Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

OleBrum2

Takk for svar, tror dere mener det samme jf inklusiv/eksklusiv fører.

Selv om en kompis må ta toget og plukkes opp etter å ga avlevert andre (gått fint med 3 stk i baksetet på lignende bil før, så er plan a), er det uansett problematisk om 4 stk skal ha med bagasje, ski og mat/drikke for 5 til hytten. Det...går i grunn ikke. Skulle hatt 100 kg mer nyttelast som et minimum.

Handyman

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 12. september 2021, klokken 22:30
...er det uansett problematisk om 4 stk skal ha med bagasje, ski og mat/drikke for 5 til hytten. Det...går i grunn ikke. Skulle hatt 100 kg mer nyttelast som et minimum.
Det stemmer nok dessverre. Til en slik tur er det en 3-mannsbil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

I was actually surprised and thought our Model Y with 19inch config would be 1980kg like someone else posted a while back, but it ends up being 2000kg. As I went on the SVV station friday after I picked it up and got 2100kg (as I am 100kg myself).

So yesterday we went on a trip. Me, wife, son and dog and put it on the SVV station again to get a bit of an idea and outch.... we already ended up at 2260kg with no luggage whatseover.

Tow hitch not even installed yet.

No idea how a family of four is going to manage though. Unless both kids are still below 5-6 years old.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elskertesla

Sitat fra: Jeronan på mandag 13. september 2021, klokken 08:42
I was actually surprised and thought our Model Y with 19inch config would be 1980kg like someone else posted a while back, but it ends up being 2000kg. As I went on the SVV station friday after I picked it up and got 2100kg (as I am 100kg myself).

So yesterday we went on a trip. Me, wife, son and dog and put it on the SVV station again to get a bit of an idea and outch.... we already ended up at 2260kg with no luggage whatseover.

Tow hitch not even installed yet.

No idea how a family of four is going to manage though. Unless both kids are still below 5-6 years old.  ::)
Sell this one with profit and then reorder Model Y for q4 delivery.

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Jeronan

#829
Sitat fra: elskertesla på mandag 13. september 2021, klokken 09:07
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. september 2021, klokken 08:42
I was actually surprised and thought our Model Y with 19inch config would be 1980kg like someone else posted a while back, but it ends up being 2000kg. As I went on the SVV station friday after I picked it up and got 2100kg (as I am 100kg myself).

So yesterday we went on a trip. Me, wife, son and dog and put it on the SVV station again to get a bit of an idea and outch.... we already ended up at 2260kg with no luggage whatseover.

Tow hitch not even installed yet.

No idea how a family of four is going to manage though. Unless both kids are still below 5-6 years old.  ::)
Sell this one with profit and then reorder Model Y for q4 delivery.


Not everyone bought the Model Y for the old price ;)

Also Q4 Model Y is the exact same, with same WLTP (so not even this new rumored 82kWh pack). So I am glad I did not wait and end up having to pay even more for the same car (less trade-in value for our Model S then).

So it seems to be something with the Shanghai Model Y that has this 2371kg restriction, as even the Hong Kong Model Y with new 82kWh pack has the same 2371kg sticker in the door.

Only thing that will help, is that enough people keep bugging Tesla to fix this and give us the same tillatt maksvekt as US Model Y  ( 2591kg ).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Otkristo

Sitat fra: Jeronan på mandag 13. september 2021, klokken 08:42
I was actually surprised and thought our Model Y with 19inch config would be 1980kg like someone else posted a while back, but it ends up being 2000kg. As I went on the SVV station friday after I picked it up and got 2100kg (as I am 100kg myself).

So yesterday we went on a trip. Me, wife, son and dog and put it on the SVV station again to get a bit of an idea and outch.... we already ended up at 2260kg with no luggage whatseover.

Tow hitch not even installed yet.

No idea how a family of four is going to manage though. Unless both kids are still below 5-6 years old.  ::)

Statens vegvesen har litt ulike delinger på de stasjonære vektene. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg.

lars667

Jo mer jeg tenker over dette, jo mindre greit er det. Med min vekt på 100kg så sitter jeg igjen med 271 til alt annet (i alle fall inne i kupeen). Det er alt for lite. Hvem kan en kontakte hos Tesla? Vil nesten si dette er en sak for TV2 hjelper deg og NAF/Elbilforeningen. Særlig hvis det da er et utslag av en feil i papirene. Vi er jo mange som bestilte bil før dette var et tema, og all markedsføring skulle tilsi høyere nyttelast.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

geear

Gjentatt i det kjedsommelige, men hovedproblemet for min del her er at det er logiske brister. Hadde det vært helt klart at bilen ikke var designet for mer, så helt greit, bare innfinne seg med det, og heller kjøpe en annen bil om man ikke vil leve med potensiell overvekt, men her har vi en bil som har 2800-et-eller-annet som samlet akslingsvekt, og nesten 500 kg lavere tillatt totalvekt, mens på de aller fleste biler er samlet akslingsvekt bare litt over tillatt totalvekt. Og det er knapt merkbart at vi kjører hele familien på fem, kontra meg alene, så det er ikke evnen til å bære med seg 100-200 kg ekstra det står på.

Foreslår Twitter-kampanje til @elonmusk og @Tesla.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 13:40
Gjentatt i det kjedsommelige, men hovedproblemet for min del her er at det er logiske brister. Hadde det vært helt klart at bilen ikke var designet for mer, så helt greit, bare innfinne seg med det, og heller kjøpe en annen bil om man ikke vil leve med potensiell overvekt, men her har vi en bil som har 2800-et-eller-annet som samlet akslingsvekt, og nesten 500 kg lavere tillatt totalvekt, mens på de aller fleste biler er samlet akslingsvekt bare litt over tillatt totalvekt. Og det er knapt merkbart at vi kjører hele familien på fem, kontra meg alene, så det er ikke evnen til å bære med seg 100-200 kg ekstra det står på.

Foreslår Twitter-kampanje til @elonmusk og @Tesla.

Etter 1000km med Model Y så merker jeg at bilen er designet for høyere nyttelast enn Tesla Model 3 Performance fra 2019. Merket ingen forskjell når jeg var uten bagasje og passasjerer som da jeg hadde 3 passasjerer og ca 50kg bagasje på Model Y. På Model 3 så følte jeg at fjørene vandret mer under humper med mye vekt enn det Model Y gjorde. Jeg så for meg at det ble mer duving fra Seljord til Valle over den ujevne asfalten, men det ble ganske så slagete. Måtte nok hatt noen hundre kilo til for at den skulle føles soft. I svingene var den veldig fin og stram. Heldigvis var mye av TM3-kjørefølelsen ivaretatt på TMY, selv om den krenger litt mer...men stopper å krenge mer etter et visst punkt.

Ergo så har jeg ikke lest "total nyttelast", og kommer til å drite i det. Men go ahead  :D
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Ja, det er nettopp dette som plager meg. Bilen er 100% designet for mer. Da er det kjedelig å måtte kjøre ulovlig bare fordi de ikke gidder rette opp en feil. Jeg foretrekker faktisk å ha papirer i orden, så teit er jeg. Men det er vanskelig å levere tilbake for å få en bil med høyere nyttelast og lavere lastekapasitet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

elskertesla

Sitat fra: lars667 på mandag 13. september 2021, klokken 13:56
Ja, det er nettopp dette som plager meg. Bilen er 100% designet for mer. Da er det kjedelig å måtte kjøre ulovlig bare fordi de ikke gidder rette opp en feil. Jeg foretrekker faktisk å ha papirer i orden, så teit er jeg. Men det er vanskelig å levere tilbake for å få en bil med høyere nyttelast og lavere lastekapasitet.
Jeg velger å være optimistisk med tanke på bilene som kommer i q4. Det skal ikke så mye til fra Tesla sin side for å ordne opp i dette.

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Jeronan

Sitat fra: Otkristo på mandag 13. september 2021, klokken 12:28
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. september 2021, klokken 08:42
I was actually surprised and thought our Model Y with 19inch config would be 1980kg like someone else posted a while back, but it ends up being 2000kg. As I went on the SVV station friday after I picked it up and got 2100kg (as I am 100kg myself).

So yesterday we went on a trip. Me, wife, son and dog and put it on the SVV station again to get a bit of an idea and outch.... we already ended up at 2260kg with no luggage whatseover.

Tow hitch not even installed yet.

No idea how a family of four is going to manage though. Unless both kids are still below 5-6 years old.  ::)

Statens vegvesen har litt ulike delinger på de stasjonære vektene. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg.

Both stations I was at had 10kg accuracy. So these were the most modern ones.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#837
Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 13:40
Gjentatt i det kjedsommelige, men hovedproblemet for min del her er at det er logiske brister. Hadde det vært helt klart at bilen ikke var designet for mer, så helt greit, bare innfinne seg med det, og heller kjøpe en annen bil om man ikke vil leve med potensiell overvekt, men her har vi en bil som har 2800-et-eller-annet som samlet akslingsvekt, og nesten 500 kg lavere tillatt totalvekt, mens på de aller fleste biler er samlet akslingsvekt bare litt over tillatt totalvekt. Og det er knapt merkbart at vi kjører hele familien på fem, kontra meg alene, så det er ikke evnen til å bære med seg 100-200 kg ekstra det står på.

Foreslår Twitter-kampanje til @elonmusk og @Tesla.

It has to be a number screw up with the MiC Model Y and sadly, people believing its going to be fixed in Q4 and possibly with the new 82kWh pack. Nope!
Just look at the Hong Kong delivery that has the 82kWh pack. It has the same 2371kg door sticker as ours.
And right now, the EU sites have only updated to November delivery estimate with still the same 507km WLTP.

What Tesla needs to explain to us, is why both US and MiC Model Y have the exact same aksel weight ratings, but the US Model Y has 220kg more "tillatt maksvekt" at 2591 kg.

I have confronted Tesla about this in various emails, as I actually have the most recent US Model Y user manual linked to my account. So I copied the Model Y weight ratings data straight from the Manual and sent it to Tesla Norge.

Its really both frustrating and idiotic to be honest. I could accept defeat if the MiC Model Y actually had 220kg lower aksel weight ratings than the US Model Y, as that would then have at least made sense!

But the mere fact that the MiC Model Y has the same combined aksel weight rating of 2863 kg, makes it just stupid that the "tillatt maksvekt" is only 2371 kg. That is 492 kg lower than the car should be able to handle.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

#838
Km77.com har testet Y i elgtest, videoen kommer i morgen. Her er litt erting:

https://youtu.be/pXzfLhZoHug
Ser fjæringen stiv ut?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elskertesla

Sitat fra: Jeronan på mandag 13. september 2021, klokken 16:37
Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 13:40
Gjentatt i det kjedsommelige, men hovedproblemet for min del her er at det er logiske brister. Hadde det vært helt klart at bilen ikke var designet for mer, så helt greit, bare innfinne seg med det, og heller kjøpe en annen bil om man ikke vil leve med potensiell overvekt, men her har vi en bil som har 2800-et-eller-annet som samlet akslingsvekt, og nesten 500 kg lavere tillatt totalvekt, mens på de aller fleste biler er samlet akslingsvekt bare litt over tillatt totalvekt. Og det er knapt merkbart at vi kjører hele familien på fem, kontra meg alene, så det er ikke evnen til å bære med seg 100-200 kg ekstra det står på.

Foreslår Twitter-kampanje til @elonmusk og @Tesla.

It has to be a number screw up with the MiC Model Y and sadly, people believing its going to be fixed in Q4 and possibly with the new 82kWh pack. Nope!
Just look at the Hong Kong delivery that has the 82kWh pack. It has the same 2371kg door sticker as ours.
And right now, the EU sites have only updated to November delivery estimate with still the same 507km WLTP.

What Tesla needs to explain to us, is why both US and MiC Model Y have the exact same aksel weight ratings, but the US Model Y has 220kg more "tillatt maksvekt" at 2591 kg.

I have confronted Tesla about this in various emails, as I actually have the most recent US Model Y user manual linked to my account. So I copied the Model Y weight ratings data straight from the Manual and sent it to Tesla Norge.

Its really both frustrating and idiotic to be honest. I could accept defeat if the MiC Model Y actually had 220kg lower aksel weight ratings than the US Model Y, as that would then have at least made sense!

But the mere fact that the MiC Model Y has the same combined aksel weight rating of 2863 kg, makes it just stupid that the "tillatt maksvekt" is only 2371 kg. That is 492 kg lower than the car should be able to handle.  :(
If I was to guess I don't think Tesla will tell the ones who ordered for November delivery anything about the higher range before the Q3 cars have been delivered. The osborne effect is not something Tesla wants to happen.

With that said what's to say Tesla doesn't change the weight rating for q4? The cars haven't even been produced yet, so they have the time to get it right, in time before European export production kicks into high gear again.

Sent from my GM1913 using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA