Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Rubenel

Ble litt bekymret når jeg leste denne artikkelen.

https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890

Fikk tilsendt denne fra en som er på grupp på facebook. Det er regnr. på en importert USA model fra Freemont. Her er nyttelast 1080 kg. Siden det er såpass mye mer en bilene i artikkelen lurer jeg på om vi kan forvente samme nyttelast på de som kommer fra Kina nå?

https://regnr.info/EC43464

2020 MG ZS EV

Oddaa

#1
Sitat fra: Rubenel på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53
Ble litt bekymret når jeg leste denne artikkelen.

https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890

Fikk tilsendt denne fra en som er på grupp på facebook. Det er regnr. på en importert USA model fra Freemont. Her er nyttelast 1080 kg. Siden det er såpass mye mer en bilene i artikkelen lurer jeg på om vi kan forvente samme nyttelast på de som kommer fra Kina nå?

https://regnr.info/EC43464
Egenvekt på 1250 kg er garantert feil. Dermed er også nyttelasten garantert feil.

Edit: Ikke ta tabellen for god fisk, det kan se ut som om de konsekvent (?) har bommet med vekten på 75 kg for fører som allerede er trukket fra når nyttelasten oppgis. Og jeg ser også feil i tallene, f eks har Volvo XC90 dobbelt nyttelast av det som er oppgitt her. Men det endrer ikke på det faktum at mange elbiler har håpløst lav nyttelast.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rubenel

Sitat fra: Oddaa på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:57
Sitat fra: Rubenel på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53
Ble litt bekymret når jeg leste denne artikkelen.

https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890

Fikk tilsendt denne fra en som er på grupp på facebook. Det er regnr. på en importert USA model fra Freemont. Her er nyttelast 1080 kg. Siden det er såpass mye mer en bilene i artikkelen lurer jeg på om vi kan forvente samme nyttelast på de som kommer fra Kina nå?

https://regnr.info/EC43464
Egenvekt på 1250 kg er garantert feil. Dermed er også nyttelasten garantert feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den er grei
2020 MG ZS EV

CaZpaH

Finner litt sprikende tall på specs på Model Y. Men det ligger på rundt 4300-4400 lbs. Som tilsier en egenvekt på 2000kg ("Curb Weight" dvs. vekt uten fører).
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Thalgar

Frå manualen:

Curb Weight Long Range Battery,
Dual Motor
4,416 lbs 2,003 kg

GVWR Long Range Battery, Dual
Motor
5,302 lbs 2,405 kg

Curb Weight = weight of the vehicle with correct fluid levels, no occupants and no cargo
GVWR = Gross Vehicle Weight Rating

Model Y LR Quicksilver, 2023

andy99

Så da er det null til overs hvis det et 5 vokse. Hvordan de da kan si at syvseter «fits seven adults» ?
Og i følge manual er lastegrense (øvre nivå) i bagasjerom 130 kg. Men det tåler mye mer.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-1-000-lbs-cargo-stress-test
Så hvorfor tesla har generelt så lave vektbegrensninger?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

YesThatsMe

Sitat fra: andy99 på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:22
Så da er det null til overs hvis det et 5 vokse. Hvordan de da kan si at syvseter «fits seven adults» ?
Og i følge manual er lastegrense (øvre nivå) i bagasjerom 130 kg. Men det tåler mye mer.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-1-000-lbs-cargo-stress-test
Så hvorfor tesla har generelt så lave vektbegrensninger?

Jeg mener å ha lest ett eller annet sted om at gjennomsnittlig vekt er på ca. 80kg per pers. Så om vi tar 80×5 + 30×2(barna) lander vi på trygge 460kg. Fortsatt mulighet til å trekke litt. Men de færreste vil ha 7 mennesker i bilen med formålet om å trekke en campingvogn. Det er feil bil dette formålet etter min mening.

Frag2

Sitat fra: Rubenel på torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53
Ble litt bekymret når jeg leste denne artikkelen.

https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890

Fikk tilsendt denne fra en som er på grupp på facebook. Det er regnr. på en importert USA model fra Freemont. Her er nyttelast 1080 kg. Siden det er såpass mye mer en bilene i artikkelen lurer jeg på om vi kan forvente samme nyttelast på de som kommer fra Kina nå?

https://regnr.info/EC43464


Her står det 433kg (side 176):
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf

daktari

Fra manualen. Her må man kanskje telle kg noen ganger.
SitatEksempel på beregning av
lastbegrensning
Hvor mye last Model Y kan ta med, avhenger av antallet
passasjerer og hvor mye de veier. De følgende
eksemplene på beregnede lastgrenser går ut fra at
passasjerene veier 68 kg. Hvis passasjerene veier mer
eller mindre, reduseres og økes tilgjengelig lastevekt
henholdsvis.

Fører og én passasjer
Beskrivelse Totalt
Bilens lastekapasitet 433 kg
Trekk fra vekt av fører/passasjer (2 x 68 kg) 136 kg
Tilgjengelig vekt til last 297 kg

Fører og fire passasjerer
Beskrivelse Totalt
Bilens lastekapasitet 433 kg
Trekk fra vekt av fører/passasjer (5 x 68 kg) 340 kg
Tilgjengelig vekt til last 93 kg
Lastevekten skal fordeles mellom fremre og bakre
bagasjerom.
CAUTION: Ikke overskrid den maksimale
lastevekten for bagasjerommet foran, som er på
25 kg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

delkop

Sitat fra: Frag2 på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:43

Her står det 433kg (side 176):
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf


Kan det hende at det bare er et eksempel? Står jo også 433kg i manualen til model 3, og det er jo en lettere bil bygd på samme(?) ramme. Motor https://motor.no/aktuelt/disse-bilene-far-overvekt-selv-uten-bagasje/202890 oppgir også nyttelasten på m3 til 304kg +75kg.. 

ToWalkOrDrive

Merker at jeg driter litt i disse grensene. Har flere ganger hatt 500kg i TM3P og ingen bil jeg har prøvd har tålt mye vekt bedre. Tipper det har med at bilen skal kunne kjøre over 200 km/t, og at det da bør være maks 433kg for at en skal føle seg trygg...evt at motor/batteri skal håndtere kombinasjonen av høy fart og vekt. I Norge blir jo alt dette en vits siden vi maks ruller i 130km/t...når en ikke blir inspirert...
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Det er vel slikt man blir kalt besserwisser bak ryggen sin om man sier det høyt:

Som medtrafikant er det ikke betryggende å lese at ToWalkOrDrive jevnlig kjører med overlast.

Mye løser seg med en liten tilhenger.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. juli 2021, klokken 06:44
Det er vel slikt man blir kalt besserwisser bak ryggen sin om man sier det høyt:

Som medtrafikant er det ikke betryggende å lese at ToWalkOrDrive jevnlig kjører med overlast.

Mye løser seg med en liten tilhenger.

"Flere ganger" er ikke nødvendigvis det samme som "jevnlig", uten at jeg skal gjøre et poeng av det...jo forresten...men det er ikke poenget....men 500 inkl meg er ikke så jevnlig når jeg regner på det  Men ser at nyttelasten utenom meg er 260 kg. Hvis en da har takboks på 60 kg så er en nede i 50kg i vekt per passasjer for de andre 4, evt 67kg per person for 3 personer....utenom sko og annen bagasje. Har kjørt en del med 2 og 4 terrengsykler på selvmontert hengerfeste (siden Performance ikke kunne ha krok egentlig).

Poenget mitt er at jeg har en Performance bil som gjør 0-100 på 3,3 sekunder med forbedrede bremser, senket 1cm med stivere fjøring, som har brede dekk som er beregnet på å kjøre på bane med. Når jeg utnytter alle hestekreftene (alene i bilen, eller 1 passasjer) så merker jeg hvilke enorme krefter som er i gang. Veldig store G-krefter. Samtidig er det enormt gode bremser, og enormt bra veigrep. Så, ja, kall meg gjerne en besserwisser om jeg tror det går greit å rulle avgårde med samme vekt som er tillatt på "vanlige biler".
Tror fremdeles de vektgrensene er for de som kjører veldig fort og gjerne fort i svinger, som bilen er laget for.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Var nok heller myntet på undertegnede å forvente ett besserwisser-stempel for å ødelegge stemninga ved å påpeke noe som virket relativt opplagt (hensyn til trafikksikkerhet for medtrafikanter og bruk av lett henger når nyttelasten ikke strekker til). Ingen grunn til å ta seg nær av at noen kommenterer på at du driter litt i disse grensene, det er en ærlig sak å skrive hva man tenker.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Contango

Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. juli 2021, klokken 10:48
Var nok heller myntet på undertegnede å forvente ett besserwisser-stempel for å ødelegge stemninga....
På ett eller annet nivå har du åpenbart reflektert over det selv. Ja, jeg oppfatter denne typen utsagn som et rene besserwisser angrep uten verdi. Det er tre ting jeg reagerer på. For det første henviser du til trafikksikkerhet uten noe som helst belegg for å kunne si at 500kg i Tesla 3 er farligere enn tilhenger. Det som er så «opplagt» for deg er ikke så opplagt for meg. Jeg vil personlig heller møte TWOD med sine 500 kg enn deg med din tilhenger. For det annet er det formuleringen din. Du kunne ha skrevet  «Jeg liker ikke en kilo overlast selv og bruker da heller henger». Det siste er at jeg ikke forstår hva du vil oppnå. Oppdragelse? Du bidrar i alle fall ikke til noe ny innsikt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA