Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 20:06
Hvis dette blir et problem, så tror jeg det er utelukkende fordi Vegvesenet henger seg opp i problemet og begynner å stoppe Model Yer i ferietrafikken, for eksempel de med takboks. Det er en enkel vei til folkeopplysning, og da blir det plutselig flere som må følge med på vognkort. Utenom dette så tror jeg verken det er noe farlig eller skadelig for bilen å laste den med normal ferieoppakning.

På toppen av det hele ser det ut som mange i Y-gruppa på Facebook handler uoriginale takbøyler (replika av originalen) fra Begood og Bilkomponenter, så om Vegvesenet sjekker det og så kan det bli liv i leiren.  :P bilen har ikke oppgitt taklast fra Vegvesenets side, og i manualen står det at kun originalt utstyr kan brukes. Da tror jeg man kan slite med noe kopigreier.
Det om takstativet har jeg også kommentert noen ganger. Tror de færreste er klar over at man må ha Teslas takstativ for å kunne laste på taket.
Dersom Vegvesenet ville, kunne de startet en nyttelastaksjon allerede, siden både TM3 og Model S også har lav nyttelast. Men deres prioritering er trafikksikkerhet og sertifikatklasser/avgiftsjuks. Å stoppe biler med unaturlig lav totalvekt som ikke krever annet sertifikat eller økt avgift om den veier for mye, tror jeg er et stykke ned på lista. Både TM3 og S har hatt høyere tillatt totalvekt, og man at de er laget for dette.
PS: jeg oppfordrer alle til å forholde seg til hva bilen er godkjent for, og ikke gå ut over dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marius76

Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.

daktari

Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.
Hvor fikk du høre det? Er det ikke vanlig med en europeisk godkjenning - noe av poenget med EU at man gjør det kun en gang?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.
Om dette stemmer, bør man bestille fra Tesla DK, registrere bilen der, og så eksportere den ut og hjem til Norge. En slik vekt gjør TMY veldig aktuell. Jeg hadde nok selv vært fornøyd med 500 kg nyttelast, men hadde selvsagt gått noen steg lengre for å få det så høyt som 612 kg.

:angel: 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jeronan

Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.

I saw it in the Facebook group, but has this been confirmed by Tesla Norge that they will update our Model Y registrations?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Marius76

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.
Hvor fikk du høre det? Er det ikke vanlig med en europeisk godkjenning - noe av poenget med EU at man gjør det kun en gang?

Selger hos Tesla Åsane fortalte det.

Radial

Ja vi får håpe nyttelasta blir skrevet opp litt mer....

TMY kan ha hele 100kg kulevekt som er en del mer enn konkurrentene i sin klasse, 1600kg hengervekt, 75kg Taklast, grei plass til 5personer, 7-800L bagasjeplass, 1500kg akselvekt bak...men bare 390kg nyttelast. Skurrer veldig alt rundt denne nyttelasta.
Med fullt klem på kula, maks taklast og en sjåfør, er det igjen 215 kg til folk og bagasje. Burde være noen lette folk på tur dette  ;D

Ikke noe problem for meg i det daglige, men man skulle gjerne kunne brukt de 5 setene og all plassen fullt ut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ATK

Ikke for å være kjip, men her er bilde fra dansk artikkel der de testet Model Y.

Link til artikkelen: https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2021-08-foerste-kik-paa-den-rigtige-tesla Du kan ikke vise dette vedlegget.

PionerThink

Sitat fra: PionerThink på mandag 06. september 2021, klokken 13:14
Tror jeg må hjem og veie eplene vi tok med. Kanskje det var litt mer enn 10-15 kg :o
Helt alvorlig så hadde vi ikke veldig mye annet tungt med når bilen tippet 2400 kg.
En kjølebag med elementer og litt mat, noen pepsi max og noen flasker sprudlevann, samt vanlig vann. En skrinn pusekatt med tilhørende toalett i en liten plastkasse med lokk og ellers 4 stk bagger. Utenom dette 2 dresser, 2 bunader med tilhørende sølvtøy og skopar. Ladekabler var med, men ikke noe ekstra spylervæske eller no utover det som Tesla fylte på? Jeg ble overrasket selv at bilen veide såpass når mengden baggasje var godt under toppen av bakseteryggene og kun for en helgetur!?
Kona mente jeg burde slanke meg for hu var ikke interessert i å ta noen Taxi, så nå ligger jeg egentlig litt dårlig an føler jeg :P
Jeg tok jobben med å veie eplene vi tok med fra vestlandet, og jaggu var det nesten 23kg vi hadde dratt med oss :P
Hadde vi droppet eplene så hadde vi endt ned på 2377kg og gått klar av overvekt ;D
Jippi, jeg slipper å slanke meg allikevel :) :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.
Hvor fikk du høre det? Er det ikke vanlig med en europeisk godkjenning - noe av poenget med EU at man gjør det kun en gang?

Selger hos Tesla Åsane fortalte det.

Did you get it in writing?  ;)  Otherwise it sadly has zero value. As we have heard so many different excuses from different Tesla centers and received so many different answers by email. I take anything with a grain of salt by now.

This is the latest answer I got from DeliveryNO. According to them Danmark is in a different market than us. Take that for what you will. LOL!  :-X :P

Hi,

We do not have any further information than what is already given. We still refer to the Norwegian website, and can not speculate in how things are done in other markets. We can not guarantee for that changes in the future can be backtracked to already delivered cars either. So all the information that is regarding your car is on the Norwegian website, and what that will be in your DMV.

Delivery Team Norway
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kirky

2019 Long Range S, HW3, CCS.

delkop

Sitat fra: kirky på torsdag 09. september 2021, klokken 22:33
416Kg i Tyskland?

https://www.youtube.com/watch?v=r75l2jrUL-0

Han sier at det er en regnefeil i typegodkjenningen og dermed også vognkortene fordi han har vært og sett i den amerikanske manualen at totalvakten på bilen er 2591 på LR og P versjonene av model Y.

Men altså: Model Yen som selges i Europa er ikke laget i USA så dessverre er det ikke snakk om samme bil. ALLE model Yen som blir solgt i Europa nå er typegodkjent for en totalvekt på 2371 og du kan trygt ignorere det den mannen sa.

Marzo

Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg. Ved hastegodkjenning hos vegvesenet i Norge ble nyttelasten satt lavt i første omgang, men den endres opp etterhvert.
Jeg vet ikke om dette står i tråden allerede, men kunne ikke se noe om det de siste sidene.
Hvor fikk du høre det? Er det ikke vanlig med en europeisk godkjenning - noe av poenget med EU at man gjør det kun en gang?

Selger hos Tesla Åsane fortalte det.

Spør om selgeren vet hva et COC dokument er og hvorfor Danmark ikke har samme godkjenning som resten av Europa.

Serieproduserte biler blir typegodkjent av fabrikkene og for Europa er det samme godkjenning som gjelder.
En hver som har forsøkt å importere biler fra USA og Asia vet alt om dette, da modeller som mangler COC godkjenning i Europa er utfordrende å få registrert.

Handyman

#793
Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg......
Hvor fikk du høre det, og har du i så fall en konkret referanse til et vognkort som viser tillatt totalvekt på mer enn 2371kg? Disse påstandene har kommet noen ganger, men jeg tror aldri det er dokumentert at det gjelder for MIC TMY.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Olatho

90% av forvirringene her hadde forsvunnet om folk slutta å snakke om "nyttelast" og begynte å forholde seg til "Maks tillatt totalvekt".
Det er totalvekta som sjekkes ved en eventuell kontroll. Det er den man ikke skal overskride. 
Det kunne stått en million kilo som "nyttelast", uten at det har noe å si hvis bilen veier mer enn maks tillatt totalvekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA