Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: DagfinnN på søndag 10. oktober 2021, klokken 22:25
Sitat fra: mroek på søndag 10. oktober 2021, klokken 16:20
"Grunnregelen er at du får kjøreforbud fra første kilo over tillatt totalvekt på din bobil. Det betyr at du ikke kan kjøre videre før du har kvittet deg med overlasten."

Merk deg "første kilo". Kontrollørene kan ikke og vil ikke bruke skjønn, og det er forståelig, fordi det da garantert vil dukke opp historier der folk forteller at de "slapp unna", og det skaper støy og uklarhet.
Har SVV vekter som her 1 kg's nøyaktighet?
Tviler. Før har de hatt 100 kg, nå er det visstnok kommet noen som har 10 kg nøyaktighet. Men 1 kg har jeg aldri hørt om.

Nei, men det er heller ikke poenget. Vektene deres er som andre har sagt nå med 10 kg oppløsning, og de skal være programmert til å runde nedover.

Poenget er at de (altså SVVs folk) uansett forholder seg til det tallet som kommer opp, og er dette høyere enn tillatt totalvekt, så må man laste av til vekten viser et lavere tall. Slingringsmonnet ligger her i at vekten har dårligere oppløsning enn 1 kg, og at den runder ned, så man kan dermed ha noen få kilo overlast uten å måtte laste av, men 10 kg monner jo ikke allverden.

Begrepet "fra første kilo" er altså "fra første avleste kilo overvekt på vekten", om du virkelig skal flisespikke.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. oktober 2021, klokken 20:25
Sitat fra: SurSnasen på søndag 10. oktober 2021, klokken 18:23
Hvordan gjorde du lastsikringen av oppvaskmaskinen og stekeovnen? Tross alt en del kilo som må bremses i en eventuell bråstopp.
Man legger det tyngste fremst mot seteryggen. Ryker setene så har man sannsynligvis større problemer.

Men setene ryker jo som følge av at vekten av to hvitevarer presser seg fremover. Stekeovn veier typisk rundt 35 kg. Bråstopp i 80 km/t så utgjør vekten på den over 1000 kg. Legg på oppvaskmaskinen på 30 kg i tillegg, med dens bråstoppvekt på 755 kg så har du plutselig nesten 2 tonn som presser på seteryggene. Og en kollisjon hvor du egentlig kunne krøpet ut av vraket, tatt et bilde, og twitret en beskjed til Elon for å takke for verdens sikreste bil, er plutselig en kollisjon hvor du i beste fall har et lengre opphold på Sunnaas foran deg.

Worst case tenking helt klart. Men det er som med sikkerhetsbeltet; ytterst, ytterst sjelden reelt behov. Men desto viktigere den dagen uhellet er ute.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. oktober 2021, klokken 20:25
Sitat fra: SurSnasen på søndag 10. oktober 2021, klokken 18:23
Hvordan gjorde du lastsikringen av oppvaskmaskinen og stekeovnen? Tross alt en del kilo som må bremses i en eventuell bråstopp.
Man legger det tyngste fremst mot seteryggen. Ryker setene så har man sannsynligvis større problemer.

Men setene ryker jo som følge av at vekten av to hvitevarer presser seg fremover. Stekeovn veier typisk rundt 35 kg. Bråstopp i 80 km/t så utgjør vekten på den over 1000 kg. Legg på oppvaskmaskinen på 30 kg i tillegg, med dens bråstoppvekt på 755 kg så har du plutselig nesten 2 tonn som presser på seteryggene. Og en kollisjon hvor du egentlig kunne krøpet ut av vraket, tatt et bilde, og twitret en beskjed til Elon for å takke for verdens sikreste bil, er plutselig en kollisjon hvor du i beste fall har et lengre opphold på Sunnaas foran deg.

Worst case tenking helt klart. Men det er som med sikkerhetsbeltet; ytterst, ytterst sjelden reelt behov. Men desto viktigere den dagen uhellet er ute.
Nå er det ikke slik at disse fyker fremover, og så treffer baksetet, men de legges normalt så de hviler mot seteryggen. Og vekta fordeles over et større område. Disse er volumiøse, men relativt lette tatt størrelsen i betraktning.

Tenk og på oss som harryhandler. 4 brett med brus veier ca 33,6 kg, og fordeler vekta over et langt mindre område. Og det er nok mange som kjøper mer enn 4 brett når de først er over, samt ett brett eller 2 med øl per voksen som er med. Samt kjøtt og andre varer.

Forøvrig, sjekket to induksjonsovner, og den ene veide 64 kg, den andre veide ca 54 kg. en tilfeldig oppvaskmaskin står til ca 41 kg...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:45
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. oktober 2021, klokken 20:25
Sitat fra: SurSnasen på søndag 10. oktober 2021, klokken 18:23
Hvordan gjorde du lastsikringen av oppvaskmaskinen og stekeovnen? Tross alt en del kilo som må bremses i en eventuell bråstopp.
Man legger det tyngste fremst mot seteryggen. Ryker setene så har man sannsynligvis større problemer.

Men setene ryker jo som følge av at vekten av to hvitevarer presser seg fremover. Stekeovn veier typisk rundt 35 kg. Bråstopp i 80 km/t så utgjør vekten på den over 1000 kg. Legg på oppvaskmaskinen på 30 kg i tillegg, med dens bråstoppvekt på 755 kg så har du plutselig nesten 2 tonn som presser på seteryggene. Og en kollisjon hvor du egentlig kunne krøpet ut av vraket, tatt et bilde, og twitret en beskjed til Elon for å takke for verdens sikreste bil, er plutselig en kollisjon hvor du i beste fall har et lengre opphold på Sunnaas foran deg.

Worst case tenking helt klart. Men det er som med sikkerhetsbeltet; ytterst, ytterst sjelden reelt behov. Men desto viktigere den dagen uhellet er ute.
Nå er det ikke slik at disse fyker fremover, og så treffer baksetet, men de legges normalt så de hviler mot seteryggen. Og vekta fordeles over et større område. Disse er volumiøse, men relativt lette tatt størrelsen i betraktning.

Tenk og på oss som harryhandler. 4 brett med brus veier ca 33,6 kg, og fordeler vekta over et langt mindre område. Og det er nok mange som kjøper mer enn 4 brett når de først er over, samt ett brett eller 2 med øl per voksen som er med. Samt kjøtt og andre varer.

Forøvrig, sjekket to induksjonsovner, og den ene veide 64 kg, den andre veide ca 54 kg. en tilfeldig oppvaskmaskin står til ca 41 kg...
Denne artikkelen burde nok flere lese:
https://www.nrk.no/livsstil/baksetene-er-potensielle-dodsfeller-1.7564940

En seterygg motstår ikke så mye vekt som mange tror når det er fart inne i bildet. Det er derfor synd (og rart) at Tesla ikke har festepunkter for last i bagasjerommet.

Sitat: For å bli godkjent som bilseter, er kravet at seteryggene tåler et trykk på 900 kilo. For å skape et slikt trykk skal det bare 34 kilo bagasje til hvis man holder en viss fart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Er helt enige med dere, men for ordens skyld så forutsetter dere bråstopp. Vil tro det hovedsakelig er møteulykker ved sovning eller illebefinnende det skjer i. I de fleste andre så vil man retardere, og bråstoppen forekomme ved betydelig lavere fart. Og så er årsaken til mye færre skader ved faktiske ulykker også at bilene nå har deformasjonssoner som igjen tar opp energien over lenger tid. Men det forutsetter selvfølgelig at man har "stemplet" hvitevarene mot seteryggene, ligger de en meter lenger bak så blir det et helt annet scenario... uansett helt åpenbart at det burde vært noen D-ringer i Y-en. Bør være mulig å finne noen steder å skru fast noe?

jlan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 09:29
Sitat: For å bli godkjent som bilseter, er kravet at seteryggene tåler et trykk på 900 kilo. For å skape et slikt trykk skal det bare 34 kilo bagasje til hvis man holder en viss fart.
Det har jo mye å si hvor høyt oppe seteryggene belastes, spesielt når de ikke har fester oppe. Hvitevarer vil jo være begrenset av taket, og det vil være nok om de stoppes nederst. Det en gjerne kan sjekke er om lasten faktisk ligger inntil setet helt nede.  Evt. legge en kloss mellom

Model Y har dårlige muligheter for lastsikring, ja, men det er mulig å feste en tynn stropp i låsbøylen, og i pinnen som holder ryggen til midtsetet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

SurSnasen

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:45
Tenk og på oss som harryhandler. 4 brett med brus veier ca 33,6 kg, og fordeler vekta over et langt mindre område. Og det er nok mange som kjøper mer enn 4 brett når de først er over, samt ett brett eller 2 med øl per voksen som er med. Samt kjøtt og andre varer.

Forøvrig, sjekket to induksjonsovner, og den ene veide 64 kg, den andre veide ca 54 kg. en tilfeldig oppvaskmaskin står til ca 41 kg...

Her illustreres godt forskjellen på bagasjesikring (og egensikring) og mangel på sådan. Kollisjon i 50 km/t.

https://youtu.be/dE8sLDkwT_Q

Nyttelasten på Y er pinlig lav, men annet enn kontroller bekymrer ikke den meg nevneverdig. Det at Tesla ikke evner å tenke at bagasje må sikres, er en langt større bekymring.

Jeronan

#997
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 10:37
Nyttelasten på Y er pinlig lav, men annet enn kontroller bekymrer ikke den meg nevneverdig. Det at Tesla ikke evner å tenke at bagasje må sikres, er en langt større bekymring.

Elon Musk has done a lot of good stuff, but he is also his own worst enemy with his constant cowboy mentality.

He needs to be reminded constantly that his Tesla's are also used by normal people with families and not race nerds that spend all day on the race track or German autobahn!

He is more concerned that his Tesla's are the fastest cars on the planet and adding retro games to the MCU, than focusing on making them actually practical in every day use.
Like enough cargo load capacity (nyttelast), cargo security in trunk, practical navigation features, scheduled departure, etc. Not the least, also deliver on promised features that people have been paying for.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

husk at SVV er masse små menn med makt satt i system, de går etter lette mål, kjetting på C1 pickups i sin tid, nå bobiler, og snart model Y ;)

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 10:54
scheduled departure
Dette har det vel kommet støtte for i neste software. Appen har allerede støtte for det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 11:54
husk at SVV er masse små menn med makt satt i system,
Som ett hvilket som helst annet offentlig kontrollorgan altså.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Akkurat som Politiet ikke gidder bruke tid på noen km/t over fartsgrensen legger heller ikke SVV inn det store trykket på noen kg overvekt. Uansett hva folk måtte tro eller ønske :)

Noen som har noe konstruktivt å bidra med? Eksempelvis dialog med Tesla? Nyttelast-problematikken rammer ikke meg da vi kan fylle bilen stappfull med 4 pers, hund og bagasje både inni og utenpå bilen uten å nå nyttelast-grensen. Men hadde vært greit for fremtiden om Tesla ryddet opp og satt en mer korrekt vekt i vognkortet. Unødvendig at dette skal være et problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:20
Akkurat som Politiet ikke gidder bruke tid på noen km/t over fartsgrensen legger heller ikke SVV inn det store trykket på noen kg overvekt. Uansett hva folk måtte tro eller ønske :)

So all those mobile speed controls I have seen are just my imagination I guess.

It's fine if you live in the middle of nowhere, where one sees a police car once a year or so. Doesn't mean the police isn't doing anything elsewhere.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

#1003
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:31
So all those mobile speed controls I have seen are just my imagination I guess.
Merkelig påstand.
Snakker du her om fotobokser (som stort sett er ute av drift), eller laserkontroll (hvor Politiet normalt heller ikke gidder vinke inn de som ligger noen få kmt over)? Okkesom legges trykket i hovedsak der det er viktig.

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:31
It's fine if you live in the middle of nowhere, where one sees a police car once a year or so. Doesn't mean the police isn't doing anything elsewhere.  ;)
Bor i Oslo og kjører mye rundt i byen, østlandsområdet, mot Sverige og nordover mot Trondheim. I høstferien kjørte vi til Kristiansand.
Min soleklare opplevelse er at Politiet gir blanke i små overtredelser. De fokuserer på stygg kjøring, grove fartsovertredelser samt div forebyggende (eks kontroller ved skoler, noe beltekontroller og noe mobil). De som ligger noen få km/t over er helt feil prioritering, akkurat som noen kg overvekt i en bil som er godt dimensjonert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

#1004
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:34

Merkelig påstand.
Snakker du her om fotobokser (som stort sett er ute av drift), eller laserkontroll (hvor Politiet normalt heller ikke gidder vinke inn de som ligger noen få kmt over)? Okkesom legges trykket i hovedsak der det er viktig.

I am talking about active laser controls. I have seen 3 different laser controls this year alone in and around Nesodden / Frogn. They do it very regularly around here on different locations.

Less than 2 months ago they almost got me, when they were standing outside the first tunnel from E6 towards Drøbak, where the first couple hundred meter is 60, before it changes to 80. So people often speed up to 80 right away. Easy money in the pocket for the Police.
I was lucky to be blocked by big truck, so had no chance to speed up inside the tunnel. :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA