Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jeronan

#735
Sitat fra: Toalmar på søndag 05. september 2021, klokken 17:43
Vil være rart om det er feil i opplysningene fra Telsa vedrørende totalvekt og nyttelast i model Y da Statens Vegvesen i Norge bruker COC som gjelder for Europa, vi har ikke eget COC for Norge.
I tillegg har det vel vært helt stille fra Tesla sentralt selv om det sies at det er meldt inn.

Nei her tror jeg nok "it's like it is" og at man må leve med den registrerte nyttelasten.

I know and since the Hong Kong Model Y has the 82kWh pack and also shows 2371kg in the door sticker, I fear nothing is going to change with Q4 other than that the 82kWh pack might potentially be heavier and end up reducing available nyttelast even more.

Though, I don't give up hope completely that things might change. Like has been said already. Tesla did update nyttelast for the Model S 75D back then and also retro-actively for already registered cars.
So there is a sliver of hope that if enough people keep pushing Tesla (not just Norway, but other EU countries as wel), that something might actually happen. Who knows.

Like I said. The Model Y can handle 2591 kg tillatt maksvekt. The US manual pretty much says so. As to why the MiC Model Y gets registered with 220kg less. That remains the big mystery?! As both US and MiC have the same axle weight rating.

For now, both wife and me agreed we might postpone the tow hitch installation and see if we really need it and maybe just hang on to the roof rack bike carriers we have now. This gives us 22kg back in extra cargo capacity. Every little bit helps.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 18:18
Like I said. The Model Y can handle 2591 kg tillatt maksvekt. The US manual pretty much says so. As to why the MiC Model Y gets registered with 220kg less. That remains the big mystery?! As both US and MiC have the same axle weight rating.

Forskjellen er nok ikke hvor de er produsert, men heller hvor de selges. Typegodkjenning i Europa er ikke lik som i Nord-Amerika, og det er godt mulig det er det som utgjør forskjellen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. september 2021, klokken 18:23
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 18:18
Like I said. The Model Y can handle 2591 kg tillatt maksvekt. The US manual pretty much says so. As to why the MiC Model Y gets registered with 220kg less. That remains the big mystery?! As both US and MiC have the same axle weight rating.

Forskjellen er nok ikke hvor de er produsert, men heller hvor de selges. Typegodkjenning i Europa er ikke lik som i Nord-Amerika, og det er godt mulig det er det som utgjør forskjellen.

Tesla decides the weight ratings. Tesla's produced in Fremont that were sent to EU had the same weight ratings as in the US manual.

Also, if you look at other Tesla models registered ( Model S, X, 3 ), then you see that the tillatt maksvekt and maks axle weight rating are much closer to eachother, while with the Model Y in Europe the tillatt maksvekt is more than 400kg below the maks total axle weight rating. Makes no sense whatsoever!

Even compared to other brand EV's, the Model Y is the only car currently which such a huge gap between maks axle weight rating and tillatt maksvekt.
So something just doesn't add up here.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

har sjekket med svv, man må faktisk sette igjen folk eller bagasje for å kjøre videre for første kg overlast .oO

Jeronan

Sitat fra: hemi på søndag 05. september 2021, klokken 18:46
har sjekket med svv, man må faktisk sette igjen folk eller bagasje for å kjøre videre for første kg overlast .oO

Yes and SVV has modernized a lot of their stations now to much more accurate weigh stations with 10kg accuracy.  ;)
So just 10kg overweight will get you caught already.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Sitat fra: hemi på søndag 05. september 2021, klokken 18:46
har sjekket med svv, man må faktisk sette igjen folk eller bagasje for å kjøre videre for første kg overlast .oO
Du hadde vel ikke forventet et annet svar?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

atkhobby

Sitat fra: Toalmar på søndag 05. september 2021, klokken 17:43
Nei her tror jeg nok "it's like it is" og at man må leve med den registrerte nyttelasten.
Du har nok rett i det. Jeg fikk også et litt overraskende tidlig leveringstidspunkt og kontaktet derfor Tesla med beskjed om å sette levering på vent til Berlin.

Spørsmålet er om MIB bilene vil fikse dette. I mellomtiden frister andre biler, først og fremst Ioniq 5. Bare synd deler av Infotainment systemet på den ser ut som noe fra Nintendo tidlig 2000 tall  :(

Handyman

Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 16:29
.....My wife says we should just take out the car now. I told her she can take the taxi then if we get puløed over with overweight.  :laugh:  :laugh:
Du bør seriøst vurdere å lytte til din kone. Risikoen for at hun må ta taxi nok svært liten. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

glx-rider

Sitat fra: Handyman på søndag 05. september 2021, klokken 21:45
Sitat fra: Jeronan på søndag 05. september 2021, klokken 16:29
.....My wife says we should just take out the car now. I told her she can take the taxi then if we get puløed over with overweight.  :laugh:  :laugh:
Du bør seriøst vurdere å lytte til din kone. Risikoen for at hun må ta taxi nok svært liten. 

Skal ikke nekte for at jeg føler litt på denne selv.
Sitter med følelsen av at Y-lanseringen virker litt rushet til norge og spent på hva det å sitte på mindre batteripakker og mindre nyttelast vil ha å si fremover.

Risikerer man som "early Y-adopter" når man vet at det kommer en større pakke å:
- Ikke bli inkludert når evt. nyttelast heves senere?
- Ikke bli inkludert når f.eks acceleration boost (eller hva det heter) kommer til Y her, men kanskje kun blir tilbudt de med 82kwh pakkene siden den er i performance?
- Vil man sitte igjen med en bil som blir mye vanskeligere å selge siden vi allerede vet at nye pakker kommer?


Ikke ment å gå helt OT her, men synes spm henger tett sammen med denne merkelige lave nyttelasten som ikke gir mening.

z4rd

Du kan sammenligne det litt med de første som tok ut TM3. De mangler jo hengerfeste og andre små utbedringer som kom på 2020-modellen, men bilene fungerer jo fint og er populære på bruktmarkedet. TMY'ene som leveres ut nå kommer også til å være populære på bruktmarkedet når de skal selges for 3-400k om noen år.

Det vil alltid komme et bedre produkt senere. Trenger du bil nå eller ikke? Jeg hadde i alle fall ikke spekulert i det ene og det andre hvis jeg skulle tatt ut en TMY nå. What you see is what you get - også får du ta ev. justeringer som en bonus.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thalgar

Om ein treng nyttelast, bør ein venta til 7-setaren kjem. I det minste i USA vart jo då nyttelasta justert opp både for 5-setar og 7-setarversjonen. Lite sannsynleg at det skjer noko med eksisterande bilar.
Model Y LR Quicksilver, 2023

hemi

dvs om man trenger mer enn 3 personer og litt bagasje?

Jeronan

Sitat fra: Thalgar på mandag 06. september 2021, klokken 10:07
Om ein treng nyttelast, bør ein venta til 7-setaren kjem. I det minste i USA vart jo då nyttelasta justert opp både for 5-setar og 7-setarversjonen. Lite sannsynleg at det skjer noko med eksisterande bilar.

The 7-seat version for Europe is far on the back burner. It's not even listed as option anymore. Only LR and Performance.

Shanghai is not producing anything other than Long Range version and I don't see that change before end of the year.
At most they might start production of the Performance version in Q4 if they get access to the new LG 82kWh pack.

So the 7-seat version will have to come from Berlin and again will not be immediate priority at first. Most likely Long Range and Performance first. Since those are actual order options now in Europe.

So you might have to wait a very long time for the 7-seat version. Not before end 2022 earliest.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Thalgar

Sitat fra: Jeronan på mandag 06. september 2021, klokken 10:19

So you might have to wait a very long time for the 7-seat version. Not before end 2022 earliest.

Er nok dessverre sant ja.
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

7-seter betyr også mindre bagasjeplass, så det beste her hadde vært å få ordnet lasteevnen på 5-seteren. Det gir ingen som helst mening at 7-seteren skal ha høyere lasteevne med samme chassis og understell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA