Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

OleBrum2


Er ikke det lurest å vente til dette er fikset, f.eks med MiB leveranse? Eller kan det løses med «tilbakevirkende kraft» i vognkort om Tesla vil?

Det vil jo være ytterst kjedelig om dette etterhvert blir «kjent» og modeller i fremtid får et par hundre kg mer på nyttelasten. Tenk dere verditapet opp mot MIB. Jeg for min del ønsker ikke en bil der jeg titt og ofte må kjøre med ulovlig last basert på vognkortet.


Radial

Sitat fra: andy99 på mandag 13. september 2021, klokken 22:09
Hvorfor skal de fikse det, er jo ikke noe galt med bilen. Den er godkjent med den vekten tesla har søkt om. Tror ikke de kommer til å endre noe som helst, heller ikke på Tysklands modellen. Tesla har jo de siste årene bare gått en vei på nyttelast. Er jo neppe et stort problem heller. Id4 gtx har reel nyttelast som ikke ligger så langt unna MY. Prøv å søk på nyttelast på id4 forumet = 0 treff...

Godt poeng.
TB sin ID4 GTX test viste bil med Bjørn inni til 2360kg. Tillatt totalvekt 2730 på den bilen.
Altså har han igjen 370kg å laste bilen med (Nyttelast). Antar bjørn faktisk er rundt 75kg, så dette er ikke akkurat langt unna TMY sine 315kg (med fører fratrukket).

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=ec58242

Kan bli MANGE GTX'er med overlast også, mildt sagt.

https://youtu.be/bBP83_wyFuw
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

DagfinnN

Sitat fra: Radial på mandag 13. september 2021, klokken 22:27
Godt poeng.
TB sin ID4 GTX test viste bil med Bjørn inni til 2360kg. Tillatt totalvekt 2730 på den bilen.
Altså har han igjen 370kg å laste bilen med (Nyttelast). Antar bjørn faktisk er rundt 75kg, så dette er ikke akkurat langt unna TMY sine 315kg (med fører fratrukket).

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=ec58242

Kan bli MANGE GTX'er med overlast også, mildt sagt.

https://youtu.be/bBP83_wyFuw
Næmen næ, Hva med det hellige krigerne???
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Thalgar

Sitat fra: andy99 på mandag 13. september 2021, klokken 22:09
Hvorfor skal de fikse det, er jo ikke noe galt med bilen. Den er godkjent med den vekten tesla har søkt om. Tror ikke de kommer til å endre noe som helst, heller ikke på Tysklands modellen. Tesla har jo de siste årene bare gått en vei på nyttelast. Er jo neppe et stort problem heller. Id4 gtx har reel nyttelast som ikke ligger så langt unna MY. Prøv å søk på nyttelast på id4 forumet = 0 treff...

Nyttelast for Model Y i USA vart kraftig oppjustert då sjusetarversjonen kom, òg for femsetaren. Om den versjonen kjem her vil heilt sikkert det same skje her.
Model Y LR Quicksilver, 2023


Radial

Sitat fra: hELgenen på mandag 13. september 2021, klokken 23:02
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC58241

Der står 519 kg

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC74199

Der står 315kg

Sånn. Like greit å gå til kilden,nemlig statens vegvesen

Men det hjelper lite at ID4 på papiret kan ha 519kg nyttelast, når bilen i virkeligheten veier ca 125kg mer.

Undres på hvorfor den veier 125kg mer enn oppgitt i vognkortet (da er TB sine "75"kg fratrukket" målingen hans)
Er det pga alt utstyret? Glasstak, etc? Litt merkelig hele greia.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Voltz

Sitat fra: Radial på mandag 13. september 2021, klokken 23:18
Sitat fra: hELgenen på mandag 13. september 2021, klokken 23:02
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC58241

Der står 519 kg

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC74199

Der står 315kg

Sånn. Like greit å gå til kilden,nemlig statens vegvesen

Men det hjelper lite at ID4 på papiret kan ha 519kg nyttelast, når bilen i virkeligheten veier ca 125kg mer.

Undres på hvorfor den veier 125kg mer enn oppgitt i vognkortet (da er TB sine "75"kg fratrukket" målingen hans)
Er det pga alt utstyret? Glasstak, etc? Litt merkelig hele greia.
Nettopp. De fleste merker har vel et hav av tilvalg når det gjelder utstyr etc., så det er nok mange biler som er godt utstyrt som ikke har så mye nyttelast igjen.

geear

For tyske merker er det helt standard at det er basismodellen, strippa for utstyr, som oppgis. Når man hiver på alt mulig ekstrautstyr er det vanlig at bilene er 100 kilo+ mer i virkeligheten, og da hjelper det ingenting at det står xxx nyttelast i vognkortet, for det er tillatt totalvekt som teller når bilen står på vekta.

Hos Tesla så er alt som endrer vekt, utenom større felger (og krok for Y) allerede med fra starten av.

Men det hjelper ikke oss noe at ID4-eiere har samme problem. Da blir det bare enda større grunn for Vegvesenet å plukke personbiler. Flere kunder.

Og uansett så har den vel da fort 40-70kg mer enn Y å rutte med, og det er nok ofte forskjellen på lovlig og overlast.

daktari

Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 23:38
For tyske merker er det helt standard at det er basismodellen, strippa for utstyr, som oppgis. Når man hiver på alt mulig ekstrautstyr er det vanlig at bilene er 100 kilo+ mer i virkeligheten, og da hjelper det ingenting at det står xxx nyttelast i vognkortet, for det er tillatt totalvekt som teller når bilen står på vekta.

Hos Tesla så er alt som endrer vekt, utenom større felger (og krok for Y) allerede med fra starten av.

Men det hjelper ikke oss noe at ID4-eiere har samme problem. Da blir det bare enda større grunn for Vegvesenet å plukke personbiler. Flere kunder.

Og uansett så har den vel da fort 40-70kg mer enn Y å rutte med, og det er nok ofte forskjellen på lovlig og overlast.
Nettopp dette poenget over.
Merk at hengerfester for ettermontering veier ca. 20-25 kg som vil ta av nyttelasten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#849
Synes ikke at hengerfester for ettermontering burde inngå i nyttelast.
Bare trist.
Men det er regelverket.

Samme for bobiler...

Les under.

Kopi:

Husk at nyttelasten reduseres

Det er viktig å huske at selve hengerfestet i seg selv også vil redusere nyttelasten for bobilen din. Et hengerfeste inkludert festeanordninger kan veie flere titalls kilo, og dette vil gå ut over nyttelasten. Dersom du har en bobil med lav tillatt nyttelast fra før, kan dette i seg selv være problematisk.

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/ferie-og-fritid/bobil-og-caravan/kan-man-ettermontere-hengerfeste-pa-en-bobil/


Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. september 2021, klokken 00:14
Synes ikke at hengerfester for ettermontering burde inngå i nyttelast.
Hva du syns skal inngå i bilens egenvekt jo ingenting. Hva annet av bilenes utstyr meng du ikke skal telle med i egenvekten? Egenvekt er jo hva bilen veier. Nyttelasten er ikke et fast tall, men differansen mellom egenvekt og tillatt totalvekt. Trodde de fleste som har lest i denne tråden var klar over dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. september 2021, klokken 00:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. september 2021, klokken 00:14
Synes ikke at hengerfester for ettermontering burde inngå i nyttelast.
Hva du syns skal inngå i bilens egenvekt jo ingenting. Hva annet av bilenes utstyr meng du ikke skal telle med i egenvekten? Egenvekt er jo hva bilen veier. Nyttelasten er ikke et fast tall, men differansen mellom egenvekt og tillatt totalvekt. Trodde de fleste som har lest i denne tråden var klar over dette.

Ja. Du har rett. Men jeg liker det ikke. Ikke hengerfester....

Olatho

Og jeg synes ikke magefettet burde telle med når jeg stiller meg på badevekta...

geear

Sitat fra: Olatho på tirsdag 14. september 2021, klokken 07:46
Og jeg synes ikke magefettet burde telle med når jeg stiller meg på badevekta...
Eller på tillatt totalvekt. Rett og slett diskriminerende.  :laugh: :P

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 07:58
Sitat fra: Olatho på tirsdag 14. september 2021, klokken 07:46
Og jeg synes ikke magefettet burde telle med når jeg stiller meg på badevekta...
Eller på tillatt totalvekt. Rett og slett diskriminerende.  :laugh: :P
:D :D :D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA