Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

vinterdekk

Ditt bidrag er at du «driter litt» i de begrensningene som er satt, jeg tolket det i alle fall slik.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

OlaM

Promillegrensa er 0,2 men jeg liker å ta meg et par utepils og kjøre hjem med 0,3. Kjører jo sakte likevel. Det er mye verre når jeg gir full gass edru.  :+1:
'21 3LR

OlaM

Spøk til side, ID3-vekten i artikkelen gjelder bare Pro S versjonen med 82 kWh. Den med 62 kWh har 466 kg, eksempel her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EB86478

Litt spesielt at ID3 har 33 kg mer nyttelast enn Model Y.

'21 3LR

oets

Skuffende lav nyttelast. Hvordan bestemmes nyttelasten egentlig?

geear

Det er kun opp til Tesla, hva slags underlag de har benyttet for å designe bilene, hvor de har bestemt seg for totalvekt. Så er det regnestykket totalvekt minus egenvekt som til slutt bestemmer. Kanskje bilen har blitt tyngre enn de opprinnelig så for seg, eller kanskje bare Tesla mener at det ikke er noen som kjører rundt med fem voksne i en Model 3.

Det er ikke bare Tesla som har eller har hatt dette problemet. Det finnes eksempler på biler, for eksempel fra BMW, som kun lar seg registrere som 2/3-setere i Norge på grunn av høy egenvekt som følge av ekstrautstyr osv., som gjør at det ikke er nok nyttelast igjen til fire personer på 75kg. Selv om setene er der..

Radial

Disse vektene er jo prikk lik som i model 3 sin brukermanual.

Copy-paste, med glipp? Vektene i brukermanualen for Y fra Nord Amerika har dog prikk like tall som norsk Y manual.
Men merkelig at en mye større bil får samme nyttelast 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. juli 2021, klokken 16:31
Ditt bidrag er at du «driter litt» i de begrensningene som er satt, jeg tolket det i alle fall slik.

Tror du blander Contango med meg. Han var bare ikke så enig med din fordømmelse.
Jeg tok meg forøvrig ikke veldig nær av at du kaller meg en Besserwisser, som du hevder, men utdypet bare hvorfor jeg tror bilen tåler mer enn 400kg nyttelast når en kjører i under 130km/t når den kan tåle å ta løyperekord på Secuna Luna Duna-banen blant produksjonsbiler...og tåler over 400kg nyttelast i over 200km/t. Krever ikke ingeniørutdannelse for å forstå at en bil tåler mer vekt i lav hastighet enn høy hastighet...men kanskje litt bilkunnskap, og kjøreerfaring.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det er nå også et poeng at den skal tåle en unnamanøver (elgtest e.l.) med full last. Det trenger ikke gå bra med overlast, og farten er lav. Sjekk f.eks. siste versjon RAV4 som hadde skikkelige problemer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Ja, det kan være den velter foran elgen med en kilo overvekt eller med 50 kilo eller 100 kilo. Men har de spekulasjonene noen som helst verdi? Mitt poeng er at TWOD's observasjon fra egen kjøring med overvekt av TM3 har en verdi. Begrenset, javel, men allikevel en verdi. Og verdien av observasjonen er uendelig høyere enn noen av spekulasjonene eller regelsutringene som florerer her. Hadde han skrevet at TM3 opptrer som et skip i høy sjø med sine 500kg hadde det hatt en tilsvarende verdi. Men han opplever altså ikke det, og det setter jeg pris på at han deler - uansett regler.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kodax

100kg på tilhengerfeste, mer enn på Model X..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

knut3448


Jeronan

#26
Sitat fra: knut3448 på torsdag 19. august 2021, klokken 15:46
Første Y registrert!
EC74199

Lengde  475 cm
Bredde  192,1 cm
Akselavstand  Ikke oppgitt
Egenvekt  1 981 kg
Egenvekt med fører  2 056 kg
Tillatt totalvekt  2 371 kg
Maks nyttelast  315 kg
Maksvekt tilhenger m/brems  1 600 kg
Maksvekt tilhenger u/brems  750 kg
Maksvekt på tilhengerkobling 100 kg
Maks vogntogvekt  3 971 kg
Maks taklast  Ikke oppgitt
Maks aksellast foran  1 363 kg
Maks aksellast bak  1 500 kg
Luftfjæring  Ikke oppgitt

What the F??  Only 315 kg nyttelast? :o They got to be joking? I seriously hope that is an error.
That is over 100kg less than our Model S.  :(

If this is really true, the car would become useless for us and we have only one kid and dog of 25kg.
So if you have two kids, you can barely put stuff in the trunk and completely forget putting a loaded ski box on the roof.  ???

This is going to be a serious problem for many families if this is actually true and not an error.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Redgarden

Sitat fra: knut3448 på torsdag 19. august 2021, klokken 15:59
Men?
Maks nyttelast: 315 kg

Uff da... Hvor kommer egentlig tallet for "tillat totalvekt" fra? Er det fra produsenten av bilen, eller fastsatt av et eller annet regnestykke bare Vegvesenet forstår?

Og taklast "ikke oppgitt", betyr det at man ikke kan ha noe på taket...?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Jeronan

#28
Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 16:04
Sitat fra: knut3448 på torsdag 19. august 2021, klokken 15:59
Men?
Maks nyttelast: 315 kg

Uff da... Hvor kommer egentlig tallet for "tillat totalvekt" fra? Er det fra produsenten av bilen, eller fastsatt av et eller annet regnestykke bare Vegvesenet forstår?

Og taklast "ikke oppgitt", betyr det at man ikke kan ha noe på taket...?

This gotta be completely wrong really. It makes absolutely no sense that the Model Y has a max. Nyttelast of 315 kg.

I just checked our 4 year old BMW i3 94Ah and even this small EV has a nyttelast of 350 kg.

So I expected the Model Y to at least have 400kg at minimum!  :o

EDIT: Maybe someone has access to those German COC documents posted on a german forum, where it shows actual nyttelast and confirm?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 16:03
What the F??  Only 315 kg nyttelast? :o They got to be joking? I seriously hope that is an error.
That is over 100kg less than our Model S.  :(

If this is really true, the car would become useless for us and we have only one kid and dog of 25kg.
So if you have two kids, you can barely put stuff in the trunk and completely forget putting a loaded ski box on the roof.  ???

This is going to be a serious problem for many families if this is actually true and not an error.
Det avhenger jo av vekten på dine kjære, så ja, hvis hunden veier 25 kg, ungen 90kg og kona 200kg, så må du legge igjen tannbørsten. Normalt sett vil vel kone og to barn sjeldent være over 200kg tilsammen, og 115 kg i bagasje er faktisk temmelig mye, men skal du ha mer må du i følge boka ta resten på tilhengeren.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA