Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Simmelim på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:58
Da er det svart på hvitt :D Bare å glede seg til levering! Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jess og gamle har ikke blitt oppdatert som forventa  :o
Model 3 2019 LR Rwd

Simmelim

Lest noe ang bytting av bremser. Tror ikke de gamle automatisk får høyere nyttelast nei.

HKS

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 24. februar 2022, klokken 14:59
Jess og gamle har ikke blitt oppdatert som forventa  :o
Økt nyttelast er jo en del av oppdateringene på 2022-versjonen av Model Y. Hvorfor skulle det da komme automatisk på eldre biler?

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/
Tesla Model 3 Long Range

Radial

Sitat fra: Simmelim på torsdag 24. februar 2022, klokken 15:11
Lest noe ang bytting av bremser. Tror ikke de gamle automatisk får høyere nyttelast nei.

Interessant, hva har du av informasjon?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lr-80

Venter på bil som leveres i mars. Gode nyheter med økt nyttelast. Vet noen om faktisk vekt på tom bil stemmer med vognkort? På min Ioniq 5 er faktisk vekt nærmere 200 kg mer enn vognkort, og dermed tangerte jeg tillatt totalvekt med unger, hund og bagasje men uten kona i bilen...
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Fjeldern

På tester jeg har sett på Youtube, da for det meste fra USA, så har tom vekta på Model Y vært sånn 10-60 kg mindre enn oppgitt. Om det stemmer overrens med dem produsert i Kina må andre svare på, men man skulle tro det er ca likt

Electric cars in Norway

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:49
Noen i denne tråden hadde veid sin tom. Du får lete igjennom de 1239 svarene og se om du finner det..

snakkesalig :+1: 1239! He he aka "the needle in the haystack"  :D

Diravi

I Y-gruppen på Facebook sier en fyr nå at Tesla har bekreftet 565 kg nyttelast på bil han får levert 10. mars.

For bare få dager siden fikk jeg beskjed om at det var samme nyttelast som tidligere på marsbilene. Så jeg valgte da å vente på Berlin.

Og nå har Tesla jekket opp prisen på min kontrakt til samme som pris på nybestilte biler.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

hELgenen

Sitat fra: Diravi på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:26
I Y-gruppen på Facebook sier en fyr nå at Tesla har bekreftet 565 kg nyttelast på bil han får levert 10. mars.

For bare få dager siden fikk jeg beskjed om at det var samme nyttelast som tidligere på marsbilene. Så jeg valgte da å vente på Berlin.

Og nå har Tesla jekket opp prisen på min kontrakt til samme som pris på nybestilte biler.

Fikk du alt skriftlig? I så fall burde du kunne rette et krav om å få en av marsbilene.
Høres også ut som en god sak for en motor journalist å følge opp.

Tesla trenger virkelig å bli dratt litt i ørene for å få mer orden på informasjonsflyten til kundene.

Skuggfaks

Kanskje old news, men data på min bil, henting om en uke, er:

Egenvekt
1 979 kg
Egenvekt med fører
2 054 kg
Tillatt totalvekt
2 619 kg
Maks nyttelast
565 kg
# Model Y LR 2022.

Diravi

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: Diravi på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:26
I Y-gruppen på Facebook sier en fyr nå at Tesla har bekreftet 565 kg nyttelast på bil han får levert 10. mars.

For bare få dager siden fikk jeg beskjed om at det var samme nyttelast som tidligere på marsbilene. Så jeg valgte da å vente på Berlin.

Og nå har Tesla jekket opp prisen på min kontrakt til samme som pris på nybestilte biler.

Fikk du alt skriftlig? I så fall burde du kunne rette et krav om å få en av marsbilene.
Høres også ut som en god sak for en motor journalist å følge opp.

Tesla trenger virkelig å bli dratt litt i ørene for å få mer orden på informasjonsflyten til kundene.

Jeg har all kommunikasjon via SMS og mail, så ja; mener jeg har en brukbar sak. Selv om Tesla sikkert vil prøve seg med at de har rett til å justere prisene. Poenget er at de har gitt meg feil info som grunnlag for mitt valg, og ikke noe forvarsel om at da brytes prisen min.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Diravi

Sitat fra: Skuggfaks på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:58
Kanskje old news, men data på min bil, henting om en uke, er:

Egenvekt
1 979 kg
Egenvekt med fører
2 054 kg
Tillatt totalvekt
2 619 kg
Maks nyttelast
565 kg

På hvilken dato fikk du beskjed om vektdata på din bil?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Skuggfaks

#1242
Jeg sjekket VIN på statens vegvesen sine nettsider i dag, og fikk da opp data på bilen (utenom skilt og diverse). VIN fikk jeg også i appen i dag under RN-nummeret, og på kildekoden på mandag. Levering 05.03. Vet ikke hvor lenge Statens vegvesen har hatt data på den. Vin236.
# Model Y LR 2022.

geear

Skjønner ikke hvorfor dere som har bestilt til lavere pris ikke bare tar ut bil og selger den igjen, realiserer fortjenesten, og kjøper til fullpris når riktig bil er tilgjengelig. Stor risiko å stadig ikke ta imot.

Diravi

Sitat fra: geear på lørdag 26. februar 2022, klokken 20:00
Skjønner ikke hvorfor dere som har bestilt til lavere pris ikke bare tar ut bil og selger den igjen, realiserer fortjenesten, og kjøper til fullpris når riktig bil er tilgjengelig. Stor risiko å stadig ikke ta imot.

Jeg har aldri flippet biler og har ikke tenkt å begynne med det nå. Jeg er ikke opptatt av å hente ut profitt, men å få den bilen jeg trodde jeg bestilte, til den prisen jeg bestilte den til. Hadde jeg fått samme info som tydeligvis andre kunder har fått, om at bilen nå har 565 kg nyttelast, hadde jeg selvsagt tatt den ut nå. Og jeg hadde tatt den ut for lenge siden om Tesla fra starten av hadde kunnet levere et helhetlig produkt, med en nyttelast som står i forhold til bilens øvrige evne til å medbringe last og passasjerer. Kjernen i saken er at Tesla har gitt meg feilinformasjon om bilene som kom nå. De har ikke en gang holdt muligheten åpen for at bilene som kommer i mars kunne ha økt nyttelast, men i stedet aktivt avkreftet dette. Og det er nå beviselig feil. Det må være forutsigbart hva en tilbyder leverer til sin kunde slik at kunden kan ta opplyste og informerte valg. Det er ikke andre krav til Tesla i så måte, men samme krav.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA