Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

#1005
Om du setter likhetstegn mellom å se en laserkontroll og det å bli stoppet forstår jeg konklusjonen. Men nei – du blir normalt ikke vinket inn for en liten fartsoverskridelse. Da er du ikke en av de Politiet er opptatt av å korrigere. Det er helt rett prioritering å blinke ut risiko-sjåfører enn å ta noen for småting (være seg fart, vekt, tollen eller annet). Kjørte for øvrig gjennom laserkontroll akkurat der jeg også. Tror jeg lå litt over, men ble ikke vinket inn. Typisk et sted folk kan legge seg godt over, ettersom en del gir på i venstre for å passere biler i høyre. Hjelper ikke at to veier møtes i starten av tunnelen, og da starter kappløpet for å slippe å ligge bak saktekjørende hele veien bort til rundkjøringen.....

Kjørte også gjennom laserkontroll i fjor på vei mot Sverige etter Askim. Lå da 7-8km/t over på speedometer, men ble ikke vinket inn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

#1006
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 13:28
Kjørte også gjennom laserkontroll i fjor på vei mot Sverige etter Askim. Lå da 7-8km/t over på speedometer, men ble ikke vinket inn.

Speed limit +10% you can get away with, before you get caught. Speed camera also won't register you until you go 10+ % over the limit.
In Norway they are actually quite tolerant with that. In Nederland they flash/register you from the 1st km over. I was flashed by driving 55km/h instead of 50 back in 2006. Small fine, but stupid nonetheless, including a point on your license.  >:(

But we are derailing this topic. So leave it at that.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

En vesensforskjell er at der politiet står med laser og måler, så kan de gjøre en vurdering av situasjonen der og da, før de varsler gutta lenger nede i veien om du skal vinkes inn eller ikke.  Kanskje driter de i 5-10-15 km/t over hvis forholdene er gode og de er i godt humør.   
Mens en vektkontroll jo gjerne gjøres sammen med en haug av andre ting, der de vinker inn mer eller mindre "tilfeldige" biler, og i en del tilfeller vinker de inn alle, for å kontrollere både vekt og førerkort og gjerne promille og EU-godkjenninger og alt mellom himmel og jord.
Og hvis du i en sånn situasjon har overvekt, så er reglene klare på at du ikke får kjøre videre før den overvekten er fjernet.  Da har de faktisk ikke rom for å slippe deg videre, selv om vekta bare viser 10 kg mer enn tillatt totalvekt.  Så mens det du ble vinka inn for kanskje var en ren rutinekontroll, så kan konsekvensene bli kjedelige, helt uavhengig av om du eller politiet eller svv mener at bilen sikkert tåler vekta.
Er det overvekt må den ut av bilen.  Du slipper kanskje bot, men må legge igjen stash eller folk til vekta er innafor.

DagfinnN

Sitat fra: Olatho på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 14:44
Og hvis du i en sånn situasjon har overvekt, så er reglene klare på at du ikke får kjøre videre før den overvekten er fjernet.  Da har de faktisk ikke rom for å slippe deg videre, selv om vekta bare viser 10 kg mer enn tillatt totalvekt.  Så mens det du ble vinka inn for kanskje var en ren rutinekontroll, så kan konsekvensene bli kjedelige, helt uavhengig av om du eller politiet eller svv mener at bilen sikkert tåler vekta.
Er det overvekt må den ut av bilen.  Du slipper kanskje bot, men må legge igjen stash eller folk til vekta er innafor.
Venter spent på første rapport fra Y eier som har blitt veid i kontroll. Nå er det jo nesten 5000 biler på veien og høstferietid. Regner med at SVV kjenner sin besøkelsestid.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Her var det teknisk kontroll i høstferien av alle kjøretøy, men kun veiing av tunge kjøretøy.
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/roganytt/2021/10/08/fikk-ikke-kjore-videre-med-denne-lasten/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Pew

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 11:54
husk at SVV er masse små menn med makt satt i system, de går etter lette mål, kjetting på C1 pickups i sin tid, nå bobiler, og snart model Y ;)

Hehe... hvem vet? Men tenker det vil tilhøre sjeldenhetene at noen kjører rundt med en Model y med fire personer på nær 100 kg. :D Vi som er en helt vanlig familie på fire med to voksne og to tenåringsgutter klokker vel inn på rundt 250 kg. Det er vel ikke akkurat uvanlig. Da skal vi klare å pakke med oss over 140 kg for å være i faresonen og det vil vel ikke skje.

Zebulon

Jeg er blant de som valgte å IKKE beholde bilen, hovedsakelig grunnet nyttelasta, eller mangelen på sådan. En situasjon ingen har brakt opp ennå:

Jeg, eller en annen som kjenner godt til problematikken, kræsjer med en TMY. TMY'en er fullastet, kanskje overlastet. Tror noen at jeg kommer til å gjøre et poeng av det på skadeskjemaet eller ikke?

Handyman

Sitat fra: Zebulon på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:41
Jeg er blant de som valgte å IKKE beholde bilen, hovedsakelig grunnet nyttelasta, eller mangelen på sådan. En situasjon ingen har brakt opp ennå:

Jeg, eller en annen som kjenner godt til problematikken, kræsjer med en TMY. TMY'en er fullastet, kanskje overlastet. Tror noen at jeg kommer til å gjøre et poeng av det på skadeskjemaet eller ikke?
Spørsmålet er vel allerede belyst i form av diskusjon rundt avkorting av forsikringsutbetaling. Hvis overlasten er årsaken eller medvirkende årsak, kan i teorien (og kanskje i praksis) eieren av Model Y få et problem.
Men hvis du kjører inn i Yen og har skylden, kommer du neppe noe vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Skal laste Yen ganske ekstremt for å oppnå reell årsakssammenheng.

Og sannsynligheten for å bli stoppet med normal last er mikroskopisk. I praksis ikke-eksisterende med mindre en overlaster grovt. Etter 20 år bak rattet har jeg passert utallige kontroller, men aldri vektkontroll der personbiler blir veid. Så kan en naturligvis finne artikler om at det på ett eller annet tidspunkt har skjedd ett eller annet sted i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Zebulon på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 17:41
Jeg er blant de som valgte å IKKE beholde bilen, hovedsakelig grunnet nyttelasta, eller mangelen på sådan. En situasjon ingen har brakt opp ennå:

Jeg, eller en annen som kjenner godt til problematikken, kræsjer med en TMY. TMY'en er fullastet, kanskje overlastet. Tror noen at jeg kommer til å gjøre et poeng av det på skadeskjemaet eller ikke?
Du skal skrive at du har veid Y-en på øyemål eller? Det vil vel fort inngå kategorien av dumme skademeldinger.

Blir det en politisak der og da kan du gjøre et nummer utav det, men hvis ikke har du svært lite å stille med. Jeg har vært inne i bil etter skade, rett etter den ankom med flakbil, ingen problem å hente eiendeler selv om det var en kjedekollisjon med førerkortbeslag inne i bildet. Var ikke jeg som hadde kollidert, men min bil.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 10:37
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:45
Tenk og på oss som harryhandler. 4 brett med brus veier ca 33,6 kg, og fordeler vekta over et langt mindre område. Og det er nok mange som kjøper mer enn 4 brett når de først er over, samt ett brett eller 2 med øl per voksen som er med. Samt kjøtt og andre varer.

Forøvrig, sjekket to induksjonsovner, og den ene veide 64 kg, den andre veide ca 54 kg. en tilfeldig oppvaskmaskin står til ca 41 kg...

Her illustreres godt forskjellen på bagasjesikring (og egensikring) og mangel på sådan. Kollisjon i 50 km/t.

https://youtu.be/dE8sLDkwT_Q

Nyttelasten på Y er pinlig lav, men annet enn kontroller bekymrer ikke den meg nevneverdig. Det at Tesla ikke evner å tenke at bagasje må sikres, er en langt større bekymring.
Her var jo hummer og kanari. Fra helt usikrede passasjerer i merkelige posisjoner, løse deler som bevisst er lagt slik at de har avstand fra seteryggen, til en der alt er gjort nogenlunde korrekt, dog flere ting jeg uansett ikke ville gjort.

Det finnes flere varianter, som at man faktisk pakker korrekt uten nødvendigvis reimer fast, men det den tunge bagasjen nederst og helt frem i ryggen. Det utgjør en rimelig stor forskjell.

Ja, jeg er klar over at elendig pakking gir mye faremomenter. Men svært  mye løses ved å pakke godt, og unngå løse gjenstander som f.eks. den paraplyen/parasollen de bevist la frem som et prosjektil som skulle fly.

De sammenleggbare stolene og bordet skulle blitt brukt som "hundegitter", og ikke legges flat. Og så legger man gjerne tepper og jakker slik at det simulerer et bagasjeromstrekk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:35
Her var jo hummer og kanari. Fra helt usikrede passasjerer i merkelige posisjoner, løse deler som bevisst er lagt slik at de har avstand fra seteryggen, til en der alt er gjort nogenlunde korrekt, dog flere ting jeg uansett ikke ville gjort.

Denne da: https://youtu.be/04LZ7c3ZB4A

Jambo

#1017
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 13. oktober 2021, klokken 07:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 21:35
Her var jo hummer og kanari. Fra helt usikrede passasjerer i merkelige posisjoner, løse deler som bevisst er lagt slik at de har avstand fra seteryggen, til en der alt er gjort nogenlunde korrekt, dog flere ting jeg uansett ikke ville gjort.

Denne da: https://youtu.be/04LZ7c3ZB4A
Veldig bra video! Takk for linken. Jeg trodde først det var forskjell på hva de tar med seg, men etter å ha studert den noen ganger ser jeg at det er samme gjenstander pakket på annen måte, sikret med lastestropper og uten løse kasser. Man ser virkelig hvordan den usikrede lasten trykker forsetene og sjåføren framover, mens den sikrede lasten forblir på plassen sin. Så viktig er det å sikre lasten inni bilen! Og hvor viktig det kan være å ha lastesikringsmuligheter i bagasjerommet. Hvordan skulle man f.eks. i Model Y ha festet den grønne stroppen de i videoen har rundt fronten av lasten? Eller noen av de andre stroppene?

Radial

Sist jeg brukte krokene i bagasjerommet på en bil til å stroppe fast noe, så bare åpnet de seg. D-ringen var ikke sveiset sammen der den roterte i basen, så det minste skjevlast dro bare ringen av holderen.

Hva er kvaliteten på d-ringene til biler idag? MG'n ser helt tilsvarende ut (bare ræl)

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jambo

#1019
Sitat fra: Radial på onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:14
Sist jeg brukte krokene i bagasjerommet på en bil til å stroppe fast noe, så bare åpnet de seg. D-ringen var ikke sveiset sammen der den roterte i basen, så det minste skjevlast dro bare ringen av holderen.

Hva er kvaliteten på d-ringene til biler idag? MG'n ser helt tilsvarende ut (bare ræl)
F.eks. på ID4 er det faste ringer i bagasjerommet og på gulvet til baksetepassasjerene, ikke roterbare. Jeg har bare god erfaring med lastesikringsringer på de biler jeg har hatt/kjørt fra VAG-merker (VW, Skoda, Audi og SEAT) og på Ford. Kan ikke svare for andre merker. Det er jo trist om det er noen produsenter som ikke tar lastesikring på alvor. På vedlagte bilde kan man se noen av festene i bagasjerommet på ID4 (to bakerst og fire rett bak baksetene):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA