Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Killi

Hei
Jeg har fått ett vin nummer fra Tesla.
Kan jeg sjekke nyttelasten på den aktuelle bilen på Statens vegvesen nå?

ronnynilsen

Sitat fra: Killi på mandag 28. februar 2022, klokken 15:59
Hei
Jeg har fått ett vin nummer fra Tesla.
Kan jeg sjekke nyttelasten på den aktuelle bilen på Statens vegvesen nå?

Prøv. Kan hende den er meldt inn, hvis ikke så får du bare ikke opp noe informasjon.
Tesla model Y LR 2022

Skuggfaks

# Model Y LR 2022.

DagfinnN

Sitat fra: Killi på mandag 28. februar 2022, klokken 15:59
Hei
Jeg har fått ett vin nummer fra Tesla.
Kan jeg sjekke nyttelasten på den aktuelle bilen på Statens vegvesen nå?
Registrert 2 nye Y i dag så langt. Begge har 560 kg nyttelast. Så dette ser ikke ut til å være noe å bekymre seg over.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Radial

Sitat fra: Diravi på søndag 27. februar 2022, klokken 10:47
Sitat fra: geear på lørdag 26. februar 2022, klokken 20:00
Skjønner ikke hvorfor dere som har bestilt til lavere pris ikke bare tar ut bil og selger den igjen, realiserer fortjenesten, og kjøper til fullpris når riktig bil er tilgjengelig. Stor risiko å stadig ikke ta imot.

Jeg har aldri flippet biler og har ikke tenkt å begynne med det nå. Jeg er ikke opptatt av å hente ut profitt, men å få den bilen jeg trodde jeg bestilte, til den prisen jeg bestilte den til. Hadde jeg fått samme info som tydeligvis andre kunder har fått, om at bilen nå har 565 kg nyttelast, hadde jeg selvsagt tatt den ut nå. Og jeg hadde tatt den ut for lenge siden om Tesla fra starten av hadde kunnet levere et helhetlig produkt, med en nyttelast som står i forhold til bilens øvrige evne til å medbringe last og passasjerer. Kjernen i saken er at Tesla har gitt meg feilinformasjon om bilene som kom nå. De har ikke en gang holdt muligheten åpen for at bilene som kommer i mars kunne ha økt nyttelast, men i stedet aktivt avkreftet dette. Og det er nå beviselig feil. Det må være forutsigbart hva en tilbyder leverer til sin kunde slik at kunden kan ta opplyste og informerte valg. Det er ikke andre krav til Tesla i så måte, men samme krav.

Ja det er ganske så morsomt hvor sinnsykt lite informasjon det er i Tesla systemet. De fleste må mangle tilgang til vesentlig informasjon, ihvertfall de i første linje.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Chris Neumann Ruud

"Tesla® : Du veit aldri hva du får™ Eller hva du ender opp med etter et par år" :p
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Miatajon

Spørs om ikke vi som har "gamle" Model Y med liten nyttelast plutselig fikk litt mer tungsolgte biler nå.

Men på en annen side. Jeg har kun vanlig førerkort klasse B.
Og som halve Norge ellers har jeg en vanlig Gaupen 1000kg henger med brems.
Med tillatt totalvekt på bil på 2371 kan jeg dra denne hengeren med vanlig klasse B førerkort.
Med den nye totalvekten på 565kg nyttelast kommer en over lovlig vogntogvekt (3500kg) med en typisk 1000kg henger, og må dermed ta B96 eller BE for å kjøre lovlig med den hengeren.

Dermed er det slik at jeg kan ha mindre last i bilen, men når jeg først skal kjøre virkelig tung last kan jeg gjøre det med en helt vanlig henger uten å måtte utvide førerkortet.
Så akkurat det er i det minste et lite pluss for meg og andre i samme situasjon.
- 23 Tesla Mod Y LR
- 21 MG ZS EV
x 21 Tesla Mod Y LR
x 16 Kia Soul
x 14 Peugeot Partner EL

geear

Sitat fra: Radial på mandag 28. februar 2022, klokken 18:29
Sitat fra: Diravi på søndag 27. februar 2022, klokken 10:47
Sitat fra: geear på lørdag 26. februar 2022, klokken 20:00
Skjønner ikke hvorfor dere som har bestilt til lavere pris ikke bare tar ut bil og selger den igjen, realiserer fortjenesten, og kjøper til fullpris når riktig bil er tilgjengelig. Stor risiko å stadig ikke ta imot.

Jeg har aldri flippet biler og har ikke tenkt å begynne med det nå. Jeg er ikke opptatt av å hente ut profitt, men å få den bilen jeg trodde jeg bestilte, til den prisen jeg bestilte den til. Hadde jeg fått samme info som tydeligvis andre kunder har fått, om at bilen nå har 565 kg nyttelast, hadde jeg selvsagt tatt den ut nå. Og jeg hadde tatt den ut for lenge siden om Tesla fra starten av hadde kunnet levere et helhetlig produkt, med en nyttelast som står i forhold til bilens øvrige evne til å medbringe last og passasjerer. Kjernen i saken er at Tesla har gitt meg feilinformasjon om bilene som kom nå. De har ikke en gang holdt muligheten åpen for at bilene som kommer i mars kunne ha økt nyttelast, men i stedet aktivt avkreftet dette. Og det er nå beviselig feil. Det må være forutsigbart hva en tilbyder leverer til sin kunde slik at kunden kan ta opplyste og informerte valg. Det er ikke andre krav til Tesla i så måte, men samme krav.

Ja det er ganske så morsomt hvor sinnsykt lite informasjon det er i Tesla systemet. De fleste må mangle tilgang til vesentlig informasjon, ihvertfall de i første linje.
Enig i at informasjonen er elendig, men ALT på nett tilsa at Tesla Norge tok feil, så hvorfor ikke holde igjen litt til?

Samtidig kunne Diravi fått bilen han bestilte allerede i september, da jeg bestilte bilen for tre år siden var det verken lovnader/indikasjoner på hvor den ville bli produsert eller hvilken nyttelast den ville ha.

Handyman

Sitat fra: Miatajon på tirsdag 01. mars 2022, klokken 11:15
Spørs om ikke vi som har "gamle" Model Y med liten nyttelast plutselig fikk litt mer tungsolgte biler nå.

Men på en annen side. Jeg har kun vanlig førerkort klasse B.
Og som halve Norge ellers har jeg en vanlig Gaupen 1000kg henger med brems.
Med tillatt totalvekt på bil på 2371 kan jeg dra denne hengeren med vanlig klasse B førerkort.
Med den nye totalvekten på 565kg nyttelast kommer en over lovlig vogntogvekt (3500kg) med en typisk 1000kg henger, og må dermed ta B96 eller BE for å kjøre lovlig med den hengeren.

Dermed er det slik at jeg kan ha mindre last i bilen, men når jeg først skal kjøre virkelig tung last kan jeg gjøre det med en helt vanlig henger uten å måtte utvide førerkortet.
Så akkurat det er i det minste et lite pluss for meg og andre i samme situasjon.
Tror det vil være svært få som bryr seg om nyttelast når de skal kjøpe. TM3 har jo enda dårligere lastekapasitet. Da da jeg solgte min, fikk jeg mange henvendelser, men INGEN spurte om nyttelasten. HF var det flere som spurte om var mulig å ettermontere. Eller mange generelle Telsa/elbilspørsmål.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Scipolfy

Tja, jeg vil nå si at det kan ha noe si for bruktverdien om man har "22-refresh" med nyttelast, ny mediaenhet osv, siden så mye av dette ikke er ting som kan oppgraderes. Bilene som kommer nå har jo litt lenger rekkevidde også. Men, så har de fleste som tok i mot bil i fjor fått en lavere pris, og sitter likevel ganske pent i det hele!

Handyman

Sitat fra: Scipolfy på tirsdag 01. mars 2022, klokken 17:22
Tja, jeg vil nå si at det kan ha noe si for bruktverdien om man har "22-refresh" med nyttelast, ny mediaenhet osv, siden så mye av dette ikke er ting som kan oppgraderes. Bilene som kommer nå har jo litt lenger rekkevidde også. Men, så har de fleste som tok i mot bil i fjor fått en lavere pris, og sitter likevel ganske pent i det hele!
Ja det er gode poenger, men erfaring viser at det er svært få kjøpere som vet noe som helst om disse forskjellene. Vi her inne er ikke gjennomsnittet ;-)
Men absolutt, jeg ville sagt det samme de som eventuelt spurte meg. For å sette det på spissen; noen er kun opptatt av fargen ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: kodax på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

batterimannen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:18
Sitat fra: kodax på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.

Ja, for f.eks politiet  :police:
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Handyman

Sitat fra: kodax på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Det er vel rimelig stor enighet om de første bilene tåler mye mer enn de er godkjent for. Likevel hjelper det lite med tanke på lovlighet. Noen er veldig opptatt av lovlighet, andre er det ikke. Reglene er derimot rimelig klare.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA