Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

kodax

Ser at X-en vår har 558kg i nyttelast, så da er ikke TMY-en en TMX-killer for vår del i hvert fall.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elhansen

Nissan leaf har 384kg nyttelast...

DagfinnN

#32
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 16:22
Sorry that is just silly!
I am just a tall person at 100kg, add my wife, son and dog and we at close to 250 kg. Put a Thule on the roof and you have barely 50 kg left.
Vekta av fører er ikke med i nyttelastevekta. Den er en del av bilens egenvekt. Så der har du 100 kg til (eller egentlig 75 siden fører er standardisert til 75 kg).
https://blogg.loyds.no/kan-du-forskjellen-p%C3%A5-egenvekt-nyttelast-og-totalvekt
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Beklager, jeg ser at innlegget mitt kan oppfattes støtende, og at man uansett kan veie mer enn gjennomsnittet uten at det er noe galt med det.
Men: nyttelasten er ikke inkludert sjåfør. Sjåføren er vel beregnet til 75kg, så med sjåfør blir den totale vekten 390, så du kan kanskje beholde den allikevel :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jeronan

#34
Sitat fra: kodax på torsdag 19. august 2021, klokken 16:39
Beklager, jeg ser at innlegget mitt kan oppfattes støtende, og at man uansett kan veie mer enn gjennomsnittet uten at det er noe galt med det.
Men: nyttelasten er ikke inkludert sjåfør. Sjåføren er vel beregnet til 75kg, så med sjåfør blir den totale vekten 390, så du kan kanskje beholde den allikevel :)

Yes that would things a bit more bearable. I did not know that about the driver not being included.  :+1:
Though people forget how easy it is to reach the limit when you have kids and pets and go for a long summer trip with your car, with fully loaded Ski box and fully cramped trunk and frunk.  :-X

Still, 315kg does not make any sense for the Model Y.  If a Nissan Leaf has 384kg and BMW i3 350kg (example).

So I hope it's just a Tesla employee messing up and made a typo hitting a 3 instead of a 4. /fingers crossed.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Redgarden

Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

gigafactory

Jeg spør bare fordi jeg lurer, har noen av dere blitt veid i personbilen deres? (Uten henger)


Jeronan

Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 16:44
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg...

Pfffhh that sounds a lot more plausable.  :laugh: :+1:

PS. Is load on the tow hitch excluded from nyttelast? Say when you put a heavy bike rack with 3 bikes on the hook?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 16:22
Sorry that is just silly!
I am just a tall person at 100kg, add my wife, son and dog and we at close to 250 kg. Put a Thule on the roof and you have barely 50 kg left.
Vekta av fører er ikke med i lastevekta.
Nei, men fører er en del av totalvekta, og tillatt totalvekt minus egenvekt på bil, så har du 390 kg (315 kg + 75 kg for fører) å gå på totalt, og dette er jo også inkludert fører. Man får ikke lov til å overlaste bilen i forhold til produsenten sin styrkeberegning/testing selv om man er feit.

For vår del, familie på fem, så vil vi ha igjen 100 kg til bagasje, så det går ikke med noen ski eller sykler på tur. Og kjører vi med henger med 100 kg på kroken, så kan vi ha 0 kg bagasje med i bilen, alt må på hengeren. Men dette må være feil...

patron

Er vel samme chassis osv som model 3, og da bilen er større så gir det vel mening dessverre?

geear

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 16:47
Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 16:44
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg...

Pfffhh that sounds a lot more plausable.  :laugh: :+1:

PS. Is load on the tow hitch excluded from nyttelast? Say when you put a heavy bike rack with 3 bikes on the hook?
It doesnt go weightless just because its on the tow hitch... ;) You have to add some helium to make that happen.

DagfinnN

Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 16:44
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg...
Ja - det stemmer. Altså 405 kg + fører. Det holder nok.
Noen må lære seg å puste med magen her og ikke skrike opp om alt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jeronan

#42
Sitat fra: patron på torsdag 19. august 2021, klokken 16:49
Er vel samme chassis osv som model 3, og da bilen er større så gir det vel mening dessverre?

Not necessarily. Model S and X have the same understel as well, yet the Model X has a much higher nyttelast than Model S.

So it's a mystery to me how Tesla comes to these numbers. It's almost like it's part of their marketing strategy.

Just like the Model S having no tow hitch, even though it has the same understel and drive train as the Model X.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Zebulon

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 16:51
Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 16:44
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg...
Ja - det stemmer. Altså 405 kg + fører. Det holder nok.
Noen må lære seg å puste med magen her og ikke skrike opp om alt.

EC43464 er vel den USA-importerte, er det ikke?

Redgarden

Sitat fra: Zebulon på torsdag 19. august 2021, klokken 16:56
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 19. august 2021, klokken 16:51
Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 16:44
Sjekk EC43464. Den har nyttelast på 405 kg...
Ja - det stemmer. Altså 405 kg + fører. Det holder nok.
Noen må lære seg å puste med magen her og ikke skrike opp om alt.

EC43464 er vel den USA-importerte, er det ikke?

Aha
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA