Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. mars 2022, klokken 00:37
Jeg har akkurat samme erfaring som geear. Virker absolutt som den er bygget for høy nyttelast. Er sånn at tom bil føles for stivt.

Men jeg driter i om jeg kjører med overvekt. Mener en måtte kjøre med 30% høyere vekt enn tillatt totalvekt for å få bot, og det er jo sinnsykt mye.
Bot er vel kun aktuelt om du har mer enn 500kg overvekt, dersom du i det hele tatt skulle være så uheldig å bli veid.
Det største problemet for mange er at SVV ikke lar deg kjøre videre før du er under tillatt totalvekt.
Mulig "work-around": Sett av en passasjer ved vekta, kjør rundt første sving, sett av en passasjer, kjør tilbake og hent passasjeren ved vekta, kjør så og plukk opp passasjeren rundt svingen....og sist men ikke minst, ikke bli oppdaget ;-)

Ja, poenget var at de som er livredd for å ha 100kg overvekt bekymrer seg for mye. Politiet pleier ikke bry seg om det ikke er åpenbar overlast. Når så Model Y nå får økt nyttelast nå, så vil enda færre Model Y bli stoppet og veid, ettersom bilen er tilnærmet lik.

Samtidig vil den gjengse Model Y bruktkjøper ikke se nyttelast på Finn-annonsen, og selv om 30% av potensielle kjøpere skulle nerde inn på vegvesen-sidene, så tipper jeg at over 70% ikke bryr seg.

Ser forøvrig hvordan andre Teslaer holder seg sinnsykt godt i verdi, og når Tesla øker prisene så drar dette bruktprisene oppover. Og når moms blir innført neste år så vil denne effekten forsterkes, da alle konkurrenter og øker.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: kodax på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:27
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:35
Sitat fra: batterimannen på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:20
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:18
Sitat fra: kodax på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.

Ja, for f.eks politiet  :police:
Det er feil. Jussen er ikke firkantet. Tvert om åpner den rom for masse tolkninger. Skulle det dukke opp en sak om dette (noe det aldri gjør) ville den økte nyttelasten på TMY 2022 vs 2021 være svært gode argumenter i en sak siden bilene er helt identiske på forhold som har betydning for nyttelasten.
Papiregler kun viktig for petimetere.

For øvrig er jeg helt enig i at Tesla burde orden opp dette for 2021 modellene. Å ikke gjøre det er alt for arrogant.
Før man VET at det ikke er gjort tekniske endringer som gjør at 22-bilene tåler høyere last av sikkerhetsgrunner, er det vel for tidlig å være misfornøyde med Tesla. Foreløpig er det vel bare antagelser?
Forsåvidt enig, men hvordan forklarer du da at tillatt aksellast på foraksling og bakaksling er den samme enten man har 2371 kg eller 2560 (eller hva det nå er) som tillatt totalvekt? Altså er det lov å skjevlaste min akkurat like mye som det er på en med økt nyttelast. Dette med enormt høy tillatt akselvekt har vært påpekt allerede i høst, da tillatt totalvekt ikke har stemt med tillatt akselvekt. Svaret på dette har vi egentlig nå fått.

geear

Her ser dere en overlastet Model Y.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 03. mars 2022, klokken 14:12
Sitat fra: kodax på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:27
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:35
Sitat fra: batterimannen på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:20
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:18
Sitat fra: kodax på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.

Ja, for f.eks politiet  :police:
Det er feil. Jussen er ikke firkantet. Tvert om åpner den rom for masse tolkninger. Skulle det dukke opp en sak om dette (noe det aldri gjør) ville den økte nyttelasten på TMY 2022 vs 2021 være svært gode argumenter i en sak siden bilene er helt identiske på forhold som har betydning for nyttelasten.
Papiregler kun viktig for petimetere.

For øvrig er jeg helt enig i at Tesla burde orden opp dette for 2021 modellene. Å ikke gjøre det er alt for arrogant.
Før man VET at det ikke er gjort tekniske endringer som gjør at 22-bilene tåler høyere last av sikkerhetsgrunner, er det vel for tidlig å være misfornøyde med Tesla. Foreløpig er det vel bare antagelser?
Forsåvidt enig, men hvordan forklarer du da at tillatt aksellast på foraksling og bakaksling er den samme enten man har 2371 kg eller 2560 (eller hva det nå er) som tillatt totalvekt? Altså er det lov å skjevlaste min akkurat like mye som det er på en med økt nyttelast. Dette med enormt høy tillatt akselvekt har vært påpekt allerede i høst, da tillatt totalvekt ikke har stemt med tillatt akselvekt. Svaret på dette har vi egentlig nå fått.
Det eneste jeg egentlig kan komme på er bremsene. Da er totalvekten avgjørende og egentlig ikke aksellast. Men i norske lave hastigheter bør det være plenty av marginer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fjeldern

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:16
Sitat fra: Fjeldern på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:45
Når det kommer til timing av kjøp og at endringen gjør eldre biler mer tubgsolgte, så skjønner jeg ikke helt hvordan folk mener det skal løses. Enten så kan Tesla velge å gjøre som alle andre bilmerker og bare oppdatere bilen med mange år i mellom, da med litt endret utseendet og nytt modell nr, eller så kan dem endre dem kontinuerlig. Jeg skulle ønske flere gjorde det siste, selv om det gjør bruktbilmarkedet veldig uoversiktlig.

De trenger bare publisere alle specs på bilene som du via nettsiden deres kan bestille.

Men nå er det bare et lite utvalg av informasjon du finner der..........

Altså, jeg er ikke uenig i informasjonsflyten, men om Tesla hadde skrevet specs på det du får på nettsida si, så hadde det ikke hjulpet noe som helst på bruktverdien på de Model Yene som allerede er solgt.
Det er jo to helt forskjellige ting folk klager på.
Eneste som skjer med bruktverdien hvis det blir lagt ut mer informasjon på Tesla sine nettsider er jo at den muligens synker enda tidligere.
Ikke hadde det hjulpet folk å time kjøpet sitt heller, siden man ikke kunne ha sett at bilen kom til å få høyere nyttelast på leveransen nå i desember.

Ellers, som sagt, helt enig i at det burde være mer informasjon på Tesla sine sider om bilene. Eller mer informasjon uansett. Det er derimot noe helt annet enn at endringene vil føre til lavere bruktpris på 2021 modeller (eller da også dem levert tidlig i 2022, hvis kjøpere faktisk er så ivrig at dem finner ut det).

hemi

spent på når min tyskproduserte Y  perf med masse nyttelast og hengerfeste dukker opp! :)

Radial

Sitat fra: Handyman på torsdag 03. mars 2022, klokken 14:17
Sitat fra: geear på torsdag 03. mars 2022, klokken 14:12
Sitat fra: kodax på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:27
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:35
Sitat fra: batterimannen på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:20
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:18
Sitat fra: kodax på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.

Ja, for f.eks politiet  :police:
Det er feil. Jussen er ikke firkantet. Tvert om åpner den rom for masse tolkninger. Skulle det dukke opp en sak om dette (noe det aldri gjør) ville den økte nyttelasten på TMY 2022 vs 2021 være svært gode argumenter i en sak siden bilene er helt identiske på forhold som har betydning for nyttelasten.
Papiregler kun viktig for petimetere.

For øvrig er jeg helt enig i at Tesla burde orden opp dette for 2021 modellene. Å ikke gjøre det er alt for arrogant.
Før man VET at det ikke er gjort tekniske endringer som gjør at 22-bilene tåler høyere last av sikkerhetsgrunner, er det vel for tidlig å være misfornøyde med Tesla. Foreløpig er det vel bare antagelser?
Forsåvidt enig, men hvordan forklarer du da at tillatt aksellast på foraksling og bakaksling er den samme enten man har 2371 kg eller 2560 (eller hva det nå er) som tillatt totalvekt? Altså er det lov å skjevlaste min akkurat like mye som det er på en med økt nyttelast. Dette med enormt høy tillatt akselvekt har vært påpekt allerede i høst, da tillatt totalvekt ikke har stemt med tillatt akselvekt. Svaret på dette har vi egentlig nå fått.
Det eneste jeg egentlig kan komme på er bremsene. Da er totalvekten avgjørende og egentlig ikke aksellast. Men i norske lave hastigheter bør det være plenty av marginer.

Noen som vet forskjellen på de opplistede skivene forran til Y i Tesla EPC?
1188611-01-A og 1188612-00-D

Antar det er Performance og LR?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: Handyman på torsdag 03. mars 2022, klokken 14:17
Det eneste jeg egentlig kan komme på er bremsene. Da er totalvekten avgjørende og egentlig ikke aksellast. Men i norske lave hastigheter bør det være plenty av marginer.
Maksimal bremsekraft på et hjul vil jo være avhengig av lasten på det hjulet (og av underlaget). Så jeg mener bremsene må være dimensjonert etter maksimal aksellast.

Et annet paradoks er at hvis totalvekten blir oppgradert, så er det ikke lenger lovlig å taue en tilhenger med 1000 kg tillatt totalvekt med klasse B førerkort.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på søndag 06. mars 2022, klokken 12:30
Sitat fra: Handyman på torsdag 03. mars 2022, klokken 14:17
Det eneste jeg egentlig kan komme på er bremsene. Da er totalvekten avgjørende og egentlig ikke aksellast. Men i norske lave hastigheter bør det være plenty av marginer.
Maksimal bremsekraft på et hjul vil jo være avhengig av lasten på det hjulet (og av underlaget). Så jeg mener bremsene må være dimensjonert etter maksimal aksellast.
Ja, men kun helt kortvarig, det er sjelden det som er utfordringen, det er varmgang og å opprettholde bremsekraft uten overoppheting fra høy hastighet og i lange nedoverbakker. Da er det samlet bremseegenskaper som gjelder. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Randomrex

Må innrømme jeg har ikke lest hele denne tråden, men er det noen som faktisk har spurt Tesla om vi som fikk bilen tidlig kan få juster opp vår nyttelast på noen måte?

Lucifer-

Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)



Klykken

Var svært saklig denne medarbeideren i Drammen da. Virker på meg fornuftig og riktig, men har ikke sjekket opp. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kjeks1

Sitat fra: Lucifer- på fredag 11. mars 2022, klokken 08:56
Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)

Tommel opp for svaret. Beste kommunikasjonen jeg har sett fra Teslahold :p

Torpedo Ted

Finnes det eksempler på noen som har fått vekten kontrollert i en helt vanlig personbil som ikke har hatt synlig indikasjon på mulig overvekt?

Så lenge bilen lastes med en normal mengde bagasje, er ikke dette noe annet en en teoretisk problemstilling.

Vegvesenet bruker ikke tid på å veie biler uten et snev av mistanke om overvekt. En vanlig personbil med helt vanlig bagasje er ikke av Vegvesenets interesse. Så vidt meg bekjent er det heller ingen bot for moderat overvekt, kun en pekefinger.

Om du skulle være ute for en ulykke eller noe, så når ikke forsikringsselskapet frem med et regresskrav med mindre de kan bevise at du har vært grovt uaktsomt. I praksis vil vel det si 1+ tonn overvekt. Sier seg selv at det ikke er grovt uaktsomt å fylle en bil med normal bagasje, som attpåtil ville vært godkjent i annen identisk biltype.

Klykken

Har selv Y med "lav" nyttelast, og kommer til å kjøre med normalt lastet bil uten noen bekymringer. Vi er fire i familien totalt, og har ofte bilferier med mye bagasje.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA