Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konfigurator er nå online på bmw.no

Startet av pberg, onsdag 14. juli 2021, klokken 19:15

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på søndag 25. juli 2021, klokken 14:46
I Europa parkerer man alltid med trafikken (ikke mot - slik nordmenn flest later til å tro). Ergo er høyre side riktig side av bilen. Da har du ladestolpen på fortauet på samme side som ladeluken og man slipper å stå ut i veien og holde på med ladeluken.

90% av befolkningen lader hovedsakelig hjemme. Da er det mest praktisk å ha ladeluke på samme side som fører. Ferdig snakka.

Banebiler kan ha ladeluke hvor de vil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Tull. Vil ha den på høyre side. På den måten får jeg utnyttet plassen i garasjen best. Ønsker ikke å snuble kabelen

daktari

Venstre bak best.

Har høyre bak nå og glemmer alltid ta ut kabelen før kjøring, ser den ikke. Må da ut igjen og gå rundt hele bilen.

De veldig få gangene jeg lader gatelangs går det greit at kabelen ligger rundt bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. juli 2021, klokken 20:20
Tull. Vil ha den på høyre side. På den måten får jeg utnyttet plassen i garasjen best. Ønsker ikke å snuble kabelen
Det handler vel mere om hvordan du spesifikt har innredet garasjen, og ikke hva som objektivt er mest praktisk.

Å ha ladeporten på motsatt side av fører krever større plass i garasjen (man må kunne bevege seg på begge sider av bilen, og tar mere tid. Nå har jeg nok plass i garasjen til at det ikke spiller noen rolle hvilken side av bilen ladeporten er, men med i3 var det ett konstant irritasjonsmoment å måtte gå rundt bilen for å plugge ut/inn. I tillegg tar det større plass, siden jeg da ikke kunne parkere passasjersiden av bilen inntil veggen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

De eneste argumentene jeg ser for å ha ladeluken på feil side (venstre side), er at man enten ikke har råd til stor nok garasje eller er for feit/lat (stryk det som ikke passer) til å bevege seg hele 3 skritt fra venstre side av bilen til høyre side.

Altså står poenget mitt fremdeles: det finnes ingen fornuftige argumenter for å ha ladeluken noe annet sted enn høyre bakskjerm. Trafikksikkerhet (rygging inn og parkering gatelangs) trumfer absolutt alt av oppkonstruerte i-landsproblem. Det er ferdig snakket.

automat

Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:37
De eneste argumentene jeg ser for å ha ladeluken på feil side (venstre side), er at man enten ikke har råd til stor nok garasje eller er for feit/lat (stryk det som ikke passer) til å bevege seg hele 3 skritt fra venstre side av bilen til høyre side.

Altså står poenget mitt fremdeles: det finnes ingen fornuftige argumenter for å ha ladeluken noe annet sted enn høyre bakskjerm. Trafikksikkerhet (rygging inn og parkering gatelangs) trumfer absolutt alt av oppkonstruerte i-landsproblem. Det er ferdig snakket.
Det enste reele argumentet mot plassering på venstre bakskjerm er trafikksikkerhet ved gateparkering. Men hvor stor risiko utgjør egentlig dette? Man eksponerer seg ut mot trafikken 5 sek ekstra når man plugger kabel ut/inn. (Og man kan strengt tatt stå bak bilen hvis veien er sterkt trafikkert) .Man må uansett eksponere seg når man skal ut og inn av bilen.

Det kan være andre forhold enn de økonomiske, som hindrer en fra å bygge større garasje.Mange steder vil det ikke være praktisk mulig, og det blir litt drastisk å kjøpe ny bolig bare pga en feilplassert ladeport.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik. Det samme gjelder når man skal lade langs veien - ryddigere med den på motsatt side av der man går ut av bilen. Noen steder er jo kabelen kort også - da må man jo kjøre inntil laderen - og dersom laderen da hadde vært på venstre side så ville man måtte "smyge" ut døra. Og har man laderen på samme side som man går ut - så må man jo enten hoppe over kabelen eller gå rundt - svært upraktisk på alle måter. Det eneste argumentet jeg finner for å ha den på venstre siden er dersom du har en trang garasje og den eneste plassen du har er den der døra åpnes. Men er det trangt der allerede så blir det jo ikke noe dans på roser å koble til kabelen på den siden også.....Nei - BMW,VW osv ønsker ryddighet og det får man best med laderen på høyre side....

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 26. juli 2021, klokken 11:02
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:37
De eneste argumentene jeg ser for å ha ladeluken på feil side (venstre side), er at man enten ikke har råd til stor nok garasje eller er for feit/lat (stryk det som ikke passer) til å bevege seg hele 3 skritt fra venstre side av bilen til høyre side.

Altså står poenget mitt fremdeles: det finnes ingen fornuftige argumenter for å ha ladeluken noe annet sted enn høyre bakskjerm. Trafikksikkerhet (rygging inn og parkering gatelangs) trumfer absolutt alt av oppkonstruerte i-landsproblem.
Det enste reele argumentet mot plassering på venstre bakskjerm er trafikksikkerhet ved gateparkering. Men hvor stor risiko utgjør egentlig dette? Man eksponerer seg ut mot trafikken 5 sek ekstra når man plugger kabel ut/inn. (Og man kan strengt tatt stå bak bilen hvis veien er sterkt trafikkert) .Man må uansett eksponere seg når man skal ut og inn av bilen.

Jeg vil si høyre side bak innfører større risiko, siden da må man bevege seg på begge sider av bilen. Er man opptatt av det bør man ikke gateparkere i fartsretningen, men mot. Med ladeporten på venstre side bak vil man alltid ha minst mulig bevegelse rundt bilen, og man kan fremdeles rygge inn.

Det er og utrolig mange parkeringshus med ladeplasser hvor det å bevege seg på begge sider av parkert bil ikke er ett tema, og da er ladeport på motsatt side av bilen velge klønete.

Så oppsummert gir høyre side ingen trafikksikkerhetsforbedring, og er i det daglige mere upraktisk / mindre effektivt. Noen har sikkert innrettet seg slik at forskjellige plasseringer er bedre for de, men generelt er det ikke noe å diskutere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik. Det samme gjelder når man skal lade langs veien - ryddigere med den på motsatt side av der man går ut av bilen. Noen steder er jo kabelen kort også - da må man jo kjøre inntil laderen - og dersom laderen da hadde vært på venstre side så ville man måtte "smyge" ut døra. Og har man laderen på samme side som man går ut - så må man jo enten hoppe over kabelen eller gå rundt - svært upraktisk på alle måter. Det eneste argumentet jeg finner for å ha den på venstre siden er dersom du har en trang garasje og den eneste plassen du har er den der døra åpnes. Men er det trangt der allerede så blir det jo ikke noe dans på roser å koble til kabelen på den siden også.....Nei - BMW,VW osv ønsker ryddighet og det får man best med laderen på høyre side....

Høres ut som alle argumentene dine er basert på at man kjører inn i garasjen og rygger ut. Er man i det hele tatt opptatt av sikkerhet rygger man selvfølgelig inn, og slipper da å tråkke over kabelen for å komme seg ut av garasjen. Og jeg har enda til gode å lade et sted hvor kabelen er så kort at man ikke kommer seg lett ut av døra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik. Det samme gjelder når man skal lade langs veien - ryddigere med den på motsatt side av der man går ut av bilen. Noen steder er jo kabelen kort også - da må man jo kjøre inntil laderen - og dersom laderen da hadde vært på venstre side så ville man måtte "smyge" ut døra. Og har man laderen på samme side som man går ut - så må man jo enten hoppe over kabelen eller gå rundt - svært upraktisk på alle måter.
Det har ikke slått deg at du kan plugge i fra andre siden av ladeboksen? Snakk om oppkonstruert problem. Og er kabelen så kort er det ikke sikkert du når den uansett, høyre eller venstre side. Da snakker vi om skreddersydde plasser ala Tesla SuC.

De eneste tilfellene jeg har sett hvor kort kabel er ett problem var når etron og til en viss grad I-Pace kom med ladeport «midt på» venstre side, og hurtigladere hadde kabler som kun rakk til hjørnene av bilene.

På gatelading er det stort sett egen kabel som gjelder.

Har levd med ladeport på venstre side i 8 år og høyre side i 6 år og har aldri hatt problemer med å komme meg hverken forbi ladeboks eller over en fem cm høy kabel.

Ladeport på høyre side gjør bilen umulig å lade hjemme uten større investeringer for mange, argumentet i mot er påstått «ryddigere» som ikke er objektivt sant en gang, men en subjektiv preferanse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:17
Gitt at man har god plass i garasjen er det bedre å ha den på motsatt side av der man går ut - så slipper man å gå over kabelen. Det blir mer ryddig slik.
Det gjelder jo strengt tatt bare hvis man parkerer med front inn. Det mest trafikksikre vil normalt være å rygge inn i garasjen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pberg

Det kommer jo alt an på. Har du f.eks. en dobbeltgarasje, så parkerer en jo ofte en hver vei, slik at førerdørene åpner mod midten...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

automat

Sitat fra: pberg på mandag 26. juli 2021, klokken 13:36
Det kommer jo alt an på. Har du f.eks. en dobbeltgarasje, så parkerer en jo ofte en hver vei, slik at førerdørene åpner mod midten...
Da gjør man vel det utfra et plassbehov. Som vil medføre at det blir trangt til ladekontakter på høyre side.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ansjosfilet

Det å ha ladeporten på høyre side bak er blitt et statussymbol. Da blir du ikke mistenkt for å ha en liten og trang garasje.  :)
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Rosstopher

Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 26. juli 2021, klokken 17:55
Det å ha ladeporten på høyre side bak er blitt et statussymbol. Da blir du ikke mistenkt for å ha en liten og trang garasje.  :)

Eventuelt blir du mistenkt for ikke å ha garasje og være avhengig av gateparkering!  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA