den jeg har, men den er kanskje for 100D, som har mer batterivekt enn min.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Dette er utstillingsbilene. Det kan godt hende at de ikke er dekket av typegodkjenningen, og at de er godkjent etter andre rutiner. Forhåpentligvis kommer kundebilene med andre data. 390 kg delt på 5 personer blir kun 78 kg pr pers. Da må man tømme spylertanken og legge ladekablene hjemme for å kjøre lovlig ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

andy99

Hvordan er det med sånn thuleboks eller sykkelstativ på hengerfeste. Er vekten her å regne som inkl på bilen eller går det som tilhenger?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jeronan

#59
Sitat fra: andy99 på torsdag 19. august 2021, klokken 17:38
Hvordan er det med sånn thuleboks eller sykkelstativ på hengerfeste. Er vekten her å regne som inkl på bilen eller går det som tilhenger?

It would be strange if ski box is excluded from nyttelast. So I am afraid if you put a fully loaded Ski box on the roof, you have to reduce nyttelast with a further 50-75 kg. Won't be much left, if at all to put in the trunk other than a  bag of feathers.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA