Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jeronan

#765
Sitat fra: PionerThink på mandag 06. september 2021, klokken 13:14
Kona mente jeg burde slanke meg for hu var ikke interessert i å ta noen Taxi, så nå ligger jeg egentlig litt dårlig an føler jeg :P

Hehe good luck with that. Especially if you have kids. :P

By the time I manage to loose 10kg in weight, my son will have grown and added another 20kg in weight of his own.
So that would be a self defeating propechy you can't win.  :-X :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Thanks for elaborating. It was very hard to understand how you were able to pack a quarter of a ton of luggage, when a large bag of clothes and necessities weigh about 15-20kg.
I packed the IX3 to the brim plus 350-400 liters in the near exploding Easybag, but only managed 120-130kg.
But we didn`t bring 50-60kg of animals/animal accessories, only a 10kg dog. And the Easybase (which feels heavy when mouting it to the car) only weighs about 15kg. Weight aside, I would still recommend Easybase/ it as it`s very practical, easy to pack, easy to store. It weighs maybe 15kg less than a roofrack/box. No extra noise, very little impact on consumption etc. I`m not buying a skibox again after purchasing the Easybag/Easybase, but it`s based on us having all our skigear at the cabin and only need extra luggage capacity.

But again - it was interresting to read what you packed to reach quarter of a ton, as it`s so insanely far from our luggage weight and I feel we bring "everyting" on our summer holiday. Didn`t even get to use the tent, sleeping bags, grill etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

#767
I know and like I said, this Summer was an extreme case when we went away for 4 weeks and did a lot of different things and activities.

But like i said, even if we could reduce it with 50-60kg next summer (example), another family could easily add this weight on the tow hitch, with Thule bike carrier and 3-4 bikes.
Together with a ski box, even if you don't have any pets and instead have 2 kids. I don't think its all that hard to reach 150+kg in total luggage (with bike carrier and roof rack/ski box, osv).

It just depends where you going and what you plan to do :P  Like I mentioned, if you go on a plane holiday to a beach.... then the 315kg nyttelast won't be an issue.  :P :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

jeg er ca 110kg, de fleste alpinkompisene mine er 100+, 1 par ski er 8KG ca, og vi har med flere ski når vi er på tur.

man må være kinestisk snitthøyde for å ikke se problemet med nyttelast

lars667

Sitat fra: Rosstopher på mandag 06. september 2021, klokken 12:56
Problemet med lav nyttelast er overdrevet. Det er sikkert noen som får problemer med vekta, men for mange andre går det helt greit. For vår del med to voksne, to barn inkludert barneseter og en mellomstor hund inkludert bur så har vi fortsatt over 120 kg til overs til bagasje, altså mye mer enn vi kan ha med oss på fly og mye mer enn vi faktisk får plass til i bilen. Kjører vi med fullastet skiboks (noe vi ikke gjør da jeg liker å ha lette ting i skiboksen) eller høy kulevekt på tilhenger er det mulig vi går over, men det er ytterst sjelden jeg trenger å tenke på det.

Jeg synes ikke det er overdrevet når du knapt får plass til 5 gjennomsnittspersoner i en stor og romslig bil registrert for 5 (en sjåfør på 100 er nok til at det er overvekt). Her må både Tesla og Vegvesenet gå i seg selv. Det er knapt nok med 445 kg i IONIQ5 og venner, da kan en si at "de fleste klarer seg". Du kan slite når barna vokser seg litt større.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

mroek

Sitat fra: lars667 på mandag 06. september 2021, klokken 14:03
Her må både Tesla og Vegvesenet gå i seg selv.
Vegvesenet har da ikke noe med dette å gjøre. Det er utelukkende Tesla som er ansvarlig for vektgrensene til deres egne biler. Vegvesenet gjør ikke annet enn å bruke tallene fra godkjenningspapirene som de får overlevert. De gjør ingen egen prosess av dette, og påvirker ikke tallene.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Hvorfor skrives det ikke mer om dette i avisene?

Det eneste som kan hjelpe er vel å presse Tesla litt i mediene?

oroar

Sitat fra: hELgenen på mandag 06. september 2021, klokken 14:11
Hvorfor skrives det ikke mer om dette i avisene?

Det eneste som kan hjelpe er vel å presse Tesla litt i mediene?
Antar det er pga at for nesten alle kjøpere holder nyttelasten i 100% av alle turer.
Kun de få den ikke holder for og eiere/kjøpere av andre merker som er opptatt av dette. Trolig mest for å snakke Tesla ned slik jeg har forstått det.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

RJK

Sitat fra: oroar på mandag 06. september 2021, klokken 15:08
Sitat fra: hELgenen på mandag 06. september 2021, klokken 14:11
Hvorfor skrives det ikke mer om dette i avisene?

Det eneste som kan hjelpe er vel å presse Tesla litt i mediene?
Antar det er pga at for nesten alle kjøpere holder nyttelasten i 100% av alle turer.
Kun de få den ikke holder for og eiere/kjøpere av andre merker som er opptatt av dette. Trolig mest for å snakke Tesla ned slik jeg har forstått det.
Skal jeg legge vekt på det jeg hørte i en diskusjon mellom journalister (sorry, orker iikke lete etter rette videoen), så ble det nevnt med et sukk, og så ble det blåst bort med at ingen blir stoppet pga litt overvekt om det skulle skje, fordi det mer eller mindre ikke blir kontrollert.

Jeg frykter dog, som noen antyder, at SVV i sikkerhetsøyemed vil bli flinkere til å vinke inn noen av elbilene de vet som fort kan bli overlastet. Jeg må si jeg avstår fra å kjøpe bil der dette kan bli et reelt problem, men holder utsikt med om Tesla endrer dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Men du klarer deg i dag med en Hyundai Kona i dag? Har du ofte mer enn 390 kg inni den?

hELgenen

Uansett hvordan en vinkler dette eller hvilke meninger en har så er det jo en uheldig utvikling at nyttelast går ned...eller?
Alle burde være interessert å få denne verdien opp slik situasjonen er nå
Så hva gjør man da? Sitter stille og sier ingenting?  Da blir det jo fort slik at det dukker opp flere lavlast biler. Ikke bare hos Tesla,men kanskje flere finner det fornuftig av ymse grunner. Er det ok?

Å bare snu ryggen til problemet kan jo fort slå tilbake som en bomerang. 

RJK

Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 15:23
Men du klarer deg i dag med en Hyundai Kona i dag? Har du ofte mer enn 390 kg inni den?
Har alt for liten plass sånn det er nå, og har måtte skaffe meg takboks. Ikke gjort direkte beregninger av vekten eller faktisk måling, men har håpet å å holde meg akkurat under når ferieoppakningen er i orden, når det bare er meg og datteren min med.

Helt umulig å få med særlig mer bagasje, da jeg og er nødt til å benytte baksetet. Dette gjør det og litt problematisk med å få med guttungen og dama hans på slik tur. Dessuten harryhandler jeg endel, og fyller bilen godt opp.

Heldigvis har jeg noen flere kg å gå på med Kona, da den har nyttelast på 485 kg uten fører, 410 kg med fører, jmf vognkortet mitt. Til tross for at det er en mindre bil. Å kjøpe større bil burde jo automatisk fører til høyere nyttelast, ikke mindre.

Konaen er uten krok i dag, men jeg skulle absolutt hatt det, for å få med noen elsykler.  Så, ja, jeg vurderer sterkt hva jeg ville byttet Kona mot.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Sitat fra: hELgenen på mandag 06. september 2021, klokken 14:11
Hvorfor skrives det ikke mer om dette i avisene?

Det eneste som kan hjelpe er vel å presse Tesla litt i mediene?
Jeg tror ærlig talt det er et lite fåtall av bilførere som faktisk noen gang har sjekket vognkortet for hva nyttelasten er på bilen de kjører. Derfor ser de det heller ikke som noe problem.

turfsurf

Sitat fra: Merce på mandag 06. september 2021, klokken 16:04

Jeg tror ærlig talt det er et lite fåtall av bilførere som faktisk noen gang har sjekket vognkortet for hva nyttelasten er på bilen de kjører. Derfor ser de det heller ikke som noe problem.
Snakket om det på jobb. Alle var «det har jeg aldri tenkt på eller sjekket». Eneste som var på radaren var ifm bobiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hvis dette blir et problem, så tror jeg det er utelukkende fordi Vegvesenet henger seg opp i problemet og begynner å stoppe Model Yer i ferietrafikken, for eksempel de med takboks. Det er en enkel vei til folkeopplysning, og da blir det plutselig flere som må følge med på vognkort. Utenom dette så tror jeg verken det er noe farlig eller skadelig for bilen å laste den med normal ferieoppakning.

På toppen av det hele ser det ut som mange i Y-gruppa på Facebook handler uoriginale takbøyler (replika av originalen) fra Begood og Bilkomponenter, så om Vegvesenet sjekker det og så kan det bli liv i leiren.  :P bilen har ikke oppgitt taklast fra Vegvesenets side, og i manualen står det at kun originalt utstyr kan brukes. Da tror jeg man kan slite med noe kopigreier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA