Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 13. september 2021, klokken 16:40
Km77.com har testet Y i elgtest, videoen kommer i morgen. Her er litt erting:
https://youtu.be/pXzfLhZoHug
Ser fjæringen stiv ut?
Godt resultat for Model Y: https://www.youtube.com/watch?v=gczso5OoM88
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 15. september 2021, klokken 17:21
Og den ser veldig stiv ut.
Det er jo ingen hemmelighet at Model Y er stiv. Veldig stiv til CUV/SUV å være. Med de fordeler og ulemper (ikke bakdeler ;) ) det har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 15. september 2021, klokken 16:10
Sitat fra: daktari på mandag 13. september 2021, klokken 16:40
Km77.com har testet Y i elgtest, videoen kommer i morgen. Her er litt erting:
https://youtu.be/pXzfLhZoHug
Ser fjæringen stiv ut?
Godt resultat for Model Y: https://www.youtube.com/watch?v=gczso5OoM88
Imponerende det der. Model 3 gjorde det også bra. Skulle ønsket de testet alle med full last.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Oddaa

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:30
Imponerende det der. Model 3 gjorde det også bra. Skulle ønsket de testet alle med full last.
Ja, i Teknikens Värld der de laster til maks har jo Tesla (S og 3) tidligere kun gjort det helt middels (68 - 74 km/t).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

ToWalkOrDrive

#875
Tror jeg har enda en teori på hvorfor ikke nyttelasten er høyere (sånn utenom at bilen skal kunne kjøre i 207km/t med full last, som er høyere enn andre elbiler). Det er at Tesla her har prioritert mye høyere hengervekt enn alle konkurrentene: Når du har 1600kg på kroken og har lov til å ha 2371kg bil blir det hele 3971kg i vogntogvekt. Kanskje Tesla mener at akslinger/motorer/batteri/kjøling/karosseri ikke tåler mer en 3971kg. Ikke ille det.

Så kanskje den lave nyttelasten er lav fordi vognkort er såpass rigid at du ikke kan ha en ekstra linje på vognkortet som sier hva "Tillatt Totalvekt", og dermed nyttelast, i bilen er dersom du f.eks. ikke har noe på kroken. Så Vegvesenet må innføre følgende linjer på Vognkortet:

(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med mindre enn 500kg hengervekt: 2450
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med 0kg hengervekt:                      2700
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med fart mindre enn 160km/t (0kg hengervekt): 2750

Bare hyggelig, Vegvesenet. Vær så god.
Tesla Model Y                         2021-

kaiat

Det er ikke helt uvanlig at tillatt vogntogvekt er satt lavere enn summen av tillatt totalvekt bil og henger. F.eks. hadde jeg en flerbruksbil for noen år siden der tillatt hengervekt var 1300 kg. Men jeg kunne ikke trekke 1300 kg med fullastet bil for da oversteg jeg tillatt vogntogvekt. Da måtte jeg i så fall kjøre med bortimot tom bil.

Så i et slikt tilfelle hadde du ikke trengt noen ekstra linjer i vognkortet. Da kunne Tesla bare beholdt tillatt vogntogvekt som den er og hatt høyere nyttelast. Så fikk du heller ha mindre bagasje de gangene du skal dra fullastet henger. Som sagt, det er flere biler hvor du har denne begrensingen.

Hvor mange som er klar over at du ikke bare må sjekke tillatt hengervekt, men også tillatt vogntogvekt når du skal ut og trekke tilhenger, er derimot en annen sak... Jeg vet at det er flere som har kommet borti denne problemstillingen med campingvogn.


Jon65

Jeg har jo inntrykk av at det med hengerfeste er litt spesielt her i Norge og at det er mindre vanlig at "alle" skal ha hengerfeste så er kanskje litt rart om de skulle redusere nyttelasten for hele EU for at vi i Norge skulle kunne dra tung henger? Bare en tanke.....

jlan

Jeg stusser litt på de aksellast vektene.  For å oppnå maks last på forhjulene kan en ha bare 1008 kg på bakhjulene. Da må en være alene og laste 300 kg i frunken. Og maks 871 kg på forhjulene ved maks last på bakhjulene ??
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: kaiat på torsdag 16. september 2021, klokken 10:14
Det er ikke helt uvanlig at tillatt vogntogvekt er satt lavere enn summen av tillatt totalvekt bil og henger. F.eks. hadde jeg en flerbruksbil for noen år siden der tillatt hengervekt var 1300 kg. Men jeg kunne ikke trekke 1300 kg med fullastet bil for da oversteg jeg tillatt vogntogvekt. Da måtte jeg i så fall kjøre med bortimot tom bil.

Så i et slikt tilfelle hadde du ikke trengt noen ekstra linjer i vognkortet. Da kunne Tesla bare beholdt tillatt vogntogvekt som den er og hatt høyere nyttelast. Så fikk du heller ha mindre bagasje de gangene du skal dra fullastet henger. Som sagt, det er flere biler hvor du har denne begrensingen.

Hvor mange som er klar over at du ikke bare må sjekke tillatt hengervekt, men også tillatt vogntogvekt når du skal ut og trekke tilhenger, er derimot en annen sak... Jeg vet at det er flere som har kommet borti denne problemstillingen med campingvogn.
Jepp. Det er måten det gjøres på. Ikke behov for ekstra linjer.
Stadig flere vet dette, siden det er pensum når du tar lappen for å kjøre med tunge hengere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#880
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 09:19
Tror jeg har enda en teori på hvorfor ikke nyttelasten er høyere (sånn utenom at bilen skal kunne kjøre i 207km/t med full last, som er høyere enn andre elbiler). Det er at Tesla her har prioritert mye høyere hengervekt enn alle konkurrentene: Når du har 1600kg på kroken og har lov til å ha 2371kg bil blir det hele 3971kg i vogntogvekt. Kanskje Tesla mener at akslinger/motorer/batteri/kjøling/karosseri ikke tåler mer en 3971kg. Ikke ille det.

Så kanskje den lave nyttelasten er lav fordi vognkort er såpass rigid at du ikke kan ha en ekstra linje på vognkortet som sier hva "Tillatt Totalvekt", og dermed nyttelast, i bilen er dersom du f.eks. ikke har noe på kroken. Så Vegvesenet må innføre følgende linjer på Vognkortet:

(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med mindre enn 500kg hengervekt: 2450
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med 0kg hengervekt:                      2700
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt med fart mindre enn 160km/t (0kg hengervekt): 2750

Bare hyggelig, Vegvesenet. Vær så god.

All cars have such limitations and still have a higher nytttelast / tillatt maksvekt.
The more kgs you towing, the less kgs cargo you can have in the car itself.

If you look in the US manual for Model Y, it has the same max axle weight ratings as the MiC Model Y ( 2863kg combined), but a max cargo capacity (tillatt maksvekt) of 2591kg. 220kg higher than here.

On page 74 of the manual you can see exact specifications on how much you are allowed to tow and how many kgs you allowed to have on the hook (max tongue weight) based on seat configuration, how many passengers sitting in the car (aka cargo load in car) and which tires you have on the car.

For example, if you have the 7-seat version of the Model Y and have 6-7 people sitting in the car, the manual says you are not permitted to tow at all if you have 20inch rims, but max. 900kg with 19inch rims and max. 540kg with 21inch rims.
(quite interesting why the 20inch induction rims have such a limitation)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kaiat på torsdag 16. september 2021, klokken 10:14
Det er ikke helt uvanlig at tillatt vogntogvekt er satt lavere enn summen av tillatt totalvekt bil og henger. F.eks. hadde jeg en flerbruksbil for noen år siden der tillatt hengervekt var 1300 kg. Men jeg kunne ikke trekke 1300 kg med fullastet bil for da oversteg jeg tillatt vogntogvekt. Da måtte jeg i så fall kjøre med bortimot tom bil.

Så i et slikt tilfelle hadde du ikke trengt noen ekstra linjer i vognkortet. Da kunne Tesla bare beholdt tillatt vogntogvekt som den er og hatt høyere nyttelast. Så fikk du heller ha mindre bagasje de gangene du skal dra fullastet henger. Som sagt, det er flere biler hvor du har denne begrensingen.

Hvor mange som er klar over at du ikke bare må sjekke tillatt hengervekt, men også tillatt vogntogvekt når du skal ut og trekke tilhenger, er derimot en annen sak... Jeg vet at det er flere som har kommet borti denne problemstillingen med campingvogn.

Aha! Det visste jeg ikke. Ja da blir det overflødig med de nye linjene. Særlig de som går på henger.
Nesten så en kan begynne å lure på om ikke heller Tesla vet om den muligheten, siden jeg synes det høres litt rart ut at du ikke får ha med en ekstra cola-flaske selv om du dropper en 1600kg henger - en kan drasse på 3971 kg hvis en har henger, men hvis ikke er det viktig å være under 2371....kanskje de tenker at dersom du har henger så kjører du ikke fortere enn 110km/t (i andre land), mens hvis du er uten henger kan du kjøre i 207km/t...hmmmm.....
....er vel nå partnerne pleier å si: "let it go.....ikke bruk mer energi på å tenke på det"....hvor er du Roland, info-sjef! Can you hear me? WHYYYY????
Tesla Model Y                         2021-

geear

217 til og med...

Men det er maange biler som har tillatt totalvekt + tillatt hengervekt = tillatt vogntogvekt. Både Model X og forrige X5 var også slik. Hadde vogntogvekt nærmere seks tonn pga. det...

Jeronan

#883
Sitat fra: RJK på torsdag 16. september 2021, klokken 11:25
@Jeronan, har du for vane å ha en "intern" diskusjon med deg selv, der du stadig argumenterer mot deg selv?

Synes det bare blir støy i tråden når du først spekulerer i at hengervekt er årsaken til lav nyttelast, og når noen poengterer at det neppe kan være årsaken, så begynner du å argumentere mot deg selv. Det ser ikke bare "litt" dumt ut.

Just saying...

Dessuten, om ikke Tesla får gjort noe med dette på eksisterende biler pga rigide regler fra EU i forbindelse med typegodkjenning, så hjelper det lite hva årsak måtte være. Nyttelasten på din bil vil da fremdeles være like lav.

Ehh... I think you mix up two people here? ;)

I said that nyttelast is and should not be limited by hanger in registration.
Many people won't even bother getting it installed, yet alone pulling the full 1600kg capacity.

Maks vogntogvekt seems to be just an automatic sum of tillatt maksvekt + Maksvekt tilhenger m/brems. Nothing more.
Registration in "vognkort" is just really simple and straight forward in this.

It's the Model Y user manual that clearly describes specific load limitations (based on occupants and tire config).

So if you would import a US 2021 Model Y, you would get tillatt maksvekt=2591kg + 1600kg (tilhenger) = 4191 kg Maks vogntogvekt in registration.
In practice it doesn't actually mean you will be able to pull 1600kg and also have your car max loaded at 2591kg, as is described in the manual.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

RJK

Sitat fra: Jeronan på torsdag 16. september 2021, klokken 12:40
Ehh... I think you mix up two people here? ;)
Sorry, skjønner ikke hvordan jeg klarte å få det til at du skrev begge innleggene. Slettet det opprinnelige innlegget mitt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA