Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:40
Har vel så vidt vært over fartsgrensen noen få ganger, men blinker alltid, aldri kjørt på sommerdekk på vinterføre, aldri hatt overlast, aldri fått bot eller prikk - ikke en parkeringsbot en gang. Så det finnes de av oss som faktisk prøver hardt å holde oss til lover og regler.  Folk er forskjellige - sånn er det bare
Skrev ikke vinterføre, skrev når det kan være fare for glatt, altså litt sketchy å begi seg ut på sommerdekk, i overgangsperiodene. Men skjønner du er skinnhellig som få, drømmerekrutten i forsvaret, gjør alt han blir fortalt, og har null behov for å forstå hvorfor noe er som det er. Håper det gjør deg lykkelig.  :P

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 06. oktober 2021, klokken 22:44
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:40
Har vel så vidt vært over fartsgrensen noen få ganger, men blinker alltid, aldri kjørt på sommerdekk på vinterføre, aldri hatt overlast, aldri fått bot eller prikk - ikke en parkeringsbot en gang. Så det finnes de av oss som faktisk prøver hardt å holde oss til lover og regler.  Folk er forskjellige - sånn er det bare
Derav nicket ja. Du kommer til himmelen og jeg til helvete. Jaja.

I min verden er det over når det er over så jeg aner ikke hvor noen av oss havner. Men for enkelte er det jo nesten en sport å prøve å komme seg unna med noe ulovlig i livet. Du får bare nyte overlasten og gleden du får ved å tøye nok en regel.

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 06. oktober 2021, klokken 23:00
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. oktober 2021, klokken 21:40
Har vel så vidt vært over fartsgrensen noen få ganger, men blinker alltid, aldri kjørt på sommerdekk på vinterføre, aldri hatt overlast, aldri fått bot eller prikk - ikke en parkeringsbot en gang. Så det finnes de av oss som faktisk prøver hardt å holde oss til lover og regler.  Folk er forskjellige - sånn er det bare
Skrev ikke vinterføre, skrev når det kan være fare for glatt, altså litt sketchy å begi seg ut på sommerdekk, i overgangsperiodene. Men skjønner du er skinnhellig som få, drømmerekrutten i forsvaret, gjør alt han blir fortalt, og har null behov for å forstå hvorfor noe er som det er. Håper det gjør deg lykkelig.  :P

Jeg kjører piggfritt og skifter lenge før frosten kommer. Skal skifte nå til helgen da værmelding antyder noe kjøligere neste uke. Og jo,jeg bryr meg veldig om hvorfor noe er som det er. Men er  f.eks en lov feil ,eller nyttelasten i dette tilfelle for lav i mine øyne jobber jeg heller for forandring av enten loven eller bilen,enn å bryte loven. Er mye jeg er uenig i,men jeg bryter ikke loven av den grunn slik andre både gjør og delvis oppfordrer til.

saftsuse


[/quote]
Og helt seriøst, har du kjørt en bil som har vært overlastet på skikkelig? Duver bortover veien, har mistet kjøreegenskapene fullstendig. Slik føles IKKE Model Y med fem personer + litt bagasje.
[/quote]

Jamen så bra. Hvis jeg noen gang blir stoppet med overvekt i min mod 3 så skal jeg huske å si ifra til kontrolløren fra SVV om at han skal bare se bort i fra vognkortet.
Jeg kjører tross alt Tesla, og vi trenger ikke å følge regler for bilen tåler mye mere vekt en det vognkortet sier...
Lurer egentlig på om det der holder? Selv om argumentene du kom med er bra så er det nok fremdeles vognkortet som gjelder i kontrollen.
Det er ikke det at jeg er redd for å kjøre med 100 kg overlast i bilen min, det er det faktumet at jeg kan få problemer ved vektkontroll som irriterer meg.
Jeg var på bilferie i sommer og hadde overvekt i min model 3. Men jeg krysset fingrene for at jeg ikke blir stoppet i vektkontroll. Det gikk bra denne gangen. Jeg har aldri hatt slike problemer å tenke på i mine tidligere biler.

Jeg tipper at nesten alle som skriver her egntlig er enig i at det som Tesla driver med her er tull.
Som du skriver så føles Model Y selv med litt overvekt bra. Så hvorfor i all verden driver Tesla og senker vektene for hver nye modell?

Og nei, etter 30 år på veien har jeg aldri blitt kontrollveid. Men det er heller ikke poenget.
Etter 30 år på veien, har jeg heller aldri hatt en bil som ikke tåler litt last før det er overvekt.
Men å kjøre på ferietur med en bil som har overvekt har jeg ikke lyst til på grunn av problemene som kan oppstå.
Tipset om å leie en henger i 30 minutter skal jeg huske på. Eventuelt tenkte jeg bare å kjøre til nærmeste bensinstasjon og slippe av passasjerer og reise tilbake å plukke opp strandet baggasje.

Så er jo spørsmålet om hvor strenge er dem på dette i Sverige og Danmark? Det er to ferieland som jeg kommer til å kjøre bil i.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

saftsuse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:43

Eller var det egentlig ferdig med den saken? Kan det tenkes at Vegvesenet her hadde journalister på slep, og ønsket å statuere et eksempel, og dermed sjekket personbiler ekstra strengt? Slik at Motor kunne skrive og opplyse om hvor hardt de går mot overlast?

Det er forøvrig ikke så rart om de stoppet Forresteren. Forrester har veldig myke fjøringer, så med litt ekstra last så synker fjørene sammen ganske betydelig...i tillegg så tyter jo bagasjen oppetter bakrutene, pluss takboks. På en Model Y er fjørene/demperne stramme, siden den skal tåle 217km/t med mye egenvekt+nyttelast. Bagasjen utgjør i så måte en lavere prosent av totalvekt (pga høy egenvekt pga batterier). 4-500kg bagasje/folk vil dermed ikke trykke bilen så flat som det gjør på en Forrester. I tillegg vil mye av bagasjen havne under gulvplatene, som legges igjen hjemme på ferie, samt i Frunken, sånn at takboks ikke like ofte er nødvendig, samt at bagasjen ikke stikker like mye opp etter bakrutene og roper "VEI MEG" til Vegvesenet. Og på toppen av dette er bakrutene sotet, sånn at bagasjen ikke er særlig synlig.

Har mer tro på han som er mer "down to earth" SVV som sier de ser mer pragmatisk på vekt, enn han som sitter på en sky i SVV (høyere i systemet) som tenker at sine undersåtter måler alle like mye, og alt er feil.

Kan godt tenkes at det var halveis fake news med Motor til stede.
Men det blir bare vill gjetning fra oss.

Hva om SVV nå blir mer og mer klar over vektproblematikken på elbiler? Kanskje kommer det ett skriv til alle ansatte om å være spesielt ops på overvekt av elbiler og spesielt Teslaer med sotede sideruter som skjuler baggasje :-)
Ikke vet jeg, jeg jobber ikke SVV. Men jeg ser ikke bort i fra at frekvensen av vektkontroller kan øke fremover som en konsekvens av at spesielt Tesla registrerer bilene med lav totalvekt.

Dobbeltsjekket Zoe'en min. Den kan ha nyttelast på 454 kg. Det er en del mer en min model 3 sr+ med sine 327 kg.
Tallene er merkelige på model 3. Var ikke reglene minimum 75 kg tilgjengelig per passasjer i følge ett tidligere innlegg i denne tråden?
5x75= 375 kg. Tallene i følge SVV på min model 3: Tillat totalvekt: 2139 Egenvekt: 1812 .
tilgjengelig nyttelast = 327 kg.   
Det blir bare 65.4 kg per passasjer det, Merkelig.... 
Beklager at jeg nå dro inn både Zoe og model 3 i en Model Y tråd. Jeg kan redigere det bort hvis det er et problem?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

hELgenen

Vi får sende spørsmålet ned til EU. Mulig de kan komme med endrede krav til hvordan en bil blir sertifisert for 5 personer. Vi har jo egne regler for heiser som hensyntar vekt - slik bør det kanskje også være for biler og passasjerer.
Mao 75 kg pr. passasjer som referanse og alle biler som ikke klarer 5 x 75 får da lavere sertifisering.
Det er kanskje eneste måten produsentene vil ta til vett og få orden på dette. Sandy Munro snakker jo hele tiden om hvor viktig det er å redusere vekten, spesielt på elbiler  - nå har det kanskje gått så langt at man må begynne å sette av personer. Produsentene forholder seg til reglene - og her stemmer jo ikke praktiseringene av reglene med forventningene til kundene - og da må kanskje reglene endres slik at vi er tilbake på sporet der 5 seter faktisk betyr plass til 5 personer.

automat

Sitat fra: saftsuse på torsdag 07. oktober 2021, klokken 02:13
Tallene er merkelige på model 3. Var ikke reglene minimum 75 kg tilgjengelig per passasjer i følge ett tidligere innlegg i denne tråden?
5x75= 375 kg. Tallene i følge SVV på min model 3: Tillat totalvekt: 2139 Egenvekt: 1812 .
tilgjengelig nyttelast = 327 kg.   
Det blir bare 65.4 kg per passasjer det, Merkelig.... 
Man må holde tunga rett i munnen når man bruker SVV-tall. Hvis 327kg nyttelast er hentet fra SVV så må man regne 4 passasjerer. 75kg fører ligger da allerede inne i egenvekten. Det gir 27kg igjen til bagasje.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hallgrim86

Det virker ikke som mange er klar over at overvekt kan påvirke en eventuell forsikringssak, gitt at dette blir undersøkt ved et uhell. Så kjent problem som dette er, og så cowboybransje forsikring er så er ikke dette veldig lurt å tulle med.

Jeg er fullt klar over at sjansen for å bli tatt er lav, men konsekvensen er veldig høy.

Olatho

Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:03
Sitat fra: saftsuse på torsdag 07. oktober 2021, klokken 02:13
Tallene er merkelige på model 3. Var ikke reglene minimum 75 kg tilgjengelig per passasjer i følge ett tidligere innlegg i denne tråden?
5x75= 375 kg. Tallene i følge SVV på min model 3: Tillat totalvekt: 2139 Egenvekt: 1812 .
tilgjengelig nyttelast = 327 kg.   
Det blir bare 65.4 kg per passasjer det, Merkelig.... 
Man må holde tunga rett i munnen når man bruker SVV-tall. Hvis 327kg nyttelast er hentet fra SVV så må man regne 4 passasjerer. 75kg fører ligger da allerede inne i egenvekten. Det gir 27kg igjen til bagasje.

"Nyttelast" fra vognkortet er jo fortsatt et helt tøysete tall å forholde seg til.  Det er bare ferdig regna ut "Maks tillatt totalvekt" minus "Egenvekt" for de som ikke klarer å regne det ut selv.  Men Egenvekt i vognkortet har ikke nødvendigvis så mye med hvor mye bilen veier i virkeligheten å gjøre.  Så at en Zoe står med 454 kg nyttelast i vognkortet betyr ikke nødvendgvis at man kan fylle den med 454 kg.  Vei din bil når den er "tom", og trekk dette tallet fra Maks TIllatt Totalvekt, så har du din nyttelast.

Det kan være mye ekstrautstyr som til og med er fabrikkmontert, som ikke er tatt med i Egenvekt oppgitt i vognkortet.

hELgenen

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:12
Det virker ikke som mange er klar over at overvekt kan påvirke en eventuell forsikringssak, gitt at dette blir undersøkt ved et uhell. Så kjent problem som dette er, og så cowboybransje forsikring er så er ikke dette veldig lurt å tulle med.

Jeg er fullt klar over at sjansen for å bli tatt er lav, men konsekvensen er veldig høy.

Det er et godt poeng i seg selv. Dersom forsikringsselskapet får melding om en elbil som må skrotes etter uhell så blir det jo fort mange penger i utbetaling. Da kan det fort lønne seg å undersøke om bilen var lastet rett - og var den ikke det redusere utbetalingen.  Da blir det jo veldig fort slik at selskapene peker på bilene med minst nyttelast som de objektene de vil gå etter i sømmene. De leker jo ikke butikk disse selskapene

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:12
Det virker ikke som mange er klar over at overvekt kan påvirke en eventuell forsikringssak, gitt at dette blir undersøkt ved et uhell. Så kjent problem som dette er, og så cowboybransje forsikring er så er ikke dette veldig lurt å tulle med.

Jeg er fullt klar over at sjansen for å bli tatt er lav, men konsekvensen er veldig høy.

Det er et godt poeng i seg selv. Dersom forsikringsselskapet får melding om en elbil som må skrotes etter uhell så blir det jo fort mange penger i utbetaling. Da kan det fort lønne seg å undersøke om bilen var lastet rett - og var den ikke det redusere utbetalingen.  Da blir det jo veldig fort slik at selskapene peker på bilene med minst nyttelast som de objektene de vil gå etter i sømmene. De leker jo ikke butikk disse selskapene
Det kommer ikke til å skje ved moderat overvekt. Det betyr i tilfelle at de må innkalle personene som satt i bilen til kontrollveiing i etterkant. Det har de ikke myndighet til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:54
Det er et godt poeng i seg selv. Dersom forsikringsselskapet får melding om en elbil som må skrotes etter uhell så blir det jo fort mange penger i utbetaling. Da kan det fort lønne seg å undersøke om bilen var lastet rett - og var den ikke det redusere utbetalingen.  Da blir det jo veldig fort slik at selskapene peker på bilene med minst nyttelast som de objektene de vil gå etter i sømmene. De leker jo ikke butikk disse selskapene
Mot bedre vitende skriver du her skremselspropaganda. I Norge der det gode reguleringer. Det er kun tillatt med regress ved grov uaktsomhet - vanligvis skjer det hvis ulykken skyldes rus. En forseelse som ikke en gang fører til bot, kommer ikke under dette begrepet. Det er mulig at du tror forsikringsselskaper leker, men de kan ikke gå i mot norsk lov.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Hallgrim86

Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:04
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:54
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:12
Det virker ikke som mange er klar over at overvekt kan påvirke en eventuell forsikringssak, gitt at dette blir undersøkt ved et uhell. Så kjent problem som dette er, og så cowboybransje forsikring er så er ikke dette veldig lurt å tulle med.

Jeg er fullt klar over at sjansen for å bli tatt er lav, men konsekvensen er veldig høy.

Det er et godt poeng i seg selv. Dersom forsikringsselskapet får melding om en elbil som må skrotes etter uhell så blir det jo fort mange penger i utbetaling. Da kan det fort lønne seg å undersøke om bilen var lastet rett - og var den ikke det redusere utbetalingen.  Da blir det jo veldig fort slik at selskapene peker på bilene med minst nyttelast som de objektene de vil gå etter i sømmene. De leker jo ikke butikk disse selskapene
Det kommer ikke til å skje ved moderat overvekt. Det betyr i tilfelle at de må innkalle personene som satt i bilen til kontrollveiing i etterkant. Det har de ikke myndighet til.

De har myndighet til å bruke satser fra vegvesenet, og du kan selvfølgelig klage på disse satsene for barn og voksne, men da må du bevise at du veier mindre enn de 75 kilo du blir regnet som i en ulykke.

Eksempel: 4 stk voksne på tur i en Model 3 med bagasje, her er du så langt over at det er lett for forsikringselskap å bruke info fra vegvesen (de veier bilen og sjekker den teknisk i en skadeulykke) for å se at du har vært overlastet. Når vi da vet at du får kjøreforbud for 1kg overvekt for biler under 3500 kilo, og ulykken kan sees i sammenheng med tap av veigrep eller lignende... Vel, det er en sjanse jeg ikke gidder ta med kjennskap til hvordan de jobber i visse tilfeller.

hELgenen

#943
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:07
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:54
Det er et godt poeng i seg selv. Dersom forsikringsselskapet får melding om en elbil som må skrotes etter uhell så blir det jo fort mange penger i utbetaling. Da kan det fort lønne seg å undersøke om bilen var lastet rett - og var den ikke det redusere utbetalingen.  Da blir det jo veldig fort slik at selskapene peker på bilene med minst nyttelast som de objektene de vil gå etter i sømmene. De leker jo ikke butikk disse selskapene
Mot bedre vitende skriver du her skremselspropaganda. I Norge der det gode reguleringer. Det er kun tillatt med regress ved grov uaktsomhet - vanligvis skjer det hvis ulykken skyldes rus. En forseelse som ikke en gang fører til bot, kommer ikke under dette begrepet. Det er mulig at du tror forsikringsselskaper leker, men de kan ikke gå i mot norsk lov.

Nå er det slik at selskapet kan søke regress om loven er brutt. Hvorvidt overtredelsen medfører bot eller ei har null betydning. Forsikringsselskapene trenger ikke tenke på graden av overtredelse i sin vurdering. Det blir som erstatningssaker der noen blir frigitt for mord, men dømt til å betale erstatning. Mao. ulik bevisbyrde opg vurdering av disse ligger til grunn for sakene. Så  selv om du slipper bot - så er det  ikke sikkert du slipper erstatningsplikten og regressen fra forsikringsselskapet

Se Skadeserstatningsloven § 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
Den henviser til
Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til
reglene i § 4-3.

§ 8.(samanstøyt og anna).
Skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av

a)   at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt, eller
b)   at vogna ikkje var i orden eller svikta, eller
c)   at vogna elles vart køyrd, fråsegsett eller handsama slik at ho kom i strid med gjeldande trafikkreglar.
Var det på skadelidar-sida òg, slike omstende som er nemnde i fyrste leden, avgjer retten om det skal svarast skadebot etter fyrste leden og då kor stor summen skal vera. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.


DagfinnN

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:13
De har myndighet til å bruke satser fra vegvesenet, og du kan selvfølgelig klage på disse satsene for barn og voksne, men da må du bevise at du veier mindre enn de 75 kilo du blir regnet som i en ulykke.

Eksempel: 4 stk voksne på tur i en Model 3 med bagasje, her er du så langt over at det er lett for forsikringselskap å bruke info fra vegvesen (de veier bilen og sjekker den teknisk i en skadeulykke) for å se at du har vært overlastet. Når vi da vet at du får kjøreforbud for 1kg overvekt for biler under 3500 kilo, og ulykken kan sees i sammenheng med tap av veigrep eller lignende... Vel, det er en sjanse jeg ikke gidder ta med kjennskap til hvordan de jobber i visse tilfeller.
Det er klare regler for regress i Norge. F.selskaper kan ikke hevde regress uten at det er grov uaktsomhet. En forseelse som ikke en gang gir bot kommer ikke under begrepet grov uaktsomhet.
Fint at du ikke vil overskride nyttelast, men ikke spre fake news.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA